دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

جدا بودن اتاق خواب كودك و كاهش ترس از مدرسه


ايرنا: دبير انجمن روانپزشكان ايران گفت: جدا كردن اتاق كودك از همان ابتداي تولد در كم كردن وابستگي كودك به مادر موثر است و باعث مي‌شود زماني كه به مدرسه مي‌رود كمتر دچار ترس و بيقراري شود.

دكتر پرويز مظاهري  گفت: ترس از مدرسه عمدتا ناشي از اضطراب دوري از مادر و خانواده است كه اين ترس بيشتر در كودكاني كه وابستگي بيشتري به مادر دارند ديده مي شود.

وي گفت: يكي از راهكارهاي اصلي براي كاهش ترس و اضطراب و وابسته نشدن كودك به مادر، اين است كه از همان ابتداي تولد، اتاق كودك جدا شود؟ ولي بسياري از مادران به خاطر راحتي خود و تصور اينكه نبايد نوزاد را از خود دور كنند معمولا ، اتاق كودك را جدا نمي‌كنند؟ در صورتي كه همين جدا نكردن كودك از خود ريشه بسياري از وابستگي‌ها و ترس و اضطراب‌هاي كودك است.

دبير انجمن علمي روانپزشكان ايران يادآور شد: با جدا كردن اتاق كودك در ابتداي تولد، كودك تصوري از ترس و اضطراب ندارد و بيقراري هم نخواهد كرد، اما در شش ماهگي ممكن است كودك بيقراري كند كه مادر مي‌تواند با روشن كردن چراغ اتاق، مانع از اين ترس در كودك شود.

وي گفت: كودكاني كه حاضر به جدا شدن چند ساعته از والدين خود در زمان خواب نيستند، بيشتر در غذا خوردن، لباس پوشيدن و هنگام تنها شدن بهانه جويي و بيقراري مي‌كنند، در صورتي كه با جدا كردن اتاق كودك از همان ابتدا مي‌توان از ايجاد اين وابستگي در او جلوگيري كرد.

مظاهري با بيان اينكه بازي كردن و گذراندن وقت با همسالان يكي از روشهاي موثر در كاهش ترس از مدرسه و كاهش وابستگي كودك به مادر است، خاطر نشان كرد: مادران بايد در زمان‌هايي كه كودك را همراه خود به پارك مي‌برند خود به كنار بمانند و به كودك اجازه برقراري ارتباط با همسالان و بازي كردن با آنها را بدهند.

دبير نهمين همايش انجمن روانپزشكان ايران يادآور شد: توصيه ما به مادراني كه كودك كلاس اولي دارند اين است كه از چند ماه قبل از شروع مدرسه ، مدرسه رفتن كودك را به عنوان يك امتياز و يك اتفاق مثبت براي كودك در جمع و در حضور كودك اعلام كنند تا او احساس خوشايندي از قبل نسبت به مدرسه پيدا كند.

وي اضافه كرد: علاوه بر اين مادران قبل از بازشدن مدرسه، همراه كودك فضاي مدرسه و كلاسي را كه قرار است كودك در آن درس بخواند به او نشان دهند و همواره كودك را با جملاتي مثبت ( همچون تو خانم / آقا شدي ديگه، بزرگ شدي و...) براي درس و مدرسه آماده كنند.

اين روانپزشك با اشاره به اينكه همراهي كردن مادر با كودك در دو روز اول مدرسه در كاهش ترس از مدرسه در كودك حايز اهميت است، گفت: علاوه بر اين معلم‌ها نيز بايد براي كودكي كه احساس ناراحتي و بيقراري و گريه مي‌كند زمان بيشتري صرف كنند و نبايد كودك را به حال خود گذاشته يا او را تهديد و تنبيه كنند.

دبير انجمن روانپزشكان ايران اضافه كرد: چنانچه بعد از يك هفته كودك همچنان دچار ترس از مدرسه باشد و اقدامات توصيه شده نيز موثر واقع نشد، بايد كودك به يك روانپزشك مراجعه كند تا اقدامات درماني موثر به كار گرفته شود.

مظاهري يادآور شد: كودكاني كه در خانواده بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند و يا اينكه دوره پيش دبستاني و مهد كودك نرفته اند، بيشتر از ساير كودكان دچار ترس از مدرسه مي‌شوند و با دور شدن از خانواده وحشت و اضطراب در آنها پديد مي‌آيد.

رييس انجمن روانپزشكان ايران يادآور شد: كودكاني كه دچار ترس از مدرسه مي شوند هر روز صبح كه بيدار مي‌شوند به طور ناخودآگاه از دل درد و سردرد شكايت مي‌كنند كه اين دردها توجيهي براي ترس و بيزاري از مدرسه رفتن است نهمين همايش ساليانه روانپزشكان ايران از ۳تا ۶آذر ماه با حضور بيش از ۸۰۰متخصص در تالار همايش‌هاي كتابخانه ملي ايران برگزار مي‌شود.