چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
وحشت صحنه - Stage Fright
سال تولید : ۱۹۵۰
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : آلفرد هیچکاک
کارگردان : هیچکاک
فیلمنامهنویس : ویتفیلد کوک، آلما رویل و رانلد مکدوگال، برمبنای داستانهائی نوشته سلوین جپسن (بدون ذکر در عنوانبندی)
فیلمبردار : ویلکی کوپر.
آهنگساز(موسیقی متن) : لیتن لوکاس.
هنرپیشگان : جین وایمن، مارلنه دیتریش، مایکل وایلندینگ، ریچارد تاد، آلاستر سیم، کی والش و پاتریشا هیچکاک.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۰ دقیقه.
"جاناتان" (تاد) مرد جوان انگلیسی به دختری جوان و معصوم بهنام "ایو" (وایمن) اعتراف میکند که به اشتباه و به اتهام قتل شوهر محبوبهاش "شارلوت" (دیتریش)، پلیس او راتعقیب میکند، حال آن که قتل کسی جز خود "شارلوت" نیست. "ایو" با پذیرفتن گفتههای "جاناتان" او رانزد والدینش پنهان میکند و خود در هیئت یک مستخدمه وارد منزل "شارلوت" میشود تا مدارکی قابل استناد بیابد. اما در نهایت در مییابد که "جاناتان" به او دروغ گفته و قاتل واقعی خود او است. سرانجام "جاناتان" در تلاش برای کشتن "ایو"، خود کشته میشود.
٭ همانطور که خود هیچکاک در گفتوگوی معروفش با فرانسوا تروفو اشاره میکند، عامل اصلی جذب شدن او به یک داستان معمائی پیش پا افتاده انگلیسی در وحشت صحنه چیزی جز مرکزیت داشتن "تآتر" و "نمایش" در آن نبوده است. هیچکاک که از جوانی یک تماشاگر حرفهای تآتر بوده، در بسیاری از آثارش، از این زمینه استفاده کردهاست؛ از جمله درسی و نه پله (۱۹۳۵)، اعتراف میکنم (۱۹۵۳) و همین فیلم که گذشته از آن که دو شخصیت اصلیاش (دیتریش و وایمن) بازیگران تآتراند، حتی اوج هیجانی آن نیز روی صحنه یک تآتر بوده، در بسیاری از آثارش، از این زمینه استفاده کرده است؛ از جمله درسی و نه پله (۱۹۳۵)، اعتراف میکنم (۱۹۵۳) و همین فیلم که گذشته از آن که دو شخصیت اصلیاش (دیتریش و وایمن) بازیگران تآتراند، حتی اوج هیجانی آن نیز روی صحنه یک تآتر میگذرد. تم "بازیگری" شخصیتهای آثار هیچکاک بدون تردید ریشه در همین گرایش دارد. درونمایهای که در اینجا وایمن آن در نقش دختری به نمایش در میآورد که آرزوی بازیگر شدن را در سر میپروراند و به شکلی کنائی مجبور میشود و در زندگی واقعی به ایفای نقش بپردازد؛ و در نهایت به یک صحنه ناب هیچکاکی میرسد: گفتوگوی وایمن و وایلدینگ در تاکسی که طی آن وایمن که تا آن زمان "نقش" یک دلباخته را برای وایلدینگ بازی میکرده، ناگهان در مییابد که "واقعاً" دل باخته او است! صحنهای که با ارتباط دادن درونمایه بازیگری با نحوه تحول شخصیت، بهصورت طرحی برای سرگیجه (۱۹۵۷) در سالهای بعد در میآید.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست