یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
منظومه لوكرتیوس
آثار كلاسیك فلسفه - ۳۰
در معرفی آثار اپیكور از تیتوس لوكرتیوس كاروس (۹۸- ۵۵ ق.م.)، شاعرِ فلسفی رومی، یاد كردیم. لوكرتیوس پس از حدود دویست سال، فلسفه اپیكور را در منظومه ای با نام «درباره طبیعت اشیا» با بیانی لطیف و شورمندانه بازگو كرد. منظومه اش بازنُمودی دقیق است از نظریه اپیكوری در باب نفس، ادراك حسی، ستاره شناسی، وراثت، تُندر، زمینْ لرزه، خاصیتِ مغناطیسی، و به راستی همه چیزهایی كه به احتمالِ بسیار در چشم ساده دلان معلولِ علت های فراطبیعی می نمودند و از این رو مایه هراسِ دینی بودند. در واقع، او می خواهد انسان را از خرافات و اعتقادات بی پایه ای كه او را به وحشت می افكند برهاند. با آنكه لوكرتیوس مدعی است كه اثرش شرح و بیان شاعرانه ای از تعالیم استاد خود بیش نیست، این اثر از اصالتی خاص برخوردار است.
می توان گفت او اندیشه اپیكور را احیا می كند و به آن قدرتی مضاعف می بخشد. البته گفته اند لوكرتیوس از یك جنبه با اپیكور تفاوت اساسی دارد: اشعار لوكرتیوس هیچ ارجاعی به هیچ دیدگاه اخلاقی ندارد، حال آنكه اخلاق هدف اصلی فلسفه اپیكور بود. این اثر پس از مرگ نویسنده انتشار یافت و ظاهراً سیسرون موجبات انتشار آن را فراهم كرد. خوشبختانه این شاهكار فلسفه اپیكوری از بین نرفت، با آنكه واقعاً این خطر وجود داشت. در حقیقت، گرچه این اشعار، در دوران امپراطوری، مورد ستایش قرار گرفت، اما پس از آنكه كنستانتین به مسیحیت ایمان آورد، بی درنگ از دسترس عموم خارج شد و این نشان آن بود كه چندان مورد علاقه اولیای مذهب جدید نبود. سرانجام به لطف پوجیو براچیولینی شخص انسان دوستی كه یك نسخه از این كتاب را در صومعه ای سوئیسی پیدا كرد، در سال ۱۴۱۷ بازیافته شد. هدف عمده و اصلی لوكرتیوس، به قول خودش، آزادسازی و رهایی بخشی آدمیان از ترس از خدایان، و ترس از مرگ و هدایت آنان به آرامش نفس بود. بدین سان لوكرتیوس نمی خواست اثری، به معنی اخص كلمه، تعلیمی به وجود آورد.منظومه لوكرتیوس را یكی از بزرگترین شاهكارهای ادبیات لاتینی دانسته اند. اثر او، كه چندان موافق ذوق معاصرانش نیفتاد، از آغاز قرن چهارم میلادی مورد توجه و تقلید فراوان قرار گرفت و دوباره مدت های مدید در محاق افتاد؛ تا اینكه رنسانس به ارزش آن پی برد. در آغاز قرن هفدهم بود كه لوكرتیوس به كوشش گاساندی كه خود را شاگرد او می خواند، و مولیر كه منظومه او را ترجمه كرد و لافونتن كه او را به عنوان استاد شعر فلسفی ستود، دیگرباره شهرت یافت. سروده او در باب عشق و شادی ها و رنج هایی كه بر اثر آن پدید می آید (دفتر پنجم منظومه)، تحسین ولتر را برانگیخت، چنانكه بارها تصمیم گرفت آن را ترجمه كند. در زمان ما همگان در قدرشناسی بر نبوغ علمی او و شعر پرشكوه و احساسش اتفاق نظر دارند.
مسعود زنجانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست