یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
در سازمان یادگیرنده، افراد چرایی نیازها را میدانند
![در سازمان یادگیرنده، افراد چرایی نیازها را میدانند](/web/imgs/16/87/4a1qv1.jpeg)
هر سازمان از گروهی از افراد تشکیل شده است. هرگروه باعث رشد و پویایی یک فرهنگ میشود. پایداری فرهنگ به مدت زمان موجودیت گروه، ثبات عضویت افراد در گروه و شدت هیجانهای عاطفی مشترک آنها بستگی دارد. نتیجه اینکه پرورش یک فرهنگ جدید، برای مثال یک فرهنگ مبتنی بر یادگیری، نیاز به زمان دارد.
یک سازمان یادگیرنده دارای فرهنگی است که از نوآوریها و یادگیری افراد و سازمان حمایت میکند. محیط ، فرهنگ یادگیری را ارتقا داده و تضمین میدهد که یادگیری افراد منجر به توسعه و غنای کل سازمان میشود. فرایند یادگیری بایستی در نهایت به عنوان بخشی از فرهنگ قلمداد شود و نباید به عنوان راه حل یک مساله ویژه مورد توجه قرار گیرد.
یک سازمان یادگیرنده به دیدگاه جدیدی از رهبری نیازمند است؛ رهبر به عنوان یک طراح. فرهنگ با رهبری شروع میشود، اما به دلیل اینکه این فرهنگ حاصل یادگیری انباشته گروه است؛ در نتیجه، خود این فرهنگ، رهبری مورد نظر و مطلوب را مشخص میکند. برداشتن نخستین گام در ساختن سازمان یادگیرنده نیازمند شیوهای از رهبری است که الهامبخش سازمان یادگیرنده باشد.
سازمان یادگیرنده به خودی خود دارای ارزش نیست، بلکه بایستی همواره در خدمت هدفهای وسیعتر سازمان باشد. نگرشهای مشترک در سازمان از نگرشهای فردی ناشی میشود. سازمان یادگیرنده مبتنی بر فرهنگی است که نیازهای افراد سازمان را مورد توجه قرار میدهد. در سازمان یادگیرنده افراد چرایی نیازها را میدانند و در دیگر سازمانها به چگونگی پرداختن به این نیازها توجـه میشود. سازمان دهی یک سازمان یادگیرنده به شکلی است که ضمن کـاوش اطلاعات موجود در محیط، خود اطلاعات جــدیدی را ایجاد کرده و افراد را به انتقال دانش بیــن اعضای تیم تشـویق میکند.
این مهم، بایستی از راه ساختار و نگرش حاکم بر رهبری راهبردی سازمان هدایت شود. کارکنان بایستی برای یادگیری وقت گذاشته، مدیریت سازمان بایستی به یادگیری به عنوان یک کار واقعی توجه کند. در یک سازمان یادگیرنده فرایندهای کاری، بایستی به تمامی جنبههای دانش توجه ویژه داشته باشد.
یادگیری سازمانی عبارت است از مجموعه فرایندهای شناختی افراد سازمان. افراد می توانند به عنوان خرده سیستم در سازمان، مورد توجه قرار گیرند. مفهوم سازمان یادگیرنده به سازمان، به عنوان یک موجودیت مستقل توجه میکند و بر ویژگیهایی متمرکز است که یادگیری اعضا را تشویق کنند. از سوی دیگر یادگیری سازمانی برچگونگی توسعه یادگیری در یک سازمان تمرکز دارد؛ آن نوع از یادگیری که استراتژیها را تغییر میدهد، اما ارزشها را تغییر نیافته رها کند، یادگیری تک حلقهای است وآن نوع از یادگیری که نتیجه آن تغییر در ارزشهاست، یادگیری دو حلقهای است.
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 رئیس جمهور ستاد انتخابات کشور
قتل هواشناسی آلودگی هوا تهران شهرداری تهران سرقت پلیس راهور سازمان هواشناسی پلیس سلامت آموزش و پرورش محیط زیست
دولت چهاردهم قیمت دلار ریاست جمهوری خودرو قیمت طلا بورس قیمت خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم دلار واردات خودرو
عاشورا سینمای ایران تئاتر ماه محرم هنرمندان سینما تلویزیون الناز شاکردوست کتاب
حافظه
اتحادیه اروپا غزه دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا انگلیس جنگ غزه جو بایدن فلسطین چین ولادیمیر پوتین
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند ترکیه لیگ برتر کریستیانو رونالدو خوان کارلوس گاریدو
هوش مصنوعی سامسونگ هواپیما نخبگان ایلان ماسک ناسا آیفون
میگرن