شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا

اثر محیطی


هنگام عبور از اتوبان چمران , ساختمان های نیمه ساز مجتمع آتی ساز به نظرمان زیبا می آمد به خصوص , هنگامی كه بر روی آن ها پلاستیك های قرمزرنگی می كشیدند ساختمان بتنی , پلاستیك های قرمز, شماره های بزرگ رنگی هر طبقه و پنجره های مربع شكل همه و همه باعث می شد كه با هر بار دیدنشان به این فكر كنیم كه باید با استفاده از این عناصر كاری كرد

شهاب‌ فتوحی‌ ۱ : «هنگام‌ عبور از اتوبان‌ چمران‌، ساختمان‌های‌ نیمه‌ساز مجتمع‌ آتی‌ساز به‌ نظرمان‌ زیبا می‌آمد؛ به‌خصوص‌، هنگامی‌ كه‌ بر روی‌ آن‌ها پلاستیك‌های‌ قرمزرنگی‌ می‌كشیدند. ساختمان‌ بتنی‌، پلاستیك‌های‌ قرمز، شماره‌های‌ بزرگ‌ رنگی‌ هر طبقه‌ و پنجره‌های‌ مربع‌ شكل‌ همه‌ و همه‌ باعث‌ می‌شد كه‌ با هر بار دیدنشان‌ به‌ این‌ فكر كنیم‌ كه‌ باید با استفاده‌ از این‌ عناصر كاری‌ كرد. این‌ یك‌ سوی‌ ماجرا بود. از سوی‌ دیگر، مدت‌ها بود كه‌ استفاده‌ از پرتره‌های‌ انسان‌ ذهن‌ ما را به‌ خود مشغول‌ كرده‌ بود. نمی‌دانم‌ دقیقاً از كجا و چگونه‌ به‌یك‌باره‌ این‌ دو به‌ هم‌ پیوند خوردند و این‌ پیوند درنهایت‌ مبدّل‌ شد به‌ یك‌ اثر با فرم‌ هنر محیطی‌ ۲ .»

اثر محیطی‌ شیوه‌ای‌ از «هنر تركیبی‌» است‌ كه‌ طی‌ آن‌ هنرمند فضای‌ سه‌بُعدی‌ را كه‌ از پیش‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ است‌، خلق‌ می‌كند؛ به‌ نحوی‌ كه‌ بیننده‌ را در بر گیرد و وی‌ را در مجموعه‌ی‌ متنوعی‌ از انگیزش‌های‌ حسی‌ قرار دهد، مانند انگیزش‌ بصری‌، شنیداری‌، جنبشی‌، بساوایی‌ و گاه‌ بویایی‌. علاوه‌ بر این‌ها، هنر محیطی‌ بر ارتباط‌ میان‌ آدم‌ها و برخورد آنان‌ با واقعیت‌ اجتماعی‌ تأكید دارد و می‌كوشد تا با ازمیان‌برداشتن‌ مرز میان‌ هنر و زندگی‌، تعریفی‌ جدید از اثر هنری‌ (كه‌ در بسیاری‌ مواقع‌ همان‌ اشیا و عناصر پیرامون‌ انسان‌ است‌) به‌ بیننده‌ ارائه‌ كند. شكل‌گیری‌ كامل‌ اثر هنری‌ نیز به‌واسطه‌ی‌ حضور مخاطب‌ و تماشاگر میسّر می‌شود، چراكه‌ مخاطب‌ خود به‌ عنوان‌ قسمتی‌ از اثر در نظر گرفته‌ می‌شود. اثر محیطی‌ سرشماری‌ یا به‌ اعتقاد ندا رضوی‌پور ۳ ، «پروژه‌ی‌ محیطی» سرشماری‌ با انبوهی‌ از چهره‌نگاره‌های‌ آدم‌های‌ عادی‌ اجتماع‌ در چهارچوب‌ پنجره‌های‌ خالی‌ ساختمان‌ شماره‌ی‌ ۱۳ مجتمع‌ مسكونی‌ آتی‌ساز شكل‌ گرفت‌. این‌ پروژه‌ با استفاده‌ از ابعاد ساختمان‌ و اندازه‌های‌ بزرگ‌ تصاویر، كه‌ در آن‌ها چهره‌هایی‌ عاری‌ از هر گونه‌ حسی‌ خاص‌ به‌ چشم‌ می‌خورد، توانست‌ تأثیرگذاری‌ نسبتاً موفقی‌ بر مخاطبان‌ خود داشته‌ باشد. این‌ تأثیر با یك‌ چالش‌ نیز همراه‌ بود: آیا این‌ بیننده‌ی‌ اثر بود كه‌ به‌ عنوان‌ یك‌ ناظر در حال‌ تماشای‌ یك‌ سوژه‌ بود و یا خود بیننده‌ به‌ عنوان‌ یك‌ سوژه‌ در مقابل‌ چندین‌ چشم‌ قرار داشت‌؟

از این‌ پروژه‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ نمونه‌ی‌ هنر محیطی‌ در ایران‌ یاد شد.

شهاب‌ فتوحی‌: «بسیاری‌ از كارها و اشیاء پیرامون‌ ما می‌تواند هنر مدرن‌ یا یك‌ اثر محیطی‌ باشد، اما وجه‌ متمایزكننده‌ی‌ میان‌ این‌ اشیا با یك‌ اثر هنری‌، وقوف‌ شخص‌ خالق‌ آن‌ به‌ كاری‌ است‌ كه‌ انجام‌ داده‌ است‌. امكان‌ دارد یك‌ ساختمان‌ یا یك‌ شی‌ء خلق‌شده‌ در قرون‌ وسطا با تعاریف‌ امروزی‌ یك‌ اثر پُست‌مدرن‌ به‌ نظر بیاید، اما مسئله‌ این‌ است‌ كه‌ در آن‌ زمان‌ شخصِ خالق‌ آن‌ با این‌ پیش‌زمینه‌ به‌ خلق‌ اثر مبادرت‌ نكرده‌ و بر این‌ جنبه‌ از اثرش‌ واقف‌ نبوده‌ است‌. علاوه‌ بر این‌، این‌ نمونه‌ی‌ یادشده‌ می‌تواند اولین‌ در ایران‌ از لحاظ‌ ابعاد باشد زیرا در هنر محیطی‌، ابعاد بی‌اهمیت‌ نیست‌ و جایگاهی‌ ویژه‌ دارد.» در این‌ میان‌ باید به‌ جایگاه‌ مخاطب‌ ایرانی‌ نیز به‌ عنوان‌ یكی‌ از عناصر كامل‌كننده‌ی‌ یك‌ اثر محیطی‌ توجه‌ كرد. با وجود جذابیتی‌ كه‌ این‌ اثر به‌خصوص‌ در شب‌ به‌واسطه‌ی‌ نورهای‌ استفاده‌شده‌ در آن‌ برای‌ بیننده‌ داشت‌، اما چنان‌كه‌ بایدوشاید ره‌گذران‌ متوجه‌ آن‌ نمی‌شدند و بدون‌ توجه‌ خاصی‌ به‌سادگی‌ از كنار آن‌ عبور می‌كردند. این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ پیش‌ از اجرای‌ «سرشماری‌»، نگرانی‌هایی‌ از سوی‌ راهنمایی‌ورانندگی‌ مبنی‌ بر بروز تصادف‌ در مقابل‌ این‌ اثر مطرح‌ شده‌ بود.

شهاب‌ فتوحی‌: «ما انتظار توجه‌ بیش‌تری‌ از مردم‌ داشتیم‌، به‌خصوص‌ آن‌كه‌ تبلیغاتی‌ را هم‌ به‌ اَشكال‌ گوناگون‌ در محل‌ و سر چهارراه‌ انجام‌ داده‌ بودیم‌. البته‌ در حال‌ حاضر با گذشت‌ مدتی‌ از شكل‌گیری‌ آن‌ و آشنایی‌ بیش‌تر مردم‌، شرایط‌ تا حدّی‌ بهتر شده‌ است‌. در این‌ موارد، تبلیغات‌ گسترده‌ می‌تواند نقش‌ بسیار مهمی‌ داشته‌ باشد، اما من‌ علت‌ اصلی‌ را یك‌ دلیل‌ فرهنگی‌ می‌دانم‌: مردم‌ ما خیلی‌ عادت‌ ندارند به‌ اطرافشان‌ توجه‌ نشان‌ دهند؛ شاید هم‌ حوصله‌ی‌ این‌ كار را ندارند و یا شاید بسیار مشغول‌اند. یك‌ قسمت‌ از مشكل‌ هم‌ مسلماً نبودِ شناخت‌ نسبت‌ به‌ این‌ شیوه‌ی‌ هنری‌ است‌. ولی‌ به‌ هر حال‌، ما انتظار خیلی‌ زیادی‌ نداشتیم‌ و باز هم‌ به‌نسبت‌، خود را در این‌ مورد خوشبخت‌ می‌دانیم‌.»

ندا رضوی‌پور: «قسمت‌ بزرگی‌ از این‌ مشكل‌ را می‌توان‌ با تبلیغات‌ گسترده‌ رفع‌ كرد. نمی‌توان‌ تصور كرد كه‌ همه‌ی‌ آدم‌های‌ یك‌ شهر ـ آن‌ هم‌ شهری‌ به‌ وسعت‌ تهران‌ ـ امكان‌ بازدید از چنین‌ اثری‌ را داشته‌ باشند، اما با استفاده‌ از امكاناتی‌ مانند كارت‌پستال‌ و یا امكانات‌ جانبی‌ دیگر می‌توان‌ نسبت‌ به‌ چنین‌ رویدادهایی‌ شناخت‌ ایجاد كرد كه‌ این‌ خود می‌تواند گوشه‌ای‌ از تكامل‌ و نتایج‌ یك‌ اثر باشد.»

این‌ اعتقاد بسیاری‌ است‌ كه‌ به‌ هر حال‌ این‌ قبیل‌ شیوه‌ها به‌ علت‌ نشأت‌گرفتن‌ از فرهنگ‌ و شرایط‌ اجتماعی‌ متفاوت‌ از آن‌چه‌ در جامعه‌ی‌ ما جریان‌ دارد، هیچ‌گاه‌ نمی‌تواند جایگاهی‌ مناسب‌ را در اجتماع‌ ما بیابد و تمامی‌ این‌ تلاش‌ها را تنها تلاشی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ یك‌ تقلید از آثار هنرمندان‌ غربی‌ می‌دانند.

ندا رضوی‌پور: «برای‌ من‌ مسئله‌ خیلی‌ ساده‌تر از این‌ها است‌. شكل‌گیری‌ این‌ كار در ابتدا تنها بر اساس‌ یك‌ ایده‌ بود كه‌ پس‌ از به‌اجرادرآمدن‌، قالب‌ یك‌ اثر محیطی‌ را به‌ خود گرفت‌. این‌ اثر نتیجه‌ی‌ روند حركتی‌ ما بوده‌ است‌ در اجتماع‌، محیط‌ كار و درس‌، تاریخ‌ و غیره‌ كه‌ همگی‌ در كنار هم‌ زمینه‌ساز شكل‌گیری‌ آن‌ شدند.شاید شكل‌گیری‌ آن‌ در ناخودآگاه‌ جامعه‌ بوده‌ است‌. درست‌ است‌ كه‌ هنر مفهومی‌ سال‌ها دیرتر از اروپا و آمریكا وارد ایران‌ شد، اما الآن‌ نیاز به‌ جریان‌داشتن‌ آن‌ در جامعه‌ خودنمایی‌ كرده‌ و به‌ كار گرفته‌ شده‌ است‌.از سوی‌ دیگر، ما این‌ شانس‌ را داشتیم‌ كه‌ نیازی‌ به‌ شروع‌ ماجرا از ابتدا نداشته‌ باشیم‌، چراكه‌ مراحل‌ ابتدایی‌ را آن‌ها پشت‌ سر گذاشته‌اند. انسان‌ها همواره‌ یك‌ روند طبیعی‌ را پشت‌سر می‌گذارند. همواره‌ با توجه‌ به‌ یك‌ چیز، به‌ فكر چگونه‌ بهتركردن‌ آن‌ می‌افتند و به‌ چگونگی‌ ارائه‌ی‌ متفاوت‌ آن‌ می‌اندیشند. شاید هم‌ خستگی‌ ناشی‌ از تكرار، زمینه‌ساز این‌ خلاقیت‌ها بشود. چرا ما باید خودمان‌ را استثنا بدانیم‌؟! علاوه‌ بر این‌ها، در حال‌ حاضر به‌ خاطر گسترش‌ ارتباطات‌ ما، كتاب‌ها و اطلاعاتی‌ در مورد اتفاقاتی‌ كه‌ در آن‌ سوی‌ دنیا در حال‌ شكل‌گیری‌ است‌ داریم‌ كه‌ می‌تواند راه‌گشای‌ ما باشند. همیشه‌ نباید انتظار یك‌ سیر تكاملی‌ كلاسیك‌ و شیوه‌ی‌ "استاد و شاگردی‌" را داشته‌ باشیم‌.»

در شرایطی‌ كه‌ یك‌ جامعه‌ آمادگی‌ پذیرش‌ پدیده‌ای‌ جدید را داشته‌ باشد و زمینه‌هایی‌ برای‌ آن‌ رویداد آماده‌ باشد، نباید مشكلی‌ در ارتباط‌ با مخاطب‌ و جذب‌ آن‌ وجود داشته‌ باشد. پس‌ با این‌ اوصاف‌ مشكل‌ فرهنگ‌ و نبود شناخت‌ از كجا نشأت‌ می‌گیرد؟ از سوی‌ دیگر، این‌ بحث‌ مطرح‌ می‌شود كه‌ روند كنونی‌ باعث‌ نشده‌ است‌ تا مخاطب‌ عام‌ جامعه‌ی‌ ما به‌ درك‌ هنری‌ برسد؛ یكی‌ از راه‌های‌ رسیدن‌ به‌ چنین‌ دركی‌ را گذر زمان‌ می‌دانند: گذر زمان‌ و مبدّل‌شدن‌ یك‌ حركت‌ از مُد به‌ جریان‌. بدون‌شك‌، افراد جامعه‌ با عناصر آشنا و ملموس‌تر با سهولت‌ بیش‌تری‌ ارتباط‌ برقرار می‌كنند و به‌ واقع‌ شاید بتوان‌ عدم‌برقراری‌ ارتباط‌ مناسب‌ مخاطبان‌ را در بیگانه‌بودن‌ با عناصر تشكیل‌دهنده‌ی‌ این‌ قبیل‌ آثار دانست‌.

شهاب‌ فتوحی‌: «مسئله‌ یادگرفتن‌ زبانِ ارتباط‌ با اثر هنری‌ است‌: زبان‌ جهانی‌. البته‌ نوع‌ و میزان‌ لذت‌ حاصل‌ از یك‌ اثر هنری‌ برای‌ هر مخاطب‌ می‌تواند كاملاً متفاوت‌ از دیگری‌ باشد.» بی‌شك‌ یكی‌ از اصلی‌ترین‌ زبان‌های‌ هنر معاصر را می‌توان‌ زبان‌ انتزاع‌ به‌ حساب‌ آورد و می‌توان‌ مسئله‌ را چنین‌ عنوان‌ كرد كه‌ مشكل‌ از عدم‌شناخت‌ این‌ زبان‌ از سوی‌ مخاطبان‌ ما شكل‌ می‌گیرد. ولی‌ در شرایطی‌ كه‌ اكثر عناصر تشكیل‌دهنده‌ی‌ هنرهای‌ بومی‌ ما عناصری‌ كاملاً انتزاعی‌ هستند، پس‌ چگونه‌ است‌ كه‌ ما از ناآشنایی‌ با این‌ زبان‌ صحبت‌ می‌كنیم‌؟ مسلماً عناصر و جزئیات‌ این‌ زبان‌ در هنر ما با هنر غرب‌ كاملاً متفاوت‌ است‌، اما در كلیات‌ بدون‌ شك‌ می‌توان‌ اشتراكاتی‌ را مشاهده‌ كرد: از فرم‌ كلّی‌ یك‌ مسجد گرفته‌ تا كاشی‌ها و نقوش‌ تزئینی‌؛ از تركیب‌بندی‌ یك‌ گلیم‌ تا رنگ‌ و نقش‌ و... شاید اگر در این‌ میان‌ از عناصری‌ بومی‌تر در آثارمان‌ بهره‌ بگیریم‌، به‌ ارتباط‌ بهتری‌ با مخاطب‌ دست‌ یابیم‌.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.