پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برای رئیس سازمان صدا و سیما پس از ائتلاف جام جم یار دوازدهم تكنیك ندارد


چند هفته قبل از اینكه عزت الله ضرغامی به طور رسمی بر روی صندلی ریاست سازمان صدا و سیما بنشیند در یك مراسم ویژه در جشنواره تابستانی صدا و سیما در سواحل زیباكنار, رئیس جدید وقتی به عنوان سخنران پشت تریبون آمد كسی گمان نمی كرد كه آن گونه با حوزه ورزش و به خصوص فوتبال ایران آشنا باشد

او همان شب در صحبت هایش روشن كرد كه با فضای فعلی مطبوعات ورزشی هم آشناست و با كنایه به روزنامه هایی كه نقش تخریبی دارند نیز اشاره كرد. ضرغامی در لحظاتی كه درباره گزارشگران مطرح فوتبال در شبكه ۳ اظهارنظر می كرد تا حدودی خوش سلیقگی خود را به نمایش گذاشت. تعریف و تمجید او از نسل جدید و مستعد گزارشگران، مخاطبان مشكل پسند سیما را به آینده خو شبین كرد اما چند ماه بعد مشخص شد معاون سابق سینمایی وزارت ارشاد فقط نمی خواهد فوتبال را تماشا كند بلكه تصمیم دارد به نوعی در موفقیت های تازه این ورزش به كمك رسانه قدرتمند ملی تاثیرگذار باشد. ضرغامی نماینده گروهی از رسانه هایی را كه نقش مثبت آنها در جریان فوتبال همواره دیده می شود به كمك فدراسیون دادكان به دفتر خود در جام جم فراخواند تا در آستانه مسابقات مقدماتی جام جهانی، اتحاد ملی رسانه ها جهت حمایت ازتیم ملی انسجام تازه ای یابد. در آن جلسه حرف های تازه ای مطرح شد كه مطمئناً برای ضرغامی قابل تامل بود. گرچه گروهی معتقدند این جلسه بیشتر شبیه یك نمایش تبلیغاتی بود اما به نظر می رسید پس از پایان این نشست تلویزیون هم با اشتیاق بیشتری به حمایت از تیم ملی بپردازد. اما در عمل مشاهده شد كه جز اعزام عادل فردوسی پور به منامه برای گزارش بازی با بحرین و مصاحبه های كلیشه ای با كارشناسان اتفاق خاص دیگری در این رسانه رخ نداد.

•••

وقتی مسابقه منامه به پایان رسید انگار كه یار دوازدهم تیم ملی به خاطر اتحاد گذشته پشیمان بود. بسیاری از رسانه ها با تماشای بازی تیم برانكو ائتلاف جام جم را فراموش كردند. تعویض نشدن دایی و ضعف تاكتیكی تیم ملی موجب شد تا عصبانیت در بیشتر نوشته های مطبوعات به چشم بیاید. در این میان تلویزیون سعی كرد موضع قبلی خود را تا حدودی حفظ كند اما انتظار می رفت رسانه ملی هنگامی كه برای یك اتحاد ویژه پیشقدم می شود با توجه به مخاطبان فراوانی كه دارد با قدرت بیشتری به فكر آرام كردن فضای فعلی باشد. در سال های گذشته همواره مطبوعات در آستانه مسابقات مهم با شعار حمایت به استقبال بازی های تیم ملی می رفتند اما بلافاصله پس از یك مسابقه ضعیف از سوی تیم ملی به مواضع قبلی خود برمی گشتند. این بار خیلی ها امیدوار بودند كه با توجه به تاكید رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر حفظ اتحاد رسانه ها شرایط به مانند گذشته نباشد اما انگار تلویزیون هم به مانند بعضی دیگر همه چیز را در حد شعار متوقف كرده است.

•••

از رسانه های ورزشی نوشتاری بیش از این انتظار نمی رود. جمع كل تیراژ روزنامه های ورزشی به ۳۰۰ هزار نسخه نمی رسد و نكته تاسف برانگیز این است كه مجموع تیراژ نشریه هایی كه تندرو و مخرب نیستند و در جلسه جام جم نیز حضور داشتند به اندازه ظرفیت یك طبقه ورزشگاه آزادی هم نیست. مطمئناً با توجه به این آمار تقریبی چندان نباید امیدوار بود كه نگرانی های موجود حتی با تلاش بیشتر روزنامه ها برطرف شود. پرسش مهم «چه باید كرد؟» را ضرغامی می تواند بهتر از هر مسئول دیگری پاسخ دهد. او مدیر رسانه ای است با مخاطب میلیونی و قدرتی بی رقیب. تولید برنامه هایی مانند نود، دوربین خبرساز و... نشان می دهد در مجموعه كارمندان صداوسیما آدم های خلاق و مستعدی وجود دارند كه بتوانند در فرصت باقی مانده (كمتر از چهار هفته) تا بازی با ژاپن (پنج فروردین) به كمك فوتبال ملی بیایند. چندان كار مشكلی نیست اگر تلویزیون به تیزر سازان مطرح ایرانی كه پیام های هشدار دهنده اداره راهنمایی و رانندگی را به نمایش درمی آورند، سفارش بدهد تا مثلاً درباره بی حوصلگی تماشاگران برای تشویق تیم ملی در ورزشگاه آزادی تیزر تازه ای فراهم كنند. امروز بسیاری از علاقه مندان فوتبال نگران هستند كه نكند تجمع صد هزار نفری ایرانیان در روز بازی با ژاپن به مانند گذشته بی نظم و خنثی باشد و تیم ملی در ورزشگاه خانگی مثل یك غریبه باشد. چه اشكالی دارد اگر قسمتی از زیرنویس های شبكه سه تا پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی در اختیار فوتبال باشد؟ انتخاب هوشمندانه شعار های اخلاقی با یك ادبیات تازه، متفاوت و ورزشی می تواند به مخاطب تلویزیونی آموزش بدهد كه بازی با ژاپن از زمین تا آسمان با داربی تهران تفاوت دارد. شیوه های تبلیغاتی فراوانی وجود دارد تا تلویزیون حتی بتواند مردم تهران را هوشیار كند كه مبادا تعطیلات نوروزی آنها را از رفتن به ورزشگاه آزادی منصرف كند. آیا نمی توان كنار لوگوی شبكه سه در گوشه تصویر روزشمار بازی با ژاپن را به نمایش گذاشت؟ نباید تصور كرد كه با چنین حركاتی بیش از حد بازی با ژاپن برای تیم ملی حساس می شود. نه، اگر از امروز همه رسانه ها نیز متوقف شوند ۷۰ میلیون ایرانی روز بازی با ژاپن از شدت استرس حال خوشی نخواهند داشت. صعود به جام جهانی شور و شوق تازه ای را به جامعه تزریق خواهد كرد و تلویزیون می تواند در تولید امید و لذت پیروزی این بازی بدون رقیب رسانه ای را به نفع خود به پایان ببرد اما فعلاً به نظر می رسد كه مهم ترین عضو بدنه یار دوازدهم تیم ملی ضعیف عمل می كند. یاری كه تكنیك ندارد، نمی دود و انتظار هم دارد.



همچنین مشاهده کنید