چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تربیت جوان از دیدگاه معصومان علیهم السلام
● ابزارهای مهم تربیت دینی و معنوی:
الف) زمینه درونی جوانان
جوانان سرزمینهای آماده و حاصلخیز برای افشاندن بذر ایمان ومعنویتشمرده میشوند و بیش از دیگران زمینه پذیرش ایمان ومعنویت دارند. رسول خدا(ص) فرموده است: «شما را به نیكی درباره جوانان سفارش میكنم. به درستی كه قلوب آنان نرمتر ومهربانتر است. (برای پذیرش فضیلتها آمادهتر است) (وقتی)خداوند مرا، بشارت دهنده و انذاركننده; بر انگیخت، جوانان بامن پیمان بستند و پیران به مخالفتبرخاستند...» (۱)
اسماعیل بن فضل هاشمی میگوید: به امام باقر(ع) گفتم: مرا ازسبب تفاوت یعقوب و یوسف آگاه ساز. هنگامی كه فرزندان یعقوب(ع)به او گفتند: ای پدر! بر تقصیراتمان آمرزش طلب كه ما دربارهیوسف گناه كردیم. یعقوب(ع) فرمود: بزودی از درگاه خدا برایشما آمرزش می طلبم; (۲) ولی هنگامی كه به یوسف(ع) گفتند: خداوندشما را بر ما مقدم داشت و ما خطا كردیم; یوسف(ع) فرمود: امروزشرمنده نباشید، من عفو كردم، خداوند گناه شما را ببخشد كه اومهربانترین مهربانان است. (۳)
امام(ع)فرمود: (علت اینكه یوسفبیدرنگ بخشید، آن است كه) قلب جوان نرمتر و مهربانتر ازكهنسال است. درطول تاریخ اسلام بسیاری از جوانان به مقاماتبالای معنویت دستیافتند. (۴)
ب) قرآن
قرآن كتاب هدایت است و هر انسان با سوادی، به فراخور ظرفیتخود، از آن بهره میگیرد. جوان، به خاطر ویژگیهای خاص خود،بیشتر به انس با قرآن نیاز دارد تا در پرتو آن برای طی مسیرپرپیچ و خم زندگی ره توشهای مطمئن فراهم آورد. امام صادق(ع)فرمود: كسی كه قرآن تلاوت میكند، اگر جوان مومن باشد، قرآن باگوشت و خونش آمیخته میشود. (۶)
ج) عبادت
عبادت و پرستش لازمه بندگی است. عبادت اوج ارتباط بنده و معبوداست. عبادت منبعی مطمئن برای آرامش است. جوانی دوره حساس وپرمخاطره زندگی است. اضطرابها، نگرانیها، ناكامیها و... همهدر پرتو عبادت و بندگی از زندگی پرتلاطم جوان رختبر میبندد وزندگیاش از اطمینان و امید سرشار میشود. پیامبر اكرم(ص)فرمود: «خداوند به سبب جوان عبادت كننده بر فرشتگان مباهاتمیكند و میفرماید: بندهام را بنگرید كه چگونه به خاطر من ازخواهش نفسانیاش گذشت.» (۷)
آن حضرت همچنین فرمود: «در روزی كهسایهای جز سایه الهی نیست، هفت دسته در سایه عرش الهی قراردارند: امام عادل، جوانی كه در عبادت خداوند رشد كرده باشدو...» (۸)
د) شناخت دین
آگاهی جوان از دین در تربیت او نقشی مهم دارد. بر جوان مسلمانضروری است كه با علوم دینی و مسایل آن آشنا باشد و احكام الهیرا بداند. امام باقر(ع) فرموده است: «اگر جوان شیعهای را نزدمن آورند كه تفقه در دین نمیكند، او را با مجازاتی دردناككیفر خواهم داد.» (۹)
شناخت دین و احكام آن تا آنجا اهمیت داردكه در روایات مرحلهای از مراحل تربیتشمرده شده است. امامصادق(ع) فرمود: «فرزند آدم هفتسال اول باری میكند، هفتسالدوم نوشتن فرا میگیرد و هفتسال سوم مسایل حلال و حراممیآموزد.»
ه) توبه
جوان در معرض لغزشها و خطاهاست و دامهای شیطان برای فریب اومهیاتر است. بدین سبب به ارتباط با خداوند و حضور در مجالسدعا، انابه و استغفار بیشتر نیاز دارد. جوان با آب زلال توبهروح و جان غبار گرفتهاش را شتسشو میدهد و خود را برای پیمودنسریعتر مسیر تكامل آماده میسازد. فراهم كردن زمینه توبه وتوجه دادن جوان به این عنصر سازنده بخشی از تربیت دینی ومعنوی اوست. رسول اكرم(ص)میفرماید:«خداوند (ص)وان توبه كننده را دوست دارد.» (۱۱)
آن حضرت همچنینفرمود: «هیچ كس نزد خداوند از جوان توبه كننده محبوبتر نیست;و هیچ كس نزد خداوند ازكهنسالی كه بر گناهانش باقی است،مبغوضتر نیست.» (۱۲)
● شیوههای تربیت جوان
۱) روش درك واقعیات جوانی
بی تردید جوانی از حساسترین و پرمخاطره ترین دوران زندگی است.جوان با همه تواناییها، به خاطر حساسیت مقطع سنی، مشكلات،كمبودها و واقعیات انكار ناپذیر دارد. عدم درك جوان و بیتوجهی به واقعیات طبیعیاش چه بسا، به جای تربیت، سبب گمراهیجوان میشود. بدین جهت، باید متولیان امر تربیت جوان راموردتوجه قرار دهند; واقعیاتی كه اشاره به برخی از آنها سودمندمینماید:
الف) شدید بودن غریزه جنسی
شدید بودن غریزه جنسی از واقعیاتانكار ناپذیر دوره جوانی است. این غریزه در جوان طوفانی است.بویژه امروزه كه جوانان اولین هدف تهاجم فرهنگیاند و زمینههایتحریك غریزه جنسی در آنان بیشتر مهیا است.
ب) محدودیت آگاهی و تجارب
جوان به تدریجبه اطلاعات و آگاهیهادست مییابد و اندوختههای ناقص خود را تكمیل میكند. توجهوالدین و مربیان به محدودیت معلومات مفید و تجارب عملی جوانسطح توقعات آنان را كاهش میدهد و معتدل میسازد. علی(ع) میفرماید: «نادانی جوان معذور و علم و آگاهیاش محدوداست.» (۱۳)
بدین سبب اندیشه و نظر سنجیده كهنسالان از نیروی جوان برتراست. علی(ع) فرموده است: «نظر سالخورده از نیرومندی جوان نزدمن محبوبتر است.» (۱۴)
ج) تكامل تدریجی عقل
جوان در مسیر تكامل عقلی است و اندیشهاش به تدریج تكاملمییابد. علی(ع) میفرماید: «انسان تا ۲۸ سالگی درحال تكاملعقلی است.» آن حضرت همچنین میفرماید: «عقل جوان در ۳۵ سالگیبه نهایت كمال خود میرسد و آنچه پس از آن به دست میآورد،تجربه است.» (۱۶)
بدین سبب باید در حد معقول از جوان انتظار داشتو این ویژگی را در رفتار و موضعگیریهایش مورد توجه قرار داد.این وضعیت، بویژه تا سن ۱۸ سالگی، بیشتر آشكار است. علی(ع)میفرماید: «پیوسته عقل و حماقتبا یكدیگر در تعارضند تااینكه شخص به ۱۸ سالگی میرسد. در این هنگام، یكی بر دیگریپیروز میشود.» (۱۷)د) جنون جوانی
جنون جوانی یكی از بیماریهای روانی است كه هنگام بلوغ در برخیاز جوانان آشكار میشود. رسول گرامی اسلام میفرماید: «جوانیشعبهای از دیوانگی است.» (۱۸)
متی جوانی حالت دیگری است كه دراین مقطع سنی پدید میآید. علی(ع) انواع مستی را چهار نوع(مستی جوانی، مستی ثروت، مستی خواب و مستی ریاست (۱۹) شمرده،میفرماید: «شایسته است انسان عاقل خویشتن را از مستی ثروت ومستی قدرت و مستی علم و مستی تمجید و چاپلوسی مستی جوانی دورنگاه دارد; زیرا هریك از این مستیها بادهای مسموم و پلیدیدارد كه عقل را میرباید و آدمی را سبك میسازد.» (۲۰)
ه ) نوگرایی و شیك پوشی
نوگرایی و نوجویی از ویژگیهای جوان است. جوان دوست دارد خودرا نشان دهد و مورد توجه دیگران واقع شود. والدین باید اینواقعیت را بپذیرند، در حد امكان به خواستههای معقول جوان پاسخمثبت دهند و از سختگیری و نه گفتنهای غیر ضروری، كه به كدورتجوان میانجامد، بپرهیزند. علی(ع) همراه قنبر به بازار رفت واز فروشندهای پرسید: آیا دو لباس به قیمت پنج درهم دارید؟مرد پاسخ داد: آری، ای امیرمومنان. با این پاسخ حضرت دریافتكه فروشنده وی را شناخته است.
پس آنجا را ترك گفت، نزد دیگری رفت و همین پرسش را تكراركرد.فروشنده دوم جواب داد: آری، دولباس دارم; یكی بهتر است وسه درهم میارزد و دیگری دو درهم. حضرت آنها را خرید و لباس سهدرهمی را به قنبر داد. قنبر گفت: شما به آن سزاوارترید:شمابالای منبر میروید و خطبه میخوانید.
حضرت فرمود: «انتشاب و لك شره الشباب ...; تو جوانی و میلجوانی داری. من از پروردگارم شرم دارم و خود را بر تو ترجیحدهم.» (۲۱) طبق این روایت علی(ع) به خاطر جوانی قنبر و میل جوانبه نوپوشی (به اصطلاح امروز «شیك پوشی») لباس بهتر و گرانتررا به او داد.
ی ) روش احترام و مسوولیت دادن به جوان
احترام به شخصیت جوان و مسوولیت دادن به او از شیوههای مهمتربیتی شمرده میشود. جوان، با همه مشكلات و واقعیات دورهجوانی، برای ایفای نقش و انجام مسوولیتهای مختلف تواناییبسیار دارد. عدم اعتماد به جوان و بیتوجهی به تواناییهای اومانع شكوفایی استعدادهاست و در نتیجه به عدم رشد مطلوب جوانمیانجامد.
سیره گرانسنگ رسول گرامی(ص) در مسیر دشوار تربیت، بهترینسرمشق شمرده میشود. آن بزرگوار به جوانان اعتماد میكرد وكارهایی بس مهم بدانان میسپرد.
● در این بخش به نمونههایی ازاین روش پیامبر(ص) اشاره میشود.
الف) عتاب بن اسید و ولایت مكه
رسول اكرم عتاب بن اسید را كهبیست و یك سال داشت، والی مكه ساخت. و امر فرمود با مردم نمازبگزارد. عتاب بن اسید اولین امری بود كه پس از فتح مكه در مكهنماز جماعت اقامه كرد. (۲۲)
ب) مصعب بن عمیر و تعلیم قرآن در مدینه
اسعد بن زراره وزكوان بن عبد قیس از قبیله خزرج در مكه خدمت رسول اكرم(ص)رسیدند و پس از پذیزش اسلام، از حضرت خواستند كسی را با آنهابه مدینه بفرستد تا به مردم قرآن بیاموزد و آنان را به آئیناسلام دعوت كند. پیغمبر اكرم(ص) به مصعب بن عمیر، كه جوانینورس مینمود و بیشتر قرآن را فراگرفته بود، امر فرمود همراهآنان به سوی مدینه حركت كند. مصعب به مدینه رفت و ماموریتشرا بخوبی انجام داد. او اولین كسی بود كه در مدینه نماز جمعهو جماعتبر گزار كرد. اسید بن خضیر و سعد بن معاذ به وسیله اومسلمان شدند. او در جنگ بدر در ركاب پیغمبر اكرم(ص) بود. درجنگ احد پرچم مخصوص پیامبر را در دست داشت و در همان جنگ بهشهادت رسید. (۲۳)
ج) اسامه بن زید و فرماندهی لشكر
پیامبر اكرم(ص) در روزهایپایانی زندگیاش مسلمانان را برای جنگ با روم بسیج كرد. افسرانارشد و بزرگان مهاجر و انصار و شیوخ عرب در آن سپاه حاضربودند. پیغمبر(ص) برای مشاهده سپاه به خارج شهر رفت و با آنكهبزرگان حضور داشتند، اسامهبن زید را به فرماندهی برگزید. برخیبر این انتخاب اعتراض كردند و ناخشنود شدند. رسول اكرم(ص) ازشنیدن سخنان آنان خشمگین شد.منبر رفت و پس از ستایش خداوند فرمود: مردم، این چه سخنی استكه بعضی شما در باره فرماندهی اسامه میگویید؟ اگر شما امروزبه فرماندهی اسامه معترضید پیشتر در باره فرماندهی پدرش نیزاعتراض كردید. به خداوند سوگند، دیروز زید بن حارثه برایفرماندهی لشكر شایسته بود و امروز فرزندش اسامه شایستگی دارد.باید همه شما از او اطاعت كنید. (۲۴)
۳) روش محبت و رفاقت
محبت داروی بینظیر بسیاری از دردهاست. محبتبسیاری مشكلاتعاطفی و اجتماعی را از میان میبرد. محبت موثرترین شیوه تربیتیاست. جوان كانون عاطفه و احساسات است و تشنه محبت صادقانه. (۲۵) ایجاد رابطه عاطفی و صمیمی در تربیت او بسیار سودمند است. درطریق تربیت، تندی، سختگیری و فشارهای روانی نه تنها مفیدنیست، بلكه سبب رنجش جوان و لجاجتبیشتر او میشود. جوانی،بویژه آغاز آن، زمان دوستی و دوستیابی است و جوان شدیدا ازدوستان خود تاثیر میپذیرد. این ویژگی ایجاب میكند كه والدینفرزندان خود را در انتخاب دوستان صالح یاری كنند و مهمتراینكه خود برای او دوستی صمیمی باشند، آنها باید ضمن انجامدادن وظیفه پدری و مادری، دوستانی خوب و صمیمی برای جوانشانباشند. محبت و رفاقت صمیمانه با فرزند چنان مهم است كه امامصادق(ع) آن را راه درست تربیت در هفتساله سوم زندگی میداند.آن حضرت میفرماید: بگذار فرزندت هفتسال بازی كند; هفتسال اورا با آداب و روشهای مفید تربیت كن و در هفتسال سوم ماننددوست صمیمی با وی همراه باش.» (۲۶)
۴)روش موعظه
موعظه از شیوههای موثر در تربیت فرزندان جوان است. اگر اندرزبا منطق و عطوفت همراه باشد، بسیار موثر و كار ساز است.معصومان(علیهم السلام) از این شیوه بسیار بهره میبردند; برایمثال امام سجاد(ع) به فرزندش چنین اندرز میدهد:
فرزندم، آگاه باش. با پنج گروه همنشین نشوی، سخن نگویی و درمسافرت دوستی نكنی. فرزند عرض كرد: پدرجان، آنان كیانند؟
حضرت فرمود: از همنشینی با دروغگو بپرهیز; زیرا او مانند سراباست، دور را نزدیك و نزدیك را دور جلوه میدهد. از رفاقتباگناهكار ولاابالی اجتناب كن; زیرا او تو را به یك لقمه یا كمتراز آن میفروشد. از دوستی با بخیل بپرهیز; زیرا او درضروریترین وقتها از یاریات سرباز میزند. از رفاقتبا احمقاجتناب كن; چون در پیسود رسانی به تو است ولی به خاطر نادانیزیان میرساند. از مصاحبتبا آن كه قطع رحم كرده بپرهیز; زیرادر كتاب آسمانی مورد لعن و نفرین قرار گرفته است. (۲۷)
علی(ع) نیزفرزندش امام حسین(ع) را چنین موعظه كرده است: فرزندم، تو رابه تقوای الهی، در نیازمندی و بینیازی، و سخن حق، هنگامخشنودی وخشم، و میانه روی، در فقر و بینیازی، و عدالت، دررفتار با دوست و دشمن، و كار و تلاش، هنگام نشاط و بیحالی، وخشنود بودن از خداوند، در سختی و گشایش و... سفارش میكنم. (۲۸)
۵) روش احترام به شخصیت
جوان برای شخصیتخود اهمیتبسیار قائل است، هرنوع كم توجهیرا بیاحترامی به شخصیتخود میداند. و چه بسا واكنش نشانمیدهد. احترام به شخصیت جوان در تربیت او بسیار موثر است. اگرجوان خود را بیمقدار و حقیر بشمارد، احساس كند در نظر دیگراناعتبار و جایگاهی ندارد و نزد دیگران از احترام و ارزش برخوردار نیست، تلاش در جهت رشد و تربیتخود را بیثمر میداند و چهبسا رفتارهای نابهنجار بروز میدهد.امام هادی(ع) میفرماید: «از شر كسی كه خود را خوار میداند،ایمن مباش.» (۲۹)
مشورت كردن با جوان نشان دهنده احترام به اوست;زیرا سبب میشود بیشتر برای خود ارزش قائل شود، بیشتر احساسمسوولیت كند و در نتیجه در راه تربیتخود بیشتر بكوشد. رسولاكرم(ص) میفرماید: فرزندم آدمی در فتسال اول آقا و سروروالدین است، در هفتسال دوم بنده فرمانبردار و در هفتسال سوم وزیر و مشاور آنان شمرده میشود. (۳۰)
علی همتبناری
پینوشتها:
۱- الحدیث، ج ۱،ص ۳۴۹.
۲- یوسف، آیه ۹۷ و ۹۸.
۳- همان، آیه ۹۲.
۴- بحار، ج ۱۲، ص ۲۸۰، ح ۵۷.
۵- همان، ح ۲۲، ص ۳۸۵ و ج ۶۷، ص ۱۵۹ و ج ۶، ص ۱۳۰ و ۱۳۱.
۶- همان، ج ۷، ص ۳۰۵، ح ۷۸.
۷- كنز العمال، ج ۱۵، ص ۷۷۶.
۸- بحار، ج ۷۱، ص ۳۵۳، ح ۲۸.
۹- همان، ج ۱، ص ۲۱۴، ح ۱۶.
۱۰- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۸.
۱۱- وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴، ح ۱.
۱۲- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۸.
۱۳- كنز العمال، ج ۴، ص ۲۱۷.
۱۴- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۶.
۱۵- بحار، ج ۷۲، ص ۱۰۵،(پاورقی).
۱۶- مستدرك الوسائل، ج ۲، ص ۶۲۵.
۱۷- گفتار فلسفی جوان، ج ۱، ص ۱۲۹.
۱۸- همان، ص ۱۳۲.
۱۹- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۶.
۲۰- گفتار فلسفی جوان، ج ۱، ص ۱۳۶.
۲۱- همان.
۲۲- بحار، ج ۱۰۰آ ص ۹۲- ۹۴.
۲۳- همان، ص ۸۹.
۲۴- همان، ص ۳۴۴ و ۳۴۵.
۲۵- همان، ص ۲۱- ۲۳.
۲۶- وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴ و ۱۹۵.
۲۷- گفتار فلسفی جوان،ج ۱،ص ۴۵۷.
۲۸- تحف العقول، ص ۶۴.
۲۹- همان، ص ۴۸۳.
۳۰- گفتار فلسفی جوان ج ۱،ص ۴۴۱
پینوشتها:
۱- الحدیث، ج ۱،ص ۳۴۹.
۲- یوسف، آیه ۹۷ و ۹۸.
۳- همان، آیه ۹۲.
۴- بحار، ج ۱۲، ص ۲۸۰، ح ۵۷.
۵- همان، ح ۲۲، ص ۳۸۵ و ج ۶۷، ص ۱۵۹ و ج ۶، ص ۱۳۰ و ۱۳۱.
۶- همان، ج ۷، ص ۳۰۵، ح ۷۸.
۷- كنز العمال، ج ۱۵، ص ۷۷۶.
۸- بحار، ج ۷۱، ص ۳۵۳، ح ۲۸.
۹- همان، ج ۱، ص ۲۱۴، ح ۱۶.
۱۰- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۸.
۱۱- وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴، ح ۱.
۱۲- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۸.
۱۳- كنز العمال، ج ۴، ص ۲۱۷.
۱۴- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۶.
۱۵- بحار، ج ۷۲، ص ۱۰۵،(پاورقی).
۱۶- مستدرك الوسائل، ج ۲، ص ۶۲۵.
۱۷- گفتار فلسفی جوان، ج ۱، ص ۱۲۹.
۱۸- همان، ص ۱۳۲.
۱۹- میزان الحكمهٔ، ج ۵، ص ۶.
۲۰- گفتار فلسفی جوان، ج ۱، ص ۱۳۶.
۲۱- همان.
۲۲- بحار، ج ۱۰۰آ ص ۹۲- ۹۴.
۲۳- همان، ص ۸۹.
۲۴- همان، ص ۳۴۴ و ۳۴۵.
۲۵- همان، ص ۲۱- ۲۳.
۲۶- وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۹۴ و ۱۹۵.
۲۷- گفتار فلسفی جوان،ج ۱،ص ۴۵۷.
۲۸- تحف العقول، ص ۶۴.
۲۹- همان، ص ۴۸۳.
۳۰- گفتار فلسفی جوان ج ۱،ص ۴۴۱
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست