چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
شکایت، نتیجه آزردگی بیمار است
یکی از چالشهای مهم در دنیای پزشکی، خطاهای پزشکی است که نظام سلامت را در تمام کشورها تهدید میکند. بر همین اساس حرکتها و تلاشهای جدی برای به حداقل رساندن آمار خطاهای پزشکی و مرگومیرها، ناتوانیها و سایر تبعات خطاهای پزشکی صورت گرفته است...
نبود یک سیستم سلامت سطحبندیشده، تعریف نشدن شرح وظایف هر یک از اعضای گروه جامعه پزشکی و در کنار آن پایین بودن سرانه درمان باعث شده که همواره شاهد بروز چنین اشتباهات و خطاهایی در گروه پزشکی باشیم.
در همه جای دنیا یک اصل وجود دارد که اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشکی آسیب ببیند، شکایت نمیکند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت میشود، شکایت میکند که در کشور ما هم صدق میکند. ممکن است یک بیمار به مجموعه درمانی مراجعه کند و آن نتیجه دلخواه را که موردنظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است، حاصل نشود ولی رفتار خوبی که در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت میگیرد، باعث شود که عدم بهبود به حساب درمان ناموفق و قصور پزشکی گذاشته نشود.
براساس ماده ۳ آییننامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان حرفههای پزشکی و وابسته، شاغلان حرفههای پزشکی باید طبق موازین علمی، شرعی و قانونی با رعایت نظامات دولتی، صنفی و حرفهای انجام وظیفه کنند و از هرگونه سهلانگاری در انجام وظایف قانونی بپرهیزند.
یکی از سازمانهایی که به تخلفات پزشکی رسیدگی میکند، سازمان نظام پزشکی است و این کار هماکنون در قالب هیاتهای بدوی،تجدیدنظر و عالی نظام پزشکی در کل کشور انجام میشود. سهلانگاری در انجام وظیفه و عدم رعایت موازین علمی، شرعی و قانونی، افشاکردن اسرار و نوع بیماری، انجام اعمال خلاف شئون پزشکی، جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراهکننده و همچنین فریب بیمار از موارد تخلفات پزشکی به حساب میآید، حال بنا به هر دلیلی بیمار یا خانواده وی احساس کنند که در حقوقشان اجحافی صورت گرفته، میتوانند برای دفاع از خود با پیگیری قانونی اقدام کنند.
آمار طرح شکایت مردم از پزشکان در سازمان نظام پزشکی نشان میدهد مردم بیشتر از دست پزشکان عمومی شاکی هستند که دلیل آن نیز جمعیت فراوان پزشکان عمومی نسبت به متخصصان رشتههای مختلف و همچنین مراجعه بیشتر بیماران به پزشکان عمومی اعلام شده است. هنگام بروز تخلف ابتدا میتوان از طریق دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی و در مرحله بعد در تمام استانها از طریق شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی و سلامت اقدام به شکایت کرد.
باید به این نکته توجه داشت که در میان تمام شغلها ۲ قشر پزشک و قاضی را نمیتوان بهطور قطعی کنترل کرد اما این ۲ قشر خود باید به سوگندی که در آغاز فعالیت خود یاد میکنند، پایدار بمانند، درنتیجه بهترین راهکار برای داشتن یک جامعه پزشکی سالم، اعتماد مردم به جامعه پزشکی آن کشور است.
دکتر سید امیرحسین قاضیزادههاشمی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
تهران شهرداری تهران پلیس بارش باران قتل زلزله حجاب آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
مسکن خودرو حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تئاتر تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب صدا و سیما
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون