سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
آشنایی با مترو کییف
سیستم مترو کییف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر نور دارند، مستثنی نیست
سومین خط مترو اتحاد جماهیر شوروی سابق بعد از مسکو و سنتپترزبورگ در شهر کییف - پایتخت اوکراین- ساخته شد.
مترو کییف دارای ۳ خط و ۴۶ ایستگاه است که اکثرا در زیر زمین هستند. دیوار ایستگاهها ستونی یا دروازه مانند است.
یکی از عمیقترین ایستگاههای دنیا آرسنالنا در ۱۰۲ متری سطح زمین در کییف قرار دارد و میتوان از آن به عنوان پناهگاه استفاده کرد.
طول سیستم ۵۹.۷ کیلومتر و تعداد قطارها ۶۶۴ عدد میباشد. ساعت کار مترو از ۶ بامداد تا نیمه شب است و روزانه ۱.۷ میلیون نفر یعنی %۳۴ جمعیت شهر را جابهجا میکند. در سال ۲۰۰۵ تعداد سفرهای شهری از مرز ۶۰۰ میلیون هم گذشت.
تاریخچه:
فکر احداث مترو کییف به سال ۱۹۱۶ برمیگردد. یعنی زمانی که یک تاجر روسی- آمریکایی درصدد تامین بودجه و نظارت بر ساخت آن برآمد اما به دلیل جنگهای داخلی و جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۴۹ به تعویق افتاد. ۱۱ سال بعد ۵.۲ کیلومتر از خط مترو به بهرهبرداری رسید و ۵ ایستگاه آن غرب به شرق شهر را پوشش داد. خط یک تا سال ۲۰۰۳ طی مراحل مختلف گسترش یافت.
احداث خط دوم در دهه ۱۹۷۰ شروع و در ۱۹۷۶ سه ایستگاه اول آن مورد بهرهبرداری قرار گرفت. امتداد آن به سمت شمال و جنوب و تا ۱۹۸۱ و ۱۹۸۴ همچنان رو به گسترش بود.
احداث خط سوم، در سال ۱۹۸۱ آغاز و سه ایستگاه اول آن در ۱۹۸۹ افتتاح شد. این خط در محور شمال- جنوب قرار دارد و ایستگاههای میانی آن تا سال ۲۰۰۶ افتتاح گردید.
معماری:
سیستم مترو کییف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر نور دارند، مستثنی نیست. ایستگاههای قدیمی با دقت و جزء به جزء تزیین شدهاند و نمادی از معماری استالینی بعد از جنگ و نقشونگارهای سنتی اوکراینی است.
ایستگاههای بعد از ۱۹۶۳ ظاهر سادهتر و شاعرانهتری دارند.
در دهه ۱۹۷۰ معماری و دکوراسیون آنها متحول شد و در دهه ۱۹۸۰ در مقایسه با سایر شهرها ابتکار بیشتری پیدا کرد. تغییر نورپردازی، دکوراسیون و سمبلها بعد از فروپاشی شوروی سابق، شکوه اولیه ایستگاههای قدیمی را از بین برد.
مدیریت:
مترو کییف زیر نظر شهرداری است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ خصوصی و از وزارت راه جدا شد. مترو دارای چندین هزار نفر کارمند و کارگر است که اکثرا در تونلها و در طول مسیر مشغول کارند. درآمد مترو از فروش بلیت و تبلیغات گسترده است.
کیفیت:
ـ اکثر مردم از وضعیت مترو به دلیل تغییرات اساسی سالهای اخیر که گوی سبقت را از بسیاری از شهرهای غربی ربوده است، راضی هستند.
ـ حضور پلیس در همه ایستگاهها، متکدیان و افراد مست را از مترو دور میکند.
ـ دوربینهای نظارتی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در تمام ایستگاهها نصب شده است.
ـ قطارها از داخل و خارج تعمیر، تعویض یا جدید شدهاند.
ـ اجازه ورود دوچرخه و هیچ حیوانی به داخل واگنها داده نمیشود.
ـ عکاسی غیرحرفهای عامهپسند نیست و فیلمبرداری همچنان ممنوع است.
طرحهای آتی:
با انجام طرحهای آتی طول سیستم بین سالهای ۲۰۳۵-۲۰۳۰ تقریبا دو برابر و تعداد ایستگاهها از ۴۵ به ۱۰۰ عدد میرسد و کل کییف و فرودگاه بریسپیل را پوشش خواهد داد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست