جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
گزیده ای از احادیث سید وسالا ر شهیدان امام حسین ع
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
چگونه با چیزی که خود در وجودش نیازمند توست، برای وجود تو دلیل آورده شود؟ آیا چیزی هست که آشکارتر از تو باشد تا وسیله آشکار کردن تو باشد؟ کی پنهانی تانیازمند دلیلی باشی که بر تو دلالت کند؟ و کی دوری تا آثارت وسیله رسیدن به تو باشند؟ کور باد آن چشمی که تو را مراقب و نگهبان خود نبیند.
( دعای عرفه، بحار الانوار، ج۹۸ ، ص۲۲۶ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
چه دارد آن کس که تو را ندارد؟ و چه ندارد آن که تو را دارد؟
آن کس که به جایتو چیز دیگری را پسندد و به آن راضی شود، مسلما زیان کرده است.
(دعای عرفه، بحار الانوار، ج۹۸ ، ص۲۲۸ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد.
(مقتل خوارزمی، ج۱ ، ص۲۳۹ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خداترس باشد.
(بحار الانوار، ج۴۴ ، ص۱۹۲ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
خداوند متعال فرموده است: مردان و زنان مومن دوست یکدیگرند، امر به نیکی و نهی از بدی میکنند. خداوند نخست امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک فریضه از سوی خودش ذکر کرده است، زیرا او آگاه است که اگر این وظیفه اجرا شود، وظایف دیگر همه، چه سخت و چه آسان انجام میگیرد، زیرا امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام میکند و حقوق ستمدیدگان را بازمیستاند و با ستمگران به مخالفت برمیخیزد...
(تحف العقول، ص۲۳۷ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
ای مردم! رسول خدا فرمود: هر کس سلطان زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال نموده، پیمان الهی را میشکند و با سنت و قوانین رسول خدا از در مخالفت درآمده و در میان بندگان خدا، راه گناه و معصیت و ستم و دشمنی را در پیش میگیرد، ولی با عمل یا سخن اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که او را در محل و جایگاه آن سلطان ظالم قرار دهد.
(مقتل خوارزمی، ج۱ ، ص۲۳۴ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
مردم برده و بنده دنیا هستند، و دین لعابی است که تا وسایل زندگی فراهم است، به دور زبان میگردانند، ولی وقتی دوران آزمایش فرا رسد، دینداران کمیاب میشوند.
(بحار الانوار، ج۷۸ ، ص۱۱۷ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش میرسد و زودتر به آنچه میترسد گرفتار میشود .
(بحار الانوار، ج۷۸ ، ص۱۲۰ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
آیا نمیبینید که به حق رفتار نمیشود و کسی از باطل نهی نمیکند، پس بخواهد مومن دیدار خدا را ، در حالی که بر حق باشد.
(بحار الانوار، ج۷۸ ، ص۱۱۶ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
به درستی که من مرگ را جز سعادت نمیبینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمیدانم.
(تحف العقول، ص۲۴۵ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
مصیبت و گرفتاری شما از همه مردم بیشتر است، زیرا مقام و مسند دانشمندان - اگر بفهمید ( یا بنابر فرض این که لیاقت آن را داشته باشید - ) از دست شما گرفته شده است و این مصیبتها بدان جهت است که رتق و فتق امور و اجرای احکام باید به دست دانشمندان خداشناسی باشد که بر حلال و حرام خدا امیناند. اما این مقام و منزلت از شما گرفته شده، بدان جهت که شما از حق کنارهگیری کردید و با وجود دلیلهای آشکار و واضح در سنت پیغمبر اختلاف کردید. اگر شما در برابر آزار و اذیت صبر و مقاومت میکردید و رنج و سختی را در راه خدا به جان میخریدید، امور الهی در دست شما قرار میگرفت و منشا و مرجع آنها شما بودید. ولی شما ستمکاران را بر مقام خود مسلط کردید و امور الهی را به دست آنها سپردید، در حالی که آنان به شبهات عمل میکنند و شهوترانی را پیشه خود قرار دادهاند و آنچه موجب قدرت ستمکاران در این امور شده، فرار شما از مرگ و دلخوشی به این زندگی ناپایدار است...
(تحف العقول، ص۲۳۸ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
خداوندا، تو آگاهی که آنچه انجام دادیم، نه برای رقابت در کسب جاه و مقام بود و نه برای چیزهای پوچ و بیهوده دنیا، بلکه برای این بود که نشانههای راه دینت را ارائه دهیم و (مفاسد را) در شهرهای تو اصلاح کنیم تا بندگان مظلوم تو در امنیت و آسایش باشند و به احکام تو عمل کنند.
(تحف العقول، ص۲۳۹ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
به درستی که من بیهوده، گردنکش، ستمگر و ظالم حرکت نکردم، بلکه برای اصلاح در امت جدم محمد (ص) حرکت کردم و میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدم محمد (ص) و پدرم علی بن ابیطالب (ع) رفتار کنم.
(بحار الانوار، ج۴۴ ، ص۳۲۹ )
▪ حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام :
اگر دنیا باارزش شمرده شود، منزل آخرت و دار ثواب الهی باارزشتر و والاتر است. و اگر بدن و جسم انسانها برای مرگ آفریده شده، به خدا سوگند کشته شدن انسان با شمشیر (شهادت) بهتر است.
و اگر رزق و روزی موجودات تقسیم شده و مقدر گردیده، زیباتر و نیکوتر آن است که انسان در طلب رزق و روزی کمتر حرص داشته باشد.
اگر جمع کردن اموال برای ترک کردن آن است، چرا انسان آزاده نسبت به این چیزی که ترک کردنی است بخل بورزد.
(بحارالانوار، ج۴۴ ، ص۳۷۴ )
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست