دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
سینمای ایران در دهه ی اول
سینمای ایران را در دهه ی اول ۱۳۰۰ مرور می کنیم : در زمینه ی تولید ، بیشترین فعالین را خان بابا خان معتضدی داشته است . او فیلمبردار تعداد قابل توجهی از فیلم هایی است که بعد ها بخصوص از طریق خارجیان به ایران بازگشت داده شد ! کار معتضدی به هر حال در یک مرجله از تاریخ ، ضبط سند های مهمی بود ، با اینحال او چه در گفتار و چه در نوشته هایش به جهات تچاری کارش بیشتر توجه می کرد و زمانی که فیلمبرداران تازه از راه رسیدند که تقریباً فیلمبرداری را کنار گذاشت و به جنبه ی دیگر حرفه اش امر نمایش پرداخت . او به جز یک فیلم بلند سینمایی آبی و رابی ، همکاری در فیلمبرداری فیلم بلند مستند سفر رضا شاه به ترکیه و چند فیلم خبری دیگر بیشتر توجه و کوشش خود را لااقل تا سفر دراز مدتش به اروپا صرف سینما داری کرد .
غیر از فعالیت های معتضدی ، در دهه ی اول ، یک مورد فعالیت خارجی ها نیز قابل توجه است . آلمانی ها کمی پس از نمایش نحستین فیلم بلند ایرانی ، آبی و رابی در دوازدهم دی ۱۳۰۹ ، فیلم بلند و مستند خود راه آهن ایران را به نمایش درآوردند . آلمانی ها که در ۱۳۰۵ مشغول احداث راه آهن تهران به شمال بودند از کار خند و راه های صعب العبور نیز فیلم گرفتند و آنچه که از زندگی مردم روستایی و مناظر شهرهای بین راه جالب دیدند به تصویر کشاندند و سرانجام در پایان ، مراسم افتتاح راه آهن شمال را به آن افزودند .
در بهمن ۱۳۰۹ نمایش راه آهن ایران با عکس دوگانه ای مواجه شد . قسمت اول ، « نشان واقعیت ها » ، مردم را متأثر کرد و فیلم را مورد طعن و لعن قرار دادند . ولی در پایان ، به هنگام افتتاح ره آهن ، با کف زدن ممتد از آن استقبال کردند .
امر نمایش ، بر خلاف تولید ، طیف گسترده ای داشت . سینما سینما داری به سرعت نضج گرفت . متدرجاً توده ی مردم آن را شناختند و سینما حرفه ای هیجان انگیز ، سود آور و بالطبع توأم با رقابت و حسادت شد ... کوشش ها را در امر نمایش مرور می کنیم :
پس از سالن صحاف باشی ، روسی خان بود که ابتدا در خیابان علاءالدوله و بعد خیابان لاله زار ، عمارت فاروس و سپس در خیابان ناصری ( دارالفنون ) و سرآخر در دروازه قزوین (ابتدای قوام الدوله ) سالن هایی را تأسیس کرد ، و بعد آقایوف آمد و پس از سالن خیابان چراغ گاز ، سالنی در خیابان ناصری ( مغازه ی تاجرباشی ) را تبدیل به سینما کرد . در این زمان اردشیر خان ( آرتاشس پاتماگریان ) که سال ها در انتخاب حرفه ی سینما داری در تردید بود ، سرانجام سینما تجدد ( مدرن سینما و خورشید ) را در خیابان علاءالدوله ، مقابل بانک ملی ایران و سپس گراند سینما را مقابل سینما فاروس در لاله زار احداث کرد .اهالی خیابان امیریه و شاهپور نیز با همت اردشیر خان و روسی خان سینما را نزدیک به خانه هایشان تجربه کردند .
پس از فراز و نشیب هایی ، دو سینمای فاروس و گراند سینما سرانجام باقی می مانند . فاروس ابتدا در اختیار ژرژ اسماعیلیف و سپس شرکت سینماایران ( الکساندر لوین ، آرنولد یاکوبسون و امیل سورکوف ) قرار گرفت .گراند سینما هم به مالکیت علی وکیلی درآمد . تا این زمان فیلم ها در این سالن ها روال خاصی نداشت ، گاهی نمایش شان از یک شب بیشتر نمی شد و در برخی از موارد به درازا می کشید . نمایش فیلم ها را غالباً یک پیانیست ( لااقل ) و یک ویولونیست همراهی می کردند . همواره مترجمی در سالن حضور داشت و نوشته های بین فیلم و یا تمامی داستان آن را تعریف می کرد . (۷۴) این رویه بعداً با استفاده ی وکیلی و معتضدی از ترجمه ی فارسی به جای اصل متن ، متدرجاً منسوخ شد .
نخستین بار صحافی باشی که سینمای چراغ گاز را به راه انداخت ، شهر فرنگی در دالان ورودی سالنش قرار داد و مردم پیش از دیدن فیلم ، در آن منظره ها را می دیدند .
بعدها پیانو و ویولون به عنوان امتیاز تاره برای تماشاگر وارد سینما شد . اردشیر خان به اینها بستنی ، بیسکویت و چای را نیز افزود . از شروع سال های ۱۳۰۰ ، وکیلی برای ایجاد تنوع ، ارکستری را به استخدام درآورد . کمی بعد پخش آهنگ در آنتراکت ها ، به وسیله ی صفحه معمول شد که معروف است سینما ایران ، برای این که موقعیتش را از دست ندهد فقط صفحه های خارجی پخش می کرد .
رفته رفته تعداد سالن ها فزونی گرفت . ابتدا وکیلی که گراند سینما را در اختیار داشت ، سینما سپه را بوجود آورد . (۷۵) او از نخستین کسانی بود که برنامه های مرتبی برای سالن خود ترتیب داد. او هر هفته ، روزهای دوشنبه و جمعه فیلم تازه ای را در سینماهایش اکران می کرد .
کلنل علینقی خان وزیری (۷۶) در ۱۳۰۴ سالنی را که در اختیار داشت به صورت سینما درآورد و عنوان سینما صنعتی (۷۷) را بر آن نهاد . وزیری نیز ارکستری از شاگردان مدرسه ی عالی موسیقی اش را شبها مأمور نواختن آهنگ های ایرانی در سینما کرده بود . او پس از مدتی به سراغ خان بابا خان معتضدی رفت تا با مشارکتش سینمایی خاص بانوان به وجود آورد (۷۸) . اصرار علینقی خان وزیری که اعتقاد داشت مادامی که زنان به سینما راه نیابند به تماشاگران سالن ها اضافه نخواهد شد ، باعث شد که معتضدی سینمای ویژه ی بانوان را تجربه کند .در اول اردیبهشت ۱۳۰۷ این پروژه عملی شد و با استقبال فراوانی روبرو گردید .علی وکیلی هم یکبار مدرسه ی دخترانه ی زرتشتیان ( خیابان نادری ، نوبهار ) و بار دیگر بالکن گراند سینما را به بانوان اختصاص داد که هر دو بار توفیقی به دست نیاورد . تا اینکه حادثه ی آتش سوزی نهم مهر ۱۳۰۷ سینما صنعتی پیش آمد (۷۹) و مطالبی که در پی این حادثه ، در روزنامه های وقت درج شد ، فرصتی تازه برای معتضدی پیش آورد و به تأسیس سینمای تازه ای به نام پری در محل تأتر متعلق به دکتر آقابابیان و مادام آقابابوف ( میدان مخبرالدوله ، کوچه ی نوشن ) دست زد . کار نخستین سالن سینمای مختلط موفق بود . خانم ها که پیش از این سینما را مشاهده و مایل به ادامه ی دیدار از آن بودند و از طرفی داشتن سالن جداگانه نداشتند و این چنین بود که سرانجام سینما پری در ۱۳۰۷ شکل گرفت و با رواج این رویه در سالن های دیگر موجود ، متدرجاً با حضور بانوان در سالن های سینماها امری عادی شد .
سینماها یکی پس از دیگری در نقاط مختلف تهران دائر شدند .حالا تماشاگران بیشتر شده بودند و ابتکار تازه ای لازم بود تا باز هم به تعدادشان افزوده شود . فکر ترجمه ی فارسی وکیلی برای فیلم ها پیش آمد که این هم بی ثمر ماند و تنها فایده ی این کار افزوده شدن به تعداد گویندگان سالن ها بود و رقبای جدید برای اسحق زنجانی . (۸۰)
با این وجود ، کم و بیش دیگر آشکار شده بود که سینما حرفه ی پر راز و رمز ، مشکل و در عین حال سودآوری است و به این ترتیب دولت را به صرافت این حرفه انداخت . پس از مدت ها به اصطلاح بررسی در بیست و ششم مهر ۱۳۰۹، بلدیه ی تهران ، در لایحه ای که به وزارت داخله ارائه داد توسط هیأت وزراء سر انجام ده درصد مالیات برای سینماها وضع کرد و بعد هم پانزده درصد و الی آخر ... که به موقع به آن می پردازیم .
سینماهایی که در این زمان فعالند اواخر دهه عبارتند از : گراند سینما ، سینما فاروس ، سینما ایران ( که در ۱۳۰۶ در محل سابق کافه ی اوگانف ، محل فعلی سینما البرز بوجود آمد ) ، سینما دیده بان مایاک ( واقع در خیابان لاله زار کوچه ی اتحادیه ، که در ۱۳۰۷ دچار حریق شد و بار دیگر با فیلم کلبه عموتوم آغاز به کار کرد ) ، سینما ملی ( در باغ ملی ) ، سینما داریوش ( میدان شاهپور ، این نخستین سینمایی بود که شبها روی پشت بام گاراژ فیلم نمایش میداد ) ، سینما سعدت ( سرچشمه ، که بعداً تماشاخانه شد ) ، سینما تهران ( چهارراه حسن آباد ) ، سینما پالاس ( که بعداً تبدیل به سینما تهران شد و در حال حاضر بازار کویتی ها است ) ،سینما بهارستان (در میدان بهارستان ، که تابستانی بود ) ، سینما سپه ، سینما مداین ( گلوبندک ) ، سینما فردوسی ، سینما صنعتی ( سینما لاله زار ) ...
فیلم هایی که در سینماهای یاد شده نمایش داده می شدند ، عموماً صامت و آمریکایی ، آلمانی ، فرانسوی ، روسی و انگلیسی بودند که اهم آنها عبارتند از :
● سریال ها : معمای چهار کلید ، سوار غیبی ف چهره ببر ، آثار مفقور ، گلوله مس ، عالم اسرار سیاه ، پنجه ببر ، گنجینه دزد دریایی و ...
مترو پلیس ( فریتس لانگ ) ، سیرک ( چارلی چاپلین ) ، پدر پا بلند یا بابا لنگ دراز ، باراباس (آبل گانس ) ، نیبلونگن ( لانگ ) ، میشل استروگوف ( با شرکت ایوان ماژوخین ) ، راسپوتین ، پسر طارسان (تارزان) ، کنت مونت کریستو ، کلبه عموتوم ، عقاب سفید (با شرکت روت رولند ) ، تارزان ( با شرکت المولینکلن ) ، سیروس کبیر فتح بابل (دیوید وارک گریفیث) (۸۱)، خانه یخی یا دختر شاه پریان ، بهشت مصنوعی (با شرکت اتل موریسون) ، پرنده شب (با شرکت مارگرت مارش ، هربرت اولسون) ،ماسیست در نبرد با دزدان دریایی ، بن علی یا پسر عمر خیام (با شرکت رامون ناوارو ) ، یهودی سرگردان و ...
و چند آگهی (اعلان ) سینماها در تبلیغ برنامه هایشان ، در این دهه ...
« اعلان گراند سینما لاله زار
لیله جمعه ، شنبه و یکشنبه سریال معروف و بی نظیر پنجه ببر و چهره ببر در شش سری هر سری شش پرده با منظره و دورنما و کمیک در این سریال که مشهورترین شاهکارهای آرتیست های آمریکایی است عملیات محیرالعقول روت رولاند آکتریس شهیر را ملاحظه خواهید فرمود .
از دیدن این سریال که چندین میلیون برای تهیه آن خرج و چندین هزار نفر در آن بازی کرده اند و حاوی استقامت و قوت قلب یک دختر جوان برای بدست آوردن حق خود می باشد یک روح تازه و احساسات شجاعانه به شما دست خواهد داد .
این رمان حیرت انگیز را از امروز مرتباً در پاورقی قرائت فرموده و از لیله جمعه قسمت اول آن را در گراند سینما ملاحظه فرمائید . » (۸۲)
« امشب سینما سپه امشب
بمناسبت مرگ اسف آور بزرگترین آرتیست مضحک سینما .
مابل نورماند
مشهورترین بازیگران مضحکی که با چارلی چاپلین شروع ببازی کرده فوت نموده است . آیا چهره شیرین و حرکات نمکین او را فراموش می کنید ؟ امشب بزرگترین فیلمی که توسط این آرتیست بازی شده مولی او یا خواب شانزده ساله تشریف آورده عملیات این ستاره را که از دست داده ملاحظه فرمایند .» (۸۳)
« امشب سینما طهران (۸۴)
سری سوم سوار غیبی ( منتظر باشید )
شب جمعه کین توسط یگانه قهرمان آرتیستی ایوان ماژوخین ایفاء کننده رل میخائیل استرقوف » (۸۵)
« سینما سپه ( هم تئاتر و هم سینما )
از فردا شب فیلم جالب توجه فروخته شده باشتراک لیلیان گیش و تئاتر و نمایش اخلاقی تماشائی زن مکاره توسط کمدین اخوان .
رل مهم این نمایش را آقای محمود آقا ظهیرالدینی عهده دار خواهند بود .» (۸۶)
... سینمای ایران در ابتدای راه است . با فراز و نشیب های بسیار ... همه ی مظاهر سینما با فاصله ای نه چندان دور،در ایران نیز شکل می گیرد . سینمای ناطق می آید،مدرسه ی سینمایی تأسیس می شود،فیلمسازی به راه می افتد و...
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست