سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

بررسی توزیع فراوانی افسردگی در آموزگاران مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ۷۸ ۷۷


بررسی توزیع فراوانی افسردگی در آموزگاران مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ۷۸ ۷۷

با توجه به شیوع زیاد افسردگی در کل جمعیت و نظر به اهمیت و حساسیت وجود این بیماری در آموزگاران که اساس نهاد تربیتی آموزش هستند, به ویژه مقطح ابتدایی که شالوده شکل گیری شخصیت, تربیت و ثبات مستقل دانش آموزان را تشکیل می دهد

● مقدمه:

با توجه به شیوع زیاد افسردگی‌ در کل جمعیت و نظر به اهمیت و حساسیت وجود این بیماری‌ در آموزگاران که اساس نهاد تربیتی آموزش‌ هستند، به ویژه مقطح ابتدایی‌ که شالوده شکل ‌گیری‌ شخصیت، تربیت و ثبات مستقل دانش آموزان را تشکیل می‌ دهد . مطالعه حاضر جهت بررسی‌ فراوانی افسردگی‌ در آموزگاران ناحیه آموزش و پرورش استان اصفهان انجام شده است .

● روشها:

تعداد ۲۹۱ آموزگار، با استفاده از روش چند مرحله ‌ای‌ - تصادفی‌ از ۲۱ دبستان ناحیه ۳ آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بر اساس خصوصیات جنس، سن، سابقه کار، مدرک تحصیلی‌ و متاهل و مجرد بودن که با تست «بک» مورد بررسی‌ قرار گرفتند.

● تنایج:

این بررسی نشان داد که افسردگی‌ در آموزگاران بالاتر از طیف نرمال بود و در حدود۲۷.۱% آنها از نوع شدید این اختلال رنج می ‌بردند و با افزایش سطح تحصیلات از شدت افسردگی‌ کاسته و با افزایش سن شدت افسردگی‌ افزایش می ‌یابد. بحث. با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد می ‌گردد که اهمیت خاصی‌ به آموزگاران این مقطع از طرف مسئولین آموزش و پرورش داده شود و در جهت رفع‌ این مشکل تلاش همگانی‌ کرد و امکاناتی‌ فراهم نمود تا آموزگاران از امکانات تحصیلی‌ و درمانی‌ و اقتصادی‌ و سن بازنشستگی‌ پایین ‌تری‌ بهره‌مند شوند .

عنوان فایل
بررسی توزیع فراوانی افسردگی در آموزگاران مقطع ابتدایی ناحیه ۳ آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ۷۸-۷۷ application/pdf
baresi toze faravani afsordegi.pdf
91 KB
دانلود

غلام حسین احمدزاده

غلام رضا قاسمی

مفرد کرمی