دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
موانع و تنگناهای استفاده از CNG در صنعت حملونقل
![موانع و تنگناهای استفاده از CNG در صنعت حملونقل](/mag/i/2/zkn1p.jpg)
اما مهندس محمودی گفت: کشور ما در شرایط ویژهای قرار دارد و باید واقعیتها را دید. در طرح گازسوز کردن خودروها تکنولوژی ساخت، تولید و تبدیل توسط شرکای خارجی منتقل شده است. در عین حال، با ۳۴ هزار خودرو گازسوز، فقط در یک سال گذشته، حدود ۸۰ میلیون دلار، جدای از هزینههای زیستمحیطی، صرفهجوئی اقتصادی شده است. لذا باید توجه داشت که نباید به این طرح به شیوه سیاه و سفید نگاه کرد. با هماندیشی در یک نظام مدیریت شده و توانمند میتوانیم صاحب این تکنولوژی و دانش فنی شویم و حتی با ذهنهای خلاقی که در مملکت داریم، این تکنولوژی را توسعه و به کشورهای دیگر انتقال دهیم.
خبرنگار ما در گزارش خود میافزاید: در اسفند ماه گذشته نیز میزگردی با عنوان ”سوخت مطلوب، سوخت جایگزین“ به میزبانی گروه نفت و انرژی مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که در آن دکتر رئیسیفر، رئیس کانون جایگاه داران پمپ بنزین با اشاره به اینکه بحث جایگزینی سوخت CNG بهجای فرآوردههای نفتی مثل بنزین و گازوئیل از سالها پیش در کشور مطرح بوده است، گفت: با این حال تاکنون بررسی و تحقیقات میدانی برای فرهنگسازی مصرف و عرضه CNG نداشتهایم. در حالی که احداث جایگاههای گاز CNG نسبت به احداث جایگاههای بنزینی بسیار پرهزینهتر است.در حال حاضر جایگاههای عرضه گاز توسط دولت احداث میشود و اگر قرار باشد که بخش خصوصی وارد این کار شود باید زیرساختها را با توجه به کشورهائی که سوخت دوگانه عرضه میکنند در نظر داشت و به جنبههای اقتصادی و بازگشت سرمایه اندیشید. نکته مثبتی که درباره سوخت CNG ذکر میشود کاهش آلودگیهای زیستمحیطی است، در حالی که روشهائی در دنیا مرسوم است که آلودگی خودروهای بنزینی را کاهش میدهد و سوختی که بهدست میآید، سوخت مطلوبی است.دکتر قماشی مدیر طرح خودرو وزارت صنایع نیز گفته بود: قبل از انقلاب از گاز طبیعی بهعنوان سوخت جایگزینی در تعداد زیادی خودرو تاکسی در مشهد و شیراز استفاده میشد. اما بهعلت مسائلی که بهوجود آمد این طرح توسعه پیدا نکرد. توسعه طرح موانع مختلفی دارد، گاهی انگیزه افراد با پیشبرد یک پروژه است و اگر این افراد کنار گذاشته شوند توسعه طرح متوقف میشود و این یکی از معضلات موجود در کشور ماست.بیش از ۱۰ سال پیش از آن گاز طبیعی بهعنوان سوخت جایگزین مطرح نشد، تا اینکه در سال ۷۱ پروژه تازهای برای جایگزینی سوخت CNG بهجای گازوئیل در اتوبوسهای شرکت واحد تهران برای کاهش آلایندگی اتوبوسها مطرح شد. اتوبوسهائی که تبدیل شدند از نظر میزان آلایندگی شرایط روز اروپا را داشتند اما در اروپا هر چهار سال استاندارد آلایندگی سختتر میشد البته در آن زمان استانداردی برای خودرو مطرح نبود. در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ استاندارد یورو یک مطرح بود و در حال حاضر استاندارد یورو ۴ مطرح است. بنابراین تحول عظیمی برای کاهش آلایندهها در خودروهای سواری و سنگین در اروپا اتفاق افتاده است که ما از آنها عقب هستیم.با مطرح کردن سوخت جایگزین از سوخت مطلوب دور میمانیم، زیرا سوخت مطلوب، بنزین و دیزل کم گوگرد است. بعد از مطرح شدن گاز طبیعی از بنزین و گازوئیل تا اندازه زیادی غافل شدیم. با اینکه ایران از توان علمی و فنی بالائی برخوردار است اما استفاده از این ظرفیتها محدود است. طی شدن مسیر درست این پروژه مستلزم استفاده فعالتر از توان علمی دانشگاهها است. باید قوای محرکه را مناسب گاز طبیعی طراحی کرد و بدنه از نظر استقرار مخزن گاز مناسب باشد.
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست