دوشنبه, ۲۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 10 March, 2025
گود جهانی و حریفان قدر

یکی از مؤلفهها و متغیرهای عمده که روند جهانی شدن را شتاب میبخشد، رشد رو به افزایش تجارت بینالملل است. از میان ۱۷۵ کشور فعال در صحنه جهانی - چه کشورهایی که به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمدهاند و چه آن دسته که در انتظار عضویت در این سازمان هستند - تلاشی خستگی ناپذیر را به منظور حضور در عرصه تجارت بینالملل و کسب سهمی مناسب از آن شاهدیم.
کشورمان نیز پس از سالها تلاش برای عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO)، اکنون حدوداً ۵ سال است به عضویت ناظر این سازمان درآمده و اقدامات وسیع و دامنهداری را برای احراز شرایط عضویت دایم به عمل آورده است. یکی از ملزومات مقدماتی و اساسی عضویت در این سازمان، سازگاری کامل نظام حقوقی تجاری با نظام اقتصاد رقابتی و بازار آزاد در تجارت است. نظام تجاری ایران، هنوز فاصله بسیار زیادی با نظام تجارت رقابتی و بازار آزاد تجاری دارد. انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از یک سو و عوامل سیاسی و اقتصادی از سوی دیگر، موجب شدهاند که اقتصاد و نظام تجاری کشورمان طی سالها تحت سیطره دولت قرار گیرند و بخش خصوصی به حاشیه رانده شود.
در خلال سالهای اخیر، دولت با تغییر و اصلاح برخی از قوانین و وضع مقررات جدید از جمله وضع اصول کلی سیاستهای نظام، قانون خصوصی سازی و تأسیس سازمان متبوع آن، تلاشهای خوبی را در جهت کاهش این معضل به عمل آورده است. اما علیرغم اقدامات انجام شده، هنوز قوانین و مقررات موجود، فاصله بسیار زیادی با سازوکارهای سازمان تجارت جهانی دارند. اگر کشورمان واقعاً قصد عضویت در این سازمان را داشته باشد و بخواهد نظام حقوقی تجارت خود را با نظام تجارت رقابتی و بازار آزاد سازگار سازد، چارهای جز الگو پذیری از مقررات این سازمان ندارد.
همان طور که میدانیم، از شروع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر کشور از جمله سطح پایین درآمد ملت، دولت را همواره ناگزیر از اعطای یارانه به بسیاری از کالاها و خدمات مورد نیاز مردم کرده و اکنون دولت پس از سالها تحقیق و تفحص و تلاش برای حذف یارانهها و فراهم آوردن زمینه تجارت آزاد، نهایتاً قانون هدفمند کردن یارانهها را به مرحله اجرا درآورده است.
● هدفمندی و تجارت
قوانین و مقررات ناظر بر خصوصی سازی و هدفمند کردن یارانهها، هر چند یکی از الزامات عضویت ایران در سازمان و انطباق نظام حقوقی تجاری کشور با شرایط نظام اقتصاد و تجارت رقابتی و بازار آزاد به حساب میآیند و به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک میکنند، ولی نواقص موجود در امر خصوصی سازی و ابهامات ملموس در هدفمند کردن یارانهها از یک سو و ادامه وضعیت تحریمهای اقتصادی از سوی دیگر، از جمله موانع بزرگ بر سر راه اقتصاد و تجارت کشور به شمار میروند.
از جمله این ابهامات، میتوان به وضعیت بخش تولیدی کشور که موتور محرکه اقتصاد و تجارت به حساب میآید، اشاره کرد. شایسته است کارگزاران نظام در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری از جمله صنعت، انرژی، معدن، صادرات و واردات، با بررسی این ابهامات، در صدد ارایه راهکارهای مناسب برآمده و موانع موجود را از سر راه اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها بردارند.
اعطای یارانهها در بخش انرژی، هر چند اسراف و تبذیرهای غیرقابل انکاری را موجب شده است که اجرای صحیح قانون میتواند به افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از منابع مالی کمک معتنابهی نماید، ولی نباید از آثار و عواقب منفی رفع یارانهها در این بخش که بخشهای مختلف و متنوعی از اقتصاد و تجارت کشور به آن بستگی دارند، غافل ماند.
برخی از کارشناسان انرژی بر این عقیدهاند که اجرای صحیح قانون میتواند به بهبود بهرهوری انرژی کمک کند، ولی توانایی صنایع و معادن انرژیبر، به دلیل سهم بیشتر انرژی در قیمت تمام شده محصولات، رقابت پذیری آنها را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. این تأثیرات متقابل، نیازمند بررسی دقیق و یافتن راه حلهای مناسب و متعادلیاند که نه اهداف قانون را مخدوش سازند و نه وضعیت واحدهای تولیدی را به مخاطره افکنند.
● تحریمها و تهدیدها
در پیوند با مسأله تحریمهای اقتصادی، هر چند به زعم برخی، این وضعیت، زمینه خلاقیت و خودکفایی را در بخشهای تولیدی و خدماتی کشور فراهم خواهد آورد، ولی از آثار مخرب آن نمیتوان غفلت ورزید. تحریمها - به ویژه تحریمهای بانکی - هماکنون آثار وحشتناکی را در بخشهایی از اقتصاد و تجارت کشور بر جای نهادهاند. پیوستگی و گستردگی شبکه بانکها در سطح جهانی و عدم امکان نقل و انتقال ارزهای معتبر، پرداخت و دریافت اقلام کالاها و خدمات وارداتی و صادراتی را با مشکلات عدیده و جدّی روبهرو کردهاند. نقل و انتقال وجوه از طریق صرافیها و کشورهای ثالث که هنوز به جرگه تحریمها نپیوستهاند، از یک سو با خطراتی روبهرو است و از سوی دیگر، مستلزم هزینههای بیشتر است که مآلاً به قیمت کالاها و خدمات میافزاید و بار آن نهایتاً بر دوش مصرف کنندگان نهایی قرار میگیرد. بازرگانان اعم از صنعتگران و واحدهای تولیدی و خدماتی، همه به نوعی از این تحریمها رنج میبرند.
عدم امکان ورود برخی از کالاها و خدمات مورد نیاز کارخانجات و یا امکان ورود آنها با هزینههای گزاف، موجب توقف و یا رکود تجارت آنها شده و نوعی بحران اقتصادی را به وجود آورده است که در دراز مدت، صدمات جبران ناپذیری را به اقتصاد و تجارت کشور وارد میسازد. با این گونه موانع و مشکلات مهم و اساسی، نمیتوان شعار گونه و گذری برخورد کرد. به جای تهدید به معامله و مقابله به مثل، شایسته است سیاستی مثبت و سازنده پیشه نمود و تدبیر به خرج داد.
ایران کشوری است با امکانات وسیع اقتصادی و تجاری، برخوردار از یک موقعیت ممتاز سیاسی، جغرافیایی و تجاری که هنوز سهم شایسته مقام و موقعیت خود را در قلمرو تجارت جهانی نیافته است. کشورمان، بالقوه از مزایای بسیار قابل توجهی در سطح منطقه برخوردار است، ولی این مزایای بالقوه را باید به فعلیت رساند.

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست