یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

افزایش ظرفیت تجهیزات کانتینری در جهان


افزایش ظرفیت تجهیزات کانتینری در جهان

ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در جهان افزایشی حدود ۵ ۸ درصد داشته است در حالی که در طولانی مدت یعنی تا سال ۲۰۰۷ انتظار می رود این رقم تا ۶ درصد ثابت باقی بماند که کاملاً بالاتر از نرخ رشد کالای متفرقه است و نشان دهنده آینده مثبت تولیدکنندگان جرثقیل است

ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در جهان افزایشی حدود ۵/۸ درصد داشته است؛ در حالی‌که در طولانی‌مدت یعنی تا سال ۲۰۰۷ انتظار می‌رود این رقم تا ۶ درصد ثابت باقی بماند که کاملاً بالاتر از نرخ رشد کالای متفرقه است و نشان‌دهنده آینده مثبت تولیدکنندگان جرثقیل است.مخارج لازم برای خریداری تجهیزات حمل‌ونقل کانتینری در سال ۲۰۰۲ به حدود ۲/۳ بیلیون دلار آمریکا رسید که از این میزان ۲/۹ بیلیون دلار برای خرید تجهیزات جدید و ۳/۵ بیلیون دلار برای خرید قطعات یدکی اختصاص داده شد.جرثقیل‌های نوع STS به تنهائی ۳۵ درصد سرمایه‌گذاری بنادر را تشکیل می‌دهند که این رقم تقریباً ۲ برابر مخارج لازم برای خریداری گنتری‌کرین‌های محوطه بندر است. در این گزارش ارقام فروش با توجه به نوع تجهیزات، منطقه موردنظر، تولیدکنندگان تقسیم‌بندی می‌شوند و بیانگر سود حاصل از فروش تجهیزات در بازار و همچنین زیان برخی از تولیدکنندگان بزرگ است.پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در جهان در سال ۲۰۰۷ با افزایش ۳/۱ درصد به ۴۵/۳ میلیارد دلار آمریکا برسد که معادل ظرفیت بیشتر بازار تا ۲۵۰ میلیون دلار است. استفاده از جرثقیل‌های نوع STS رشد تقریبی داشته است؛ در حالی‌که استفاده از گنتری‌‌کرین و جرثقیل‌های دیگر رشد بیشتری داشته است. در گزارش ارائه شده از سوی بازار، ظرفیت و پتانسیل بازار برحسب سال سفارش محاسبه می‌شود و افزایش قیمت‌ها نیز گزارش شده است.کاهش قیمت‌ها در بازار جرثقیل از طریق افزایش واحدهای فروش‌رفته و بخشی از آن از طریق واحدهای مجهزتر یا پیشرفته‌تر جبران می‌شود.به‌دلیل عدم اطمینان از سایز کشتی‌های آتی، شرکت‌های مسئول ترمینال‌های کانتینری بر روی جرثقیل‌های SPP سرمایه‌گذاری خواهند کرد.مطابق این گزارش، بیش از ۳۰۰ پروژه جدید ترمینال کانتینری در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ شناسائی شده‌اند و بیش از ۴۰ پروژه نیز برای خارج از این محدوده زمانی مشخص شده‌اند. تقریباً ۳۵ درصد این پروژه‌ها مربوط به ساخت ترمینال‌های جدید، ۸۰ درصد مربوط به توسعه ترمینال‌های موجود و ۱۵ درصد مربوط به نوسازی و ارتقاء ترمینال‌های موجود است. اجراء این پروژه‌ها نیازمند افزایش ظرفیت ترمینال تا ۱۷۰ میلیون TEU است. در طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ تنها ۱۲۵ میلیون TEU به ظرفیت موجود اضافه خواهد شد که حدوداً برابر با ۲۵ میلیون TEU در سال خواهد بود. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد این ظرفیت برای پروژه‌های چین در نظر گرفته شده است. افزایش ظرفیت سبب بالارفتن ظرفیت جدید جهانی تا ۵۰۰ میلیون TEU در سال ۲۰۰۷ و بالارفتن نرخ بهره‌وری تا ۷۲ درصد و افزایش ظرفیت حمل‌و‌نقل کانتینر تا ۳۶۰ میلیون TEU خواهد شد.طی بررسی به‌عمل آمده در خصوص ترمینال‌های کانتینری در سال ۲۰۰۷ احتمال ایجاد عدم توازن در نجات افزایش یافته است. از این‌رو این گزارش توجه زیادی به عوامل تأثیرگذار بر حمل‌ونقل کانتینر، وظیفه حمل‌ونقل کالای متفرقه، سرعت کانتینری کردن کالاها، عوامل مربوط به بارگیری کانتینر، سرعت ترانشیپ کانتینر، و حمل‌ونقل کانتینر خالی دارد و توضیح می‌دهد چگونه این عوامل ایجاد می‌شوند. در این گزارش همچنین بخش‌هائی نیز به مدیریت و برنامه‌ریزی شرکت‌های ترمینالی، شرکت‌های دارای خطوط کشتیرانی، و تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات کانتینری اختصاص دارد.

مترجم: نیلوفر گل‌و‌بستان‌فرد



همچنین مشاهده کنید