چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
جایگاه تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی
![جایگاه تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی](/web/imgs/16/136/242qp1.jpeg)
هر روز هزاران نفر به کاربران عادی اینترنت افزوده می شود افرادی که تا چندی پیش از اینترنت چیز زیادی نمی دانسته اند و حالا با استفاده از یک رایانه شخصی و یا از طریق کافی نت ها به این دنیای بزرگ وارد شده اند اینها کسانی به جز همین مردم عادی اطراف خودمان نیستند افرادی که بر اساس عادت و مطابق روند معمولی که آموخته اند خرید ها و معاملاتشان را در بازارهای فیزیکی انجام داده اند و هم اکنون با اضافه شدن به جمع کاربران اینترنت نا خودآگاه به جمع مشتریان بالقوه شما تبدیل شده اند. اما تصور اشتباهی که همیشه برای افرادی که در دنیای تجارت الکترونیک شروع به سرمایه گذاری می کنند این است که فکر می کنند هر کاربر اینترنت یک مشتری است و این انتظار را دارند که او به محض آشنایی با اینترنت خرید و یا حتی فروش کالاهای خود را از این طریق انجام دهد. مسئله این است که ما همیشه از موفقیت های جف بروس در آمازون و یا درآمدهای یاهو و مایکروسافت می خوانیم و می شنویم. اما از سرگذشت تجار بازارهای الکترونیکی که به امید کسب درآمدهای زیاد وارد این عرصه شده اند و پس از صرف هزینه های زیادی دچار ور شکستگی شده اند خبری نداریم. به جرات می توان گفت یکی از مهمترین عوامل این شکستها عدم توجه به امر مهم تحقیقات بازار در بازاریابی الکترونیکی است. تحقیق و مطالعات بازار بهترین زمینه برای خلق ایده ها و روشهای جدید در فنون بازاریابی و برتری بر رقبا می باشد.
تحقیقات بازار می تواند به شما خلاء ها و نیاز های موجود را بشناساند و ابزارهای لازم برای رفع آنها را به شما معرفی نماید. به طور نمونه جهت گیری ها و تعیین استراتژی های تبلیغاتی با استفاده از سیستم های تبلیغات طبقه بندی شده ((Classified Ads، استفاده از پست الکترونیک(e-mail)، خبرنامه های الکترونیکی، تبلیغات در روزنامه ها و نشریات معمولی و یا مدیریت سیستم های ارتباط با مشتریان و خدمات پس از فروش با استفاده از پاسخگوهای خودکار(auto responder )، استفاده از لیست های پست الکترونیک مشتریان از جمله مواردی هستند که کاربردی بودنشان در برنامه های تحقیقات بازار آشکار خواهد شد.
همانطور که شاید تا کنون برخورد کرده اید مقالات و کتابهای زیادی در مورد توسعه بازار و بازاریابی در اینترنت وجود دارد اما جدای از یک سری استانداردها و گام های کلی و عمومی بسیاری از مراحل تجارت الکترونیک جنبه داخلی و درون سازمانی پیدا می کند و به جرات می توان گفت که هیچ گاه نمی توان برای دو سازمان مختلف الگو و راه حل مشابهی توصیه کرد. پیاده کردن روش ها گوناگون موجود و یا ابداع شیوه های نوین با توجه به شرایط مختلف زمانی و مکانی و سیاستهای هر سازمانی قابل تغییر است.
موضوع مهمی که به عنوان استراتژی تحقیقات بازار در درجه اول اهمیت قرار دارد، برنامه ریزی و سامان دادن به جریان جذب، تحلیل و توزیع اطلاعات بازار در بخش های مختلف سازمان است. تجربیات خوب و یا بد دیگران می تواند دستمایه مناسبی برای بررسی جوانب مختلف کسب وکار الکترونیکی سازمان شما باشد.
دستیابی به اطلاعات روز و بررسی شرایط بازار؛ چه در محیط فیزیکی و چه در محیط مجازی از جمله فعالیت های واحدهای تحقیقات هستند. گزینش بسته های اطلاعاتی مختلف، تعیین صحت و سقم اطلاعات و پیش بینی شرایط آینده با استفاده از گزارش های مختلف حاصل از اطلاعات صحیح می تواند برنامه ریزی ها و تدوین استراتژی های کلی سازمان را در کسب و کار الکترونیک سامان بدهد.
▪ نظر سنجی های الکترونیکی
▪ نظر سنجی های چهره به چهره
▪ عضویت در خبرنامه های شرکتهای رقیب و همکار
▪ بررسی دیدگاههای مشتریان فعلی
▪ عضویت در گروههای خبری مختلف
▪ تحقیق بر روی نمونه های مشابه موفق و غیر موفق
▪ تحقیق بر روی نمونه های متفاوت
و...
از جمله شیوه هایی هستند که می توانند زمینه ورود اطلاعات صحیح به جریان برنامه ریزی های استراتژیک کسب و کار را فراهم کند.
بنابراین مهمترین نقش و تاثیر تحقیقات بازار در تجارت الکترونیک می تواند وابستگی مهم برنامه ریزیهای استراتژیک به این مقوله باشد. چراکه بازارهای الکترونیکی به دلیل پویایی و تنوع بسیار بالایی که دارند نیاز بسیار زیادی به مسئله تحقیقات خواهند داشت. تحقیقات بازار چه در آغاز شروع کسب و کار و چه در جریان انجام آن از جایگاه مهمی برخوردارد است و نشان دهنده جایگاه واقعی سازمان شما در بازار می باشد. تصمیمات کلان شما را در مدیریت راهبردی و مدیریت بحران هدایت می کند و اصلاح می کند.
فرنود حسنی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست