پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

استفاده کودکان از موبایل، تغییر فرهنگ درس خواندن


شهرزاد: نتایج یك مطالعه پژوهشی نشان می دهد استفاده دانش‌آموزان از گوشی‌های موبایل در مدارس، خرده فرهنگ‌های حاكم بر كلاس‌های درس در كشورهای مختلف را تغییر می دهد. نتایج یك بررسی پژوهشی جالب نشان می‌دهد استفاده دانش‌آموزان از گوشی های تلفن همراه در مدارس موجب بروز تغییراتی در خرده فرهنگ‌های حاكم بر كلاس‌های درس می‌شود.
پروفسور جیمز كاتز با بیان این مطلب در همایش "فرهنگ تلفن همراه" كه در دانشگاه MIT برگزار شد، افزود: تغییرات خرده فرهنگ‌های حاكم بر كلاس‌های درس می‌تواند موجب بروز تغییراتی در مشخصه‌های جهانی فرهنگ جوانان در عصر حاضر شود. این مطالعه پژوهشی را پروفسور كاتز، پژوهشگر علوم ارتباطات از دانشگاه Rutgers و مدیر مركز "مطالعات ارتباطات موبایل" در این دانشگاه به همراه خانم جینگ وانگ فانگ ، پروفسور زبان و فرهنگ چینی در دانشگاه MIT به صورت مشترك به انجام رسانده‌است.

استفاده کودکان از موبایل، تغییر فرهنگ درس خواندن


در این پژوهش پروفسور كاتز چگونگی تاثیر استفاده از موبایل را در تغییر نرم‌های اجتماعی خرده‌ فرهنگ‌ كلاس‌های مدارس و دانشگاه‌های آمریكا و دیگر اماكن عمومی این كشور تحت بررسی و مطالعه قرارداده است.
در این همایش پروفسور كاتز طی سخنانی نتایج بررسی‌های خود را پیرامون مفهوم Teledensity یا "چگالی ارتباطات تلفنی" و تاثیر آن بر خرده فرهنگ‌ كلاس‌های درس دانشگاه Rutgers ، به عنوان یك نمونه عینی تشریح كرد.
پارامتر "چگالی ارتباطات تلفنی" شاخصی است كه تعداد گوشی‌های تلفن همراه در یك مكان - مانند كلاس درس- و میزان استفاده از آن را نشان می‌دهد. به گفته پروفسور كاتز افزایش این عامل موجب شده كه خرده فرهنگ‌های حاكم بر كلاس‌های درس دارای قواعد و مشخصه‌های جدیدی در زمینه میزان درگیر شدن دانش آموزان با فضای آموزشی كلاس شود.
وی در تشریح این مشخصه‌های جدید و با اشاره به نظرسنجی كه از دانشجویان دانشگاه Rutgers به عمل آورده است گفت: تنها 4 درصد از دانشجویانی كه در این نظرسنجی شركت‌كرده‌اند صحبت كردن با تلفن همراه سر كلاس‌های درس را عملی صحیح دانسته‌اند كه این خبر خوبی برای اساتید دانشگاه‌ها است.
كاتز افزود: با این وجود 41 درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند كه خواندن پیام ها و نامه‌های جدیدی كه از این طریق به دستشان می‌رسد عمل نادرستی نیست، كه این خبر خوبی برای آموزگاران نیست. همچنین 45 درصد معتقدند تبادل پیام با دیگران – حین كلاس درس – عملی مجاز است و 33 درصد گفته‌اند كه فكر می‌كنند استفاده از بازی‌های كامپیوتری روی گوشی‌های تلفن همراه سر كلاس درس یك كار غیرعادی نیست.
پروفسور كاتز پدیده Territoriality را به عنوان یكی از رفتارهای جدید ناشی از فرهنگ موبایل برشمرد و در تشریح این پدیده گفت: مردم معمولا سعی می‌كنند هنگام صحبت با تلفن همراه گوشه‌ دنجی را پیدا كنند و حین صحبت كردن خود را از جمع جدا كنند. كاتز این نوع عادات را روش‌هایی برای "اولویت دادن به ارتباط با مخاطب دوردست نسبت به دوستان همكلاسی در حین گفتگوی تلفنی" تفسیر كرد.
كاتز از برخی اماكن عمومی مانند رستوران‌ها و سالن های غذاخوری به عنوان نواحی شلوغ و پرترافیك و بعضی امكان مانند موزه‌ها به عنوان نواحی "عاری از تماس‌های موبایل" یاد كرد.
پروفسور وانگ در ادامه این سخنرانی تصویر متفاوتی از اوضاع فرهنگی در چین تصویر كرد و به جنبه‌های دیگری از فرهنگ استفاده از موبایل درمیان جوانان این كشور اشاره‌ نمود.
به گفته پروفسور وانگ برداشت جوانان چینی از موسیقی عامه‌پسند و فناوری ابزارهای قابل حمل موسیقی ، همچون iPod با برداشت جوانان آمریكایی از این دو مقوله بسیار متفاوت است و به همین دلیل استفاده از موبایل برای گوش دادن به فایل های موسیقی اهمیت خاصی برای جوانان چینی دارد.
وی توضیح داد برخی شركت‌های فراملیتی مانند موتورولا می‌كوشند با توجه به وسعت بازار سودآور موبایل چین برای مردم این كشور گوشی‌هایی بسازند كه همان كاركرد iPod اپل را داشته باشد.
وانگ در توضیح این مساله كه چرا iPod برای جوانان چینی از همان میزان اهمیت برای جوانان آمریكایی برخوردار نیست گفت: منطق شركت اپل مبنی بر اینكه هرجا iPod هست، iTunes نیز هست و این دو با هم متولد شده است هیچ جایگاهی درمیان مردم چین ندارد زیرا آنها برای استفاده از سرویس آنلاین iTunes باید پول پرداخت كنند در حالی كه می‌توانند به راحتی هر نوع موسیقی غربی را از طریق كپی‌های غیرقانونی CDهای خارجی تهیه كنند و روی دستگاه iPod خود بریزند.
وی افزود: این درحالی است كه پرداخت پول به سایت iTunes نیز تنها برای كسانی امكان پذیر است كه دارای یك كارت اعتباری بین‌المللی باشند.
وانگ گفت در حالی كه استفاده از وسایل قابل حمل پخش موسیقی به تدریج به موضوعی عادی در غرب تبدیل می‌شود، این پدیده در چنین هنوز جذابیت و تازگی زیادی دارد و به دلیل انقلاب فرهنگی عظیمی كه در نتیجه حضور این وسایل ارتباطی پدید آمده، مخاطبان چینی می‌توانند به عنوان مثال كل آثار موسیقی 50 سال اخیر در غرب را تنها در عرض ده سال هضم كنند.
به گفته این استاد دانشگاه MIT همه سبك‌های موسیقی از الكترونیك گرفته تا پاپ و جاز همزمان در چین طرفدارانی دارد و در نتیجه هیچ یك از سبك‌ها و ژانرهای موسیقی غربی میان جوانان چینی از اهمیت و برجستگی خاصی نسبت به دیگر سبك‌ها برخوردار نیست.