پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مهندسی معكوس
طی سالهای اخیر مقوله ای چون توسعه بازار و صادرات ازجمله مواردی بوده كه بزرگترین دغدغه خاطر مدیران ارشد سازمانهای مهندسی و تولیدی را به خود اختصاص داده است. سوالی كه همیشه مطرح بوده، این است كه چگونه می توان دركوتاهترین زمان فاصله خودرا با كشورهای پیشرفته كاهش داد و در بازرگانی جهانی سهم مناسبی داشت؟ بررسی كشورهایی كه مانند كشور ما فناوری را به مرور زمان به دست نیاورده و در مقطعی از زمان سعی در احاطه یافتن بر آن داشته اند، نشان می دهد كه در اولین گام، اقدام به استفاده گسترده از روش مهندسی معكوس جهت درك اولیه محصولات و سپس ساخت و ارتقای آنها باتوجه به نیازهای خود روش مناسبی است. اشاعه ونظارت برحسن اجرای فرایند سیستماتیك مهندسی معكوس و به كارگیری ابزارها و تكنیك های مهندسی در این فرایند نیز می تواند تاثیر بسزایی در دستیابی به دانش فنی محصولات تولیدی (كه اكنون به دلیل عدم به كارگیری به صورت سیستماتیك، محقق نشده) دركمترین زمان و با حداقل هزینه، داشته باشد.
در این مقاله ضمن بیان استراتژی های مختلف فناوری، جایگاه تحقیق و توسعه در دستیابی به آنها و سپس انتخاب استراتژی مهندسی معكوس به عنوان یك راه مناسب پیشرفت برای كشورهای درحال توسعه، متدولوژی این سیستم به صورت خلاصه ارائه شده است.
بی شك شناخت محصول و درك عوامل موثر در مشخصه های آن، اولین پیش نیاز بهبود كیفیت و نوآوری است كه لازمه آن درك مهندسی از مبانی عملكردی قطعه است.
مهندسی معكوس برای بازیابی و تشخیص اجزای متشكله یك محصول بویژه در صورت عدم دسترسی به طراحی اولیه كاربرد داشته و برای نگهداری، گسترش و توسعه امكانات موجود و مهندسی مجدد (RE-ENGINEERING) مورداستفاده قرار می گیرد.
این روش ، روش پذیرفته ای برای كشورهای درحال توسعه به شمار می رود. در این فرایند ابتدا میزان كمبود اطلاعات فنی برای پشتیبانی از تولید یك محصول معین می شود. سپس با انجام یك كار تیمی منسجم، متشكل از متخصصان و محققان رشته های مختلف علوم پایه به همراه مدیریت و سازماندهی مناسب تشكیلات تحقیقاتی و توسعه ای (R&D) سعی می شود مدارك و نقشه های خاص طراحی محصول به دست آید. با درنظر گرفتن مشخصات، هدف و شرایط طراحی محصول، استانداردهای ملی و رایج و همچنین پوشش دادن نقاط مجهول و ناشناخته سعی می شود مراحل نمونه سازی و نیمه صنعتی و در صورت لزوم ساخت و تولید محصول، انجام گردد.
فعالیتهای تحقیق و توسعه به مفهوم عام همیشه دو محصول را به همراه داشته است: یكی دانش و معلومات و دیگری فناوری و فن. نقش فعالیتهای تحقیق و توسعه در ایجاد فناوری تاحدی است كه اندیشمندان گفته اند فناوری محصولی است كه دركارخانجات تحقیق و توسعه تولید شده است.
فناوری شاه كلید توسعه ونیرومندترین عامل تحول اقتصادی در جوامع است. در اطلس فناوری فناوری تركیب پیچیده ای از چهار عنصر، به شرح زیر معرفی گردیده است.
۱ - سخت افزار و ماشین آلات؛
۲ - دانش فنی یا ابزار اطلاعاتی؛
۳ - توانائیها شامل مهارتها وابتكارات انسانی؛
۴ - سازماندهی و مدیریت فناوری شامل مكانیسم هایی كه برای تسهیل در
ادغام موثر عناصر بالا موردنیاز است. حال كه اهمیت فناوری در توسعه ملی و نقش تحقیق و توسعه در دستیابی به فناوری مورد یادآوری قرار گرفت به بیان مراحل عمر فناوری ها می پردازیم.
سیكل عمر هر فناوری شامل این مراحل است:
مرحله طراحی؛
مرحله معرفی؛
مرحله رشد؛
مرحله بلوغ و اشباع؛
مرحله افول.
● استراتژی های دستیابی به فناوری و محصولات
اصولاً برای دستیابی به فناوری به عنوان یك محصول صنعتی راههای گوناگونی وجود دارد كه هر كشوری در هریك از زمینه های صنعتی باتوجه به ساختار علمی و صنعتی خود و میزان خوداتكایی در زمینه های علوم و فنون، میزان دسترسی به منابع ارزی موردنیاز، مواد اولیه داخلی، نوع و كیفیت نیروهای متخصص، روابط سیاسی بین المللی و منطقه ای، آنها را به كار می بندد. در زیر انواع مهم استراتژی های دستیابی به محصول جدید و فناوری موردنظر را بیان می كنیم:
۱ - استراتژی نوآوری و طراحی تا تولید محصول از طریق فعالیتهای تحقیق تا تولید؛
۲ - استراتژی توسعه فناوری؛
۳ - استراتژی كپی سازی ومهندسی معكوس؛
۴ - استراتژی انتخاب، انتقال و بومی كردن فناوری؛
۵ - استراتژی استفاده موثر از امكانات و فناوری موجود؛
۶ - استراتژی خرید كارخانه و پروسه تولید به صورت تحویل كامل؛
۷ - استراتژی خرید كالا و فناوری موردنظر.
ضرورت شناخت رفتار فناوری برای انتخاب استراتژی مناسب: یكی از تصمیم گیریهای استراتژیك در زمینه دستیابی به یك محصول و یا فناوری، انتخاب مناسبترین روش دستیابی به آن است كه این تصمیم گیری به مرحله رشد و توسعه آن محصــــول یا فناوری (در مهد شكل گیری و پیدایش و تكامل آن فناوری) بستگی شدیدی دارد. مثلاً اگر یك فناوری در مهد پیدایش خود (كشور اولیه) در مرحله معرفی باشد، اقدام برای دستیابی به آن ازطریق انتقال فناوری كاری نسنجیده است. همچنین اگر محصول در مهد پیدایش خود در مرحله افول بوده و فناوری برتری جایگزین آن شده باشد، اقدام برای دستیابی به محصول اولی ازطریق همین استراتژی، كاری مخاطره آمیز است.
اصولاً اقدام برای انتقال فناوری درمورد محصولاتی كه در مهد پیدایش خویش مرحله معرفی را سپری كرده و در مرحله رشد هستند برای كشورهای درحال توسعه معقول تر است. در این صورت اقدام یك كشور درحال توسعه برای دستیابی به عین این محصول یا فناوری ازطریق استراتژی تحقیق تا تولید، امری غیراقتصادی و غیرعاقلانه خواهدبود مگرآنكه اهدافی مانند تقویت پایه های علمی و فنی كشور مطرح باشد كه بازهم انتخاب این استراتژی احتمالاً امری مطلوب نخواهدبود. هرچه درجه تكامل یك فناوری بیشتر باشد تا قبل ازمرحله افول و منسوخ شدن، استراتژی خرید محصول و فناوری مقرون به صرفه تر خواهدبود.
استراتژی موردنظر در این مقاله بنابر نیازهای تكنولوژیك كشورهای درحال توسعه مانند ایران وجبران این خلاء تكنولوژیك با كشورهای پیشرفته با بیشترین سرعت، استراتژی مهندسی معكوس است كه در ادامه به بیان متدولوژی آن خواهیم پرداخت.
● متدولوژی مهندسی معكوس
مهندسی معكوس یكی از روشهایی است كه شركتها با به كارگیری آن، فرایند تكوین محصول خود را سرعت می بخشند. این روش در كشورهای درحال توسعه چون ایران كه ازنظر دانش طراحی محصول و فناوری تولید عقب تر از كشورهای پیشرفته هستند، پاسخی به افزایش توان طراحی و تسریع فرایند تكوین است.
ایجاد یك روش منطقی و سیستماتیك برای تعیین میزان كمبود اطلاعات فنی برای پشتیبانی از تولید یك محصول و سپس انجام یك كار تیمی منسجم برای تكمیل این اطلاعات، مجموعه عملیاتی است كه در فرایند مهندسی معكوس به وقوع می پیوندد. سطحی از اطلاعات فنی موردنیاز كه كلیه تلاشها در راستای تشخیص میزان كمبود آن و سپس رفع این كمبود اطلاعاتی است، بسته اطلاعات فنی (TECHNICAL DATA PACKAGE=TDP) نامیده می شود.
به رغم ظرافت و نیاز به دقت بسیار زیاد در مهندسی معكوس، كاهش زمان عملیات امری بسیار مهم در این زمینه است. در اینجا شرح مختصری از فرایند كلی مهندسی معكوس و متدولوژی آن بیان می شود:
مرحله اول - تجزیه وتحلیل عملكردی / اقتصادی: این فعالیت شامل ۲ بخش است:
الف - هدف گذاری و جمع آوری اطلاعات: در این مرحله توسعه محصول، رفع عیب محصول و خودكفایی معرفی و سپس هدف از انجام پروژه درمورد هریك تبیین می شود. هدف از فاز جمع آوری اطلاعات این است كه كلیه مستندات جمع آوری شده و تولید اطلاعات و مستندات فنی درحین اجرای مهندسی معكوس آسان گردد.
منابع:
۱ - اخوان، امیرناصر مروری بر كپی سازی و مهندسی معكوس صنایع هوایی، شماره ۷۷، آبان ۷
۲ - پاك نظر، ثریا مهندسی معكوس روشی برای تولید محصولات جدید وب، شماره ۲۴، خرداد ۸۱
۳ - جایگاه و نقش فعالیتهای تحقیق در استراتژیهای دستیابی به تكنولوژی موردنیاز كشور پیام پولاد، شماره ۱۰، مهر ۷۳
۴ - سیدحسینی سیدمحمد - ناظمی جمشید توسعه ساختارهای مهندسی و تكوین محصول در صنعت مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره ۴۶، پاییز ۷۹
۵ - فتحی علیرضا مهندسی معكوس كارآفرین، شماره ۹، مهر و آبان ۸۰
۶ - مهندسی معكوس راهی برای احاطه برمبانی طراحی، پیام ایران خودرو، شماره ۴۶، مرداد ۷۹
۷ - مهندسی معكوس (یك ضرورت)، شركت خدمات علمی صنعتی استان تهران، صنعت خودرو، شماره ۲۲، مهر ۷۸
۸ - ناطق محمدجواد تامین سرمایه ارزان به عنوان یكی از روشهای موثر حمایتی دولت از توسعه تكنولوژی ملی، صنعت و توسعه، شماره ۱۶، مهر و آبان ۷۶
۹ - هلالی، حسن مهندسی معكوس اطلاعات علمی، شماره ۲، آذر ۷۳
سیدمحمدحسین حجتی: عضو هیئت علمی بخش مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
عباس طالب بیدختی: عضو هیئت علمی بخش مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست