شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
شـش دام از صـددام تـبـلـیـغـاتـی
معمولا تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات مختلف، از چند ترفند ساده برای جذب مشتری و فروش بیشتر محصولاتشان، استفاده میکنند. ترفندهایی که در عین سادگی، میتوانند به سرعت ذهن مخاطب را به سمت خود بکشند...
در ادامه، چند نمونه از کاربردیترین ترفندهای تبلیغاتی را به شما معرفی میکنیم تا در دام آنها گرفتار نشوید و خرید عاقلانهتری داشته باشید.
● ترفند جایزه
یکی از رایجترین ترفندها در بین تولیدکنندگان، ترفند جایزه است. شرکتها با دانستن اینکه بسیاری از مردم، به جایزه و به دست آوردن مجانی یک محصول علاقه دارند، از این ترفند استفاده میکنند اما فکرش را بکنید که یک شرکت لوازم آرایشی معروف با محصولات گرانقیمت، در تبلیغات خود اعلام میکند اگر بسته خالی ۳ یا ۴ محصول از آن شرکت را برایشان بفرستید، در عوض یک رژلب یا سایه چشم به شما هدیه میدهند اما به نظرتان، خرید ۳ یا ۴ محصول با قیمت گزاف، ارزش دریافت یک رژلب یا سایه چشمی که شاید اصلا رنگش را دوست نداشته باشید یا تاریخ مصرفش رو به اتمام باشد، دارد؟
● ترفند یکی بخر، دوتا ببر
این ترفند برای مشتریان، کمی ملموستر و قابل پذیرشتر از ترفند جایزه است چون مشتری احساس میکند در همان لحظه مزد زرنگیاش را میگیرد. مثلا شما در قسمتی از فروشگاه، ۴ بسته دستمال کاغذی میبینید که به قیمت ۳ بسته از همان محصول به فروش میرسد و در واقع، یکی از آنها، جایزه خرید ۳ تای دیگر است. در صورتیکه تولیدکننده هرگز برای به دست آوردن رضایت شما، ضرر را نمیپذیرد. بلکه فقط ذهنتان را منحرف میکند و داخل آن ۴ بسته دستمال کاغذی، به اندازه ۳ بسته، دستمال میگذارد. اگر باور ندارید، میتوانید تعداد دستمالهای داخل این بستهها را بشمارید.
● ترفند اشانتیون
ترفند اشانتیون زمانی بهکار میرود که مثلا فروشنده از شما بخواهد یک عطر یا ادکلن را با اندازه و قیمت بیشتری بخرید تا یک عطر دیگر به شما «اشانتیون» بدهد. در صورتیکه با خرید عطر بزرگتر و گرانقیمتتر، فقط پول بیشتری پرداختهاید و هیچ سودی هم نکردهاید. این ترفند را معمولا فروشندگان بهکار میبرند. دلیل این هم که سودی نمیکنید این است که معمولا تولیدکنندگان عطر و ادکلن، اندازه کوچکتر محصولاتشان را برای تبلیغ بیشتر کارهای جدیدتر به فروشندگان هدیه میدهند و فروشندگان هم موظف هستند این شیشههای کوچک عطر را بین مشتریان خود پخش کنند و این کار آنها، وظیفه است؛ نه لطف. این وظیفهای است که تولیدکننده بر عهده آنها گذاشته است. پس فکر نکنید که با گرفتن عطر یا حتی لوازم آرایش به صورت اشانتیون، خیلی زرنگی کردهاید و سر فروشنده را کلاه گذاشتهاید.
● ترفند تست محصول
این ترفند بیشتر برای محصولات غذایی انجام میشود. تولیدکنندگان محصولات غذایی، معمولا در ساعتهای عصر که مردم ولع خوردن هلههوله یا حتی یک میانوعده سبک را دارند، جلوی فروشگاههای بزرگ، غرفههای کوچکی را برپا میکنند، سپس مقدار بسیار کمی از محصولاتشان را برای چشیدن و رایگان به مردم میدهند. مردم هم که ساعت بیولوژیک بدنشان آماده دریافت خوراکی در حوالی عصر است، با توجه به استقبال دیگران و تبلیغی که از سوی فروشندگان میشود، به سراغ آن محصول جدید در غرفههای فروشگاه میروند. آمارها نشان میدهند بسیاری از افراد، فردای روزی که آن خوراکی جدید را خریدهاند، از طعم آن ابراز نارضایتی میکنند و میگویند که نمیدانند چرا در آن لحظه، شیفته مزه چنین محصولی شدند.
● ترفند محدودیت
این ترفند بیشتر در سطح محلهها و شهرهای کوچکی که به فروشگاههای بزرگ دسترسی ندارند، انجام میشود، مثلا برخی تولیدکنندگان با مغازههای محلی یا روستایی به توافق میرسند که با رد و بدلکردن پورسانت، آن مغازهدار فقط محصولات کارخانه آنها را تبلیغ کند و به فروش برساند. به این ترتیب، حق انتخاب خریداران از بین میرود و آنها مجبور به استفاده از کالاهایی خاص میشوند. تنها راه رهایی از این ترفند، اختصاص وقت بیشتر برای خرید و رفتن به فروشگاههای بزرگتر و خارج از سطح محله است.
● ترفند شهرت
وقتی یک تولیدکننده پوشاک، مدام در تبلیغهای خود عنوان میکند که فلان هنرپیشه یا فوتبالیست معروف هم از پوشاک ما استفاده میکند یا یک کارخانه ساعتسازی میگوید که مثلا رونالدو، تا ساعت ما را به دست نکند، از خانه خارج نمیشود، از ترفند شهرت استفاده میکند. باور کنید که چنین تبلیغاتی فقط یک ادعا برای خالی کردن جیب شما هستند، بنابراین هنگام خرید، فقط به فکر نیازها و دخل و خرجتان باشید و به اینکه رونالدو چه میپوشد و براد پیت چهچیز میخورد، فکر نکنید. برای رهایی از ترفندهای تبلیغاتی، کافی است خودتان باشید.
منبع: Business
ترجمه:لیلی افروغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست