شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

طرح تحول اقتصادی و تناقضات مربوط به آن


طرح تحول اقتصادی و تناقضات مربوط به آن

طرح تحول اقتصادی بیایید بیشتر به کلمه طرح دقت کنیم به دور از همه نظرات موافق و مخالف , می توان به این موضوع پرداخت چگونه است که وقتی زمزمه های تقدیم آن به مجلس به گوش می رسد , رییس مجلس اظهار می دارد که این طرح باید کارشناسی شود

طرح تحول اقتصادی ! بیایید بیشتر به کلمه " طرح " دقت کنیم . به دور از همه نظرات موافق و مخالف ، می توان به این موضوع پرداخت : چگونه است که وقتی زمزمه های تقدیم آن به مجلس به گوش می رسد ، رییس مجلس اظهار می دارد که این طرح باید کارشناسی شود ؟

سپس دولت ، تاریخی را برای تقدیم این طرح به مجلس ، اعلام می کند و درست یک روز قبل از زمان مقرر ، اعلام می شود که تقدیم طرح کارشناسی شده ، به تعویق افتاده است !

اگر این طرح به راستی کارشناسی شده پس این تاخیرها و امروز و فرداها برای چه ؟ و اگر هنوز به کار بیشتر نیاز است چرا موضوع صریح به مردم گفته نمی شود؟

با توجه به اظهارات رییس مجلس و بسیاری دیگر از صاحبنظران و نیز با مراجعه به مستنداتی که برنامه های بودجه ای یک ساله را با آنچه واقعا اتفاق افتاده ، مقایسه می کنند ؛ می توان به این نکته مهم پی برد که از طرحی که بنا به گفته طراحان آن حدود سه سال روی آن کار شده است نمی توان انتظار داشت که اقتصاد بیمار ایران را جراحی و مداوا کند ؛ حال آن که ما حتی در نتیجه بودجه های یکساله که حدود شش ماه روی آن کار می شود نیز مغایرت ها و مسائلی را مشاهده می کنیم که چشم پوشی از این موارد اصلا جالب نیست. البته این دست مغایرتها و عدم موفقیتها چیز جدیدی نیست و همواره دولتها گریبانگیر آن بوده اند .

مسئله مهم دیگری که در رابطه با طرح تحول اقتصادی مطرح است ، ارتباط آن با سند چشم انداز بیست ساله کشور است . اصولا وجود چنین طرحی این شائبه را بوجود می آورد که موازی کاری و عدم هماهنگی تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد ؟

این طرح نوظهور چه ارتباطی می تواند با سند چشم اندازی داشته باشد که حاصل کار چند ساله همه دستگاهها و مراکز تحقیقاتی مرتبط است و منضم به ابلاغ مقام معظم رهبری نیز می باشد ؟

اصولا چرا وقتی نمی توانیم در قالب برنامه های تعریف شده پیش برویم ، سعی می کنیم با تدوین برنامه ای جدید ، وظیفه اصلی و حتمی خود را به فراموشی بسپاریم ؟

اما سومین نکته ای که نسبت به این طرح مطرح می شود ، چگونگی و زمان اجرای آن است .

منطقی به نظر نمی رسد وقتی بخواهیم قسمتی از این طرح را که به یارانه ها مربوط می شود در نیمه دوم سال اجرا کنیم و انتظار مسائلی همچون تورم مضاعف را نداشته باشیم و حتی بر این باور باشیم که تورم کاهش هم خواهد یافت !

چگونگی اجرا نیز مهم است . بدون تردید حتی اگر این طرح با سایر برنامه های استراتژیک هماهنگ گردد هنوز در چگونگی و زمان اجرای آن باید نهایت دقت به عمل آید و از هرگونه شتابزدگی و یا سیاست زدگی خودداری شود .

عکس العمل منفی بازار نسبت به اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده شاهدی بر این مدعاست . طرح مالیات بر ارزش افزوده که سنگ بنای آن از دولت هشتم گذاشته شد و قرار بود در تاریخی زودتر از سال ۱۳۸۷ به مرحله اجرا درآید ، طرحی است که اقتصاد ایران واقعا به آن نیاز دارد و در صورت اجرای صحیح می تواند اصلاحات عمده ای بوجود آورد و نقاط تاریک و مبهم فراوانی را از بین ببرد .

با این وجود و با علم اصناف به چنین مزیت هایی ، شاهد رو برگرداندن آنها از این طرح بودیم و علت چیزی نبود جز شتاب بی مورد و عدم اطلاع رسانی درست و به موقع ! واقعیتی که پس از چندی سازمان امور مالیاتی متوجه آن شد و به آن اعتراف کرد .

امید آن می رود با دقت و تدبر و کمی حوصله ، امور یک به یک اصلاح شود و مردم حاصل زحمات دولتمردان را در زندگی روزانه خود حس کنند و بیشتر با جملاتی برخورد کنند که شامل کلمه " شد " باشد نه اینکه دائما کلماتی همچون " می شود " و " خواهد شد " را بشنوند.

علی ایرانمنش