|
عقب کلاه باید برده دویدن کفش پاره کردن است |
|
عقد پسرعمو و دخترعمو را در آسمان بستهاند |
|
عقرب از خُبث طبیعت بزند نیش به سنگ (سعدی) |
|
|
رک: کژدم از خبث طبیعت بزند... |
|
عقربهٔ زمان به عقب برنمیگردد |
|
عقل آدمیزاد از عقب سرش میآید |
|
|
نظیر: عقل روستائی از پس میآید |
|
عقل به کوچکی و بزرگی نگاه نمیکند |
|
|
رک: نه هر که به قامت مهتر به قیمت بهتر |
|
عقل چهل زن به اندازهٔ یک مرغ سیاه است! (عا). |
|
|
رک: زن ناقصالعقل است |
|
عقل چیز دگر و مدرسه چیز دگر است (از مجموعهٔ مختصر امثال طبع هند) |
|
عقل خودت که این باشد وای به عقل بچههات! (عا). |
|
|
نظیر: کلانِ ما که تو باشی چه عقل ما باشد! (از مجموعهٔ امثال طبع هند) |
|
عقل در راه عشق دیوانه است٭ |
|
|
رک: عشق در آمد به دل رفت ز سر عقل و هوش |
|
|
|
٭عاشقی خود نه کار فرزانه است |
.............................. (سنائی) |
|
عقل در کوی عشق نابیناست (سنائی) |
|
|
رک: عشق درآمد به دل رفت ز سر عقل و هوش |
|
عقل دروازهٔ جهنّم است نه دالان بهشت |
|
عقل را با عشق خوبان طاقبت سرپنجه نیست٭ |
|
|
|
٭ ............................. |
با قضای آسمانی بر نیاید جهد مرد (سعدی) |
|
عقل روستائی از پس میرسد |
|
|
نظیر: روستائی را عقل از پس میرسد |
|
|
نیزرک: دِه مرو ده مرد را احمق کند |
|
عقل ز بسیار خوری کم شود٭ |
|
|
رک: یک لقمه کمتر بخور گیر حکیم نیفتی |
|
|
|
٭ ......................... |
دل چو سپر غم سپرِ غم شود (نظامی) |
|
عقل سالم در بدن سالم است
|
|
عقل طویل را نبوَد هیچ اعتبار٭ |
|
|
رک: قامت بلند نشان حماقت است |
|
|
|
٭گر سرو پیش قد تو سر میکشد مرنج |
................................. (حافظ) |
|
عقل عقل را قوّت دهد |
|
|
رک: مشورت ادراک و هشیاری دهد |
|
عقل قوّت گیرد از عقل دگر٭
|
|
|
رک: مشورت ادراک و هشیاری دهد |
|
|
|
٭ .......................... |
نَیْ شَکَر کامل شود از نَیْ شکر (مولوی) |
|
عقل که به چهل روز نیامد به چهل سال هم نمیآید |
|
|
نظیر: عقلی که به هفت سالگی نیاید به هفتاد سالگی هم نمیآید |
|
عقل که نیست جان در عذاب است! |
|
عقل متکلّم از کلامش پیداست |
|
|
رک: سخن گواه حال گوینده است |
|
عقل مردم به چشمشان است |
|
عقل و دولت قرین یکدگرند٭ |
|
|
نظیر: خردمند باشید تا توانگر باشید (از قابوسنامه) |
|
|
|
٭ .............................. |
هر که را عقل نیست دولت نیست (سعدی) |
|
عقل هر چیز بِهْ از آدمیزاد است |
|
|
نظیر: عقل که نیست جان در عذاب است |
|
عقل هرگز خطا نیندیشد٭ |
|
|
|
٭ ......................... |
با من و تو بلا نیندیشد (سنائی) |
|
عقلی که به هفت سالگی نیاید به هفتاد سالگی هم نمیآید |
|
|
نظیر: عقل که به چهل روز نیامد به چهل سال هم نمیآید |
|
علاج درد دندان، کشیدن دندان است |
|
|
رک: دندانی را که درد میکند باید کشید |
|
علاج فاسد به افسد محال است (یا: دفع فاسد...) |
|
علاج مردم دیوانه نیست جز زنجیر (سرخوش تفرشی) |
|
|
نظیر: دیوانه همان بِهْ که بوَد اندر بند |
|
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد ٭(سعدی) |
|
|
|
٭مستخرج از بیت زیر که هر دو مصراع آن جزء امثال سایره شده است: |
|
|
|
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد |
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست (سعدی) |
|
علاجی بکن کز دلم خون نبارد |
سرشک از رُخم پاک کردن چه حاصل (میروالهی قمی) |
|
علاجی نیست خصم پوچ گو راغیر خاموشی (نجیب کاشانی) |
|
|
رک: جواب ابلهان خاموشی است |
|
علّت برود، عادت نرود |
|
|
رک: ترک عادت موجب مرض است |
|
علف باید به دهان بُزی شیرین بیاید |
|
علف به دهان بُزی شیرین میآید |
|
|
نظیر: آب دریا در مذاق ماهی دریا خوش است |
|
علفِ درِِ آغل تلخ است (یا: علفِ دمِ آغل...) |
|
|
رک: مرغ همسایه غاز مینماید |
|
علف هرزه زود رشد میکند |
|
علم از بهر دین پروردن است نه از بهر دنیا خوردن (سعدی) |
|
علم بهر کمال باید خواند |
نه به سودای مال باید خواند (اوحدی) |
|
|
نظیر: |
|
|
علم را دام و جاه مساز (اوحدی) |
|
|
ـ علم کز بهر باغ و زاغ بوَد |
همچو مر دزد را چراغ بوَد (سنائی) |
|
علم بیبحث و مال بیتجارت و مُلک بیسیاست را بقائی نباشد |
|
علم بیعمل درخت بیثمر است |
|
|
رک: با علم اگر عمل نکنی شاخ بیبری |
|
علم تاج سر است و مال غُل گردن |
|
|
معنی مثل مقایسه شود با مفهوم این دو بیت |
|
آنکه را علم هست و مالش نیست |
روزی آن علم مالشی دهدش |
|
و آنکه را مال هست و علمش نیست |
روزی آن مال مالشی دهدش (عمادی شهریاری) |
|
علم چون حاصل کنی آنگه عمل خالص شود |
|
علم در سینه باید نه در سفینه (از مجموعهٔ امثال، طبع هند) |
|
علم دل را بهجای جان باشد٭ |
|
|
رک: ز دانش بِهْ اندر جهان هیچ نیست |
|
|
|
٭ ........................... |
سرِ بیعلم بدگمان باشد (سعدی) |
|
علم را دام مال و جاه مساز٭ |
|
|
نظیر: علم بهر کمال باید خواند |
نه به سودای مال باید خواند (اوحدی) |
|
|
|
٭ ........................ |
بر رهِ خود ز حرص چاه مساز (اوحدی) |
|
علم عندالله مقصدهای ماست٭ |
|
|
|
٭ عَلَّمَ الانِسان خمِ طغرای ماست |
........................... (مولوی) |
|
علمِ غیب کسی نمیداند بهجز پروردگار |
|
علم نور است و جهل تاریکی٭ |
|
|
رک: از دانش بِهْ اندر جهان هیچ نیست |
|
عَلَمْ و عَلَمْ، درد و ورم، از این نبود نوک عَلَمْ! (عا). |
|
|
رک: ـ استاد، عَلَمْ! ـ این رنگ نبود سر عَلَمْ! |
|
علمی که ره به حق ننماید ضلالت است٭ |
|
|
|
٭ سعدی بشوی لوح دل از نقش غیر او |
.................................. (سعدی) |
|
علیکالسّلام، سرت تو کُلام، چی آوردی برام؟ (عا). |
|
|
به شوخی و مزاح در جواب سلام بهکار برند |
|
علیالصباحِ نشابور و خفتن بغداد٭ |
|
|
|
٭ دو چیز مرد سفر را کند ز غم آزاد |
.......................... (...؟) |
|
علی میمانَد و حوضش (یا: علی ماند و حوضش) |
|
|
عالمی بر منبر مجلس میگفت و برای استحقاق آب کوثر که ساقی آن علی علیهالسّلام است شرایطی صعب و دراز میشمرد. چون سخن در این معنی به پایان برد لُری از مستمعین برخاست و گفت: ای شیخ اگر اینها که گوئی راست است پس... (به نقل از امثال و حکم دهخدا، ج ۲، ص ۱۱۱۶) |