جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
گریزاز واقعیت ستیزبا تاریخ
![گریزاز واقعیت ستیزبا تاریخ](/web/imgs/16/145/6vhfk1.jpeg)
«تكوین و تكون هویت ملی ایرانیان» عنوان كرسی نظریه پردازی آقای دكتر موسی نجفی است كه با داوری آقایان دكتر رضا داوری، دكتر كریم مجتهدی، دكتر عماد افروغ و حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از آن دفاع شد و مورد پذیرش قرار گرفته است.
دكتر موسی نجفی در طرح و تبیین دیدگاه خود، با تأكید و تكیه بر «نظریه ذات و پیرامون» معتقد است هر ملتی برای خود ذاتی دارد كه حقیقتی را بیان می كند و این حقیقت می تواند روح ملی یك ملت را نشان دهد. وی با اشاره به رویارویی ایرانیان با ۴ بحران «هلنی»، بحران «عربی»، بحران «مغولی» و بحران «غربی» و تأكید بر این كه تنها ۲ بحران عربی و غربی ابزار هویت سازی داشته اند، با تكیه بر «نظریه ذات و پیرامون» می كوشد تا چگونگی و تفاوت رویارویی های ایرانیان با ۲ بحران عربی و غربی را توضیح دهد.
نجفی با تأكید بر «نظریه ذات» معتقد است كه ایرانیان در برابر بحران عربی، چون اسلام را با ذات خود مساوی و هماهنگ یافتند، آن را پذیرفتند و به هسته مركزی ذاتشان راه دادند. اما بروز بحران ناشی از تضاد به وجود آمده میان انتظارات ایرانیان از اسلام و عدالت خواهی اسلامی با انحراف حكومت های عربی از سنت های اسلامی و نیز ستم هایی كه از جانب آنها بر ایرانیان مسلمان شده اعمال می شد، تدریجاً و در نهایت به شكل گیری یك جوهره در میان ایرانیان كه نجفی از آن به عنوان روح ملی یاد كرده است، انجامید. این جوهره و روح ملی این امكان را فراهم آورد كه ایرانی بین اسلام و عروبت تفكیك قائل شده و بر این اساس، اسلام نزد ایرانی ها با ذات ایرانی مساوی و هماهنگ شده است.
نجفی با تأكید بر وجود درد مشترك، طلب مشترك، آرمان مشترك و احساس جمعی مردم یك كشور به عنوان الزامات ایجاد یك ملت، معتقد است با افزایش تدریجی گرایش ایرانیان به اسلام، «تكاپوی شدن» در جوهره ملی ایرانی تكامل یافته و به پیدایش یك ملت جدید در عصر صفویه انجامیده است. وی ظهور سلطنت شیعه مذهب صفوی را برخاسته از جوهره شدن روح ایرانی و نشانه «تولید یك دستاورد یكپارچه ملی» دانسته و معتقد است كه این روند رو به رشد همچنان و تاكنون با محوریت اسلام شیعی ادامه دارد.
نجفی با اشاره به دو عامل مرزهای مشخص جغرافیایی و زبان فارسی به عنوان دو عامل پایداری موجود در هویت ایرانی در طول تاریخ ایران از آغاز تا كنون، اسلام را به طور عام، تشیع را به طور خاص و تشیع صفوی را به طور اخص، اصلی ترین و مهم ترین ویژگی هویت ایرانیان دانسته است.
دكتر نجفی در نگاه خود به پیشنیه تاریخی ایرانی ها از آغاز تاكنون، با اشاره به هشت «لایه ایران باستان»، «لایه عربی- اسلامی»، «لایه اسلامی - شیعی - فلسفی دیالمه»، «لایه اسلامی - سنی - تركی»، «لایه مغولی - اسلامی - صوفی»، «لایه تركی - تركمانی»، «لایه صفوی - شیعی» و «لایه غربی - استعماری» نتیجه گرفته است كه «برای قرن اخیر، لایه شیعی - صفوی از رشد، استحكام، عمق و تأثیر بیشتری در حیات سیاسی و فرهنگی ایرانیان برخوردار بوده است.» وی همچنین در تحلیل و ارزیابی خود از چگونگی مواجهه ایرانیان و هویت ایرانی با غرب - كه در دیدگاه نجفی صرفاً به عنوان یك لایه استعماری، محدود و تعریف شده است - با تكیه بر نظریه ذات و پیرامون، معتقد و مدعی است كه ذات ایرانی و روح ملی ایرانیان، علاقه و تمایل و نیازی به پذیرش غرب و عناصر فرهنگی و تمدن آن ندارد و به همان علت كه اسلام و بویژه تشیع به سبب هماهنگی خود با ذات ایرانی به هسته مركزی این ذات راه یافته است، غرب به سبب ماهیت غیردینی و استعماری خود نتوانسته و نمی تواند به ذات هویت ایرانی و روح ملی ایرانیان راه یابد.
در ارزیابی و نقد علمی دیدگاه های آقای دكتر موسی نجفی درباره هویت ملی ایرانیان می توان گفت: دیدگاهی كه به عنوان یك «كرسی نظریه پردازی» طرح و دفاع و از سوی هیأتی كه داوران علمی نامیده می شود مورد پذیرش قرار می گیرد، این توقع معقول و منطقی را برمی انگیزد كه باید حتماً با یك «نظریه» و احتمالاً با دستاوردهای علمی «جدید و جدی» روبه رو باشیم. اما به رغم وجود برخی درست اندیشی ها در دیدگاه های دكتر نجفی وجود دارد، فكر می كنم و به نظر می رسد كه در دیدگاه های ارائه شده وی درباره هویت ملی ایرانیان، نه با «نظریه» ای روبه رو هستیم و نه با حرف های چندان جدید و جدی.
تعریف نجفی از هویت و ملت و عناصر شكل دهنده آن دقیق نیست. وی مفهوم ملت را صرفاً در چارچوب سنتی آن در فرهنگ اسلامی به معنای دین، مذهب و پیروان شریعت مورد بررسی قرار داده و بی توجه به مفهوم جدید ملت و نسبت آن با مفهوم تجدد از یكسو و دولت - ملت از سوی دیگر، مفهوم دقیق، مشخص و مدونی از هویت ارائه نكرده است. ادعای نجفی درباره پیدایش یك ملت جدید و تكامل جوهره و روح ملی ایرانیان در عصر صفویه، ادعای خیالپردازانه ای است كه طرح این ادعا نه جدید است و نه جدی. جدید نیست، زیرا تكرار ادعاهایی است كه گروهی از مورخان و پژوهشگران تاریخ و از آن جمله پروفسور هینس در كتاب «تشكیل نخستین دولت ملی در ایران»، راجر سیوری در كتاب «ایران در عصر صفوی» و میشل مزاوی در كتاب «پیدایش دولت صفوی» به آن پرداخته اند. جدی نیست، زیرا نجفی نتوانسته و نمی تواند نشان دهد كه بر اساس استناد به كدام آرمان مشترك و احساس جمعی ایرانیان عصر صفویه، به چنین نتیجه ای رسیده است؟ در شرایطی كه در آستانه و آغاز تشكیل حكومت صفویه هنوز اكثریت ایرانیان را اهل تسنن تشكیل می دادند، آیا اقدام حكومت صفویه به رسمی كردن مذهب شیعه را می توان نتیجه و نشانه آرمان مشترك و احساس جمعی ایرانیان - ایرانیان به عنوان همه ساكنان ایران، فارغ از نوع مذهب، قومیت، زبان و فرهنگ های متفاوت در میان آنها - تلقی و معرفی كرد؟
فكر می كنم و به نظر می رسد دكتر نجفی بیش و پیش از آن كه خواسته و توانسته باشد به كشف هویت ایرانیان و سیر تحول آن در متن تاریخ برآید، به هویت سازی پرداخته است. در این هویت سازی، هویت ایرانیان نه آن گونه كه بوده است كشف و تعریف، بلكه آن گونه كه نجفی دوست دارد و می خواهد باشد، ساخته و پرداخته شده است و این چیزی نیست جز گریز از واقعیت و ستیز با تاریخ. برخاسته از همین واقعیت گریزی و تاریخ ستیزی است كه نجفی این واقعیت تاریخی را نادیده گرفته است كه تلاش و اقدامات خاندان صفوی بویژه از زمان شیخ جنید و شیخ حیدر تا پاگیری قدرت و تشكیل یك حكومت مركزی و مستقل از خلافت سنی عثمانی كه داعیه فرمانروایی بر جهان اسلام را داشتند، تا حدود زیادی وابسته به نقش مهم جنبش های شیعی اما غیر ایرانی تركان آناتولی در قرون ۷ ، ۸ و ۹ هجری قمری و از آن جمله بكتاشیان و بویژه تركان شیعه مذهب عشایر تكلو، شاملو، قاجار، افشار، روملو و ذوالقدر بوده است. همچنان كه وی این واقعیت تاریخی را كه از نظر فكری نیز نهضت صفویان در ایران تا حدود زیادی مبتنی بر نهضت ترك نژادان غیر ایرانی بابائیان و جلالیه در آناتولی بود، مورد غفلت قرار داده است. این واقعیت تاریخی نیز كه شاهان صفویه پس از تشكیل حكومت و انتخاب تشیع به عنوان مذهب رسمی حكومت درجامعه و در میان مردمی كه هنوز اكثریت آن را اهل تسنن تشكیل می داد، منابع ایدئولوژیكی خود را تا حدود زیادی از طریق دعوت علمای شیعی اما غیر ایرانی خارج از ایران و كشورهایی چون سوریه، بحرین، عراق و سرزمین های شمال شرقی عربستان و بویژه جبل عامل به ایران تأمین می كردند، از سوی نجفی نادیده گرفته شده است.
با توجه به این كه در آستانه و آغاز تشكیل حكومت صفویه در ایران، هنوز اكثریت مردم ایران را اهل تسنن تشكیل داده، و نیز به ویژه با توجه به نقش مهم عناصر تركان غیر ایرانی آناتولی و عرب های غیر ایرانی كشورهای عربی در شكل گیری حكومتی شیعی مذهب صفوی در ایران، می توان و باید از نجفی پرسید كه چگونه به این نتیجه رسیده است كه ظهور سلطنت شیعی مذهبی صفوی نتیجه و نشانه تولید یك دستاورد یكپارچه ملی بوده است؟ مصداق ادعای وجود احساس جمعی ساكنان ایران و روح ملی ایرانیان را در تشكیل حكومت صفویه، چگونه و در كجای متن واقعیت های تاریخی می توان یافت و نشان داد؟
من معتقدم در این كه اسلام و بویژه تشیع از نقش بسیار مهمی در تاریخ، فرهنگ، تمدن و جامعه ایران به عنوان دین و مذهب مشترك غالب ایرانیان پس از ورود اسلام و تشیع به ایران برخوردار بوده و هست، هیچ تردیدی نمی توان كرد. اما در درستی این كه نجفی ذات و هویت ایرانی را به اسلام و تشیع منحصر و نقش آن را در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران مطلق تلقی و معرفی كند، تردید های اساسی وجود خواهد داشت. به نظر می رسد نجفی ذات و هویت ایرانی و روح ملی ایرانیان را به یك حوزه محدود می كند و سپس آن حوزه را مطلق كرده است. از همین دیدگاه است كه او بر این باور است هویت ایرانی و ذات و روح ملی ایرانیان، غرب- كه متأسفانه نجفی فقط لایه استعماری آن را دیده است و هر آنچه را كه غیر دینی و خارج از حوزه مطلوب و مورد نظرش تعبیر و تلقی شود، نپذیرفته و نمی پذیرد. به نظر من با این شیوه از خطا اندیشی با مطلق كردن حوزه مذهب و محدود كردن حوزه فرهنگی و تمدنی ایران به آن، موجودیت اقلیت های دینی و تكثر قومی، نژادی و فرهنگی موجود در میان ایرانیان- همه ایرانیان، فارغ از نوع مذهب، نژاد، قومیت، زبان محلی و اعتقادات آنان- به عنوان عضوی از ملت ایران و جزیی از هویت ایرانی را انكار كرده و وحدت ملی و همزیستی مذاهب، قومیت های محلی و فرهنگ ها و آداب و رسوم و عقاید متكثر و متفاوت موجود در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران را به مخاطره افكنده و نیز راه گفت وگو و تعامل حوزه فرهنگی و تمدنی ایران با دیگر جوامع و استفاده از دستاوردهای مثبت دیگر حوزه های فرهنگی و تمدنی جهان را خواهد بست.
دكتر لطف الله آجدانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست