سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
اولین راه آهن ایران و خاور میانه
در زمانهای قدیم که هنوز جاده مسجدسلیمان ـ اهواز ساخته نشده بود،شرکت نفت جهت حمل و نقل اموال خود،در سال ۱۳۰۲ شمسی اقدام به تاسیس یک خط آهن از مسیر در خزینه تا مسجدسلیمان نمود.طول این خط اهن ۷۲ کیلومتر و عرض آن ۷۶۰ میلیمتر بوده است.شرکت نفت کالاهای مورد نیاز خود را از بندر ابادان به وسیله دوبه ها یا لنج از طریق رودخانه کارون به در خزینه حمل و از آنجا توسط خط آهن به مسجدسلیمان منتقل می کرد.جهت حمل و نقل خانواده یا پرسنل شرکت نفت نیز واگنهایی در این خط در نظر گرفته شد،که بوسیله آنها جابجایی افراد انجام می شد.ایستگاههای درون شهری عبارت بودند از:تمبی،مالکریم،ریل وی(ایستگاه مبدا واقع در چشمه علی)و ایستگاهای بعدی آبگاه و درخزینه بودند.با تاسیس جاده زمینی و حمل و نقل بار توسط کامیون بتدریج تاسیسات راه آهن بعلت عدم استفاده متروک و توسط شرکت نفت برچیده شد.هنوز هم با گذشت زمان آثار و بقایای ریل و پلهای بجا مانده از آن در مسیر وجود دارد.امیدوارم مسئولین شهرستان و استان جهت احیا دوباره این خط آهن و اتصال آن به راه آهن سراسری جهت آبادانی و شکوفایی مسجدسلیمان اهتمام ورزند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست