چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
شکایت، نتیجه آزردگی بیمار است
یکی از چالشهای مهم در دنیای پزشکی، خطاهای پزشکی است که نظام سلامت را در تمام کشورها تهدید میکند. بر همین اساس حرکتها و تلاشهای جدی برای به حداقل رساندن آمار خطاهای پزشکی و مرگومیرها، ناتوانیها و سایر تبعات خطاهای پزشکی صورت گرفته است...
نبود یک سیستم سلامت سطحبندیشده، تعریف نشدن شرح وظایف هر یک از اعضای گروه جامعه پزشکی و در کنار آن پایین بودن سرانه درمان باعث شده که همواره شاهد بروز چنین اشتباهات و خطاهایی در گروه پزشکی باشیم.
در همه جای دنیا یک اصل وجود دارد که اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشکی آسیب ببیند، شکایت نمیکند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت میشود، شکایت میکند که در کشور ما هم صدق میکند. ممکن است یک بیمار به مجموعه درمانی مراجعه کند و آن نتیجه دلخواه را که موردنظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است، حاصل نشود ولی رفتار خوبی که در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت میگیرد، باعث شود که عدم بهبود به حساب درمان ناموفق و قصور پزشکی گذاشته نشود.
براساس ماده ۳ آییننامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته، شاغلان حرفههای پزشکی باید طبق موازین علمی، شرعی و قانونی با رعایت نظامات دولتی، صنفی و حرفهای انجام وظیفه کنند و از هرگونه سهلانگاری در انجام وظایف قانونی بپرهیزند.
یکی از سازمانهایی که به تخلفات پزشکی رسیدگی میکند، سازمان نظام پزشکی است و این کار هماکنون در قالب هیاتهای بدوی،تجدیدنظر و عالی نظام پزشکی در کل کشور انجام میشود. سهلانگاری در انجام وظیفه و عدم رعایت موازین علمی، شرعی و قانونی، افشاکردن اسرار و نوع بیماری، انجام اعمال خلاف شئون پزشکی، جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراهکننده و همچنین فریب بیمار از موارد تخلفات پزشکی به حساب میآید، حال بنا به هر دلیلی بیمار یا خانواده وی احساس کنند که در حقوقشان اجحافی صورت گرفته، میتوانند برای دفاع از خود با پیگیری قانونی اقدام کنند.
آمار طرح شکایت مردم از پزشکان در سازمان نظام پزشکی نشان میدهد مردم بیشتر از دست پزشکان عمومی شاکی هستند که دلیل آن نیز جمعیت فراوان پزشکان عمومی نسبت به متخصصان رشتههای مختلف و همچنین مراجعه بیشتر بیماران به پزشکان عمومی اعلام شده است. هنگام بروز تخلف ابتدا میتوان از طریق دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی و در مرحله بعد در تمام استانها از طریق شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی و سلامت اقدام به شکایت کرد.
باید به این نکته توجه داشت که در میان تمام شغلها ۲ قشر پزشک و قاضی را نمیتوان بهطور قطعی کنترل کرد اما این ۲ قشر خود باید به سوگندی که در آغاز فعالیت خود یاد میکنند، پایدار بمانند، درنتیجه بهترین راهکار برای داشتن یک جامعه پزشکی سالم، اعتماد مردم به جامعه پزشکی آن کشور است.
دکتر سید امیرحسین قاضیزادههاشمی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست