شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
افزایش ظرفیت تجهیزات کانتینری در جهان

ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در جهان افزایشی حدود ۵/۸ درصد داشته است؛ در حالیکه در طولانیمدت یعنی تا سال ۲۰۰۷ انتظار میرود این رقم تا ۶ درصد ثابت باقی بماند که کاملاً بالاتر از نرخ رشد کالای متفرقه است و نشاندهنده آینده مثبت تولیدکنندگان جرثقیل است.مخارج لازم برای خریداری تجهیزات حملونقل کانتینری در سال ۲۰۰۲ به حدود ۲/۳ بیلیون دلار آمریکا رسید که از این میزان ۲/۹ بیلیون دلار برای خرید تجهیزات جدید و ۳/۵ بیلیون دلار برای خرید قطعات یدکی اختصاص داده شد.جرثقیلهای نوع STS به تنهائی ۳۵ درصد سرمایهگذاری بنادر را تشکیل میدهند که این رقم تقریباً ۲ برابر مخارج لازم برای خریداری گنتریکرینهای محوطه بندر است. در این گزارش ارقام فروش با توجه به نوع تجهیزات، منطقه موردنظر، تولیدکنندگان تقسیمبندی میشوند و بیانگر سود حاصل از فروش تجهیزات در بازار و همچنین زیان برخی از تولیدکنندگان بزرگ است.پیشبینی میشود ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در جهان در سال ۲۰۰۷ با افزایش ۳/۱ درصد به ۴۵/۳ میلیارد دلار آمریکا برسد که معادل ظرفیت بیشتر بازار تا ۲۵۰ میلیون دلار است. استفاده از جرثقیلهای نوع STS رشد تقریبی داشته است؛ در حالیکه استفاده از گنتریکرین و جرثقیلهای دیگر رشد بیشتری داشته است. در گزارش ارائه شده از سوی بازار، ظرفیت و پتانسیل بازار برحسب سال سفارش محاسبه میشود و افزایش قیمتها نیز گزارش شده است.کاهش قیمتها در بازار جرثقیل از طریق افزایش واحدهای فروشرفته و بخشی از آن از طریق واحدهای مجهزتر یا پیشرفتهتر جبران میشود.بهدلیل عدم اطمینان از سایز کشتیهای آتی، شرکتهای مسئول ترمینالهای کانتینری بر روی جرثقیلهای SPP سرمایهگذاری خواهند کرد.مطابق این گزارش، بیش از ۳۰۰ پروژه جدید ترمینال کانتینری در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ شناسائی شدهاند و بیش از ۴۰ پروژه نیز برای خارج از این محدوده زمانی مشخص شدهاند. تقریباً ۳۵ درصد این پروژهها مربوط به ساخت ترمینالهای جدید، ۸۰ درصد مربوط به توسعه ترمینالهای موجود و ۱۵ درصد مربوط به نوسازی و ارتقاء ترمینالهای موجود است. اجراء این پروژهها نیازمند افزایش ظرفیت ترمینال تا ۱۷۰ میلیون TEU است. در طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ تنها ۱۲۵ میلیون TEU به ظرفیت موجود اضافه خواهد شد که حدوداً برابر با ۲۵ میلیون TEU در سال خواهد بود. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد این ظرفیت برای پروژههای چین در نظر گرفته شده است. افزایش ظرفیت سبب بالارفتن ظرفیت جدید جهانی تا ۵۰۰ میلیون TEU در سال ۲۰۰۷ و بالارفتن نرخ بهرهوری تا ۷۲ درصد و افزایش ظرفیت حملونقل کانتینر تا ۳۶۰ میلیون TEU خواهد شد.طی بررسی بهعمل آمده در خصوص ترمینالهای کانتینری در سال ۲۰۰۷ احتمال ایجاد عدم توازن در نجات افزایش یافته است. از اینرو این گزارش توجه زیادی به عوامل تأثیرگذار بر حملونقل کانتینر، وظیفه حملونقل کالای متفرقه، سرعت کانتینری کردن کالاها، عوامل مربوط به بارگیری کانتینر، سرعت ترانشیپ کانتینر، و حملونقل کانتینر خالی دارد و توضیح میدهد چگونه این عوامل ایجاد میشوند. در این گزارش همچنین بخشهائی نیز به مدیریت و برنامهریزی شرکتهای ترمینالی، شرکتهای دارای خطوط کشتیرانی، و تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات کانتینری اختصاص دارد.
مترجم: نیلوفر گلوبستانفرد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست