یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
آقایان از خرید کردن لذت نمیبرند
در روانشناسی مبحثی داریم به نام روانشناسی زن و روانشناسی مرد که در آنها تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد. یکی از این تفاوتها اتفاقا درباره خرید کردن است. اولا خانمها نسبت به خرید کردن احساس بهتری دارند و وقتی خرید میکنند احساس روانی مثبتی در آنها اتفاق میافتد تا جایی که هنگام افسردگی به خانمها توصیه میکنند به خرید بروند چون حال روانیشان را خوب میکند...
در روانشناسی مبحثی داریم به نام روانشناسی زن و روانشناسی مرد که در آنها تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد. یکی از این تفاوتها اتفاقا درباره خرید کردن است. اولا خانمها نسبت به خرید کردن احساس بهتری دارند و وقتی خرید میکنند احساس روانی مثبتی در آنها اتفاق میافتد تا جایی که هنگام افسردگی به خانمها توصیه میکنند به خرید بروند چون حال روانیشان را خوب میکند.
حتی اگر این خریدها، خریدهایی کوچک و جزیی و بیاهمیت مثل خرید یک گل سر باشد. خانمها احساس مثبتی پیدا میکنند. به این ترتیب حضور آنها در بازارها و پاساژها برایشان در حد یک تفریح است. از طرف دیگر آقایان از نظر روانشناسی مردها، خرید کردن را به عنوان وظیفه و تکلیف میشناسند و نه به عنوان یک تفریح و لذت. به عبارت دیگر وقتی که یک مرد همراه یک خانم به پاساژی برود و احساس کند خانمش چیزی میخواهد و او نمیتواند بخرد، احساس روانی بدی همچون موفق نبودن به او دست میدهد و حتی ممکن است باعث شود عزت نفساش زیر سوال برود. به همین دلیل عمدتا خرید کردن برای آقایان یک فرایند لذت بخش محسوب نمیشود. نتیجه میگیریم خانمها دوست دارند توی بازار باشند ولی آقایان دوست ندارند و احتمالا به اولین مغازهای هم که میروند خریدشان را انجام میدهند. در صورتی که خانمها ممکن است برای استعلام قیمت به جاهای متفاوتی بروند. به این ترتیب وقتی زن و مرد باهم برای خرید کردن اقدام میکنند طبیعی است که خانم مغازههای متعددی را رصد کند و ساعتها قدم بزند و خرید نکند و لذت ببرد اما آقایان تصور میکنند زمانشان را از دست میدهند و اگر خانمها چیزی نمیخرند تواناییشان زیر سوال میرود و سعی میکنند این اتفاق نیفتد.
در نتیجه یک امر ساده که میتوانست باعث بهتر شدن روابط زن و مرد بشود باعث جدل و دعوا و حتی تیره و تارتر شدن روابط آنها میشود. یک راهحل آسان این است که از آقایان بخواهیم از روانشناسی زنان اطلاع داشته باشند و بدانند هدف خانمها از دیدن اجناس متفاوت لزوما خرید آنها نیست و اگر چیزی نمیخرند توانایی همسرشان را زیر سوال نمیبرند. به همین ترتیب باید روانشناسی مردها را به خانمها آموزش بدهیم تا بدانند حضور کمتر شوهرشان هنگام خرید کردن به معنی کممحبت بودن و دوستنداشتن آنها نیست یا اینکه برای زندگیشان وقت و حوصله صرف نمیکنند بلکه به معنای این است که فرایندهای دیگری را لذتبخش میدانند.
حسین ابراهیمیمقدم
روانشناس و مشاور خانواده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست