سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
احکام مسجد
![احکام مسجد](/web/imgs/16/152/3uguz1.jpeg)
مسجد پایگاه پیوند انسان و الله،و مركز ارتباطانسانهای مؤمن است.مساجد،خانههای خدا و خلقخداست كه در كویر ظلم و ظلمتسرپناه بشریتمظلوم در برابر طوفان جهل و جور و آزمندیمحسوب میشود. انسانهای دور مانده از وطن اصلیدر غربت زندگی،سایبانی با صفاتر و خانهای زیباتراز مساجد پیدا نمیكنند.
مساجد،جایگاه عبادت است و عبادت حركت قربجویانه انسان به سوی آستان قدس ربوبی. ساختنمسجد،تعمیر و نگهداری آن،حضور در مساجد،مدیریت و امامت و مسائل مالی و بهداشت و نظافتمساجد،همه باید متناسب با اهداف الهی و بر اساسرهنمودهای قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد،تا این شبكهگسترده و سراسری ارتباط زمین و آسمان و نقطههایپیوند مؤمنان جامعه را به سوی اهداف عالی الهیپیش برد و نقش مسجد با انتظار اسلام از آنهماهنگ شود.
فقهای بزرگوار اسلام از صدر تاریخامامت،در كشف و بیان قوانین الهی در رابطه با ابعادگوناگون زندگی از جمله مسائل مسجد،تلاش فراوانكرده و با تكیه بر منابع دینی وظیفه امت را روشنساخته.
شناخت وظیفه مؤمنان نسبتبه مسائلگوناگون مساجد یكی از حوزههای اجتهاد و پژوهشعلمی فقهای بزرگوار بوده كه در این زمینه به صدهامساله فقهی پاسخ گفتهاند.
«مؤسسه عمران مساجد»كه نیاز عموم مسلمین بهآشنایی با احكام فقهی مساجد را به خوبی احساسمیكند از برادر محترم و فاضل پرتلاشجناب حجهٔ الاسلام محمد حسین فلاح زاده كه سالهاستدر این زمینه كوشش و پژوهش دارند،درخواست كردكه،احكام مساجد را در همه ابعاد بر اساس دیدگاههایاسوه فقیهان حضرت امام خمینی قدس سره و برخی از مراجعبزرگوار معاصر از جمله مقام معظم رهبری حضرتآیت الله العظمی خامنهای حفظ الله تعالی گردآوری كنند وبه شكلی ساده و روشن در اختیار امت اسلامی قراردهند.
آنچه در این نوشته به صورت مساله یا استفتاءبدون علامت،آورده شده مطابق با فتوای حضرتامام خمینی قدس سره است.
فتوای سایر مراجع بزرگوار با ذكرنام مشخص شده است.
رساله حاضر كه دفتری درباره احكام مساجد است،به این صورت برای اولین بار در اختیار جامعهفارسی زبان قرار میگیرد و طبعا بدون كم و كاستینخواهد بود.امیدواریم در آینده دیدگاه سایر فقهایعزیز به این مجموعه افزوده شود تا متولیان مساجد وهیئت امنای محترم و مسؤولان فرهنگی و اداری ودیگر خدمتگزاران این«خانههای الهی»با احكامفقهی قلمرو كار خویش بهتر و بیشتر آشنا شوند.
در پایان از برادر بزرگوار حجهٔ الاسلام جنابآقای غلامرضا نیشابوری كه مجموعه استفتائاتی راكه از مراجع عظام پرسش كرده بودند در اختیارمانگذاشتند،تشكر میكنیم.
● مسجد سازی
▪ ثواب ساختن مسجد
۱) ساختن مسجد،از مستحبات مؤكد است وپاداشی بزرگ و ثوابی بسیار دارد.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
«من بنی مسجدا فی الدنیا اعطاه الله بكل شبر منه-او قال بكل ذراع منه-مسیرهٔ اربعین الف عام مدینهٔمن ذهب و فضهٔ و در و یاقوت و زمرد و زبرجد ولؤلؤ...»
«هر كه در دنیا مسجدی بسازد،خداوند در برابر هروجب-یا فرمود:هر ذراع-به مقداری كه چهل هزارسال پیموده میشود،شهری از طلا و نقره و در و یاقوت و زمرد و زبرجد و لؤلؤ به او عطا میكند...» (۱)
▪ تحقق عنوان مسجد
۲) اگر زمینی را به قصد قربت(قربهٔ الی الله)بهنیت مسجد بودن بسازند و حداقل یك نفر به اذن بانیدر آن نماز بخواند،مسجد میشود و باید احكام مسجدنسبتبه آن مراعات شود (۲) .
۳) گر چه مطابق آنچه در مساله قبل گفته شد،عنوان مسجد تحقق مییابد،ولی مشهور بین فقها آناست كه باید صیغه وقف بخواند،یعنی بگوید:«وقفتهامسجدا قربهٔ الی الله»یعنی این زمین یا ساختمان رابرای رضای خداوند وقف كردم برای آنكه مسجدباشد (۳) .
۴) مساجد تمام گروههای مسلمان،اعم از شیعهو غیر آن در احكامی كه برای مسجد گفته میشود فرقی ندارد (۴) .
۵) اگر انسان بداند كه واقف،سقف و صحن ودیوار مسجد را جزء مسجد قرار نداده،یا نداند جزءمسجد قرار داده یا نه و نشانهای بر اینكه جزء مسجداست نباشد،احكام مسجد را ندارد. هر چند در صورتشك،احتیاط مسحتب است،احكام مسجد را نسبتبه این مكانها نیز مراعات كنند (۵) .
۶) س: زمینی است كه جزء موقوفه یك امامزادهمیباشد و بین خانههای مسكونی قرار گرفته، با توجهبه این كه محل،بزرگ میباشد و فاقد مسجد است،نظرتان را راجع به بنای مسجد در این زمین موقوفهبیان نمایید.
ج: اگر وقف است مسجد نمیشود (۶) .
۷) س: اگر اصل وقف مشخص نباشد-برایمسجد مثلا-آیا حكم مسجد دارد یا نه؟و اگر اصل وقف معلوم باشد ولی مورد تصرف و مصرف آنمشخص نباشد چه باید كرد؟
ج: تا عنوان مسجدیت در وقف محرزنشود حكم مسجد مترتب نمیشود و درصورت معلوم نبودن مصرف،صوری داردكه در تحریر(ج ۲،ص ۱۰۹،م ۲.)مذكور است (۷) .
▪ زمین مسجد
۸) اگر مسجدی ویران شود،زمین آن از مسجدبودن خارج نمیشود و احكام مسجد در برخی موارد برآن جاری است،و همچنین اگر تمام روستا یا شهریكه مسجد در آن است،خراب شود مكانی كه مسجدبوده همچنان عنوان مسجد دارد (۸) .
۹) زمین بدون دیوار و ساختمان را نیز میتوانمسجد قرار داد،بنابر این اگر زمینی را برای مسجد وقف كنند و به همین قصد در آن نماز خوانده شود،مسجد است و احكام آن باید مراعات شود،هر چنددیوار كشی نشده باشد و ساختمان هم نساخته باشند (۹) .
۱۰) س: اینجانب یك قواره زمینی را كه ۳۱۲ مترمربع میباشد برای مسجدی خریداری نمودم،چونمردم این محل بودجه نداشتند،نتوانستند بسازند،حالابا كمك مردم میخواهند مسجد را بسازند میبینند كهاین زمین برای مسجد كوچك است،آیا اجازه است كهاین زمین را بفروشیم و در همین محل زمین بیشتریخریداری نماییم؟البته در موقع خرید زمین، صیغهخوانده نشده ولی با عقیده كامل خریداری شده برایمسجد.
ج: خرید زمین به قصد بنای مسجد كافیدر وقف نیست.اگر بعد از خرید،وقف نشدهو تحویل وقف نگردیده به ملك مالك باقی است و اختیار آن با مالك است (۱۰) .
۱۱) س:در روستایی كه اهالی آن روستا،محلسكونتخود را رها كردهاند و نزدیك همان محل درزمین موات خانه ساختهاند،من در یك قطعه از همانزمین موات با كمك اهالی،مسجدی بنا كردم بطوریكه قسمتی از دیوار مسجد آماده است و ضرری همندارد عدهای دیگر از همان محل،روی مقاصد و یاغرض شخصی،از به پایان رساندن مسجد جلوگیریمیكنند،آیا از نظر شرع مقدس اسلام میتوانندجلوگیری نمایند یا خیر؟
ج: اگر زمین موات بوده و متعلق حق كسینبوده،با تحجیر(سنگ چین و حصار كشی).
و آماده شدن برایمسجد،دیگران حق مزاحمت ندارند،لاكنچنانچه دولت اسلامی در این باره مقرراتیدارد باید مراعات شود (۱۱) .
۱۲) س:مقداری از بیابان برای مسجد تعیینمیشود و به عنوان مسجد در آن نماز اقامه میشود،سپس از آنجا میروند،برای كسانی كه موضوع رامیدانند اگر به آنجا گذرشان بیفتد حكم مسجد دارد؟
ج: به مجرد تعیین مقداری از بیابان برایمسجد و نماز در آن،حكم مسجد پیدانمیكند (۱۲) .
۱۳) س:هر گاه شخصی در قبرستان مسلمینكه وقف است مسجدی روی قبور اموات بنا كند، آیاجایز استیا خیر؟و اگر چنین مسجدی بنا شد آیا نمازدر آن صحیح است؟
ج-ساختن مسجد در قبرستان كه زمین آنوقف قبرستان است جایز نیست،و نبشقبور مسلمین حرام است،و به مجردساختن،مسجد نمیشود،ولی نماز خواندندر آن مانعی ندارد (۱۳) .
۱۴) س:آیا روی زمین اصلاحات ارضیمیتوان مسجد و سایر اماكن عمومی از قبیل حمام، مدرسه دینی طلاب و اماكن فرهنگی درست كرد؟
ج: چون مبنای دولت جمهوری اسلامیایران بر ملكیت اراضی مذكوره است لازماست معامله ملكیتشود (۱۴) .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست