دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
آسیب شناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان
![آسیب شناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان](/web/imgs/16/152/95p0z1.jpeg)
● شناخت پدیده خاورشناسی و منشأ آن
در تعریف استشراق گفتهاند:
«العلم باللغات و الأدب و العلوم الشرقیهٔ.»(۱) و عالم به آن را مستشرق (خاورشناس) میگویند.
پدیده خاورشناسی یا استشراق، در اصطلاح، به مجموعه مطالعات مربوط به شرق اطلاق میشود؛ خواه این مطالعات به ملیتها و اقوام برگردد یا به ادیان و ادبیات. بدینسان مطالعات ایرانشناسی، عربشناسی، هندشناسی، چین و تركشناسی و نیز اسلامشناسی، یا مطالعه ادیان و آیینهای كهن شرقی چون زرتشتیگری، بودیسم و ... همه در این مقوله میگنجد. البته اگر چه مصداق خاورشناسان فقط غربیها نیستند، امّا عادتا اكثر ایشان غربیاند.
ادوارد سعید در تعریف شرقشناسی مینویسد:
«شرقشناسی به رشتهای اطلاق میشود كه درباره شرق گفت و گو میكند، مینویسد و میآموزد. به عبارت دیگر، شرقشناسی رشته فعالیت كسی است كه در خصوص شرق مطالعه میكند و یافتههای خود را در اختیار دیگران میگذارد... شرقشناسی علمی است كه درباره شرق قضاوت كرده و واقعیتهای آنها را بررسی و تفسیر میكند.»(۲)
● شرق در نگاه غربیان:
۱) مفهوم جغرافیایی؛ در این معنی، مراد از شرق همان آسیا، خاورمیانه باستانی و دنیای غیر اروپایی است.
۲) مفهوم ایدئولوژیكی؛ كه شرق مسلمان را در مقابل غرب مسیحی قرار میدهد.
۳) مفهوم سیاسی؛ به خطری اشاره دارد كه دنیای مسیحیت و غرب سرمایهداری را تهدید میكند.
● پیدایش خاورشناسی
زمان شروع مطالعات خاورشناسی از سوی غربیان دقیقا شناخته شده نیست. برخی رگههای آن را در یونان باستان جست و جو كرده و تاریخ «هرودت» را نوعی خاورشناسی دانستهاند. گاه خاورشناسی را میراث كنجكاویها و پژوهشهایی دانستهاند كه مسیحیان پس از پایان گرفتن جنگهای صلیبی در برابر فرهنگ اسلامی آغاز كردند...؛ ولی میتوان گفت خاورشناسی به صورت جدی در قرن شانزدهم در اروپا شكل گرفت و در قرن هفدهم با اختصاص كرسیهایی به آموزش زبان عربی در فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند، ایتالیا و ... آشكار گردید.(۳)
● انگیزههای خاورشناسان
یكی از صاحبنظران انگیزههای خاورشناسان را به سه دسته تقسیم میكند:
۱) انگیزههای تبشیری؛
۲) اغراض و اهداف استعماری؛
۳) انگیزههای علمی(۴).
این مطلب، یكی از موضوعاتی است كه نویسندگان مسلمان همیشه با تردید بدان نگریستهاند. گر چه برخی به این فعالیتها خوشبین بوده، امّا بیشتر ایشان بر تردید خویش پای فشرده و از آن تلقی بدبینانه داشتهاند. تا آنجا كه به موضوع این مقاله مربوط است، مطالعات قرآنی و پژوهش در معارف آن توسط محققان و متفكران مسیحی، منحصر در خاورشناسان هم نبوده است. اگر چه جمع عمدهای از ایشان خاورشناسانی بودهاند كه بنا به طبیعت مطالعه فرهنگ شرقی و اسلامی باید به قرآن كتاب آسمانی مسلمانان توجّه میكردند، امّا گروه دیگر افرادی بودند كه اسلامشناسی یا دینشناسی رشته تخصصی آنان بوده و به این دلیل، به قرآن به عنوان یك كتاب مقدّس توجّه كردهاند و گاه بررسی معارف قرآنی توسط روحانیان رسمی كلیسا با هدف تقریب ادیان الهی و توجّه به جوهر ادیان انجام شده است كه البته این كار پرارزشی است ولی به ندرت كشیشان به آن پرداختهاند.
انگیزهها هر چه باشد، نمیتوان این پدیده را نادیده انگاشت و به بهانه مغرضانه بودن آنها، به تحلیل و پژوهش درباره آن نپرداخت؛ زیرا علاوه بر آنكه كنجكاویهای علمی انسانها ـ به هر انگیزه كه باشد ـ سهمی در بنای عظیم معارف بشری دارد، نگریستن در آنها باعث سود بردن از پژوهشهای عالمانه و توانایی بر تحلیل و پاسخگویی به موارد نادرست و غیر علمی میشود.
این مقاله، به صورت فشرده، به مسئلهشناسی و آسیبشناسی روشهای مطالعات خاورشناسان در زمینه قرآن میپردازد.
● مسئلهشناسی پژوهشهای قرآنی خاورشناسان
مطالعات خاورشناسان در حوزه اسلام، ابعادی گسترده دارد و از میان آنها به قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، فقه، فلسفه و سایر علوم میتوان اشاره كرد.
خاورشناسان در هر زمینه آثار فراوانی منتشر ساختهاند كه آن آثار، بازتابهای گستردهای در میان مسلمانان داشته و مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.مطالعات قرآنی آنان به دو محور قرآن و تفسیر برمیگردد. در مورد قرآن، شبهاتی پیرامون تاریخ و نیز علوم قرآن مطرح كردهاند كه از نقلش به رعایت اختصار صرفنظر میشود.
در مورد تفسیر میتوان موضوعات مطالعاتی را به صورت زیر خلاصه كرد:
۱) شبهات آنها پیرامون تفسیر مأثور.
۲) تفسیر به رأی و دیدگاههای ایشان در خصوص آن.
۳) گاه آنچه از سوی خاورشناسان تفسیر نام گرفته، برداشتهای فرقهای مثل تصوف و نظائر آن است.
تفصیل این موارد، مجال دیگری میطلبد.
● آسیبشناسی روشهای خاورشناسان در روند مطالعات قرآنی
واقعیت آن است كه روششناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان به دو دلیل امری دشوار است:یكی اینكه نحوه عملكرد آنها در مطالعات قرآنی هماهنگ نیست. دیگر آنكه دامنه این مطالعات از حیث موضوع و زمان بسیار گسترده است. از اینرو هدف ما در این بخش، تنها شناسایی برخی عناصرِ غالبا مشترك مشكلزا در روش آنان است كه در موضوعات زیر خلاصه میشود:
الف) ذهنیتها و پیشفرضهای آنان؛
ب) مراجعه نادرست به منابع و مراجعه به منابع نادرست (خطای مراجعه)؛
ج) خطا در استظهار از متون، برداشتها، استنباطها و استنتاجها (خطای فهم).
منابع و مآخذ
۱ ـ ابن اثیر، الكامل فی التاریخ.
۲ ـ ابن جزری، النشر فی قراءات العشر.
۳ ـ ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، بیروت، دارالكتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.
۴ ـ الصغیر، محمّد حسین علی، خاورشناسان و پژوهشهای قرآنی، ترجمه محمّد صادق شریعت، مؤسسه مطلع الفجر، ۱۳۷۲ش.
۵ ـ بلاشر، رژی، در آستانه قرآن.
۶ ـ حمدی، محمود، الاسلام و المستشرقون، قاهره، مكتبهٔ وهبه، ۱۴۰۴ق.
۷ ـ رضوان، عمر ابراهیم، آراء المستشرقین حول القرآن الكریم و تفسیره، ریاض، دارالطیبهٔ، ۱۴۱۳ق.
۸ ـ سحاب، ابوالقاسم، فرهنگ خاورشناسان، انتشارات كتاب سحاب.
۹ ـ سعید، ادوارد، شرقشناسی (شرقی كه آفریده غرب است)، ترجمه اصغر عسكری خانقاه ـ حامد فولادوند، تهران، انتشارات عطائی، ۱۳۶۱ش.
۱۰ ـ شلبی، عبدالجلیل، الاسلام و المستشرقون، قاهره، ۱۹۷۷م.
۱۱ ـ طبری، ابن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن.
۱۲ ـ عزوزی، حسین، دراسات فی الاستشراق و مناهجه، چاپ فاس، ۱۴۱۹ق.
۱۳ ـ گلدزیهر، مذاهب التفسیر الاسلامی، ترجمه عبدالحلیم نجّار، قاهره.
۱۴ ـ مقدادی، فؤاد كاظم، اسلام و شبهات المستشرقین، مجمع عالمی اهل بیت، ۱۴۱۶ق.
۱۵ ـ الندوی، ابوالحسن، الاسلام و المستشرقون.
پینوشتها:
۱ ـ المنجد، ماده شرق.
۲ ـ ادوارد سعید، شرقشناسی، شرقی كه آفریده غرب است، ترجمه اصغر عسكری خانقاه ـ حامد فولادوند، ص ۶-۵.
۳ ـ طبقات المستشرقین، ص ۴؛ ابوالقاسم سحاب، فرهنگ خاورشناسان، ص ۱۲.
۴ ـ محمّد حسین علی الصغیر، خاورشناسان و پژوهشهای قرآنی، ترجمه محمّد صادق شریعت، ص ۱۷.
۵ ـ الاسلام و المستشرقون، ص ۱۲۶-۱۲۵، به نقل از: عمر ابراهیم روضان، آراء المستشرقین حول القرآن الكریم.
۶ ـ به نقل از: سید ابوالقاسم حسینی، «خاورپژوهان قرآن»، صحیفه مبین، سال هشتم، دوره دوم، ش ۲، ص ۴۲.
۷ ـ محمّد شامهٔ، الاسلام فی الفكر الغربی، ص ۸۶.
۸ ـ بنگرید به: حسین عزوزی، دراسات فی الاستشراق و مناهجه، ص ۵۴.
۹ ـ ابن حجر، فتح الباری، ج ۹، ص ۳۱۰.
۱۰ ـ بنگرید به: گلدزیهر، مذاهب التفسیر الاسلامی، ص ۷۸، ۸۳، ۹۰ و ۹۱.
۱۱ ـ همان.
۱۲ ـ ابن اثیر، الكامل، حوادث سال ۳۰؛ ابن جندی، النشر، ص ۷.
۱۳ ـ ابن حجر، فتح الباری، ج ۸ ، ص ۱۵.
۱۴ ـ بلاشر، در آستانه قرآن، ص ۵۶.
۱۵ ـ همان.
۱۶ ـ رژی بلاشر، در آستانه قرآن، ص ۷.
۱۷ ـ توبه / ۱۰۳.
۱۸ ـ به نقل از: عمر ابراهیم رضوان، آراء المستشرقین حول القرآن و تفسیره، ج ۱، ص ۸۳ .
۱۹ ـ الاسلام و المستشرقین، ص ۱۲۲-۱۲۱.
۲۰ ـ همان، ص ۹۱-۸۳ . مؤلّف تعدادی از خاورشناسان دارای این عقیده را نام برده است.
۲۱ ـ به نقل از: حسن حكیم باشی، «معرفی توصیفی شبهات و ردود حول القرآن الكریم»، پژوهشهای قرآنی، سال ۱۳۸۲، ش ۳۳، ص ۲۳۴.
منبع:فصلنامه مشكوهٔ، شماره ۸۱
نویسنده:زهرا اخوان صرّاف
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست