جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

چرا سهم زنان کمتر از مردان است


چرا سهم زنان کمتر از مردان است

کم لطفی رسانه ها نسبت به ورزش بانوان یکی از گله مندی های همیشگی بانوان ورزشکار کشورمان است سکوت خبری که گاهی برای آنها آزاردهنده است و همیشه یکی از دلایل فاصله بین ورزش مردان و زنان از دیدگاه بانوان ملی پوش برشمرده می شود

کم لطفی رسانه‌ها نسبت به ورزش بانوان یکی از گله‌مندی‌های همیشگی بانوان ورزشکار کشورمان است؛ سکوت خبری که گاهی برای آنها آزاردهنده است و همیشه یکی از دلایل فاصله بین ورزش مردان و زنان از دیدگاه بانوان ملی‌پوش برشمرده می‌شود.

خلایی که هر چند در طول سال‌های اخیر کمتر شده، اما همچنان وجود دارد و فضای رسانه‌ای که به بانوان ورزشکار اختصاص داده می‌شود، رضایت‌بخش نیست، در حالی که رسانه می‌تواند نقش پررنگی در هدایت ورزش قهرمانی بانوان به سمت پیشرفت و تعالی ایفا کند.

به این بهانه با عبدالحمید احمدی،‌ رئیس انجمن ورزشی‌نویسان کشورمان گفت‌وگو کردیم تا درباره جای خالی ورزش بانوان در رسانه‌ها، دلایل استقبال کمتر مخاطبان از مطالب حوزه ورزش بانوان، اهمیت پوشش خبری مطلوب رشته‌های مختلف ورزشی بانوان و راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای شرایط فعلی به نتایج روشنی برسیم.

● در رسانه‌های دنیا سهم ورزش زنان کمتر از مردان است

موضوع مورد بحث ما از دیدگاه احمدی فقط مختص ایران نیست، وی با اشاره به رسانه‌های جهانی در این مورد می‌گوید: در تحلیل محتوای رسانه‌های سایر کشورهای جهان هم مشخص شده که سهم ورزش مردان در فضای رسانه‌ای بیشتر از ورزش زنان است. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع باید ابتدا توجه کنیم که این شرایط فقط مختص ایران نیست البته در هر کشور متناسب با رشته‌های ورزشی موفق بانوان در عرصه قهرمانی و شرایطی که دارند، اخبار طبقه‌بندی ‌شده و در اختیار مخاطب گذاشته می‌شود، اما در مجموع در آمریکا و اروپا بعد از یک بررسی و ارزیابی جامع به این نتیجه رسیدند که ورزش بانوان سهم کمتری دارد.

● فاصله با استانداردهای جهانی

اما در ایران اوضاع تا حدی متفاوت است، به خاطر محدودیت‌هایی که در ایران از نظر اعتقادی هست و با توجه به پوشش ورزشکاران، امکان انعکاس تصویری گزارش‌ها و رویدادهای ورزشی مزید بر علت شده و همین باعث پایین آمدن حجم اخبار ورزشی منعکس شده در حوزه ورزش بانوان به نسبت مردان است و حتی در مقایسه با کشورهای دیگر هم این انعکاس خبری منطبق با استانداردها نیست. حتی در رسانه‌های مکتوب انتشار خبر معمولا کوتاه و بدون تصویر است که مخاطب را جذب نمی‌کند، البته با حفظ ارزش‌ها هم می‌توان راهکاری برای بهبود پوشش خبری این حوزه در پیش گرفت.

● پیشرفت ورزش بانوان؛ افزایش فضای رسانه‌ای

​ طی دو دهه گذشته جهش‌های خوبی به سمت بهتر شدن داشتیم، این را مقایسه اخبار رسانه‌ای با گذشته بخوبی نشان می‌دهد. متناسب با پیشرفت ورزش بانوان در رشته‌های مختلف و مدال‌آوری آنها در عرصه بین‌المللی، رسانه‌ها هم در پوشش اخبار راه‌های تازه‌ای را در پیش گرفتند، مخاطبان علاقه بیشتری برای پیگیری اخبار ورزش بانوان نشان دادند، حتی رسانه توانسته سهمی در جذب علاقه‌مندان رشته‌های مختلف ورزشی و حضور آنها در ورزش حرفه‌ای ایفا کند که همه اینها بیانگر رابطه پیشرفت ورزش بانوان با افزایش فضای رسانه‌ای برای پوشش اخبار مرتبط با آنهاست.

● تعداد خبرنگاران زن در عرصه ورزش قابل توجه است

رسانه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه ورزش بانوان برای مطلوب‌تر شدن اوضاع باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشند. در حال حاضر تعداد همکاران خانم در عرصه ورزشی‌نویسی از کمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که خود نشان‌ از داشتن پتانسیل برای پرداختن به ورزش بانوان است، هرچند ​ممکن است همه آنها فقط مختص پوشش اخبار حوزه بانوان نباشند و روزنامه‌نگار و خبرنگار کل ورزش هستند، اما با فعالیت در عرصه رسانه‌ای می‌توانند با مطالعه و بررسی بیشتر در پوشش و بهتر اخبار ورزش بانوان نیز به کار گرفته شوند.

● ضعف در تعامل مدیریت ورزش بانوان با رسانه‌ها

نکته مهم دیگری که اصلا به آن پرداخته نشده، بخش مدیریت ورزش بانوان و تعامل آن با رسانه‌ها بوده که تاکنون هیچ حرکت فعالی را در این زمینه شاهد نبودیم.