شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

«وسیله نقلیه با کلاس» بهشت را دور می زند


«وسیله نقلیه با کلاس» بهشت را دور می زند

منوریل یا همان وسیله باکلاس تبلیغات تلویزیونی, این بار قرار است شهرداری و شورای شهر پایتخت در خیابان بهشت را دور بزند

منوریل یا همان وسیله باکلاس تبلیغات تلویزیونی، این بار قرار است شهرداری و شورای شهر پایتخت در خیابان بهشت را دور بزند و در حالی که این دو نهاد قانونی کارشناسی بودن آن را تائید نکرده اند و پس از گذشت ۹ ماه از سال رئیس شورای شهر تهران از خداوند می خواهد که بودجه مترو توسط دولت پرداخت شود با پافشاری و اصراری کم نظیر روی ریل بی توجهی به شورای شهرمنتخب مردم و انتقادات پرشمار مطرح شده در این خصوص به حرکت در آید.

شهردار سابق تهران ساختمان شهرداری در خیابان بهشت را به قصد ساختمان ریاست جمهوری در پاستور ترک می کرد بسیاری نسبت به سرنوشت پروژه پر حرف و حدیث منوریل کنجکاو بودند. در حالی که هنوز پس از گذشت حدود ۴ سال از کلنگ زنی این پروژه همچنان سرنوشت آن در ابهام قرار دارد.

▪ پافشاری دولت نهم بر منوریل،چرا ؟

این سوال در ابتدا به ذهن متبادر می شود که وقتی شورای شهر قرار است حرف اول و آخر تصمیم گیری برای تهران را بزند اصرار دولت برای تصمیم سازی در مورد یک مدل لوکس و پرخرج اما فاقد مزیت های قابل مقایسه با سیستم های کارآمدی چون مترو چیست و چرا دولت به منتخبان مردم و شهردار منتخب آنان در این زمینه بی توجه است؟

به حدود ۳ سال قبل باز می گردیم. دکتر احمدی نژاد شهردار وقت تهران در زمان کلنگ زنی پروژه مونوریل در اسفند ۸۳ آنرا هدیه نوروزی شورای شهر به مردم تهران عنوان کرد و ضمن شجاعانه توصیف کردن اقدام شورای شهر در تصویب این طرح این وسیله را کلید حل مشکل ترافیک پایتخت عنوان کرده بود. وی پشتوانه منوریل را یک مطالعه ۸ ساله دانسته بود و. ...

در عین حال دکتر حمید بهبهانی معاون حمل و نقل و ترافیک وقت شهرداری تهران هم که در آن زمان توجیهات فراوانی را در جهت اجرای این طرح در جلسات شورا و افکار عمومی داشت پس از طی مدت ۲‎/۵سال از کلنگ زنی پروژه گفته بود: منوریل را شورای شهر (دوم) به من تحمیل کرد و برخی اظهار نظرها در خصوص طرح نهایت بی محبتی و توجیه پذیر بودن آن ربطی به شهرداری ندارد و خوابیدن پروژه هم به دلایل سیاسی بوده است.

▪ منوریل و حافظه فراموش شده شورای عالی ترافیک

قانون شورای عالی ترافیک کشور در سال ۷۲ به تصویب مجلس رسید و بر اساس این قانون مصوبات شورا پس از تایید وزیر کشور برای تمام دستگاهها لازم الاجرا است و همچنین تمام مسئولیت های سیاستگذاری، برنامه ریزی ،هدایت ،نظارت و انتظامات ترافیک بر عهده شورای عالی ترافیک است.

اما نکته جالب اظهار نظر دکتر بهبهانی معاون وقت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در زمان کلنگ زنی پروژه منوریل در سال ۸۳ است. وی درباره نیاز به مصوبه شورای عالی ترافیک با توجه به مخالفت این شورا با احداث مونوریل گفته بود: هر چیز که نیازمند بودجه دولت باشد نیاز به مصوبه این شورا دارد اما از آنجا که این طرح بدون پشتوانه دولتی است بنابراین نیازی به مصوبه شورای عالی ترافیک ندارد.

دبیر فعلی شورای عالی ترافیک در حالی مصوبه شورای شهر را به دلیل تامین بودجه از سوی دولت ضروری نمی داند که در دوره سابق شهرداری گفته بودهر چیز که نیازمند بودجه دولت باشد نیاز به مصوبه این شورا دارد اما از آنجا که این طرح بدون پشتوانه دولتی است بنابراین نیازی به مصوبه شورای عالی ترافیک ندارد.

و نکته جالب تر اینکه پس از ۴ سال و راهیابی مدیران شهری به مدیریت اجرایی کشور دبیر شورای عالی ترافیک که در آن زمان مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری و از دست اندرکاران احداث مونوریل بود اینبار در حمایت از نقش و جایگاه شورای عالی ترافیک گفته است:از آنجا که دولت مونوریل را با بودجه خود احداث می کند نیازی به مصوبه شورای شهر و موافقت شهرداری تهران ندارد و وقتی شورای عالی ترافیک مونوریل را لازم الاجرا می داند شورای شهر هم باید به وقوع این مساله کمک کند.هر چند در آن زمان شهرداری تنها موافقت شورا را در این زمینه کافی می دانست و موفق شده بود تا مصوبه شورای شهر را با ارائه طرحی ۲ صفحه ای پشت درهای بسته کسب کند. ( روزنامه ایران ۱ آبانماه)

▪ سکوت مبهم شورای شهر

ابهامات مالی،فنی و کارشناسی پروژه منوریل از همان ابتدا به صورتی بود که نائب رئیس شورای شهر از برخی دلال بازیها در جریان این پروژه خبر داده بود و در همین راستا مدیر عامل وقت سازمان مشارکتهای مردمی شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری گفته بود: در مورد پولهایی که از مشارکت کنندگان در دوره قبلی مدیریت شهرداری گرفته شده حسابرس گذاشته ایم. وی در گزارشی اعلام کرده است که نتوانسته به این نتیجه برسد که پولها کجاست و نتایج بررسی های ۹ ماهه برروی منوریل را به شورای شهر و شهرداری تهران اعلام کرده ایم.

وی همچنین تصریح کرده است: سندی برای هزینه کردها وجود ندارد و شرکت مجری حاضر نیست که اسناد مربوطه را در اختیار شهرداری قرار دهد و تنها کسی که می تواند به این ابهامات پاسخ دهد معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و مجری پروژه است.

حال آنکه دکتر بهبهانی در اظهار نظری جالب منوریل را تحمیل شورا به خود دانسته بود.

همچنین لازم به ذکر است که شهرداری در آن برهه زمانی حتی حاضر بود منوریل را بدون مصوبه شورا اجراکند. عقد قرارداد قبل از مصوبه شورا و همچنین اعلام خبر کلنگ زنی پروژه احداث منوریل در ضیافت شام خبرنگاران در بی اطلاعی اعضای شورای شهر دوم دلایل خوبی برای این ادعا است و پس از اطلاع یافتن برخی اعضا بوده است که شهرداری حاضر شده است تا به گفته دکتر شکیب رئیس کمیسیون عمران شورا طرحی ۲ صفحه ای را جهت توجیه پروژه به شورا ارائه دهد و شورای دوم هم آنرا در نهایت همکاری پشت درهای بسته به تصویب برساند.

با این همه مهندس چمران رئیس شورای دوم و سوم شورای شهر در زمان تصویب طرح منوریل گفته بود: این طرح کاملا علمی و مطالعه شده است و قطعا وقتی طرحی در شورا به تصویب می رسد بر روی آن کار صورت گرفته و پروژه منوریل نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی در عین حال آنرا آزمایشی و به منظور دستیابی به نتایج ناشی از آن دانسته بود.

در همین حال دکتر دانشجو سخنگوی شورای شهر سوم اخیرا در اظهار نظری محتاطانه اعلام کرد: خدا نکند دولت منوریل را بدون مصوبه شورا احداث کند و از دولت خواست شورا را در جریان این مساله قرار دهد.

علیرغم اظهار نظر دکتر حمزه شکیب مبنی بر اینکه احداث منوریل بدون موافقت شورا و شهرداری با برخورد اجرائیات شهرداری روبرو خواهد شد و نیز علیرغم اعتراضات شدید برخی از اعضای شورا نظیر نجفی،ابتکار،شکیب و. . . موج جدید اقدامات دولت در خصوص احداث منوریل در سکوت رئیس شورای شهر و سایر اعضا به راه افتاده است و همچنان با خبر احتمال احداث آن حتی در شهرهای دیگر کشور به راه خود ادامه می دهد.



همچنین مشاهده کنید