پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا

ویتنام به دنبال بازار صادراتی شیشه و كاشی


ویتنام به دنبال بازار صادراتی شیشه و كاشی

انجمن مصالح ساختمانی ویتنام VCMA اخیرا چندین بازار صادراتی مهم را برای صادرات عرضه بیش از تقاضای محصولات صنایع مصالح ساختمانی این كشور شناسایی كرده است

انجمن مصالح ساختمانی ویتنام (VCMA) اخیرا چندین بازار صادراتی مهم را برای صادرات عرضه بیش از تقاضای محصولات صنایع مصالح ساختمانی این كشور شناسایی كرده است. تایوان، امارات متحده عربی، ژاپن، كره جنوبی و امریكا در این گزارش به عنوان مناطقی معرفی شده‏اند كه ظرفیت بالقوه صادرات انواع مصالح ساختمانی را دارند. بنابراین گزارش تایوان تقاضای بسیار زیادی برای مصالح ساختمانی به ویژه شیشه و كاشی دارد. این كشور در حال حاضر تقریبا تمام شیشه مصرفی خود را وارد می‏كند و در صدر فهرست واردكنندگان شیشه در جهان قرار دارد. همچنین تایوان ۳۰ درصد از كاشی موردنیاز خود را وارد می‏كند. این كشور با توجه به مسافت تقریبا كم نسبت به ویتنام و قیمت‏های وارداتی بالا، مقصد ایده‏آلی برای صادرات به شمار می‏آید. شهرهای امارات متحده عربی هم بازار صادراتی مهمی برای این بخش محسوب می‏شوند زیرا در این شهرها تعداد زیادی پروژه‏های زیرساختی در مقیاس بسیار بزرگ در برنامه ساخت در سال‏های آینده قرار دارند كه مقادیر زیادی مصالح ساختمانی برای آنها نیاز است. در گزارش VCMA همچنین از ژاپن و كره به عنوان بازارهای عمده صادراتی ویتنام نام برده شده است. بیش از ۴۰ درصد لوازم بهداشتی تولید شده در شركت توتو و ایناكس به ژاپن صادر می‏شوند.

آن طور كه در گزارش آمده ویتنام برای افزایش صادرات به سایر كشورهای آسه آن و همچنین چین، استرالیا، آفریقا و خاورمیانه برنامه‏ریزی كرده است. وزارت مسكن و راه‏سازی ویتنام اعلام كرده این كشور برای پنج سال آینده برای سالانه ۲۵ درصد رشد صادرات هدفگذاری كرده كه عمدتا بر سنگ‏های ساختمانی، كاشی‏های بدون لعاب، كاشی‏های سرامیكی و گرانیتی، لوازم بهداشتی و آجر متمركز است. برآورد شده كه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از مجموع تولید داخلی صادر شود. پیش‏بینی می‏شود صادرات مصالح ساختمانی در سال ۲۰۰۶ به ۱۲۵ میلیون دلار برسد كه ۲۵ درصد بیشتر از امسال است. صادرات كاشی‏های سرامیكی و گرانیتی به ۵۵ میلیون دلار و صادرات سنگ‏های ساختمانی به حدود ۳۰ میلیون دلار بالغ خواهد شد. براساس این گزارش شركت‏های ویتنامی برای دستیابی به این هدف باید استراتژی‏های جهت‏دار برای بازارهای مختلف در نظر بگیرند.

همچنین به طراحی و كیفیت توجه خاصی نشان دهند و خدمات تجاری مناسبی ارائه دهند تا رقابت‏پذیری خود را ارتقا دهند.گزارش VCMA همچنین پیشنهاد داده است دولت سیاست‏های مناسبی برای حمایت از صادركنندگان ویتنامی اتخاذ كند تا بر مشكلات روند صادرات فایق آیند. انجمن اعلام كرده حجم صادرات مصالح ساختمانی ویتنام برابر با ۱۰ درصد از تولید داخلی است. این مقدار یك درصد از مجموع صادرات جهانی این صنعت است. این انجمن اعتقاد دارد سهم صادرات مصالح ساختمانی این كشور خیلی كمتر از سایر كشورهای منطقه است. صنایع كاشی در ویتنام بسیار بزرگتر از تایلند و مالزی است. با این حال در گزارش VCMA ذكر شده كه ارزش صادرات تولیدكنندگان كاشی ویتنام تقریبا برابر با ۱۰ درصد صادرات این دو كشور است. ویتنام بیش از ۲۳۰ صادركننده مصالح ساختمانی دارد كه در طول پنج سال گذشته مجموع درآمد صادراتی آنها تنها ۲۷۹ میلیون دلار بوده است. انجمن مصالح ساختمانی ویتنام این درآمد را بسیار كمتر از پتانسیل بالقوه این صنعت ارزیابی می‏كند.

نوشین دیانتی