دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
ظهور سجع و نثر فنی در ادبیات عرب
نثر عرب نثرى مرسل و ساده و موجز و خالى از حشوو مترادفات بوده است و کتبى که تا اواخر قرن سوم هجرى تأليف شده مانند تاريخ طبرى و مؤلفات مسعودى و غيرهم همه بر اين منوال است، خواه ايراد سجع را مکروه و خواه جايز بشمريم، همّ غالب نويسندگان قديم بر اين سيره - يعنى سادهنويسى - بوده است، چنانکه ابنقتيبه سخن 'پرويز' را در معنى ايجاز ذکر مىکند که گفت. 'بيشترين چيزى که خواهى در کمترين سخن جاى ده' و خود نامهٔ يزيدبنوليد را به مروان شاهد آورده است که: 'اما بعد فانى اراک تُقدّم رجلاً و تُؤخر اُخرَى فاذا اَتاکَ کتابى هذا فاعتمد على ايّهما شئت و السلام' (ادبالکاتب: ص ۱۶ و ۱۷. شبيه به اين است نامهٔ اميرکبير به جعفر قليخان سردار شادلو بعد عنوان: جعفرقليخان: بيا و ببين، ميا و مبين! (تقي)). |
و نيز جاحظ به روايت ابوالحسن مداينى نقل مىکند که روزى عمّار ياسر کلامى گفت و به ايجاز گرائيد کسى او را گفت: چه بود که بر کلام خود مىافزودي؟ عمار گفت: 'اَمَرنا رَسُولالله عليه باطالةالصّلوة و قصر الخطبه' (البيان و التبيين: جلد ۱، ص ۲۰۱) يعنى رسول ما را به طول نماز و کوتاهى خطبه امر فرموده است. |
ليکن سير تمدّن اسلامى و آشنا شدن نويسندگان در قرن دوّم هجرى با کتب و رسايل و ادبيّات ملل ديگر از قبيل روم و يونان و فارس و هند و شيوع شعر در اسلام، کار نثر را به تکلّف و تصنّع کشانيد و نثرنويسان از شعرا بناى تقليد را گذاشتند و قواعدى به وام خواستند، چنانکه ثعالبى بعضى معانى را در نثر صاحببن عياد گرد آورده است که از شعر متنبى سرقت شده است (يتيمهةالدهر، ص۸۷) و نيز ابراهيم صولى (ابراهيمبنعباس بن محمدبنصول تکين الصولى الشاعر که بيهقى وى را مردى خودپسند معرفى کرده است وى در ۲۴۳ هجرى بسر من رآى وفات يافت) که از شعرا و مورخان قرن سوم است خود اعتراف مىکند که وى در نثر خويش از اشعار مسلمبنالوليد و ابىتمّام استفاده کرده و سجعهائى ذکر مىکند که از اشعار گرفته است (وفياتالاعيان، طبع بولاق ج ۱، ص ۱۳) و احمدبنابىطاهر دربارهٔ سعيدبنحميد گويد: |
'اگر به سخنان سعيد از نظم و نثرگرفته شود که به سوى خويشاوندان خود بازگردند چيزى نزد وى باقى نخواهد ماند' (الفهرست ص ۱۷۹). |
همچنين آشنائى عرب با ايرانيان و يونانيان و برخوردن آنها به کتبى که سراسر پر از کنايه و استعاره و تعبيرات گوناگون بوده است خاصه کتبى که مأخذ آنها از ادبيات هندى بوده از قبيل کليله و دمنه، موجب تطوّر نثر گرديد و قديمترين نثر مصنوع، نثر ابنمقفع است در ترجمهٔ کليله که اندکى داراى صنعت سجع و موازنه مىباشد، ولى معذلک در حدود بىتکلّفى و سادگى و فصاحت است و سجعهاى بارد و تکرار و مترادفات را در آن کتاب و ساير آثار ابنمقفع راه نيست. |
در تمام مدت قرن سوم تا ظهور قرن رابع بناى نثر عرب بر سادگى و روانى و ايجاز و عدم موازنه و سجع و تکرار بوده است، و پيدا است که نويسندگان عربى در اين زمان از جائى متأثر شده و ملتفت گرديدهاند که بايد در نثر نيز مانند شعر مراعات نکات و قواعدى چند بشود از اينرو نوشتهٔ آنها داراى اصول و قواعدى است و از ضعف و تعقيد و ايجاز مُخِلّ بر کنار مانده با فصاحت و لطافت و ظرافت مقرون شده است، بدون اينکه اندک توجهى به تصنعات و تکلفات منشيانه و ايراد اسجاع و مترادفات بار ده داشته باشند، و هرگاه تکرار يا موازنهاى در عبارتى ديده شود از براى بسط معنى و تأکيد مطلب است نه مانند قرون بعد که گاهى تکرارها و موازنات از کثرت افراط باعث فساد معنى مىگردد و اصل مطلب از ميان مىرود. |
نوشتههاى ابنمقفع در قرن دوّم و کتب جاحظ در قرن سوم از اين قبيل است، يعنى از مترادفات و سجع خالى استت - ولى احياناً ازدواج و موازنه را بهکار بسته و براى تأثير سخن خيالات را مُجسّم مىکردهاند و اين تجسّم خيال در سخنان متقدّمان نيز ديده شده است، و در خطبههاى علىبنابىطالب بسيار است، و موجزتر از همه خطبهاى است که حجاج در کوفه رانده است، گويد: 'يا اهلالکوفه! انى لاَرَى رؤساً قد اَيْنَعَتْ و حانَ قِطافها و اِنّى لصاحبها وَ کَاَنّى اَنْظُر الى الدِمَّاءَ ترقرق بينالعمائم و اللّحي!' يعني: اى مردم کوفه! مىبينم سرهائى که رسيده و هنگام چيدن آنها فراز آمده است و من چينندهٔ آنم و گوئى مىبينم خونهائى که بين دستارها و ريشها همى رود! |
گويند عبدالحميد کاتب مروان حمار آخرين خليفهٔ اُموى نخستين کسى است که در کتاب عربى از ايرانيان تقليد کرده است و براى نامهها فواتح و عناوين و خواتيم وضع نموده است، و نيز گويند که عبدالحميد در پايان دولت اُموى نامهاى به ابىمسلم از زبان خليفه نوشت که آن را بر ستورى بار کردند از بزرگى آن طومار (۱) . |
(۱) . خاورشناسان در شخصيت اين مرد يعنى عبدالحميد کاتب مروان شک دارند و گويند شخصيت اين مرد شخصيت خرافى و افسانهوار است مانند امرء القيس و بزرگمهر و غيرهم. والله اعلم. |
همچنین مشاهده کنید
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست