سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
یک واو هم نباید کم و زیاد شود
عبارت بالا كنایه از اصرار و پافشاری در امری مهم و لایتغیر است كه مجری یا مجریان نباید به خلاف دستور و فرمان عمل كنند .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم قرآن كریم به منظور هدایت و ارشاد افراد بشر كه در اعصار مختلف و اقلیم های گوناگون به سر می برده اند نازل شده ، بدین جهت هیچگاه اقتضای زمان و مكان در اركان آن خللی وارد نمی سازد ، زیرا قوانین آن بر موازین فطرت آدمی تنظیم شده ، جنبهٔ كلی و همگانی و از هر جهت تغییر ناپذیر خواهد بود . كتاب آسمانی قرآن مجید بر اساس همین اصل كلی و لاتغییر بودن ، الزاماً از هرگونه تحریف و دخل و تصرفی باید مصون باشد تا هر كسی به میل و اراده و نفع شخصی نخواهد و نتواند كلمه را از آن حذف و یا بر آن بیفزاید . دراین مورد روایاتی است كه نقل آن را به منظور دست یافتن به ریشهٔ تاریخی ضرب المثل باید یادآور شد ، جلال الدین سیوطی ( ۱۹۱۱-۵۸۴۹ ) در صفحهٔ ۲۶۹ از جلد سوم از كتاب در المنصورفی التفسیر نقل می كند كه در آیه ۱۰۲ سوره توبه خلیفه دوم كلمه انصار را در آیه مزبور كه مجرور ( مكسور ) است مرفوع ( مضموم ) قرائت كرد بدون آنكه حرف ( واو ) را به اول كلمه الذین اتبعو ، ملحق نماید ، زیدین ثابت انصاری كه از بزرگان صحابه و كاتب وحی بود ، گفت : در كلمه انصار مجرور است و الذین تبعوهم باید قرائت شود نه الذین اتبعوهم . عمر قبول نكرد و از ابی كعب قضاوت خواست و كعب جواب داد ، واو باید خوانده شود . عمر پرسید : آیا خود ازدهان مبارك رسول (ص) شنیدی ؟ كعب گفت : آری سوگند می خورم به خدا كه جبرئیل قرآن را بر دل پیامبر نازل كرد و به همین جهت یك واو هم نباید كم و زیاد شود وگرنه معنی كلمه و مفهوم و معنی جمله عوض می شود .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم قرآن كریم به منظور هدایت و ارشاد افراد بشر كه در اعصار مختلف و اقلیم های گوناگون به سر می برده اند نازل شده ، بدین جهت هیچگاه اقتضای زمان و مكان در اركان آن خللی وارد نمی سازد ، زیرا قوانین آن بر موازین فطرت آدمی تنظیم شده ، جنبهٔ كلی و همگانی و از هر جهت تغییر ناپذیر خواهد بود . كتاب آسمانی قرآن مجید بر اساس همین اصل كلی و لاتغییر بودن ، الزاماً از هرگونه تحریف و دخل و تصرفی باید مصون باشد تا هر كسی به میل و اراده و نفع شخصی نخواهد و نتواند كلمه را از آن حذف و یا بر آن بیفزاید . دراین مورد روایاتی است كه نقل آن را به منظور دست یافتن به ریشهٔ تاریخی ضرب المثل باید یادآور شد ، جلال الدین سیوطی ( ۱۹۱۱-۵۸۴۹ ) در صفحهٔ ۲۶۹ از جلد سوم از كتاب در المنصورفی التفسیر نقل می كند كه در آیه ۱۰۲ سوره توبه خلیفه دوم كلمه انصار را در آیه مزبور كه مجرور ( مكسور ) است مرفوع ( مضموم ) قرائت كرد بدون آنكه حرف ( واو ) را به اول كلمه الذین اتبعو ، ملحق نماید ، زیدین ثابت انصاری كه از بزرگان صحابه و كاتب وحی بود ، گفت : در كلمه انصار مجرور است و الذین تبعوهم باید قرائت شود نه الذین اتبعوهم . عمر قبول نكرد و از ابی كعب قضاوت خواست و كعب جواب داد ، واو باید خوانده شود . عمر پرسید : آیا خود ازدهان مبارك رسول (ص) شنیدی ؟ كعب گفت : آری سوگند می خورم به خدا كه جبرئیل قرآن را بر دل پیامبر نازل كرد و به همین جهت یك واو هم نباید كم و زیاد شود وگرنه معنی كلمه و مفهوم و معنی جمله عوض می شود .
منبع : شمیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا رهبر انقلاب یمن شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت سیزدهم مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی تهران بارش باران شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس قتل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت حوادث
خودرو سایپا مسکن قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان دلار
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس حج سینمای ایران تلویزیون تئاتر رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین ترکیه
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک رژیم غذایی سلامت روان خواب واکسن شیر تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی