سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
آموختن روی صندلیهای ناراحت
![آموختن روی صندلیهای ناراحت](/web/imgs/16/87/6mfxk1.jpeg)
نیمکت برای همه آنها که تحصیلشان در مقاطع نیمکتنشینی به پایان رسیده است یک خاطره نوستالژیک است. ولی دانشآموزان معمولا از بوی بد آهن، جای کوچک زیر میز، چوب خشن نیمکتها و از اینکه مجبورند آن را با دو یا سه نفر دیگر شریک شوند، حرف میزنند. این در حالی است که این مشکلات فقط به نیمکتهای چند نفره اختصاص ندارد چون در صندلیهای تکنفره نیز استانداردها رعایت نشده است. چند سال قبل در تحقیقی که ازسوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس انجام شد قسمت اعظم مشکلات فضاهای آموزشی، بیتوجهی و نبودن ذوق، فکر و برنامهریزی صحیح در به کارگیری مناسب منابع موجود عنوان شد. به گفته مرتضی خلخالی، کارشناس آموزشی، رویکردهای آموزش فعال، یادگیری از طریق همیاری، ساختگرایی، پرورش روح تعاون و ایفای نقش در عملکردهای گروهی دانشآموزان مستلزم استفاده از میز و نیمکتهای کوچک، سبک و انعطافپذیر است که بتوان آرایش آنها را در همان سطح محدود کلاس و متناسب با نوع درس و فعالیت کلاس تغییر داد. امروزه با وجود سرمایهگذاریهای کلانی که نهادهای دولتی و خیران در بخش مدرسهسازی انجام میدهند باز هم شاهد تجهیز کلاسهای درس به وسیله نیمکتهای سنگین و انعطافناپذیر هستیم ضمن اینکه شیب ملایم این نیمکتها موجب شکست طرحهای جدید آموزشی میشود.
در این راستا معاون توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس آموزش و پرورش با بیان اینکه میز و نیمکتهایی که در سال گذشته ساخته شده و به مدارس تحویل دادهایم طبق استانداردهای کشوری نیستند در پاسخ به این سوال مهر که سازمانهای سازنده میز و نیمکت مدارس برای سال تحصیلی جاری از چه مرکزی مجوزهای استاندارد را کسب کردهاند، افزود: ما موظف به کسب مجوز از سازمانهای استاندارد نیستیم و استانداردی از هیچ سازمانی اخذ نکردهایم. این در حالی است که مسلمی پیش از این عنوان کرده بود که تا سال ۸۶ استانداردی برای ساخت میز و نیمکتها وجود نداشته است و از سال ۸۷ شرکتهای طرف قرارداد با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید از مراکز استاندارد صنعتی مجوز میگرفتند. معاون توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس آموزش و پرورش از انعقاد قرارداد آموزش و پرورش با یکی از دانشگاههای کشور برای استانداردسازی تجهیزات آموزشی کشور خبر داد. همچنین کارشناس مسؤول توسعه تربیتبدنی آموزش و پرورش شهر تهران در این باره میگوید: دیوارههای پشت و کف نیمکتهای مدارس استاندارد نیستند و در نتیجه به عضله و عروق خونی دانشآموزان فشار وارد شده و این امر موجب تغییر ساختار بدنی دانشآموزان و عادات غلط در طرز نشستن آنها میشود. به گفته حسین قاسمی، میز و نیمکت مدارس از ورق، چوب و آهن است که برای نشستن دانشآموزان راحت نیست و مسؤولان نوسازی و تجهیز مدارس باید به آن رسیدگی کنند. نیمکتهای ثابت و سنگین بر نگرش متخصصان تعلیم و تربیت نسبت به آموزش تاثیر میگذارد به این علت که محصلان پشت هم و روی نیمکتهای به زمین میخکوب شده خاموش مینشینند و به معلمی که رو در روی آنها بر بلندای سکویی ایستاده گوش میدهند و این در حالی است که این روند برخلاف شیوههای آموزشیای است که تاکید به مشارکت دانشآموز در بحث یادگیری دارد.
فاطمه اروجلو
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف انتخابات رئیس جمهور
قتل هواشناسی بازنشستگان تهران قوه قضاییه شهرداری تهران شورای شهر تهران سازمان هواشناسی علیرضا زاکانی سیاست اربعین پلیس
چین خودرو واردات خودرو قیمت خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات
سعید راد ماه محرم سینمای ایران سینما فضای مجازی دفاع مقدس عاشورا بازیگر تلویزیون کربلا محرم
دانشگاه فناوری دانش بنیان حوزه علمیه شرکت دانش بنیان دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان وزارت ارتباطات
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه فلسطین یمن اسرائیل آمریکا روسیه ترامپ جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
فیلترینگ همستر کامبت سامسونگ ایلان ماسک سرعت اینترنت آیفون مایکروسافت گوگل تلفن همراه
رژیم غذایی سرطان دیابت فشار خون بارداری ویتامین مغز استرس سازمان نظام پزشکی