شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
تاملی در نظریه فطرت از منظر استاد مطهری

نظریه فطرت بر ویژگیهای خاص انسانی در سرشت و خلقت وی اشاره میكند كه انسان را از حیوانات متمایز میسازد. استاد مطهری این نظریه را از معارف اسلامی، قرآن و سنت، اخذ میكند و با نظریهپردازی و مفهومسازی فلسفی از آن، در گشودن بسیاری از معضلات كلامی و دینپژوهی بهكار میبرد.
نقش مبنایی نظریه فطرت را در سامان بخشیدن به اندیشه استاد مطهری میتوان رؤیت كرد. معرفتشناسی، خداشناسی، جهانشمولی و جاودانگیاخلاق، انسانشناسی و اصالت انسان، فلسفه تعلیم و تربیت و بسیاری از مباحث دینشناسی چون پلورالیزم، منشا دین، گونههای دینداری، منطق فهم دین در اندیشه استاد مطهری به نظریه فطرت استوار است. به همین دلیل نقد نظریه فطرت چالش مبنایی را بهمیان میآورد.
● طرح مساله
۱) استاد مطهری، بدون تردید، یكی از مؤثرترین متالههای روزگار ما در فرهنگ معاصر اسلامی است. وی بنا بهتعریف غایی كه خود از كلام ارائه میكند (مطهری، ۱۳۷۰، الف: ج ۳، ص ۶۲ و نیز ۵۷) متفكری با دغدغه كلامی و بهویژه دفاع از دین است. ایفای نقش وساطت معرفتی اقتضا میكند تا با حفظ اصالت وحی بتواند آموزههای آن را روشن، مستدل و معقول به مخاطبان وحی عرضه كند. بنابراین، نه تنها با خشونت و فضولی نكن به سؤالها ادبار نمیكند (مطهری، ۱۳۵۸: ص ۲۲۷ و ۲۲۶) بلكه به نحو فعال و با خلاقیت به طرح مسائل كلامی میپردازد. مسائل كلامی بسیار فراخ دامن است. هر آنچه به مقبولیت آموزههای وحی نزد مخاطبان امروزی مرتبط باشد.
مساله تبیین دینداری یا منشأ پیدایش دین نزد بشر، مساله كاركرد و نقش دین در شدن بشری، بنیان فرامین اخلاقی و مبانی اخلاق، مساله حجاب و حقوق زن به طور كلی، ماتریالیسم، علم و دین، مساله دیگر ادیان، وحی، اعجاز و... علیرغم تنوع از حیث تعلق به گسترههای معرفتی و تمایز روشی، در رسالت دفاعگرایانه استاد، در زمره مسائلكلامیاند.
۲) استاد مطهری به دلیل تعلق به سنت حكمت متعالیه صدرایی، هرگز به نظام معرفتی و یا شاخهای از دانشها، مانند فلسفه، كلام، عرفان و... محدود نشد بلكه ورود به شاخههای مختلف در حوزه مطالعات دینی را فراتر از مفهومِ چند رشتهای به نحو مطالعات میانرشتهای سامان بخشید. آنچه در سامانبخشی اهمیت بنیادین دارد، اخذ مبانی و بنیان نهادن روشمند مسائل بر آن مبانی است، به نحوی كه نظام معرفتی سازگاری در حل همه مسائل كلامی به دست آید. تمامیت و حتی سازگاری بالجمله در نظام معرفتی استاد، مدعای این قلم نیست اما نفی و انكار وجود نظام معرفتیسازگار در مبانی هم به دور از انصاف علمی است. وجود چنین نظامی پیشفرض تحقیق حاضر است و نه مساله آن.
۳) هر نظریهای سه گونه میوه دارد: لوازم منطقی، آثار عینی (در زندگی فردی و اجتماعی) و نتایج معرفتی. (فرامرز قراملكی، ۱۳۸۱: ص ۲۶۸) یكی از نظریههایی كه استاد مطهری سعی در تدوین و نظریهپردازی آن دارد، اعتقاد به فطرت برای انسان است. مساله تحقیق حاضر در واقع جستوجو از نتایج معرفتی نظریهفطرت در نظام كلامی استاد مطهری است. مراد ما از نتایج معرفتی اعم از مواردی است كه استاد به تصریح از آنها سخن گفته است (مانند نقش این نظریه در تفسیر تكامل تاریخ (مطهری، ۱۳۷۰، الف: ج ۳، ص ۴۵۴) و مواردی كه نه چنین است. (مانند منطق فهم متون دینی و ترازوی نقد تفسیر متن مقدس)
۴) تجدید مطلع؛ استاد مطهری با چه مبانی به حل مسائل نوین كلامی رهنمون میشود؟ مهمترین آنها كدام است؟ چه نظریههایی در اندیشه مطهری نقش اصول نظامساز را دارند؟ فرضیه تحقیق حاضر این است كه نظریهفطرت در مفهومسازی خاص استاد مطهری نقش كلیدی را در نظام معرفتی ایشان به عنوان اساسیترین مبنا ایفا میكند. این نظریه نه تنها انسانشناسی خاصی را به میان میآورد (به تصریح استاد در مجموعه آثار، ج ۳، ص۴۵۲) بلكه در گشودن بسیاری از معضلات كلامی به كار میرود. به تعبیر دقیقتر، نظریه فطرت نه تنها مبنای حلمسائل فراوان است بلكه محوری برای نظریهپردازی در تفسیر و تبیین بسیاری از پدیدارها، رفتارها و آموزههای دینی است. اثبات فرضیه تحقیق محتاج گوارش مختصر از نظریه فطرت نزد استاد مطهری است. این گزارش را صرفاً با جهتگیری گزارشی و نه پژوهشی ارائه میكنیم زیرا چیستی نظریه فطرت، مبانی و ادله آن، مساله تحقیق حاضر نیست.
● نظریهای غیرمدون
علیرغم اهمیت زیرساختی نظریه فطرت در اندیشه استاد مطهری، این نظریه به صورتی غیرمدون مطالعه دروندینی رویآورد استاد است و نه روش وی. ایشان در اثبات نظریه فطرت از روش برون دینی یعنی فلسفی مدد میجوید. روش فلسفی ایشان آمیزهای از روش تحلیلی منطقی و ارجاع به تجارب فلسفی همگان است. «ناشی از یك فكر فلسفی است كه در همه افراد بشر است». (همان: ج ۳، ص ۴۶۳)
● گزارش اجمالی از نظریه فطرت
استاد مطهری فطرت را از ویژگیهایی در اصل خلقت و آفرینش انسان میداند (همان: ج ۳، ص ۴۵۵) اما این تنها به یك عنصر از مفهومسازی ایشان اشاره دارد. با مقایسهای كه وی در سه مفهوم طبیعت، غریزه و فطرت میكند، ویژگیهای فطری را ماورای حیوانی و مقدس نیز میداند (همان: ص ۴۶۶) در موضع دیگر از آنها با عنوان ارزشهای انسانی یاد میكند (همان: ص ۴۶۸) و همچنین بر عنصر دیگر یعنی اكتسابی نبودن یا ریشه در ساختمان انسان داشتن (همان: ۴۶۶)، آگاهانه بودن و ثابت بودن (همان: ص ۵۴۵) نیز تصریح دارد. مراد وی از ثبات جهانشمولی و تغییرناپذیری بر حسب تحولات تاریخی، اجتماعی و طبقاتی است.
▪ استاد به دو گونه فطرت معتقد است:
۱) فطرت شناخت
۲) فطرت احساس (همان: ص ۴۷۴)
اصول تفكر انسانی كه مشترك تفكرات همه انسانهاست، فطریاند، البته نه به معنای افلاطونی كلمه و نه به معنای استعلایی كانتی. اما فطرت احساسی، یكسری گرایشها در انسان است كه در حیوان وجود ندارد و مقدسانگاشته میشوند مانند حقیقتجویی، خیرخواهی، زیباییطلبی، خلاقیت و عشق و پرستش (همان: ص ۴۸۷ ـ ۵۰۱) استدلال استاد بر فطریات این است كه چنین اموری را چگونه میتوان توجیه كرد؟ دو توجیه اساسی و تا حدودی غیرمنقح ارائه شده است. مهمترین مباحث فطرت را استاد نه در آثار مكتوب و مدون بلكه در گفتارهای خود در جمع معلمان و دبیران مدرسه نیكان تهران طی ده جلسه از سال ۵۵ تا ۵۶ ایراد كرده است. (باقرزاده ارجمندی، ۱۳۸۱: ص ۹۵) و علیرغم چاپهای متنوع (تا چاپ ۱۳۷۰ در جلد سوم مجموعه آثار) هنوز محتاج ویراستاری است. خود استاد مجال ویراستاری، تبیین مبانی و ادله آن را نیافت. همین امر بر غربت این نظریه در مطهریشناسی افزوده است. در حالی كه بدون شناخت نقادانه نظریه فطرت نمیتوان اندیشه مطهری را به خوبی شناخت.
● رویآورد و روش استاد در نظریه فطرت
رهیافت استاد در وقوف بر نظریه فطرت رهیافت دروندینی است. وی با مراجعه به قرآن، نهجالبلاغه و به طور كلی سنت، این نظریه را بر گرفته است. (در منابع اسلامی، یعنی در قرآن و سنت، روی اصل فطرت تكیه فراوان شده است... ظاهراً این كلمه قبل از قرآن سابقهای ندارد. ) (مطهری، همان: ج ۳، ص ۴۵۱ و ۴۵۲) در قرآن لغت «فطرت» در مورد انسان و رابطه او با دین آمده است. (همان: ص ۴۵۵)
ایشان به همین دلیل، به تحلیل معنای فطرت بر حسب ساختار معنایی واژه در بُن و ساختار صرفی آن (فعلهٔ) با ارجاع به منابع لغوی مربوط به قرآن و حدیث، مانند مفردات راغب و نهایه ابناثیر میپردازد و نیز با ارجاع به نهایه (همان: ج ۳، ص ۴۵۷) و روایتی در آن استنباط میكند. آنچه از نظر معارف اسلامی، فطری انسان است، یك چیز نیست بلكه انسان فطریاتی دارد (همان: ج ۳، ص ۴۵۷) وجود دارد. آنها از فطرت سرچشمه میگیرند و یا از عوامل بیرونی ناشی میشوند. در شق دوم نیازهای مادی و معیشتی سرچشمه علم، عدالت، خیر، اخلاق و... میگردد و این هم به معنای فرو ریختن هر گونه ارزشهای انسانی است. (همان: ص ۵۰۱ به بعد)استدلال استاد قیاس ذووجهین موجب بسیط است و استحكام آن منوط به منع خلو بودن مقدمه متفصله و صدقشرطی متصله و دیگر مقدمات استدلال است. استاد در اثبات فطریات، وجدان و فطریانگاری آنها را نیز منطقیمیداند. نظریه فطرت به دو معنا با «تبیین» به مفهوم منطقی ارتباط دارد: اولاً آن محسوس نیست بلكه معقول است و مفهوم تبیینی میباشد یعنی در تبیین عدهای از امور (احساسات و ادراك كاستیها فطری مینامیم) بهفطری بودن آنها تمسك كردهایم. به تعبیر استاد، توجیهی وجود ندارد جز آنكه بگوییم این مقولهها فطریاند. ثانیاً فطرت میتواند نظریهای در تبیین بسیاری از امور باشد كه در واقع موضوع اصلی نوشتار حاضر است. به عنوان مثالفطرت میتواند جهانشمولی و ثبات ارزشهای اخلاقی را تبیین كند. در مواضعی كه یك نظریه، هم حاصل تبیین است و هم عامل تبیین، امكان وقوع در قیاس دوری وجود دارد. یعنیاگر بگوییم این مقولهها فطریاند زیرا والا لازم میآید نسبیت اخلاق و در اثبات مطلق بودن اخلاق نیز استناد بهفطریت اخلاق بنماییم، دچار قیاس دوری شدهایم. البته ادعا این نیست كه در آثار استاد مطهری چنین قیاسی وجود دارد اما توجه به آن فهم ما را از نظریه استاد در خصوص فطرت و نقش مبنایی آن در اندیشه مطهری عمیقتر میكند. نظریه فطرت، نتایج معرفتی فراوانی در دینپژوهی استاد به میان آورده است. عمدهترین آنها را میتوان به ششطبقه تقسیم كرد: ارزش معرفتشناختی؛ رهیافت خداشناسی؛ مبانی انسانشناسی؛ نتایج دینشناسی؛ مبانیاخلاق و منطق فهم دین.
● ارزش معرفتشناختی
یكی از مسائل جاودان فلسفی بحث از مسالهای است كه استاد مطهری آن را «ارزش علوم و ادراكات» میخواند (همان: ج ۶، ص ۱۵۳) و آن به سادهترین تقریر این است: «آیا آنچه ما با حس یا عقل خود میفهمیم واقع و نفسالامر هم همینطور است كه ما میفهمیم یا نه؟ (همان: ص ۱۵۵) مقاله سوم اصول فلسفه و روشرئالیسم متكفل پاسخ به این مساله است. این پاسخ مبتنی بر علوم فطری است و استاد مطهری در مقدمه و پاورقیهای آن ارزش معرفتشناختی فطرتشناخت را به تفصیل بیان میكند و در مقام بحث از نظریه فطرت نیز به همین امر اشاره میكند:
اگر ما، اصول فطری تفكرات را منكر باشیم، برای هیچ دریافتی و هیچ علمی، ارزش باقی نمیماند. (همان: ج ۳، ص ۴۸۲)
استاد در دفاع از ارزش علوم و ادراكات به راه ارسطوئیان رفته است. میدانیم ارسطو در پاسخ به شبهه سوفسطائیان در خصوص اثباتناپذیری باورها (به دلیل منجر شدن به تسلسل) به گزارههای بدیهی تسمك میجوید (ارسطو، تحلیل ثانی، b ۶۶۶۱ ـ ۵). استاد مطهری، تفسیر خاص از گزارههای بدیهی ارائه میكند و آن نظریهفطری بودن این ادراكات است. در این نوشتار مجال بیان تفاوت دیدگاه استاد با اندیشه رایج ارسطوئیان نیست. در اینمبنا، هر گونه معرفتی در نهایت به دانش غیراكتسابی و بینیاز از استدلال منتهی میشود. اما نه بهنحوی كه افلاطونیان تفسیر میكنند و نه آن گونه كه در مفهوم استعلایی كانتی مطرح است بلكه توانایی خاص قوه شناخت آدمی كه به فرض تصور طرفین حكم اولی، آن را تصدیق میكند. استاد در این نظریه، مانند دیدگاه خواجه طوسی در تجریدالمنطق به حصر بدیهی در اولی ملتزم است. بههر روی، بر مبنای استاد، بدون فطرت شناخت نمیتوان شكاكیت یاد شده را مرتفع ساخت. یگانه راه برای ارزش داشتن علم بشر، قبول كردن فطری بودن اصول اولیه تفكرات. با گرفتن این، برای ما جز شك مطلق، چیزی باقی نمیماند. (مطهری همان: ج ۳، ص ۴۸۳)
دكتر احد فرامرز قراملكی
*استاد فلسفه دانشگاه تهران
*استاد فلسفه دانشگاه تهران
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست