یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
تازه های صنعت كشتی سازی عبور از مرز سرعت

مهندسین علم هوانوردی در فرانسه به تازگی برای حل معضلات حمل و نقل دریایی و نیازهای این صنعت اقدام به ساخت سازهای با سرعت بالا بر اساس تكنولوژیهای موجود كردهاند.
نتیجه این فعالیتها، نسل جدیدی از كشتیهای مقرون به صرفه است كه در آنها هم از اثر جاذبه و هم از تكنولوژی بالشتك هوا استفاده شده است. این كشتیها كه Grefco (ground effect vehicle) نامیده میشوند به عنوان جایگزینی قابل رقابت با انواع موجود فریها (Ferry) درنظر گرفته شدهاند. طراحان این كشتی از كاهش هزینههای عملیاتی و سرمایه واقعی این نسل جدید تا سطحی خبر میدهند كه بتواند رویكرد حمل و نقل را از سایر بخشها به حمل و نقل دریایی معطوف سازد.
مزیت عمده این طرح جدید نیاز به انرژی كمتر همزمان با سرعت بالای حدود ۵۰ گره دریایی است. همچنین پایداری موثر و مقاومت در شرایط بد جوی آن را به سازهای دوزیست تبدیل كرده است. درواقع طراحی این وسیله، براساس سیستمهای جلو برنده دریایی صورت گرفته است. اولین گروه از Grefcoها كشتیهایی با طول ۶۰ تا ۱۳۵ متر هستند كه عملكردی مشابه فریها، رو - پكس و كشتیهای باری دارند. برای اعتبار بخشی به این طرح و بررسی جنبههای دیگر تولید این كشتی، ۵ نمونه اولیه از آن در فرانسه ساخته شد كه ۱۵ متر طول و ظرفیت حمل ۱۸ مسافر را داشتند. حامیان مالی این پروژه مدعی هستند كه استفاده از كشتیهای با بالشتك هوا كه پیش از این طراحی شده بود به دلیل قصور در اجرای عملیاتی و هزینه بالا و قابل مقایسه آن با توفیق چندانی مواجه نشد. اما طراحان این وسیله، معتقدند كاربرد ملخ هواپیماها در این كشتی تاثیر چندانی بر سرعت ندارد و استفاده از توربینهای گازی نیز اگرچه در كاهش وزن آن موثر است، سبب تحمیل هزینههای اضافی و تولید صدای ناهنجار خواهد شد. از دیگر معضلات نسل پیشین كشتیهای با بالشتك هوا نیاز به انرژی زیاد، هزینههای عملیاتی بالا و تاثیر نامطلوب آن بر محیط زیست بود. كشتی Grefco جدید به طور كامل خارج از آب كار میكند و تنها بخشهای معلق متصل به آن و جلو برندهها در آب شناور هستند. برای دستیابی به پتانسیل كامل موثر بالشتك هوا، عرض سراسری آن بیشتر از بدنه در نظر گرفته شده و سیستم پشتیبان هوا نیز به چهار محفظه مجزا با ورودی هوای جداگانه تقسیم شده است. همچنین، كلیه اتصالات معلق و سیستمهای كنترل به صورت متراكم طراحی شدهاند تا از هرگونه نشت هوا جلوگیری كرده و از میزان نیروی لازم برای نگهداری بالشتك هوا بكاهند. حاشیه كوتاه و اصطكاك سطحی سبب كاهش نیروی موردنیاز برای سیستمهای جلوبرنده و در نتیجه افزایش سرعت خواهد شد.
علاوه بر طراحیهای صورت گرفته، پیشبینی میشود كشتیهای Grefco مطلوبیت بیشتری برای مسافران دریایی نسبت به دیگر انواع كشتیهای پرسرعت در شرایط نامساعد جوی خواهند داشت. این امر به دلیل وجود سیستم كنترلی است كه با تضعیف نیروهای عمومی، هم سبب راحتی مسافران و هم سبب ایمنی بار یا كشتی میشود. مطالعات مقدماتی در این خصوص نشان داد این كشتیها قادر به تحمل وضعیتهای مختلف جوی در دریا هستند و سرعتی بین ۱۰ تا ۵۰ گره دریایی خواهند داشت. همچنین این كشتیها در مقابل موجهای سهمگین و با سرعت بالا مقاوم بوده و كمترین میزان دریازدگی در آنها تجویز شده است.
به دنبال این تحقیقات تلاشهای تبلیغاتی گستردهای برای كشتیهای Grefco با استاندارد طراحی ۳۲۰dwt (۵۸ متر طول سازه، ۶۲ متر طول كشتی و ۳۷ متر تیر سراسری) كه توسط دو موتور دیزلی با مجموع قدرت ۱۴۷۰۰ كیلووات كشیده میشود، انجام گرفت. این كشتی قادر خواهد بود به سرعتی حدود ۵۰ گره دریایی و با قدرتی كمتر از ۱۱۰۰۰ كیلووات نیز دست یابد. مدل ScF ۵۶-۶ مسافربری این كشتی كه برای ۶۸۰ مسافر و حمل ۱۲۰ اتومبیل طراحی شده، قادر است رو - روی حمل بار شامل ۸ اتوبوس و ۸۰ اتومبیل یا ۴ كامیون به طول ۳۰ متر را جابجا كند.
در آینده، خانواده Grefcoها تا ۱۳۵S كه ظرفیت وزن خشكه ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تن را خواهند داشت و به سرعت بالای ۷۰ گره دریایی خواهند رسید، توسعه خواهند یافت.
●چشمانداز صنعت كشتیسازی در تایلند
»دورنمای روشنی برای صنعت كشتیسازی تایلند پیشبینی میشود«. این مسئله زمانی مطرح شد كه در ژانویه سال گذشته دولت این كشور مجموعهای از لوایح را در جهت توسعه و كمك هرچه بیشتر به این صنعت به تصویب رساند. این لوایحه كه توسط وزارت صنایع این كشور پیشنهاد شده بود علاوه بر ساخت كشتی، ورود به عرصه تعمیرات را نیز مدنظر قرار داده، علاوه بر این، اصلاح قوانین و مقررات مربوط و مدیریت موثر را خواستار شده بود. در همین راستا، برای ترویج و حمایت از این صنعت و در یك اقدام فوری، پیشنهاد تاسیس نهاد صنعتی كشتیسازی طی ۵ سال آینده داده شد و به این منظور سایت مناسبی برای این نهاد اختصاص یافت. یكی دیگر از اقدامات مهم در این خصوص، توسعه بنادر موجود برای تسهیل حمل و نقل دریایی به ویژه حمل و نقل كالا در مناطق ساحلی است. علاوه بر این، بنادر دیگری برای كاهش حمل و نقل جادهای در دیگر مناطق این كشور احداث خواهد شد. این امر سبب صرفهجویی و ذخیره انرژی خواهد شد كه قیمت آن روز به روز در حال افزایش است.
براساس مصوبات بلندمدت دولت این كشور كه بین ۵ تا ۱۰ سال آینده اجرایی خواهد شد، بودجهای برای توسعه این صنعت و تعمیرات آن اختصاص داده میشود. همچنین بر اساس مطالعاتی كه در آینده انجام خواهد گرفت، میزان تقاضای نیروی انسانی در این صنعت تعیین خواهد شد. در جهت جذب نیروی انسانی و كاركنان بیشتر برای این صنعت نیز، مشوقهایی در نظر گرفته شده تا محققین بیشتری را برای كار در صنعت كشتیسازی و تعمیرات برای پاسخگویی به نیاز یاردهای كشتیسازی تحریك كند.
اقدام دیگر، تاسیس موسسهای برای ارتقای مهارتها در این صنعت و دستیابی به استانداردهای بینالمللی است. همچنین صنایع وابسته، چون مواد خام وتجهیزات و كارخانجات آهن و فولاد، ماموریت دارند برای جذب كشتیسازان خارجی به بستن قراردادهای جوینت ونچر با كارآفرینان این كشور، تمامی تلاش خود را به كار گیرند.
درخصوص اصلاح قوانین و مقررات مربوط نیز، دولت این كشور درصدد حذف تعرفههای گمركی واردات ماشینآلات، مواد خام و تجهیزات لازم برای صنعت ساخت و تعمیر كشتی است. علاوه بر این امتیازات ترفیعی به همراه معافیتهای مالیاتی به سرمایهگذاران در این صنعت اختصاص داده خواهد شد. فناوریهای نرمافزاری و سیستمهای مدرن مدیریتی نیز با فرایند تولید در یاردهای كشتیسازی هماهنگ خواهد شد. در این باره، دولت اقدام به تشكیل كمیته رهبری برای سرپرستی و تسهیل این صنعت خواهد كرد. این كمیته همكاری با كشورهای مختلف در چندین منطقه و در زمینههای تكنولوژی، تخصصی، توسعه نیروی انسانی و تحقیق و توسعه را ترویج خواهد داد.
علاوه بر این، پایگاه دادهها برای صنعت ساخت و تعمیر كشتی ایجاد خواهد شد. این بانك دادهها شامل اطلاعاتی درخصوص صنایع و تجارتهای وابسته نیز خواهد بود. دولت این كشور موسساتی را برای ترجمه این استراتژی به یاری گرفته تا این برنامهها هرچه بیشتر به سمت عملیاتی شدن پیش روند.
افسانه حسینزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست