پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
یان یرپه
پروفسور یان یرپه، تنها دارنده كرسی پروفسوری در زمینه اسلامشناسی در سوئد است. وی در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمد. محور عمده تحصیلات و تحقیقات وی در زمینه روانشناسی دینی بوده است. پروفسور یرپه از سال ۱۹۸۴ عضو آكادمی علوم انسانی سوئد است و در سالهای نیمه اول دهه ۸۰، به عنوان مشاور عالی، وزارت امور خارجه سوئد را در عرصه مسائل بینالمللی جهان اسلام تقویت میكرده است.
پروفسور یرپه علاوه بر سوئدی، به زبانهای عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه مسلط است و به زبانهای عبری و فارسی آشنایی دارد.
پروفسور یرپه در زمینه روانشناسی ادیان، بویژه اسلام، پژوهش کرده و كماكان در عرصه ارتباط میان دین و سیاست، به تحقیق، پژوهش و استادی پژوهشگران دوره دكترا ادامه میدهد. وی دانشجویان دوره دكترای تحقیقات اسلامی را آموزش میدهد و از امكانات نسبتا خوب تحقیقاتی نیز برخوردار است. او طی ۱۹ سال مطالعه در عرصه اسلامشناسی، بیش از ۲۰۰ كتاب و مقاله در این زمینه به چاپ رسانده و به گفته خودش، همواره سعی کرده در جریان آخرین تحولات جهان اسلام قرار بگیرد و به این منظور، كماكان بخشی از وقت روزانه خود را به گوش دادن و مطالعه اخبار تحولات مهم در جهان اسلام میگذراند.
● نظرات
پروفسور یرپه از جمله كسانی است كه پدیدههای جهان اسلام را از ابتدای ظهور اسلام تا كنون، بر اساس شیوه تفسیری، مورد مداقه قرار داده است. برای نمونه، وی ترویج و رشد اسلام را در صدر اسلام ناشی از انگیزههای اقتصادی گروندگان به اسلام در آن زمان و به دلیل پایگاه اقتصادی ضعیف قشر تازه مسلمان میداند. (كتاب اسلام، مكتب و الگوی زندگی).
پروفسور یرپه طی سالیان گذشته، پیوسته بر این عقیده بوده است كه باید حوادث امروز جهان اسلام را در ریشههای تاریخی و شباهتها و الگوهای صدر اسلام جستوجو كرد و به سیاستمداران و جامعهشناسان و پژوهشگران تاریخ ادیان و نظایر آن چنین پیام میدهد كه آنچه اكنون واقع میشود، با دلیلی برگرفته از حوادث تاریخی توجیه میگردد.
وی در كتاب "اسلام سیاسی"، به مسائل جهان امروز و نقش اسلام در دنیای كنونی پرداخته، مسلمانان را به گروههای مختلف بنیادگرا، مدرنیستها، سنتیها و مخالفان علنی دین تقسیم میكند.
پروفسور یرپه با بهرهگیری از روش تفسیری خود، گرههای نامفهوم پدیدهها و واكنشهای سیاسی رهبران را در جهان اسلام با طرح شباهتهای تاریخی، تفسیر وقایع تاریخی در اسلام و زمینههای آن پدیده در عصر گذشته، برای سیاستمداران و مسئولان سیاسی در غرب تشریح میکند.
پروفسور یرپه معتقد است اسلام در جغرافیا و محیط متفاوت، رنگ و نقش متفاوتی دارد. به عقیده وی، اكثر اشتباهات و تفاسیر غلطی كه از اسلام میگردد، ناشی از این است كه بسیاری بر این تصورند كه جهان اسلام جامعهای یكدست و یكپارچه است، در حالی كه آنچه كه در قاهره حقیقت محسوب میشود، در جایی دیگر دروغ است و اعتقادات مسلمانان در مانیل، احتمالا در كازابلانكا شرك محسوب میگردد.
پروفسور یرپه این برداشت را كه اسلام دین جنگ افروز است، رد میكند. وی میگوید: اسلام در محیطی ظهور كرد كه آبستن اختلافات و جنگهای مختلف قبیلهای بود. اسلام جنگ و اختلاف را مشروع میداند، اما واژه جهاد، به معنی جنگ مقدس، تا حدی گمراهكننده است؛ اگر چه این واژه در تبلیغات جنگی و حل اختلافات به كار گرفته میشود، ولی دلیل اصلی جنگها همچون گذشته، در غرب، عوامل اقتصادی و سیاسی بوده است.
از طرف دیگر، تنها در جهان اسلام نیست كه از واژه و زبان دینی برای بسیج مردم بهره گرفته شده است. در كشورهای لهستان، فیلیپین و امریكای لاتین، دولتها همواره در بسیج مردم، از آیین مسیحیت سود جستهاند. در این كشورها، صلیب، سمبل مبارزه گروههایی بوده و هست كه در اصل، به دلیل مخالفت با دولت حاكم برپاخاستهاند.
به عقیده پروفسور یرپه، اختلاف میان شیعیان و سنیها در عصر حاضر، پیش از آن كه ریشه دینی داشته باشد، دارای ریشههای اجتماعی، ملی و یا سیاسی است. وی عمده اختلافات موجود میان كشورهای اسلامی را ناشی از عوامل اقتصادی و سیاسی و خود برتربینی میداند.
در ارتباط با مسلمانان ساكن سوئد، وی از جمله شخصیتهایی است كه به شیوه بسیار ظریف، از حضور آنان و رسیدنشان به حقوق حقه اجتماعی دفاع میكند؛ به همان ترتیب كه وی با طرح مهاجرت یهودیان و سایر اقوام با آیین ویژه خود به سوئد و تبدیل شدن تدریجی به سوئدی اعتقاد دارد، از مسلمانان نیز به عنوان سوئدیهای حاضر و شناخته شده كنونی نام میبرد.
پروفسور یرپه میگوید: تغییرات ۴۰ ساله اخیر در جهان باعث شد مردمانی با آیین دیگر به این سرزمین آمده، اكنون به عنوان سوئدی در این كشور زندگی میكنند. این امر بتدریج نسل جدیدی را به وجود آورده است كه با نسل گذشته فاصله دارد و اگر مسلمان است، سوئدی مسلمان است. بنابراین، باید نظیر سایر شهروندان، از حقوق مادی برخوردار باشد. وی میگوید: ما در آینده، سوئدی مسلمان خواهیم داشت و تعداد آنان بیش از [سایر اقلیتها]، از جمله یهودیان خواهد بود و ناگزیر باید از شرایط یكسان بهرهمند شوند.
پروفسور یرپه در این زمینه، بر این نكته تاكید دارد كه جامعه سوئد و سیاستگذاران باید به این مسئله اهمیت دهند كه این مسلمانان، سوئدی هستند؛ به این معنی كه فرهنگ اجتماعی و اقتصادی سوئد به عنوان اصل، در زندگی دینی آنان نیز نقش بسته باشد. بدین ترتیب، سوئدی مسلمان با مسلمانان تونسی و مصری، از نظر بینش و تفسیر وقایع، تفاوت خواهد داشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست