پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
آینده خدمات تحویل مدرک در کشورهای درحال توسعه: چشمانداز غرب آفریقا
موانع و مسائل زیادی فراروی امانتبینكتابخانهای و تحویل مدرك كارآمد در میان كتابخانههای كشورهای درحال توسعه، قرار دارد. آینده خدمات تحویل مدرك در این كشورها تحت تأثیر این مسائل شكل میگیرد. به منظور توسعه و پیشرفت شرایط موجود كارهای زیادی بایستی صورت بگیرد. از جمله این موارد ایجاد كتابشناسی ملی و فهرستهای مشترك مناسب، داشتن یك سیاهه مناسب از مدارك برای اجرای عملی تحویل مدرك، افزایش استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی دركتابخانهها و تغییر نگرش كتابداران و مدیران اجرایی این كشورها نسبت به خدمات تحویل مدرك است. امانتدهی در قانون امانتبینكتابخانهای عمومی تدوین شده بوسیله بخش امانتبینكتابخانهای و تحویل مدرك ایفلا اینگونه توصیف شده است: ”فرایندی كه به موجب آن یك كتابخانه قادراست مواد مورد تقاضای استفادهكنندگان خود را كه در مخزن كتابخانه موجود نیست از طریق دیگر كتابخانهها، دراختیار كاربران قرار دهد، مواد درخواست شده ممكن است برای مدت معینی به امانت گرفته شوند یا اینكه یك كپی از اطلاعات درخواستی تهیه شده و به متقاضیان ارسال گردد“.[۱] تحویل مدرك در نظامهای اطلاعرسانی و كتابخانهها، بخشی از خدمات امانتدهی است كه شامل دسترسی و اشاعه مواد غیر قابل برگشت و تكثیر و توزیع مواد كتابخانهای دربین كتابخانهها، مراكز اطلاع رسانی و استفادهكنندگان میگردد. دربسیاری از كشورهای درحال توسعه تحویل مدرك در یك مقیاس كوچك و عمدتاً غیر رسمی، داوطلبانه و به صورت سنتی انجام میشود و این خدمات اغلب با تقاضاهای خیلی كم و بسامد بسیار پایین درسطوح ملی و محلی انجام میگیرد. واقعیت اینست كه ارائه خدمات تحویل مدرك در بین خود كشورهای در حال توسعه و میان این كشورها و كشورهای توسعه یافته، رضایت بخش و كارآمد نیست و موانع زیادی فراروی اجرای مؤثر این خدمات وجود دارد. از جمله مسائل و مشكلات اصلی خدمات تحویل مدرك دركشورهای درحال توسعه بویژه در منطقه آفریقا [۲]، دریای كارائیب [۳] و منطقه خلیج [۴] عبارتند از: مسائل مالی، ارتباطات و مجموعههای ناكافی كتابخانهای. هدف اصلی این نوشته توجه به تمامی مسائل پیش روی خدمات تحویل مدرك دركشورهای درحال توسعه است.
●آینده:
كتابداران كشورهای درحال توسعه در گسترش موفقیتآمیز برنامههای تحویل مدرك این كشورها نقش زیادی دارند. اصول فلسفی امانت بینالمللی اینست كه هر كشوری مسئولیت در دسترس قرار دادن انتشارات تولید شده در داخل مرزهای خود را بعهده بگیرد. در كشورهای در حال توسعه این موضوع یك معضل است [۵]، چرا كه در تعدادی از این كشورها حتی كمترین تلاشی در جهت گردآوری كتابشناسی ملی صورت نپذیرفته است و در تعدادی دیگر از این كشورها كتابشناسیهای ملی ناقص و ناتمام مانده است. آینده خدمات تحویل مدرك دراین كشورها به شدت وابسته به ایجاد كتابشناسی مناسب و كامل و وجود فهرستگان ملی و فهرستهای مشترك میباشد و بالاخره اینكه بایستی حتی همه موارد كم اهمیت را هم درحد و حدود خود مورد توجه قرار دارد. كتابخانههای كشورهای درحال توسعه بایستی درجهت ثبت و نگهداری پیشینه مبادلات خدمات تحویل مدرك خود، تلاش نمایند. اهمیت این كار هنگامی روشن میشود كه بخواهیم برای آینده خدمات تحویل مدرك برنامهریزی نماییم. ثبت اطلاعات مربوط به این فرایند ما را از خطرهای غیر قابل پیشبینی كه به هنگام انجام عملی فرایند تحویل مدرك پیش روی ما قرار خواهد گرفت، نجات خواهد داد. كشورهای درحال توسعه بایستی با ایجاد یك كانون مركزی (البته كشورهایی كه از چنین مركزی برخوردار نیستند) فعالیتهای تحویل مدرك خود را هماهنگ نموده و نسبت به كنترل و ارزیابی این خدمات اقدام نمایند.در كشورهای در حال توسعه حتی درمورد مجموعههای كتابخانهای اطلاعات اندكی وجود دارد. در اغلب این كشورها هنوز از فهرستهای سنتی چاپی استفاده میشود. فهرست روزآمد و كامل مواد تازه خریداری شده به ندرت قابل دسترس است و روشن است كه این ناهنجاریها بایستی اصلاح گردد. بعلاوه ایفلا بایستی درجهت سازماندهی بهتر كارگههای آموزشی و برگزاری كنفرانسهای ویژه درباره خدمات امانتدهی بین المللی تلاش بیشتری به عمل آورد. نویسنده اطلاع دارد كه چنین كارگاه آموزشیای درمنطقه كارآئیب و درخلال كنفرانس سالیانه انجمن كتابخانههای سازمانی، تحقیقاتی و دانشگاهی كارآئیب (ACURIL) در مارتینیك و در سال ۱۹۸۸ [۶] برگزار گردید. بهرحال، این گردهماییها فرصتی است كه كتابداران كشورهای درحال توسعه راجع به مسائل و مشكلات و راهحلهای مشترك در ارائه خدمات تحویل مدرك به بحث و گفتگو بنشینند. بعلاوه این كارگههای آموزشی وسیلهای است برای بحث درمورد عملكردها و مسائل روزمره تحویل مدرك و مباحث نظری و خط مشیهایی كه توسط دستاندركاران این حوزه بكارگرفته شده یا در آینده بكار گرفته میشوند.جالب اینكه تعدادی از انتشارات ایفلا درمورد امانتبینالمللی در این گردهماییها مورد توجه قرار میگیرند. متأسفانه اغلب كتابخانههای دنیای در حال توسعه از كمبود منابع مالی برای خرید این انتشارات رنج میبرند. اگر چه روشن است كه ایفلا هم با مسائل مالی دست به گربیان است و بخشی از هزینه تولید اسناد را به صورت یارانه پرداخت مینماید اما پیشنهاد میشود كه این اطلاعات و مدارك به صورت رایگان در اختیار كتابخانههای كشورهای در حال توسعه قرار داده شود. بالاخره با توجه به اینكه هدف از تولید و فراهمآوری این مدارك تسهیل روند امانتدهی و تحویل مدرك در سراسر جهان است، آیا بایستی بخش عظیمی از جهان به منابع اطلاعات دسترسی نداشته باشند؟ پیشرفتهای اخیر فنآوری تأثیر كمی بر خدمات تحویل مدرك در كشورهای توسعه یافته داشته است و روشن است كه در كشورهای در حال توسعه این تأثیر خیلی كمتر بوده است.ظهور پایگههای اطلاعاتی كتابشناسی (CD-ROM) در كشورهای در حال توسعه دستیابی به اطلاعات را آسانتر ساخته و آنها را قادر نموده تا به اطلاعاتی كه دركتابخانههای آنان موجود نیست دسترسی داشته باشند. در بسیاری از كشورهای در حال توسعه افزایش استفاده و مالكیت كامپیوترهای شخصی كه قادر به استفاده از سی دی رامها هستند، نوید بخش است. این استفادهها بایستی مورد تشویق قرار گیرد، همانطور كه مطالعات نشان میدهد یكی از تأثیرات استفاده از سیدیرام دركتابخانهها افزایش تقاضا در خدمات امانتبینكتابخانهای بوده است [۷]. كشورهای در حال توسعه همچنین با كمبود متخصصان كتابداری و اطلاعرسانی در مدیریت خدمات تحویل مدرك روبرو هستند و در اغلب موارد وظیفه خدمات تحویل مدرك در دیگر بخشهای كتابخانه همچون بخش مرجع ادغام گردیده است. حتی هنگامی كه متخصصان راهاندازی تحویل مدرك به اندازه كافی وجود دارند، نیاز به ایجاد تنوع درنظامهای انتخاب شده برای خدمات تحویل مدرك، غالباً وجود دارد. از طرف دیگر چنین نظامهایی ممكن است كاملاً ناقص و غیر قابل اجرا باشند. [۸] در عمل اغلب كشورهای در حال توسعه اكثر خدمات تحویل مدرك خود را از طریق پست انجام میدهند و این روش نامناسبترین راه برای ارائه خدمات تحویل مدرك است.اگر كتابداران كشورهای در حال توسعه بخواهند خدمات تحویل مدرك خود را گسترش دهند بایستی تغییرات عمدهای در روشهای انجام این خدمات ایجاد نمایند. این تغییرات بایستی حتی در نگرش كتابداران نسبت به خدمات تحویل مدرك هم ایجاد شود. تعدادی از كتابداران از ارزش خدمات تحویل مدرك و منافع آن آگاه نیستند. در واقع، در برخی كتابخانهها حتی در خط مشی مجموعهگستری به تحویل مدرك اشارهای نشده است و این خدمات به كاركنان سطح پایین و آموزش ندیده سپرده میشود. در چنین موقعیتی این موضوع كه آیا نظامها كارآمد هستند یا هزینهای به خدمات تحویل مدرك اختصاص داده شده است، مشكل به نظر میرسد. اگر كتابداران نسبت به این امر كم توجه باشند نخواهند توانست به طور جدی به آن بپردازد. موفقیت هر برنامه خدمات تحویل مدرك نه تنها نیازمند حضور پرسنل شایسته و متخصص در كتابخانهها است حتی بایستی انگیزه شدیدی هم برای اجرای عملی برنامهها وجود داشته باشد. نكته با اهمیت دیگر در مورد آینده خدمات تحویل مدرك نگرش دولتمردان كشورهای در حال توسعه نسبت به كتابخانه به طور اعم و نسبت به تحویل مدرك به طور خاص است كه بایستی مورد توجه قرارگیرد. بعلاوه اشخاص و گروهها، كتابداران و كتابخانهها بایستی به بهترین صورت در جهت كمك و حل برخی مسائل مربوط به خدمات تحویل مدرك تلاش نمایند. در آخر و بهرحال این گونه خدمات بایستی از طرف دولتها مورد حمایت قرار گیرد و تنها دولتها میتوانند خط مشی اطلاعرسانی ملی را شكل دهند و ضرورت منطقی و زیرساخت های لازم برای نظام تحویل مدرك كارآمد را فراهم نمایند.
●نتیجه:
علیرغم محدودیتهای فراوانی كه كتابداران كشورهای درحال توسعه در زمینه خدمات تحویل مدرك با آن روبروهستند (و اغلب آنها هم غیر قابل كنترل هستند)، هنوز هم خدمات تحویل مدرك دراین كشورها اهمیت فوقالعادهای دارد. چنانچه این خدمات به صورت مؤثری پیگیری گردد، رشد منابع مدارك در كتابخانههای كشورهای درحال توسعه را به همراه دارد و مراكز اطلاعرسانی و كتابخانهها را در جهت فراهمآوری بهتر خدمات به استفادهكنندگان یاری مینماید.برای كتابداران كشورهای در حال توسعه درك اینكه دامنه دریافت كمك از كشورهای توسعه یافته محدود است، اهمیت زیادی دارد. ما بایستی قبل از اینكه دیگران به كمك ما بیایند، خانه خود را تمیز و مرتب نماییم. همانطور كه لاین و المیت [۹] بیان میدارند دركشورهای درحال توسعه موانع گوناگونی برای رشد خدمات تأمین و تحویل مدرك وجود دارد كه بایستی مشخص شوند، اما آنها بالاخره بایستی بر این مشكلات فائق آیند، میان بر بزنند و به هر روش ممكن از مشكلات خود بكاهند. چنانچه آنها به پیشرفت مشكلات خود یا بدترشدن اوضاع میدان بدهند پیشرفت آنها كند میشود و یك عنصر ضروری و مؤثر در پیشرفت هم جانبه كشورهای در حال توسعه دچار وقفه میگردد.
منابع:
۱ “Model national interlibrary lending code”, Interlend-ing & Document Supply, Vol. ۱۲ No. ۱, ۱۹۸۴, pp. ۱۶-۱۷.
۲ Alemna, A.A., “Resource sharing in African libraries: problems and recommendations”, in Keats, B. (Ed.), Vendors and Library Acquisitions, The Haworth Press, New York, NY, ۱۹۹۱, pp. ۲۲۷-۸۵.
۳ Cornish, G.P., “Interlending in the Caribbean”, International Library Review, Vol. ۲۱ No. ۲, ۱۹۸۹, pp. ۲۴۹-۶۱.
۴ Bouazza, A., “Resource sharing among libraries in developing countries: the gulf between hope and reality”, International Library Review, Vol. ۱۸ No. ۴, ۱۹۸۶, pp. ۳۷۳-۸۷.
۵ Alemna, A.A., “International interlending and docu-ment supply: the African perspective”, Journal of Interlibrary Loan and Information Supply, Vol. ۱ No. ۳, ۱۹۹۱, pp. ۲۹-۳۷.
۶ Cornish, G.P., “The IFLA Office for International Lending: current activities and future plans”, Journal of Interlibrary Loan and Information Supply, Vol. ۱ No. ۱, ۱۹۹۰, pp. ۹۳-۱۰۰.
۷ Alemna, A.A., “CD-ROM in Ghanaian libraries: a survey”, Information Development, Vol. ۱۲ No. ۲, ۱۹۹۶, pp ۱۰۱-۵.
۸ Lor, P.J., “The analysis of interlibrary loan systems: a taxonomy of variables”, Journal of Interlibrary Loan and Information Supply, Vol. ۱ No. ۱, ۱۹۹۰, pp. ۴۳-۶۶.
۹ Line, M.B. and Smith, S., “Planning interlending systems for developing countries: ۱. A view from a developed country”, Interlending Review, Vol. ۸ No. ۴, ۱۹۸۰, pp. ۱۱۱-۴.
* Alemna, Anaba. “The future of document delivery for developing countries: a view from West Africa”,
Interlending & Document Supply, Volume ۲۵, Number ۱, ۱۹۹۷ · pp. ۵-۷
نوشته: آنابا آلمنا (Anaba Alemna)
ترجمه: غلام حیدری
كارشناس ارشد علوم كتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه رازی
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست