پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
تبیین مفاهیم اصلی رویکرد
رويکرد استفاده و رضامندي بر اين اصل استوار است که پيامگير رسانه، فعال است. براى رسيدن به تعريفى عينى از فعال بودن، محققان هوادار اين رويکرد به ابعاد گوناگون آن پرداختهاند. مثلاً پالمگرين و همکارانش (۱۹۸۵) به مسئلهٔ فعاليت مخاطب از ديد پردازش اطلاعت يا نسبت دادن معنا به اجزاى پيام مىپردازند. در اين زمينه، گارامون (Garramone) در سال ۱۹۸۳ در مورد اثر مجموعهٔ انگيزهها بر چگونگى پردازش تبليغات سياسى پخش شده از تلويزيون تحقيق کرد. همچنين، مکليود و بکر (۱۹۸۱) شواهد تجربى مشابهى را در مورد اثر انگيزهها بر پردازش محتواى رسانهها عرضه کردند. اينگونه بررسىها که در مراحل اوليهٔ تکامل هستند، نشان مىدهند که مخاطبان فعالانه محتواى رسانهها را پردازش مىکنند و اين پردازش تحت تأثير انگيزههاى فرد است. علاوه بر اين، مىتوان فرض کرد که ديگر عوامل، چون نگرشها، هنجارها و روابط خانوادگى و اجتماعى فرد نيز ممکن است بر چگونگى پردازش محتواى رسانهها اثر گذارد. گروهى ديگر پردازش را تنها به برخى ابعاد فعال بودن مخاطب (انتخابى بودن و درگير شدن) نسبت مىدهند. به هر حال، اين ارتباط، ضرورت پرداختن عميقتر به آنها را نشان مىدهد. |
در اين زمينه، اولين قدم، تبيين مفاهيم مرتبط با فعال بودن مخاطب از ديدگاههاى مختلف (مثلاً ابعاد فعال بودن مخاطب، استفادهٔ هدفمند و غيرهدفمند، رضامندى موردنظر و حاصل شده و ...) است. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست