چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
راهنمای کاربردی پیروزی در انتخابات
۱) گام اول
مدیریت مبارزات انتخاباتی و چگونگی انجام تبلیغات انتخاباتی، مباحثی است که در دنیا ادبیات گستردهای دارد. اما بیتوجهی به این مساله در ایران، سبب شده تا با وجود خرجهای هنگفت در ایام انتخابات، شاهد مبارزات انتخاباتی دقیق و هوشمندانهای نباشیم. «دنیای اقتصاد» برای رفع این کاستی مبادرت به انتشار سلسه مقالاتی میکند که از امروز میخوانید.
مبارزات سیاسی و انتخاباتی، راهاندازی ستادهای تبلیغاتی و شیوههای موثر تماس با مردم را چگونه باید هدایت کرد؟
مدیریت مبارزات سیاسی و انتخاباتی، چگونگی راهاندازی، هدایت و مدیریت یک ستاد انتخاباتی، شیوههای موثر و چگونگی انجام تبلیغات انتخاباتی، مباحثی است که ادبیات گسترده ای دارند و کتابها، مقالات و مستندات گوناگونی در این زمینه نگاشته شده است. بهطوری که حداقل بیش از ۳۰ سال از نگارش اولین متون حرفهای در این زمینه میگذرد، اما متاسفانه بهرغم اینکه بسیاری، کشور ما را کشور انتخابات میدانند(هر سال بیش از یک انتخابات سراسری در کشور برگزار میشود) تا به حال کتاب، مقاله یا مستندات علمی یا عملی در این زمینه منتشر نشده است. این امر سبب شده تا با وجود خرجهای هنگفت در ایام انتخابات، شاهد مبارزات انتخاباتی دقیق و هوشمندانهای نباشیم و عملا کاندیداها و ستادهای آنها از مدیریت صحیح ستادهای خود عاجز باشند.
در این راستا و با توجه به نیاز سنجی مخاطبان، روزنامه دنیای اقتصاد در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری، اقدام به چاپ ترجمه کتابی در این زمینه میکند. به نظر میرسد انتشار این سلسله مقالات از چند جهت مفید فایده و مورد نیاز مخاطبان روزنامه باشد. اول آن که بخشی از مخاطبان روزنامه را کاندیداهای انتخاباتی، روسا و کارمندان ستاد آنها و نیز کسانی که قصد دارند در دورههای مختلف انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و... نامزد شوند، تشکیل میدهند. گروه دومی که مخاطب این سلسله مقالات هستند، مردم عادی را شامل میشوند که شاهد این رقابتهای انتخاباتی بوده و انتظار بر آن است که این سلسله مقالات بتواند توانایی رمز گشایی شرایط مختلف انتخاباتی و حرکات مختلف نامزدها و حامیان آنها را به خواننده بدهد. همچنین این سلسله مقالات به قاطبه مخاطبان روزنامه این امکان را میدهد تا بتوانند کیفیت مدیریت ستادهای انتخاباتی و نیز سطح مبارزات سیاسی را تشخیص دهند که این امر به نوبه خود میتواند علامت دهی خوبی در راستای نحوه مدیریت کاندیدا و توانایی انجام وظایف مرتبط با منصبی که برای آن مبارزه میکند، به دست دهد.
از دیگر سو، این سلسله مقالات در کل میتواند منجر به شفافتر شدن، علمیتر شدن، بهینه شدن و زیباتر شدن فضای مبارزات انتخاباتی در کشور بینجامد.
قابل توجه است که ترجمه این کتاب هنوز به چاپ نرسیده و انتظار میرود تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آماده عرضه به مخاطبان باشد. اما با توجه به اهمیت موضوع، این کتاب برای اولین بار در ایران از این پس تا انتخابات ریاست جمهوری به صورت پاورقی در ستون صفحه اقتصاد و سیاست (صفحه ۲۸) روزنامه دنیایاقتصاد به چاپ خواهد رسید.
نویسنده کتاب «راهنمای مبارزات انتخاباتی»، برایان اودی، متخصص مبارزات سیاسی و انتخاباتی بوده و در موسسه National Democratic Institute for International Affairs عضویت دارد. وی در راستای عضویتش در این موسسه در کشورهای گوناگونی از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، مراکش، یمن، روسیه، موریتانی، اوکراین، آذربایجان و گرجستان به بررسی فرآیند انتخابات، بهینهسازی عملکرد حزبهای انتخاباتی و همچنین ارائه مشاوره به رهبران و احزاب سیاسی پرداخته است.
اودی در سال ۲۰۰۰ رییس ستاد انتخاباتی حزب دموکرات در ایالت جورجیا، در سال ۱۹۹۲ رییس ستاد انتخاباتی این حزب در ایالت نیوجرسی و همچنین در سال ۱۹۹۳ مدیر اجرایی حزب دموکرات در مریلند بوده است.
وی همچنین مشاور و برنامهریز ستادهای انتخاباتی حزب دموکرات در نیوجرسی، پنسیلوانیا و مریلند در انتخابات کنگره در سالهای ۹۴ تا ۹۶ بوده است. اودی هم اکنون نیز مشاور برخی از نمایندگان کنگره حزب دموکرات میباشد.
رقابتهای انتخاباتی میتوانند تجربههای جالبی باشند. در یک چنین رقابتی از روزی که شروع به فعالیت میکنید تا روز انتخابات اتفاقات بسیاری رخ خواهند داد و شما فقط با اندکی دوراندیشی و برنامهریزی، نه تنها آماده مقابله با هر گونه پیش آمدی خواهید بود، بلکه در بسیاری از مواقع خواهید توانست کنترل اوضاع را به دست بگیرید. این نوشته به شما کمک خواهد کرد تا قدرت پیشبینی خود را از رویدادهای پیش رو افزایشدهید و هرچه بهتر آماده ورود به این عرصه گردید.
با اینکه فضای سیاسی موجود در هر مبارزه انتخاباتی از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ ولی در بسیاری از موارد، عامل مهمتر (که برنده و بازنده را مشخص میکند) شرایطی است که در هر ستاد انتخاباتی و بهصورت پویا رقم میخورد.
سه گونه ستاد انتخاباتی وجود دارند که تقریبا شانس پیروزی آنها به دلیل ضعفهای درونیشان، صفر است.
گونه اول، ستاد انتخاباتی است که در آن اولا هیچ پیام متقاعدکنندهای برای رایدهندگان وجود ندارد و ثانیا از ایده مشخصی در زمینه شناسایی گروه هدف نیز پیروی نمیکند. این ستاد انتخاباتی، از ابتدا هیچ جهت معینی ندارد و با اتکا به آن، شرایط نه تنها بهتر نمیشود، بلکه رفتهرفته به وخامت اوضاع نامزد یا نامزدهای موردنظر افزوده میشود.
گونه دوم ستادهای بازنده، پیام روشن و گروه هدف مشخصی دارند؛ اما از برنامه معینی برای پخش پیام و همچنین جذب این رایدهندگان از زمان شروع کار تا روز انتخابات برخوردار نیستند. این گونه ستادها نیز تنها سبب هدر رفتن زمان و رای رایدهندگان میشوند و به جای پیشبرد اهداف و برنامه خود، بیشتر مشغول رویدادهای روز، فعالیتهای رقیبان، مقالات چاپ شده در روزنامهها یا واکنش نشان دادن به رویدادها و عوامل بیرونی هستند.
در نهایت، گونه سوم، ستادهایی را شامل میشود که پیام روشن، مخاطبان و گروه هدف مشخص و برنامه معینی دارند؛ اما یا در پیشبرد این برنامه ضعیف عمل میکنند (به علت ضعف برنامه) یا برنامه را بهدرستی اجرا نمیکنند. در واقع این گونه ستادهای انتخاباتی، ستادهای انتخاباتی تنبلی هستند که برای اجرا نکردن برنامه و در نتیجه برای برنامههای عقب مانده خود، بهانههای ریزودرشت میبافند تا آنجایی که با مهارتی که در بهانه آوردن پیدا میکنند در روز انتخابات نیز برای باخت خود بهانههای خوبی میتراشند!
یک ستاد موفق، ستادی است که زمان کافی برای شناخت گروه هدف خود صرف کند، پیام روشن و مناسبی داشته باشد و از یک برنامه مناسب و منطقی برای ارتباط با گروه هدف استفاده کند.
هدف این کتاب راهنما، کمک به احزاب سیاسی و نامزدهای انتخاباتی است تا با پیروی از گامهای معینی بتوانند ستاد انتخاباتی موفقی را پیادهسازی کنند. به این منظور شما میبایست ابتدا یک بار کل کتاب را مطالعه کرده تا با ساختار کلی فرآیندی که مدنظر ما است آشنا شوید، سپس بایستی گامبهگام با بخشهای کتاب جلو رفته و به تمامی سوالهای مطرحشده پاسخدهید و تمامی کاربرگهای مربوطه را پر کنید. به این ترتیب شما آمادگی این را پیدا خواهید کرد تا یک برنامه انتخاباتی موفق را آغاز کنید.
یک برنامه انتخاباتی مکتوب، مانند نقشه یک ساختمان، شرایط کلی زمینه سیاسی و استراتژیها و منابع مورد نیاز را تا روز انتخابات مشخص میسازد. روشن است که از این برنامه باید همانند نقشه ساخت یک ساختمان، به عنوان راهنما و مرجع استفاده شود، نه اینکه تنها در هنگام سردرگمی و مشکلات به آن مراجعه شود. بهعبارت دیگر، همه چیز باید طبق این برنامه اجرا و سنجیده شود. مسلما شما میتوانید خانهای را بدون استفاده از هیچ نقشهای بسازید، ولی بدیهی است که در این کار اشتباهات بسیاری مرتکب خواهید شد؛ پول و زمان و مصالح زیادی اتلاف خواهید کرد و احتمالا در آخر از نتیجه کار راضی نخواهید بود. ورود به عرصه انتخابات نیز بدون یک برنامه مشخص و مکتوب، نتیجهای شبیه به همین خواهد داشت.
هرچند که هر مبارزه انتخاباتی در نوع خود منحصربهفرد است، اما اصول بنیادینی وجود دارند که میتوانند در هر مبارزه انتخاباتی به کار گرفته شوند. این کتاب راهنما به گونهای طراحی شده است که به شما در جهت پیاده سازی این اصول بنیادین در جهت پیشبرد مبارزه انتخاباتی منحصربهفردتان کمک خواهد کرد.
باید اعتراف کنم که اساس هر مبارزه انتخاباتی به صورت فریبکارانهای ساده است: «همه نامزدها باید مکررا پیام مجابکنندهای را به رایدهندگان ارائه دهند.» این قانون طلایی سیاست است. پس یک مبارزه انتخاباتی یک فرآیند ارتباطاتی است: اینکه پیام درست را پیدا کنید، گروه مناسب رایدهندگان را برای انتقال پیامتان هدف قراردهید و البته این پیام را بارها و بارها تکرار کنید.
متاسفانه، فرآیند واقعی بسیار دشوارتر از دنبال کردن یک قاعده ساده است. چیزهای بسیار دیگری هستند که وارد این فرآیند میشوند. این کتاب به این منظور نگاشته شده که این فرآیند را به چند گام مشخص، برای نوشتن و ارتقای یک برنامه مبارزه انتخاباتی، تقسیم کند. این گامها عبارتند از:
۱) انجام تحقیقات لازم جهت آماده شدن برای مبارزه انتخاباتی؛
۲) تعریف کردن یک هدف استراتژیک که همانا مقدار رای مورد نیاز برای پیروز شدن در انتخابات است؛
۳) تحلیل، بخشبندی و انتخاب رایدهندگان گروه هدف؛
۴) تعیین یک پیام انتخاباتی؛
۵) تهیه یک برنامه ارتباطی با رایدهندگان
۶) اجرای درست این برنامه.
این کتاب راهنما قطعا قادر نخواهد بود پاسخگوی تمام مشکلات پیش روی شما باشد. یا هیچ ایدهای در مورد پیام انتخاباتی به شما نخواهد داد. همچنین مسلما نخواهد توانست بهترین گروه رایدهندگان و بهترین گروه حامیان شما را مشخص سازد. به همین ترتیب این کتاب نمیتواند به شما بگوید که موثرترین شیوه برقراری ارتباط با رایدهندگان در منطقه شما چیست. کاری که این کتاب انجام میدهد این است که با طرح یک سری پرسشها به شما کمک خواهد کرد که به شیوهای صحیح و منظم در طراحی فرآیندهای ستاد انتخاباتی خود در هر مبارزه انتخاباتی بیاندیشید.
در این راستا، کاندیدای موردنظر، مدیر ستاد و تمام مشاوران کلیدی باید در جلسات برنامهریزی استراتژیک، با جدیت و دقت بر طبق مراحل گامبهگام و بر مبنای مفاد این راهنما عمل کنند. نتیجه این جلسات بایستی به یک برنامه مبارزاتی مکتوب منجر شود. معمولا سیاستمداران بر این باورند که استراتژی پیروز را در دستان خود دارند؛ در حالی که در واقعیت آنها هیچ گونه استراتژی ندارند و بیهدف دست به انجام یک سری اعمال در مجموع بیمعنا میزنند. همچنین، معمولا کاندیدا و مدیر ستاد انتخاباتی تصور میکنند که از یک استراتژی واحد پیروی میکنند، اما تنها بعدها مشخص میشود که تا چه حد نظرشان در مورد استراتژی مطلوب متفاوت یا حتی متضاد بوده است.
یک برنامه مبارزاتی مکتوب که کاندیدا، مدیر ستاد و مشاوران کلیدی بر سر آن توافق کرده باشند، میتواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. در این جا یک قاعده بسیار ساده وجود دارد: اگر یک برنامه به صورت مکتوب در نیاید، در واقع برنامهای وجود ندارد.
هنگامی که برنامه نگاشته شد، شما باید به طور منظم از آن پیروی کنید؛ چرا که کارآیی هر برنامهای وابسته به نحوه اجرای آن است. تمامی ستادهای انتخاباتی باید نسبت به پیشامدهای متغیر، انعطافپذیر باشند، اما این تغییرات باید با احتیاط لازم ارزشگذاری شده و جوانب آنها با تحقیقات و استراتژی اصلی موجود در برنامه سنجیده شوند.
تجربه شرکت در یک مبارزه انتخاباتی، تجربهای سخت و طاقتفرسا است و برای این که کسی کار خود را درست انجام دهد، حجم زیادی از کار و فعالیت لازم است؛ بهعبارت دیگر، هیچ حقه یا میانبری برای جلب اعتماد رایدهندگان وجود ندارد. البته از دیگر سو تجربه شرکت در یک مبارزه انتخاباتی میتواند تجربهای نشاط آور، پر سود و البته جذاب باشد.
کسانی که در ستاد انتخاباتی کار میکنند، باید شما (منظور نامزد انتخابات است.م) را به عنوان فردی بشناسند که وقت و مهارت خود را برای بهبود اوضاع عمومی کشور و ارتقای دموکراسی به کار گرفته است. برای کاندیداهای دیگر نیز شما باید فردی باشید که در جهت خدمت به جامعه گام بر میدارد. با دنبال کردن این رویه شما نه تنها به جامعه خود خدمت کرده اید، بلکه به دموکراتیکتر شدن اوضاع نیز کمک میکنید.
با اینکه اصول پایه را میتوان برای همه مبارزه انتخاباتی به کار برد؛ ولی داشتن یک درک و دید صحیح از شرایط منحصربفرد هر مبارزه انتخاباتی، بسیار مهم و ضروری مینماید. در همین راستا شما در ستادهای انتخاباتی نامزدها بسیار میشنوید که کسانی مدام این جملات را تکرار میکنند که: «این جا متفاوت است» یا «شما شرایط بهخصوص این انتخابات را بهخوبی درک نکردهاید» و ... . گام اول؛ یعنی پژوهش، جایی است که شما باید از آن شروع کنید و شرایط، تفاوتها و مشخصههای یگانه هر مبارزه انتخاباتی را درک کنید. این گام از آن جهت ضروری است که تنها مرحلهای است که شما این شانس را پیدا میکنید که بفهمید واقعا شرایط متفاوت این انتخابات چیست و چگونه است. در گام اول برای ایجاد یک استراتژی برنده باید با دیدی منطقی و واقعگرایانه، زمینه سیاسی را که در بستر آن فعالیت خواهید کرد، بهخوبی بشناسید. درست است که شما هیچ گاه نمیتوانید از تمام وقایع خبر داشته باشید، ولی با صرف زمان مناسب و تعیین اولویتهای درست، میتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را برای ایجاد یک استراتژی خوب تکمیل کرده و برای اتفاقات پیش رو آماده شوید. چند نکته و سوال کلیدی در زمینه درک هرچه بهتر زمینه سیاسی که انتخابات در بستر آن شکل میگیرد، وجود دارد که فهم هرچه بهتر آنها باعث کاملتر شدن برنامه انتخاباتی خواهد شد. این سوالات بهطور خلاصه به شرح زیر میباشند:
۱) نوع انتخابات حاضر چیست و چه قواعدی بر آن حاکماند؟
۲) ناحیهای که انتخابات در آن برگزار میشود، چه ویژگیهای خاصی دارد؟
۳) رایدهندگان از چه ویژگیهایی برخوردارند؟
۴) نتایج و شرایط انتخابات گذشته چه بوده است؟
۵) چه عوامل اساسی روی انتخابات حاضر تاثیرگذارند؟
۶) نقاط قوت و ضعف کاندیدای شما چیست؟
۷) نقاط قوت و ضعف رقبای سرسختتان چیست؟
هر کدام از سوالات بالا خود میتوانند به سوالات بیشتری بسط داده شوند. شما قادر خواهید بود که به برخی سوالاتی که مطرح شد، بلافاصله پاسخدهید؛ در حالی که برخی از آنها نیازمند تحقیق بیشتری خواهند بود. در برخی حالات نیز مجبور خواهید بود که برای پاسخ سوال از یک حدس عالمانه(۶) (حدسی که مبتنیبر دانش و تجربه باشد.م) استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که این کار را باید به عنوان آخرین راهحل انجامدهید.
دقت کنید که ستاد انتخاباتی، زمان لازم برای تحقیق را در اختیار داشته باشد؛ زیرا هرچه سوالات بیشتری مطرح و پاسخ داده شوند برنامه شما کاملتر و صحیحتر خواهد بود. اگر تیم تحقیقی که در اختیار دارید بهاندازه کافی بزرگ و قابلاطمینان است، آن را به چند زیر گروه تقسیم کرده و به هر کدام مسوولیت قسمت خاصی را محول کنید. آنها نیز باید تمام یافتههای خود را به صورت گزارش در اختیار مدیر ستاد (یا کسی که مسوول نگارش برنامه انتخاباتی است) قرار دهند تا او در طرحریزی برنامه کلی از آنها استفاده کند. نکته ساده ولی پر اهمیت این است که چه تنها و چه به عنوان یک تیم، همیشه باید محدودیتهای زمانی را برای تحقیق در نظر بگیرید. بدیهی است هرچه قدر بخواهید، میتوانید به جمعآوری اطلاعات بپردازید و هیچ وقت نمیتوانید مدعی این باشید که تمام اطلاعات لازم را گردآوری کردهاید؛ ولی وسواس بیش از حد نیز تنها باعث تاخیر در استفاده از اطلاعاتی خواهد شد که برای توسعه استراتژی خود دست به جمعآوری آنها زدهاید که این امر از میزان فایدهمند بودن اطلاعاتی که جمعآوری کردهاید، میکاهد. در مورد روش تحقیق نیز شما باید با بررسی منابع موجود و به صرفه بودن آن نسبت به زمان و پولی که در اختیار دارید، تصمیمگیری کنید؛ به طوری که برخی اوقات تحقیق مبتنیبر گروههای هدف و نظرسنجیهای سیاسی بهتر از روشهای علمی گردآوری دادهها خواهد بود. برای مثال در انتخاباتهای کوچک و محلی هزینه یک نظرسنجی حتی شاید بهاندازه هزینه کل انتخابات یک ستاد تمام شود و به همین دلیل نباید در نظر گرفته شود؛ ولی در یک انتخابات بزرگتر که فقط هزاران دلار برای تبلیغات هزینه میشود، بسیار نابخردانه خواهد بود. اگر قسمتی از آن پول را صرف این امر نکنید که آیا پیام آن تبلیغات اثر گذار خواهد بود یا خیر! در پیوست B لیست کاملی از این پرسشها وجود دارد و ما به شدت توصیه میکنیم که شما به دقت به این پرسشها پاسخدهید. درست است که شاید تعدادی از پرسشها مناسب شرایط شما نباشند؛ ولی این لیست کامل به این دلیل طراحی شده که دید مناسب برای طراحی یک استراتژی روشن را در اختیار شما قرار دهد.
● قواعد حاکم بر انتخابات
بسیار مهم است که شما قبل از هر چیزی نوع انتخابات پیش رو و قواعد حاکم بر آن را بررسی کنید؛ چرا که قسمت بزرگی از مبانی استراتژی شما به این اطلاعات وابسته خواهد بود. شما حتما باید قانونهای مربوط را مطالعه کنید و در صورت پیچیده بودن آنها، از حزب سیاسی خود یا یک وکیل درخواست کنید که نکات مهم آنها را برای شما تشریح کنند. نقض ناخواسته یک قانون ساده یا از دست دادن یک ضربالعجل، ممکن است منجر به شکست شما (حتی قبل از انتخابات) شود.
▪ حوزه انتخاباتی
بعد از بررسی قواعد حاکم بر انتخابات، شما باید تا حد امکان در مورد حوزه انتخاباتی و رایدهندگان اطلاعات جمعآوری کنید (بهطور مثال وسعت حوزه انتخاباتی، نرخ اجاره ساختمان برای ستاد وضعیت سیستم حملونقل ستاد شما و همچنین وضعیت سیستم حملونقل عمومی مردم برای رسیدن به صندوقهای رای و مثلا اینکه نرخ تغییر جمعیت در این اواخر در این منطقه چگونه بوده است و امثالهم.) همچنین شما باید درک درستی از زمینه سیاسی که در قالب آن در انتخابات شرکت میکنید، داشته باشید. برای مثال برجستهترین چهرههای سیاسی و گروههای مرجع منطقه چه کسانی هستند؟، قدرت احزاب سیاسی در منطقه چگونه است؟ و چه کسانی میتوانند بر جریان انتخابات تاثیرگذار باشند؟ باید همیشه در خاطر داشته باشید که گاهی اوقات جلب حمایت برخی اشخاص کلیدی میتواند بسیاری از کارها را برای شما آسانتر کند. شما همچنین باید بدانید که رایدهندگان چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را به دست میآورند؟ وسعت بازار و تاثیرگذاری رسانههای محلی چگونه است؟ گزارشگران چه کسانی هستند و محدودیتهای آنها چیست؟، انتخابات چگونه پوشش داده خواهد شد؟ و همچنین دیدگاه مطبوعات نسبت به کاندیداهای مختلف چگونه است؟ برای ایجاد یک استراتژی جامع در رابطه با مطبوعات، بسیار اهمیت دارد که شما در مورد رسانهها تا حد امکان به جمعآوری اطلاعات بپردازید.
● رایدهندگان
شما باید رایدهندگان را در دستهها و طبقههای مختلف و متمایزی جای دهید، این مبانی برای استراتژیهای هدفگیری رایدهندگان خاص در مراحل بعدی خواهد بود.
سوالاتی که در این قسمت باید پاسخ داده شوند، شامل سوالاتی از این دست میشوند، آیا شما به لیست کامل افراد واجد شرایط رایدهی دسترسی دارید؟ احزاب سیاسی مختلف از چه پشتیبانیهایی برخوردارند؟ مشخصات آماری رایدهندگان چگونه است؟ برای مثال سطح درآمدها، سطح تحصیلات، شغل، زمینهنژادی، زمینه مذهبی، سن و جنس و... از چه قراری است؟ چهدرصدی از مردم در شهرها و چهدرصدی در روستاها ساکن هستند؟ آیا بیشتر مردم در منازل تک واحدی زندگی میکنند یا در آپارتمانها؟ و در آخر اینکه تصور شما از حامیان گروهی، نژادی، منطقهای و رایدهندگانی که به رای آنها امید دارید، چیست؟ رایدهندگانی با ویژگیهای مشابه، غالبا علایق مشترکی نیز دارند و در نتیجه اغلب در جهتهای یکسانی رای میدهند؛ بهطور مثال در حالی که جوانان تازه به سن رای رسیده از یکسری موارد تقریبا مشترک حمایت میکنند، مادران و پدران آنها از چیزهای دیگری حمایت بهعمل میآورند. با مشخص شدن اینکه جمعیت هر یک از این دو دسته به چه مقدار است (و البته میزان رای دهی هر یک از دستهها چقدر است) میتوان در خصوص اینکه پیام انتخاباتی چه باشد و چگونه منتقل شود، تصمیمهای صحیحتری گرفت.
▪ دورههای انتخاباتی گذشته
برخی اوقات شما با استفاده از اطلاعاتی که از دورههای انتخاباتی گذشته به دست آمدهاند، ارزیابیهای ارزشمندی از اوضاع پیش رو به دست میآورید. در دوره انتخاباتی گذشته چه کسانی برای این سمت کاندیدا شده بودند و نتایج به دست آمده چه بوده است؟ تعداد رایدهندگان در دورههای گذشته چقدر بود؟ تعداد رایهای فرد برنده چه میزان بوده است؟ چه میزان رای برای احراز این پست کفایت میکرده است؟ شما با استفاده از این اطلاعات قادر خواهید بود، پیشبینیهای خوبی در مورد سطوح پشتیبانی و نتایج در انتخابات فعلی انجامدهید. همچنین یک سوال کلیدی در این میان این است که کاندیداهایی که در انتخابات قبل، زمینه و پیام مشابهی با شما داشتهاند، چه نتایجی گرفتهاند؟ شما برای ارزیابی کارآمدی فعالیتهایتان به این اطلاعات نیاز خواهید داشت و خواهید فهمید که با چه تغییراتی میتوانید نتایج بهتری بگیرید.
▪ انتخابات پیش رو
پس از طی مراحل قبل، شما باید تمام عواملی را که بر روی انتخابات پیش رو تاثیرگذار خواهند بود، شناسایی کنید؛ خصوصا عوامل متعددی که رایدهندگان و ستادهای سیاسی دیگر، تحتتاثیر آنها هستند. لازم است بدانید که چه پیامدهای محلی، منطقهای یا ملی برای رایدهندگان اهمیت بیشتری دارند؟ همچنین چه انگیزههایی برای رایدهندگان جهت شرکت در انتخابات موثر خواهند بود؟ شما باید تمام این موارد را به ترتیب اولویتها لیست کنید.
▪ کاندیدای شما
مهمترین عامل تعیینکننده برای شما در انتخابات، کاندیدای مورد حمایتتان خواهد بود. در طول برنامهریزی استراتژیک، شما باید صادقانه در مورد نقاط قوت و ضعف کاندیدایتان قضاوت کنید. همچنین شما باید بتوانید نامزد خودتان را از دید رقبایتان ببینید.شاید بهتر باشد که ارزیابیهایتان را به چند دوران مختلف تقسیم کنید؛ از جمله دوران کودکی کاندیدا، میزان تحصیلات، سابقه کاری، سابقه خانوادگی و موقعیتهای سیاسی وی در گذشته.ولی چیزی که اهمیت بسیاری دارد، این است که شما باید در همه این قسمتها، نقاط قوت و ضعف را با هم بررسی کنید. با پیدا کردن هرچه زودتر نقاط ضعف، ستاد انتخاباتی قادر خواهد بود تا بهتر در مقابل اتهامات احتمالی که رقبا در آینده مطرح خواهند کرد واکنش نشان دهد. بسیار بودهاند کاندیداهایی که اشتباهات گذشته را نادیده گرفتهاند و رقبایشان با استفاده از همین اشتباهات و با بزرگ جلوه دادن آنها، ایشان را کنار زدهاند.
▪ رقبای اصلی
پس از اینکه نقاط ضعف و قوت کاندیدای خود را شناسایی کردید، منطقی است که این کار را برای رقبای خود نیز تکرار کنید. اگر تعداد رقبای شما زیاد است، شما باید آنهایی را انتخاب کنید که سرسختتر از بقیه محسوب میشوند و دست روی رایدهندگانی گذاشتهاند که شما نیز در تلاش برای کسب رای آنها هستید. در این مورد نیز میتوانید ارزیابیهایتان را به چند دوران تقسیم کنید و در هر قسمت به بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت آنها بپردازید. مسلما رقبای شما خودشان اطلاعاتشان را افشا نخواهند کرد و احتمالا مجبور خواهید بود به تحقیق و کنکاش در فعالیتهای آنها بپردازید و با استناد به یافتههایتان رایدهندگان را ترغیب کنید تا بر ضد رقبایتان به نفع شما رای دهند. معمولا کاندیداها و ستادهایشان به عوض تحقیق در مورد کاندیداهای دیگر، به دنبال شایعهای برای رسوایی آنها میگردند تا بتوانند آنها را از صحنه انتخابات کنار بزنند. شاید این کار موفقیتآمیز باشد؛ ولی آنچه با استفاده از تحقیق به دست میآید، معمولا الگوهای رفتاری فرد موردنظر است که با تجزیه و تحلیل آنها میتوانید نظر رایدهندگان را از کاندیدای رقیب به سمت خودتان تغییر دهید. به خصوص که میتوانید با استفاده از این اطلاعات، یک زمینه کاملا متمایز و متضاد بین نامزد خودتان و نامزدهای رقیب یافته و از این تمایزها در پیام اصلی خود استفاده کنید. اشتباه دیگری که ستادهای انتخاباتی گاها مرتکب میشوند، این است که به اصطلاح نمیخواهند یک مبارزه انتخاباتی منفی(۷) را راهبری کنند. بنابراین این گونه تحقیقات را ضروری نمیدانند. (مبارزه انتخاباتی منفی، فرآیندی است که طی آن نامزدها به جای ترویج نقاط قوت خود، به تخریب و ترویج اشتباهات و نقاط ضعف رقبای خود میپردازند.م) در حالی که تحقیق درباره کاندیداهای رقیب و مبارزه منفی، دو چیز کاملا متفاوت هستند.
با صرف نکردن زمان کافی و عدمانجام تحقیق گسترده در مورد رقبا، شما عملا فرصت ایجاد تمایز مابین نامزد خود و رقبا را از بین میبرید، همچنین به آمادگی که نیاز است در مقابل سخنان و اعمال رقبایتان داشته باشید، دست نخواهید یافت. بسیار مهم است که در هنگام انجام این تحقیقات، منظم باشید: منابع مستندات خود را لیست کنید و سیستمی طراحی کنید که در هنگام نیاز بلافاصله بتوانید به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید. همچنین حتما از اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. همه نتایج باید به گونهای طبقهبندی شوند که به راحتی بتوان به آنها ارجاع داد. به یاد داشته باشید که نظم و دقت بالا باعث صرفهجویی در وقت و انرژی خواهد شد.
برایان اودی
مترجم: محمدصادق الحسینی
*متوسط رایدهی به احزاب مشابه
**درصدی از آرا که سازگار رای نمیدهند
ستاد شما برای حوزههای مختلف باید تاکتیکهای متفاوتی را بیاندیشد. برای مثال در نمونه بالا، در حوزههای ۳۵ و ۱۰۷ برنامه میتواند استفاده از پوسترها یا تجمعهای زیاد باشد تا پایههای آرای دموکراتیک تحکیم شود. از طرفی، در حوزههای با میزان ترغیبپذیری بسیار بالا مثل حوزه ۱۴، ممکن است حتی لازم باشد که نامزد علاوهبر سفر به آن حوزهها، مراجعه منزل به منزل هم داشته باشد. توجه داشته باشید که هرچند حوزه ۹۳ هم ترغیبپذیری بالایی دارد، اما آمار مشارکت گذشته نشان میدهد که درصد کمی از اهالی آن حوزه در واقع رای خواهند داد و لذا کاندیدا نباید زمان خود را با رایدهندگان منفعل این حوزه تلف کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست