جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

والدین, ICT و تعلیم و تربیت


والدین, ICT و تعلیم و تربیت

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT وسیله ای برای ذخیره سازی, پردازش و ارائه اطلاعات است كه به صورت الكترونیكی و مبتنی بر تعدادی رسانه می باشد كامپیوترها وآلات میكروالكترونیك همه روزه به اشكال متنوعی دروسایل, به كاربرده می شوند با این حال انواع فن آوری دخیل در تعلیم و تربیت بر انتقال محتوا و اطلاعات به منظور پشتیبانی فرآیندهای رسمی یادگیری متمركز هستند

● مفهوم فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) چیست؟

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) وسیله‌ای برای ذخیره‌سازی، پردازش و ارائه اطلاعات است كه به‌صورت الكترونیكی و مبتنی بر تعدادی رسانه می‌باشد. كامپیوترها وآلات میكروالكترونیك همه روزه به اشكال متنوعی دروسایل، به كاربرده می‌شوند. با این حال انواع فن‌آوری دخیل در تعلیم و تربیت بر انتقال محتوا و اطلاعات به منظور پشتیبانی فرآیندهای رسمی یادگیری متمركز هستند. عمدتاً استفاده از ICT براستفادهٔ آن در كامپیوترها خلاصه می شود.البته همیشه اینطور نیست و اكنون بسیاری از آنها توانایی چند رسانه ای دارند و سخت افزارو نرم افزارهای مرتبط را به كار می گیرند. سخت افزار شامل قطعات جانبی از قبیل چاپگرها، دستگاهDVD و اسكنرها می باشد، در حالیكه نرم افزار شامل مجموعه هایی است كه ویرایش، واژه پردازی، كارهای گرافیكی، بانكهای اطلاعاتی و ارائه كنفرانسها را آسان می كنند. از بعد ارتباطی، ICT ارتباط شبكه ای كامپیوترها را فراهم می كندكه خود امكان دسترسی به دامنه وسیعی از نرم افزارها و اطلاعات را افزایش می دهد و همچنین ارتباط در محدوده سازمانها و دسترسی به اینترنت و ایمیل(پست الكترونیكی) را مهیا می سازد. اینترنت همچنین در سازوكارهای دیگری همچون تلویزیون دیجیتالی، تلفنهاو بازیهای اینترنتی قابل دستیابی است.

● چرا ICT برای كودكان مهم است ؟

ICT نقشی روزافزون در زندگی مردم ایفا كرده است و دولتها هدف « دسترسی جهانی» به اینترنت را تا سال ۲۰۰۵ تدوین كرده اند. این خود جنبه ای از تعلیم و تربیت برای سن پس از ۱۶ سالگی است و مدارسی برنامه ریزی شده اند كه تا آخر ۲۰۰۵ به اینترنت دسترسی داشته باشند. ICT همچنین درحال تبدیل به جنبه ای مهم در بخش اشتغال است و ابزاری برای مشاركت شهروندان در ارایه خدمات بیشتر و بیشتر، به نحویكه محصولات و خدمات توسط واسطه های الكترونیكی قابل دسترسی می شوند. كودكان احتمالاً بیم و ترس كمتری از اینترنت دارند تا بزرگسالان، و بدین ترتیب می توانند سریعتر با نحوهٔ بهره برداری از فن آوری تطابق بیابند. بنابراین‌اگر اینترنت به خوبی مدیریت بشود، می تواند ابزار مناسب و جذابی برای آموزش و یادگیری باشد.

● چرا ICT در مدارس استفاده می شود؟

مدارس از ICT استفاده می كنند تا بعد جدیدی را به فرآیند یادگیری بیافزایند و همچنین باعث افزایش ارتباط میان خانه و مدرسه بشوند.بعضی مدارس از سایت اینترنتی خودشان استفاده می كنند تا منابع یادگیری را به صورت پیوسته(On Line) مهیا سازند. همچنین با توانایی ICT، بعضی مدارس قادرند با ارایه اطلاعات به والدین درباره حضور و غیاب، پیشرفت‌و دیگر اطلاعات مدرسه جامعی مهیا سازند. تحقیقات نشان داده است كه به احتمال زیاد دانش آموزان از ICT برای انجام تكالیفشان درخانه استفاده می كنند. فواید ICT در تعلیم و تربیت و جنبه های گسترده زندگی اجتماعی موجب شده تا مدارس بیشتر كوشش كنند تا دانش آموزان قابلیت استفاده از ICT را فرا بگیرند.

از دیدگاه یادگیری، ‌استفاده موثر از ICT می تواند به فوایدی در قالب :

▪ انگیزش بالاتر

▪ اعتماد به نفس بیشتر

▪ سئوال پرسیدن بهتر

▪ ترفیع قابلیت كار با اطلاعات

▪ بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی منجر شود.

▪ ترفیع یادگیری مستقل و پیشرفت در آن

▪ بهبود ارایه مطالب

▪ ایجاد قابلیت های حل مسئله

▪ بهبود « زمان انجام كار »

خصوصاً، ICT می تواند كودكان را به انجام موارد زیر قادرسازد :

▪ تركیب لغت ها و تصاویر برای تولیدیك كار« حرفه ای »

▪ انجام كارها تلاش كمتر

▪ آزمایش و ارائه ایده هایشان به روشهای مختلف برای مخاطبان گوناگون

▪ كاوش سكانسهای موزیك وسرایش قطعات خودشان

▪ بررسی واعمال تغییرات در مدلهای كامپیوتری

▪ ذخیره و كاربری مقادیر بزرگ اطلاعات به راههای مختلف

▪ انجام سریع و آسان كارهایی كه بدون بهره گیری از ICT زمان زیادی می برد.

▪ استفاده از شبیه سازی برای تجربه مواردی كه تجربه آنها در زندگی واقعی بسیار دشوار یا خطرناك خواهد بود.

▪ كنترل ادوات با روشن یا خاموش كردن موتورها، زنگ اخبارها و چراغها، یا با برنامه ریزی كردن آنها به نحوی كه نسبت تغییرات به نور یا حرارت واكنش نشان دهند

▪ ارتباط از راه دوربا دیگران.

● قابلیت ICT چیست ؟

قابلیت ICTتنها قابلیت به كارگیری گستره ای از عملیات مكانیكی نیست، بلكه یادآورآنست كه كامپیوترها می توانند به بهبود یا تكمیل شماری از وظائف توسط كودك كمك كنند. كامپیوتر باید به عنوان ابزاری كه نیل به اهداف را میسر می سازد مد نظر قراربگیرد. آموزش وپرورش ملی اظهار می دارد كه : « شاخص توانایی فن آوری اطلاعات، توانایی استفاده موثر از ابزار ICT و منابع اطلاعات برای تحلیل، پردازش وارایه این قبیل اطلاعات و مدلسازی، اندازه گیری و كنترل وقایع خارجی می باشد.»

منبع اصلی:

Information sheet: Parents, ICT and Education. available at: http://www.becta.org.uk/leaders/leaders.cfm?section=۹_۱&id=۲۱۸۹

سایر منابع:

Becta

Acceptable use of the Internet Information Sheet (pdf - ۸۹ KB)

Becta, January ۲۰۰۰. Free

Bectas Parents Trail

Provides a sign-posting service for ICT information.

Becta Educational Software Database

This online database contains educational software packages available in the UK targeted at the pre-school to further education market.

ICT Capability (VTC)

Offers more detailed information regarding the use of, and attainment targets for ICT in education.

مترجم: مجید رضا پاسبان رضوی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.