سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی
امروزه تمامی فناوری های نوین سعی در بهبود و افزایش سرعت انجام کارها دارند. در حوزه تجارت نیز با گسترش تجارت الکترونیک و با توجه به اینکه دیگر افراد فرصت کافی برای حضور فیزیکی در محل انجام معامله ندارند و از محیط مجازی اینترنت برای خریدهای خود استفاده می کنند.
این فناوری ها سعی در بهبود و تسریع انجام معامله دارند. البته باید به این نکته مهم توجه شود که بحث تجارت الکترونیک فقط محدود به انجام معامله در یک محیط مجازی و در هر زمان دلخواه نیست بلکه بخش بسیار مهمی از آن مربوط به عملیات بعد از انجام معامله یعنی ارسال کالا به خریدار می باشد.
در این بین افراد از عاملان فروش اینترنتی این انتظار را دارند که این کالا به سرعت در اختیار آنان قرار گیرد. حال آنکه در ایران تحویل کالا از طریق سیستم های دولتی پست و گاهی نیز از طریق پیک های موتوری که بدترین حالت ارسال کالا می باشد، صورت می گیرد که با گسترش تجارت الکترونیکی در همه ابعاد آن و افزایش تقاضای افراد برای اینگونه خریدهای اینترنتی این شیوه از ارسال کالا به خریدار دیگر نمی تواند جوابگوی این میزان از حجم تجارت باشد و عملا این سیستم در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. چرا که وظیفه اصلی پست چیزی غیر از تحویل کالاهای خریداری شده از طریق اینترنت است.
در عین حال که این نگرانی برای خریدار وجود دارد که کالای ارسال شده دقیقا آن چیزی نباشد که او دیده و خریده است. با توجه به شرایط موجود و اهمیت بحث ترابری کالا باید در پی طراحی مدل های اجرا برآییم و در آنها تمامی شرایط و نیازهای فعلی و آتی را به طور کامل در نظر بگیریم تا در هنگام پیاده سازی آن دچار مشکل نشویم، مدل هایی که بتوانند جوابگوی حجم رو به گسترش تجارت الکترونیکی باشند و به عنوان یک واسطه برای بهبود و تسریع تحویل کالا رضایت خاطر فروشنده و خریدار را فراهم آورند.
البته با مدیریت مناسب این فرآیند و ایجاد زیرساخت های مناسب می توان امید داشت که موانع موجود از سر راه گسترش تجارت الکترونیک برداشته می شود. یکی از راهکارهایی که برای حل این معضل می توان ارائه داد وارد کردن بخش خصوصی به عنوان واسطه یاد شده به این حوزه می باشد، بخش ها و شرکت هایی که توان لازم در همه ابعاد فنی، مالی، تخصصی و... را برای ورود به این حوزه و همکاری با سایت های تجارت الکترونیکی دارند.
برای سهولت این امر می توان با تدوین قوانین و استانداردهای لازم و همین طور استفاده از استانداردهای بین المللی در این رابطه زمینه لازم برای حضور این چنین بخش هایی را فراهم کرد. البته بخش هایی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید از تخصص لازم بهره مند باشند و ضمن ایجاد اعتماد لازم و کسب اعتبار و تضمین تحویل کالای سالم و مطابق با خواست مشتری و ایجاد و گسترش خدمات پس از فروش زمینه رشد و توسعه تجارت الکترونیک را فراهم آورند.
اینترنت یکی از مهمترین ابزارهای استفاده از تجارت الکترونیکی است و به عنوان بستر انتقال اطلاعات در دنیای کنونی مطرح است. با مطرح شدن اینترنت به طور گسترده، مساله امنیت اطلاعات قابل انتقال، به شکل مشخصی بازگو شد زیرا اطلاعات مهم نیز از طریق این بستر فرستاده می شد. اطلاعاتی مثل، شماره کارت اعتباری، فرم پرداخت و غیره از جمله مسایلی بود که احتیاج به امنیت بیشتری داشت. به همین دلایل امنیت در تجارت الکترونیکی جایگاه مهمی دارا ست.
به چند روش می توان در اطلاعاتی که بین دو کامپیوتر مبادله می گردد مداخله کرد و این روشها عبارتند از: استراق سمع- تغییردادن پیام - تظاهر کردن- مسایل مالی و پرداخت در تجارت الکترونیکی.
روش های متفاوتی برای جلوگیری از این مسایل وجود دارد که یکی از آنها رمزدار کردن پیام است ، دیگری درهم سازی و فشرده سازی پیام و تهیهDIGEST است و امضای دیجیتالی که عملا تلفیقی از این روشها مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به رشد اینترنت و مساله خرید کالاها از اینترنت، مکانیسم های مختلفی برای پرداخت در برابر خرید موردنظر مطرح شد. در واقع پرداخت در تجارت الکترونیک، نیاز به مکا نیسم های پرداخت ارزان و سریع دارد. در این راستا روشهای پرداختی گوناگون ایجاد شده اند، که هریک قابلیت خاص خود را دارد و در بعضی موارد شبیه به پول واقعی هستند.
سیستم های پرداخت رایج در وب جهانی را از نظر ساختار فیزیکی می توان به اقسام زیر تعریف کرد:
ٰ ▪ کارت های اعتباری
▪ کارت هوشمند
▪ چک های الکترونیکی
سیستم هایی که ریزپرداختها را فراهم می کنند.
استانداردها نقش مهمی را در توسعه یک ساختار ایفا می کنند. استانداردهای زیادی در زمینه های مختلف تجارت الکترونیکی مطرح هستند. مدیرانIS بایستی با استانداردهای موجود آشنا بوده و قابلیت اجرای آنها را برای ارگانیسم خود ارزیابی کنند. استانداردها و پروتکل های تجارت الکترونیک در زمینه های مختلف عبارتند از:پروتکل های امنیتی، پروتکل های امنیتی- پرداختی و پروتکل های مالی- پرداختی.
تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت های زودگذر عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجایی که کارشناسان معتقدند عقب افتادن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن اقتصاد جهانی نخواهد داشت.
امید می رود با اجرای یک چنین شیوه هایی البته به صورت درست و برنامه ریزی شده هم بتوان از توان و تخصص بخش خصوصی بهره جست و هم از مشکلات موجود بر سر راه تجارت الکترونیکی کاست.
با مطرح شدن فناوری اطلاعات در سطح جهانی و گسترش اینترنت، تجارت الکترونیکی جایگاه مهمی یافته است و در این میان ایران نیز ناگزیر به این عرصه خواهد پیوست. بدیهی است با توجه به حجم مبادلات در کشور اجرای کامل طرح تجارت الکترونیکی در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود بنابراین اگر هدف را بر الکترونیک شدن مبادلات در عرصه تجارت خارجی قرار دهیم به واقعیت نزدیک تر خواهیم بود.
نویسنده : هدی عظیمی پور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست