جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تجلی و تجسم نور در نگارگری ایران


تجلی و تجسم نور در نگارگری ایران

هدف اصلی این پژوهش, بررسی تاثیر اندیشه حکمای اسلامی بر مبنای نور در نگارگری دوران اسلامی ایران است

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر اندیشه حکمای اسلامی بر مبنای نور در نگارگری دوران اسلامی ایران است.

نگارگران مسلمان چونان سایر هنروران و پیشه وران دوران گذشته، پیرو آداب و آیین اسلامی بودند که برگرفته از آموزه های عرفانی و حکمی اندیشمندان مسلمان است. نظریه ها و آموزه های اندیشمندان مسلمان و تبیین مباحث معرفت شناسی ایشان با تمثیل مراتب نور، تاثیر زیادی بر باور و عملکرد نگارگران مسلمان داشته، چنان که این تاثیر به خوبی در صورت آثار نگارگران اسلامی آشکار است. این پژوهش به بررسی جایگاه نور در آثار نگارگری می پردازد که از جهت ساختار کلی و همچنین از جهت حضور نور در آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. حکمت نوری ایرانی - اسلامی که مبتنی بر وحی الهی است همان است که «سهروردی»، حکیم اشراقی ایران از آن به «حکمت خالده» تعبیر می کند. عصاره این حکمت از طریق آموزه های اسلامی در جنبه های گوناگون فرهنگ ایرانی نفوذ یافته که هنر نگارگری ایران یکی از جلوه های بارز آن به شمار می آید.

عنوان فایل
تجلی و تجسم نور در نگارگری ایران application/pdf
painting.pdf
470 KB
دانلود

شیرین خادمی

جهاد دانشگاهی واحد هنر

نشریه پژوهش در فرهنگ و هنر ـ شماره ۲، تابستان ۱۳۸۸