دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
شـش دام از صـددام تـبـلـیـغـاتـی
معمولا تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات مختلف، از چند ترفند ساده برای جذب مشتری و فروش بیشتر محصولاتشان، استفاده میکنند. ترفندهایی که در عین سادگی، میتوانند به سرعت ذهن مخاطب را به سمت خود بکشند...
در ادامه، چند نمونه از کاربردیترین ترفندهای تبلیغاتی را به شما معرفی میکنیم تا در دام آنها گرفتار نشوید و خرید عاقلانهتری داشته باشید.
● ترفند جایزه
یکی از رایجترین ترفندها در بین تولیدکنندگان، ترفند جایزه است. شرکتها با دانستن اینکه بسیاری از مردم، به جایزه و به دست آوردن مجانی یک محصول علاقه دارند، از این ترفند استفاده میکنند اما فکرش را بکنید که یک شرکت لوازم آرایشی معروف با محصولات گرانقیمت، در تبلیغات خود اعلام میکند اگر بسته خالی ۳ یا ۴ محصول از آن شرکت را برایشان بفرستید، در عوض یک رژلب یا سایه چشم به شما هدیه میدهند اما به نظرتان، خرید ۳ یا ۴ محصول با قیمت گزاف، ارزش دریافت یک رژلب یا سایه چشمی که شاید اصلا رنگش را دوست نداشته باشید یا تاریخ مصرفش رو به اتمام باشد، دارد؟
● ترفند یکی بخر، دوتا ببر
این ترفند برای مشتریان، کمی ملموستر و قابل پذیرشتر از ترفند جایزه است چون مشتری احساس میکند در همان لحظه مزد زرنگیاش را میگیرد. مثلا شما در قسمتی از فروشگاه، ۴ بسته دستمال کاغذی میبینید که به قیمت ۳ بسته از همان محصول به فروش میرسد و در واقع، یکی از آنها، جایزه خرید ۳ تای دیگر است. در صورتیکه تولیدکننده هرگز برای به دست آوردن رضایت شما، ضرر را نمیپذیرد. بلکه فقط ذهنتان را منحرف میکند و داخل آن ۴ بسته دستمال کاغذی، به اندازه ۳ بسته، دستمال میگذارد. اگر باور ندارید، میتوانید تعداد دستمالهای داخل این بستهها را بشمارید.
● ترفند اشانتیون
ترفند اشانتیون زمانی بهکار میرود که مثلا فروشنده از شما بخواهد یک عطر یا ادکلن را با اندازه و قیمت بیشتری بخرید تا یک عطر دیگر به شما «اشانتیون» بدهد. در صورتیکه با خرید عطر بزرگتر و گرانقیمتتر، فقط پول بیشتری پرداختهاید و هیچ سودی هم نکردهاید. این ترفند را معمولا فروشندگان بهکار میبرند. دلیل این هم که سودی نمیکنید این است که معمولا تولیدکنندگان عطر و ادکلن، اندازه کوچکتر محصولاتشان را برای تبلیغ بیشتر کارهای جدیدتر به فروشندگان هدیه میدهند و فروشندگان هم موظف هستند این شیشههای کوچک عطر را بین مشتریان خود پخش کنند و این کار آنها، وظیفه است؛ نه لطف. این وظیفهای است که تولیدکننده بر عهده آنها گذاشته است. پس فکر نکنید که با گرفتن عطر یا حتی لوازم آرایش به صورت اشانتیون، خیلی زرنگی کردهاید و سر فروشنده را کلاه گذاشتهاید.
● ترفند تست محصول
این ترفند بیشتر برای محصولات غذایی انجام میشود. تولیدکنندگان محصولات غذایی، معمولا در ساعتهای عصر که مردم ولع خوردن هلههوله یا حتی یک میانوعده سبک را دارند، جلوی فروشگاههای بزرگ، غرفههای کوچکی را برپا میکنند، سپس مقدار بسیار کمی از محصولاتشان را برای چشیدن و رایگان به مردم میدهند. مردم هم که ساعت بیولوژیک بدنشان آماده دریافت خوراکی در حوالی عصر است، با توجه به استقبال دیگران و تبلیغی که از سوی فروشندگان میشود، به سراغ آن محصول جدید در غرفههای فروشگاه میروند. آمارها نشان میدهند بسیاری از افراد، فردای روزی که آن خوراکی جدید را خریدهاند، از طعم آن ابراز نارضایتی میکنند و میگویند که نمیدانند چرا در آن لحظه، شیفته مزه چنین محصولی شدند.
● ترفند محدودیت
این ترفند بیشتر در سطح محلهها و شهرهای کوچکی که به فروشگاههای بزرگ دسترسی ندارند، انجام میشود، مثلا برخی تولیدکنندگان با مغازههای محلی یا روستایی به توافق میرسند که با رد و بدلکردن پورسانت، آن مغازهدار فقط محصولات کارخانه آنها را تبلیغ کند و به فروش برساند. به این ترتیب، حق انتخاب خریداران از بین میرود و آنها مجبور به استفاده از کالاهایی خاص میشوند. تنها راه رهایی از این ترفند، اختصاص وقت بیشتر برای خرید و رفتن به فروشگاههای بزرگتر و خارج از سطح محله است.
● ترفند شهرت
وقتی یک تولیدکننده پوشاک، مدام در تبلیغهای خود عنوان میکند که فلان هنرپیشه یا فوتبالیست معروف هم از پوشاک ما استفاده میکند یا یک کارخانه ساعتسازی میگوید که مثلا رونالدو، تا ساعت ما را به دست نکند، از خانه خارج نمیشود، از ترفند شهرت استفاده میکند. باور کنید که چنین تبلیغاتی فقط یک ادعا برای خالی کردن جیب شما هستند، بنابراین هنگام خرید، فقط به فکر نیازها و دخل و خرجتان باشید و به اینکه رونالدو چه میپوشد و براد پیت چهچیز میخورد، فکر نکنید. برای رهایی از ترفندهای تبلیغاتی، کافی است خودتان باشید.
منبع: Business
ترجمه:لیلی افروغ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان