دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

ما گرسنگان اطلاعات


ما گرسنگان اطلاعات

مطالعه ای كه Cyveillance com انجام داده است نشان می دهد وب بیشتر از ۲ ۱ بیلیون سند دارد و نرخ رشد آن نیز ۷ میلیون صفحه در روز است اكتبر ۲۰۰۴ با این حجم عظیم اطلاعات, هر جوینده گرسنه اطلاعاتی حتماً از خود خواهد پرسید كه اطلاعات مورد نیاز من كجاست در حال حاضر چالش عمده كاربران وب دستیابی به اطلاعات است

همه در اینترنت به دنبال اطلاعات هستند و اینترنت به عنوان بزرگ‌ترین منبع اطلاعاتی عصر حاضر، آنقدر اطلاعات در خود دارد كه جوابگوی هر نیازی است. اینترنت بخش‌های بسیاری دارد اما وب به عنوان جذاب‌ترین بخش آن در واقع پركاربردترین بخش آن نیز محسوب می شود. وب جایی است كه هرروزه در آن سایت‌های بسیاری متولد می‌شوند یا می‌میرند. تولد هر سایت یعنی انتشار اطلاعات جدیدتر در وب و افزایش حجم اطلاعات آن.

اما به راستی وب چه حجمی دارد؟

مطالعه‌ای كه Cyveillance.com انجام داده است نشان می دهد وب بیشتر از ۲/۱ بیلیون سند دارد و نرخ رشد آن نیز ۷ میلیون صفحه در روز است (اكتبر ۲۰۰۴). با این حجم عظیم اطلاعات، هر جوینده (گرسنه) اطلاعاتی حتماً از خود خواهد پرسید كه اطلاعات مورد نیاز من كجاست؟ در حال حاضر چالش عمده كاربران وب دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر كاربری دنبال موضوعی خاص باشد، كدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، كدام صفحه نیاز او را برآورده می‌كند؟

اگر سایتی باشد كه به كاربران در یافتن اطلاعات كمك كند، قطعاً مورد توجه خواهد بود خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آن را با نام موتور جست‌وجوگر می شناسیم. موتور جست‌وجوگر سایتی است كه به كاربران وب كمك می‌كند تا اطلاعات موجود در سایت های دیگر را بیابند. موتور جست‌وجوگر سایتی است كه با گرفتن عبارتی مختصر، كاربر را با لیستی از سایت ها روبه رو می‌كند كه به موضوع مورد علاقه او مرتبط هستند.با استناد به آمارهای منتشر شده، افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جست‌وجوگر آغاز می‌كنند و مراجعه به موتورهای جست‌وجوگر چنان عادی شده است كه جست‌وجو كردن و كار با موتورهای جست‌وجوگر، دومین فعالیت عمده كاربران در دنیای وب (بعد از ارسال و دریافت نامه های الكترونیكی)، محسوب می شود. مطالعه‌ای كه Berrier انجام داده است نشان می‌دهد افرادی كه در طول یك هفته ۵ ساعت و یا بیشتر آنلاین هستند ۷۱ درصد زمان خود صرف جست‌وجوی اطلاعات می‌كنند.

بدون موتور جست‌وجوگر، وب تنها به بخش كوچكی از موفقیت امروزین خود دست می یافت زیرا موتور جست‌وجوگر، اینترنت را به رسانه‌ای قابل استفاده برای همه تبدیل كرده است. (از هیچ كس توقع نمی رود تعداد زیادی از آدرس‌های وب را به یاد داشته باشد!)

• اهمیت تجاری موتورهای جست‌وجوگر

فعالان عرصه تجارت الكترونیك، جلب بیننده به سایت را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می‌دانند. حالا فرقی نمی‌كند كه سایت چه می فروشد و چه خدماتی ارائه می دهد: اگر سایتی به دنبال فروش كالا یا خدمات و كسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد. تعداد بینندگان یك سایت، برگ برنده آن برای كسب موفقیت در دنیای وب است. سایتی كه بیننده ندارد، بدون شك مرگی آنلاین را تجربه می‌كند و چه بسیارند سایت‌هایی كه هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج می‌شوند.

مدیران و طراحان خبره وب به خوبی می دانند كه فقط طراحی یك وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلكه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب كرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود هستند و وظیفه ندارند به هر قیمتی كه شده سایت ما را بیابند.

برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ چگونه دیگران بدانند كه شما سایت پرمحتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایت های دیگر را می یابید؟ بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت كه ما در اغلب موارد به كمك موتورهای جست‌وجوگر به آنچه كه می خواهیم، دست می یابیم.

اگر ما این كار را انجام می‌دهیم، دیگران نیز دقیقاً همین كار را می‌كنند: جست‌وجوی چند عبارت در یكی از موتورهای جست‌وجوگر و مراجعه به یكی از وب سایت ها. ببینیم آمارها در این باره چه می گویند:

•۸۲ درصد كاربران اینترنت، موتورهای جست‌وجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت ها عنوان كرده اند.

•۵۷ درصد از كاربران اینترنت، هر روز جست‌وجو می‌كنند و ۴۶ درصد این جست‌وجوها برای كالا یا خدمات است. (منبع: SRI )

•۸۵ درصد ترافیك هدفمند در اینترنت را موتورهای جست‌وجوگر باعث می شوند.

(منبع: ۷th www user survey -Georgia Institute of Technology)

همان گونه كه آمارها نشان می دهند موتورهای جست‌وجوگر ابزار مناسبی هستند كه خریداران به كمك آنها، كالا یا خدمات (اطلاعات) مورد نیاز خود را می یابند. البته بسیاری از كاربران دریافته اند كه در اغلب موارد ۱۰ رتبه اول نتایج جست‌وجو می تواند خواسته آنها را برآورده كند و هنوز هم علاقه دارند كه تنها ۱۰ سایت اول در نتایج جست‌وجو را مرور كنند. در این رابطه آمارها به‌این شرح است:

• ۷۰ درصد از كاربران به هنگام جست‌وجو حتماً یكی از سه سایت ابتدای نتایج جست‌وجو را كلیك می‌كنند.

• تنها ۷ درصد از آنها سایت های قرار گرفته در رتبه های بیستم به بعد را كلیك می‌كنند.

• ۸۵ درصد از آنها اگر جوابی برای جست‌وجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جست‌وجو نیابند، موتور جست‌وجوگر مورد استفاده خود را عوض می‌كنند.

• ۳۳ درصد كاربران وب فكر می‌كنند سایتی كه در ابتدای نتایج جست‌وجو قرار دارد، در موضوع جست‌وجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو است.مطالعه دیگری نشان می دهد كه رتبه‌های یك تا ۱۰ ترافیكی به میزان ۷۸ درصد بیشتر از رتبه های ۱۱ تا ۳۰ ایجاد می‌كنند. همچنین سایت‌های قرار گرفته در رتبه های یك تا ۳۰ باشد، ۹۰ درصد ترافیك ناشی از جست‌وجو را دریافت می‌كنند. به عبارت دیگر، ۹۰ درصد كاربران حتماً به یكی از سایت های رتبه های یك تا ۳۰ مراجعه می‌كنند.

با دقت در این آمارها، اهمیت كسب رتبه های بالا در موتورهای جست‌وجوگر روشن‌تر می‌شود. نكته مهم دیگر این است كه بینندگانی كه موتورهای جست‌وجوگر روانه سایت ها می‌كنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر هستند.آمارهای ارائه شده از رفتار كاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایت هایی كه در رتبه های بالا قرار نمی گیرند، بخش مهمی از كاربران مخاطب خود را از دست می‌دهند. یك سایت ممكن است هزاران بیننده داشته باشد اما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است كه موفقیت سایت را رقم خواهد زد. زیرا در اغلب موارد این بینندگان مخاطب سایت هستند كه از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارائه شده در آن می خواهند.

البته هر موتور جست‌وجوگری مهم نیست و تنها عده معدودی از آنها اعتبار و محبوبیت مناسبی دارند. لذا مدیران سایت ها به دنبال رتبه های بالا در موتورهای جست‌وجوگر مهم هستند. آمارها نشان می‌دهد كه بیشتر از ۹۵ درصد كاربران وب اطلاعات مورد نیاز خود را به كمك ۶ موتور جست‌وجوگر عمده و مهم می‌یابند. در حال حاضر مهمترین موتورهای جست‌وجوگر گوگل، یاهو، MSN و ASK هستند. امروزه تجارت الكترونیك خود را با مسئله رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجوگر هماهنگ كرده است زیرا رتبه‌های بالاتر مستقیماً به فروش بیشتر، تعبیر می شوند. موتورهای جست‌وجوگر مهمترین ابزار بازاریابی الكترونیك محسوب می‌شوند. بازاریابی با موتورهای جست‌وجوگر شاید مبحث نوینی باشد اما مدیران خبره وب‌سایت‌ها می‌دانند كه چگونه می توانند به كمك آن تحولی شگرف در حرفه خود ایجاد كنند. شم بازاریابی (Marketing Mix) حكم می‌كند كه همواره در جایی حضور داشته باشیم كه مشتری ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر كسی كه قرار است از ما خرید كند، از رقیب ما خرید می‌كند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.