دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
جدا بودن اتاق خواب كودك و كاهش ترس از مدرسه
ايرنا: دبير انجمن روانپزشكان ايران گفت: جدا كردن اتاق كودك از همان ابتداي تولد در كم كردن وابستگي كودك به مادر موثر است و باعث ميشود زماني كه به مدرسه ميرود كمتر دچار ترس و بيقراري شود.
دكتر پرويز مظاهري گفت: ترس از مدرسه عمدتا ناشي از اضطراب دوري از مادر و خانواده است كه اين ترس بيشتر در كودكاني كه وابستگي بيشتري به مادر دارند ديده مي شود.
وي گفت: يكي از راهكارهاي اصلي براي كاهش ترس و اضطراب و وابسته نشدن كودك به مادر، اين است كه از همان ابتداي تولد، اتاق كودك جدا شود؟ ولي بسياري از مادران به خاطر راحتي خود و تصور اينكه نبايد نوزاد را از خود دور كنند معمولا ، اتاق كودك را جدا نميكنند؟ در صورتي كه همين جدا نكردن كودك از خود ريشه بسياري از وابستگيها و ترس و اضطرابهاي كودك است.
دبير انجمن علمي روانپزشكان ايران يادآور شد: با جدا كردن اتاق كودك در ابتداي تولد، كودك تصوري از ترس و اضطراب ندارد و بيقراري هم نخواهد كرد، اما در شش ماهگي ممكن است كودك بيقراري كند كه مادر ميتواند با روشن كردن چراغ اتاق، مانع از اين ترس در كودك شود.
وي گفت: كودكاني كه حاضر به جدا شدن چند ساعته از والدين خود در زمان خواب نيستند، بيشتر در غذا خوردن، لباس پوشيدن و هنگام تنها شدن بهانه جويي و بيقراري ميكنند، در صورتي كه با جدا كردن اتاق كودك از همان ابتدا ميتوان از ايجاد اين وابستگي در او جلوگيري كرد.
مظاهري با بيان اينكه بازي كردن و گذراندن وقت با همسالان يكي از روشهاي موثر در كاهش ترس از مدرسه و كاهش وابستگي كودك به مادر است، خاطر نشان كرد: مادران بايد در زمانهايي كه كودك را همراه خود به پارك ميبرند خود به كنار بمانند و به كودك اجازه برقراري ارتباط با همسالان و بازي كردن با آنها را بدهند.
دبير نهمين همايش انجمن روانپزشكان ايران يادآور شد: توصيه ما به مادراني كه كودك كلاس اولي دارند اين است كه از چند ماه قبل از شروع مدرسه ، مدرسه رفتن كودك را به عنوان يك امتياز و يك اتفاق مثبت براي كودك در جمع و در حضور كودك اعلام كنند تا او احساس خوشايندي از قبل نسبت به مدرسه پيدا كند.
وي اضافه كرد: علاوه بر اين مادران قبل از بازشدن مدرسه، همراه كودك فضاي مدرسه و كلاسي را كه قرار است كودك در آن درس بخواند به او نشان دهند و همواره كودك را با جملاتي مثبت ( همچون تو خانم / آقا شدي ديگه، بزرگ شدي و...) براي درس و مدرسه آماده كنند.
اين روانپزشك با اشاره به اينكه همراهي كردن مادر با كودك در دو روز اول مدرسه در كاهش ترس از مدرسه در كودك حايز اهميت است، گفت: علاوه بر اين معلمها نيز بايد براي كودكي كه احساس ناراحتي و بيقراري و گريه ميكند زمان بيشتري صرف كنند و نبايد كودك را به حال خود گذاشته يا او را تهديد و تنبيه كنند.
دبير انجمن روانپزشكان ايران اضافه كرد: چنانچه بعد از يك هفته كودك همچنان دچار ترس از مدرسه باشد و اقدامات توصيه شده نيز موثر واقع نشد، بايد كودك به يك روانپزشك مراجعه كند تا اقدامات درماني موثر به كار گرفته شود.
مظاهري يادآور شد: كودكاني كه در خانواده بيشتر مورد توجه قرار ميگيرند و يا اينكه دوره پيش دبستاني و مهد كودك نرفته اند، بيشتر از ساير كودكان دچار ترس از مدرسه ميشوند و با دور شدن از خانواده وحشت و اضطراب در آنها پديد ميآيد.
رييس انجمن روانپزشكان ايران يادآور شد: كودكاني كه دچار ترس از مدرسه مي شوند هر روز صبح كه بيدار ميشوند به طور ناخودآگاه از دل درد و سردرد شكايت ميكنند كه اين دردها توجيهي براي ترس و بيزاري از مدرسه رفتن است نهمين همايش ساليانه روانپزشكان ايران از ۳تا ۶آذر ماه با حضور بيش از ۸۰۰متخصص در تالار همايشهاي كتابخانه ملي ايران برگزار ميشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست