دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا

آسیب شناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان


آسیب شناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان

خاورشناسان در هر زمینه آثار فراوانی منتشر ساخته اند كه آن آثار, بازتاب های گسترده ای در میان مسلمانان داشته و مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است مطالعات قرآنی آنان به دو محور قرآن و تفسیر برمی گردد

● شناخت پدیده خاورشناسی و منشأ آن

در تعریف استشراق گفته‏اند:

«العلم باللغات و الأدب و العلوم الشرقیهٔ.»(۱) و عالم به آن را مستشرق (خاورشناس) می‏گویند.

پدیده خاورشناسی یا استشراق، در اصطلاح، به مجموعه مطالعات مربوط به شرق اطلاق می‏شود؛ خواه این مطالعات به ملیتها و اقوام برگردد یا به ادیان و ادبیات. بدین‏سان مطالعات ایران‏شناسی، عرب‏شناسی، هندشناسی، چین و ترك‏شناسی و نیز اسلام‏شناسی، یا مطالعه ادیان و آیینهای كهن شرقی چون زرتشتی‏گری، بودیسم و ... همه در این مقوله می‏گنجد. البته اگر چه مصداق خاورشناسان فقط غربیها نیستند، امّا عادتا اكثر ایشان غربی‏اند.

ادوارد سعید در تعریف شرق‏شناسی می‏نویسد:

«شرق‏شناسی به رشته‏ای اطلاق می‏شود كه درباره شرق گفت و گو می‏كند، می‏نویسد و می‏آموزد. به عبارت دیگر، شرق‏شناسی رشته فعالیت كسی است كه در خصوص شرق مطالعه می‏كند و یافته‏های خود را در اختیار دیگران می‏گذارد... شرق‏شناسی علمی است كه درباره شرق قضاوت كرده و واقعیتهای آنها را بررسی و تفسیر می‏كند.»(۲)

● شرق در نگاه غربیان:

۱) مفهوم جغرافیایی؛ در این معنی، مراد از شرق همان آسیا، خاورمیانه باستانی و دنیای غیر اروپایی است.

۲) مفهوم ایدئولوژیكی؛ كه شرق مسلمان را در مقابل غرب مسیحی قرار می‏دهد.

۳) مفهوم سیاسی؛ به خطری اشاره دارد كه دنیای مسیحیت و غرب سرمایه‏داری را تهدید می‏كند.

● پیدایش خاورشناسی

زمان شروع مطالعات خاورشناسی از سوی غربیان دقیقا شناخته شده نیست. برخی رگه‏های آن را در یونان باستان جست و جو كرده و تاریخ «هرودت» را نوعی خاورشناسی دانسته‏اند. گاه خاورشناسی را میراث كنجكاوی‌ها و پژوهش‌هایی دانسته‏اند كه مسیحیان پس از پایان گرفتن جنگ‌های صلیبی در برابر فرهنگ اسلامی آغاز كردند...؛ ولی می‏توان گفت خاورشناسی به صورت جدی در قرن شانزدهم در اروپا شكل گرفت و در قرن هفدهم با اختصاص كرسی‌هایی به آموزش زبان عربی در فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند، ایتالیا و ... آشكار گردید.(۳)

● انگیزه‏های خاورشناسان

یكی از صاحبنظران انگیزه‏های خاورشناسان را به سه دسته تقسیم می‏كند:

۱) انگیزه‏های تبشیری؛

۲) اغراض و اهداف استعماری؛

۳) انگیزه‏های علمی(۴).

این مطلب، یكی از موضوعاتی است كه نویسندگان مسلمان همیشه با تردید بدان نگریسته‏اند. گر چه برخی به این فعالیتها خوشبین بوده، امّا بیشتر ایشان بر تردید خویش پای فشرده و از آن تلقی بدبینانه داشته‏اند. تا آنجا كه به موضوع این مقاله مربوط است، مطالعات قرآنی و پژوهش در معارف آن توسط محققان و متفكران مسیحی، منحصر در خاورشناسان هم نبوده است. اگر چه جمع عمده‏ای از ایشان خاورشناسانی بوده‏اند كه بنا به طبیعت مطالعه فرهنگ شرقی و اسلامی باید به قرآن كتاب آسمانی مسلمانان توجّه می‏كردند، امّا گروه دیگر افرادی بودند كه اسلام‏شناسی یا دین‏شناسی رشته تخصصی آنان بوده و به این دلیل، به قرآن به عنوان یك كتاب مقدّس توجّه كرده‏اند و گاه بررسی معارف قرآنی توسط روحانیان رسمی كلیسا با هدف تقریب ادیان الهی و توجّه به جوهر ادیان انجام شده است كه البته این كار پرارزشی است ولی به ندرت كشیشان به آن پرداخته‏اند.

انگیزه‏ها هر چه باشد، نمی‏توان این پدیده را نادیده انگاشت و به بهانه مغرضانه بودن آنها، به تحلیل و پژوهش درباره آن نپرداخت؛ زیرا علاوه بر آنكه كنجكاویهای علمی انسانها ـ به هر انگیزه كه باشد ـ سهمی در بنای عظیم معارف بشری دارد، نگریستن در آنها باعث سود بردن از پژوهشهای عالمانه و توانایی بر تحلیل و پاسخگویی به موارد نادرست و غیر علمی می‏شود.

این مقاله، به صورت فشرده، به مسئله‏شناسی و آسیب‏شناسی روشهای مطالعات خاورشناسان در زمینه قرآن می‏پردازد.

● مسئله‏شناسی پژوهش‌های قرآنی خاورشناسان

مطالعات خاورشناسان در حوزه اسلام، ابعادی گسترده دارد و از میان آنها به قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، فقه، فلسفه و سایر علوم می‏توان اشاره كرد.

خاورشناسان در هر زمینه آثار فراوانی منتشر ساخته‏اند كه آن آثار، بازتابهای گسترده‏ای در میان مسلمانان داشته و مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.مطالعات قرآنی آنان به دو محور قرآن و تفسیر برمی‏گردد. در مورد قرآن، شبهاتی پیرامون تاریخ و نیز علوم قرآن مطرح كرده‏اند كه از نقلش به رعایت اختصار صرف‏نظر می‏شود.

در مورد تفسیر می‏توان موضوعات مطالعاتی را به صورت زیر خلاصه كرد:

۱) شبهات آنها پیرامون تفسیر مأثور.

۲) تفسیر به رأی و دیدگاههای ایشان در خصوص آن.

۳) گاه آنچه از سوی خاورشناسان تفسیر نام گرفته، برداشتهای فرقه‏ای مثل تصوف و نظائر آن است.

تفصیل این موارد، مجال دیگری می‏طلبد.

● آسیب‏شناسی روش‌های خاورشناسان در روند مطالعات قرآنی

واقعیت آن است كه روش‏شناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان به دو دلیل امری دشوار است:یكی اینكه نحوه عملكرد آنها در مطالعات قرآنی هماهنگ نیست. دیگر آنكه دامنه این مطالعات از حیث موضوع و زمان بسیار گسترده است. از این‏رو هدف ما در این بخش، تنها شناسایی برخی عناصرِ غالبا مشترك مشكل‏زا در روش آنان است كه در موضوعات زیر خلاصه می‏شود:

الف) ذهنیت‌ها و پیش‌فرض‌های آنان؛

ب) مراجعه نادرست به منابع و مراجعه به منابع نادرست (خطای مراجعه)؛

ج) خطا در استظهار از متون، برداشت‌ها، استنباط‌ها و استنتاج‌ها (خطای فهم).

منابع و مآخذ

۱ ـ ابن اثیر، الكامل فی التاریخ.

۲ ـ ابن جزری، النشر فی قراءات العشر.

۳ ـ ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، بیروت، دارالكتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.

۴ ـ الصغیر، محمّد حسین علی، خاورشناسان و پژوهشهای قرآنی، ترجمه محمّد صادق شریعت، مؤسسه مطلع الفجر، ۱۳۷۲ش.

۵ ـ بلاشر، رژی، در آستانه قرآن.

۶ ـ حمدی، محمود، الاسلام و المستشرقون، قاهره، مكتبهٔ وهبه، ۱۴۰۴ق.

۷ ـ رضوان، عمر ابراهیم، آراء المستشرقین حول القرآن الكریم و تفسیره، ریاض، دارالطیبهٔ، ۱۴۱۳ق.

۸ ـ سحاب، ابوالقاسم، فرهنگ خاورشناسان، انتشارات كتاب سحاب.

۹ ـ سعید، ادوارد، شرق‏شناسی (شرقی كه آفریده غرب است)، ترجمه اصغر عسكری خانقاه ـ حامد فولادوند، تهران، انتشارات عطائی، ۱۳۶۱ش.

۱۰ ـ شلبی، عبدالجلیل، الاسلام و المستشرقون، قاهره، ۱۹۷۷م.

۱۱ ـ طبری، ابن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن.

۱۲ ـ عزوزی، حسین، دراسات فی الاستشراق و مناهجه، چاپ فاس، ۱۴۱۹ق.

۱۳ ـ گلدزیهر، مذاهب التفسیر الاسلامی، ترجمه عبدالحلیم نجّار، قاهره.

۱۴ ـ مقدادی، فؤاد كاظم، اسلام و شبهات المستشرقین، مجمع عالمی اهل بیت، ۱۴۱۶ق.

۱۵ ـ الندوی، ابوالحسن، الاسلام و المستشرقون.

پی‌نوشتها:

۱ ـ المنجد، ماده شرق.

۲ ـ ادوارد سعید، شرق‏شناسی، شرقی كه آفریده غرب است، ترجمه اصغر عسكری خانقاه ـ حامد فولادوند، ص ۶-۵.

۳ ـ طبقات المستشرقین، ص ۴؛ ابوالقاسم سحاب، فرهنگ خاورشناسان، ص ۱۲.

۴ ـ محمّد حسین علی الصغیر، خاورشناسان و پژوهشهای قرآنی، ترجمه محمّد صادق شریعت، ص ۱۷.

۵ ـ الاسلام و المستشرقون، ص ۱۲۶-۱۲۵، به نقل از: عمر ابراهیم روضان، آراء المستشرقین حول القرآن الكریم.

۶ ـ به نقل از: سید ابوالقاسم حسینی، «خاورپژوهان قرآن»، صحیفه مبین، سال هشتم، دوره دوم، ش ۲، ص ۴۲.

۷ ـ محمّد شامهٔ، الاسلام فی الفكر الغربی، ص ۸۶.

۸ ـ بنگرید به: حسین عزوزی، دراسات فی الاستشراق و مناهجه، ص ۵۴.

۹ ـ ابن حجر، فتح الباری، ج ۹، ص ۳۱۰.

۱۰ ـ بنگرید به: گلدزیهر، مذاهب التفسیر الاسلامی، ص ۷۸، ۸۳، ۹۰ و ۹۱.

۱۱ ـ همان.

۱۲ ـ ابن اثیر، الكامل، حوادث سال ۳۰؛ ابن جندی، النشر، ص ۷.

۱۳ ـ ابن حجر، فتح الباری، ج ۸ ، ص ۱۵.

۱۴ ـ بلاشر، در آستانه قرآن، ص ۵۶.

۱۵ ـ همان.

۱۶ ـ رژی بلاشر، در آستانه قرآن، ص ۷.

۱۷ ـ توبه / ۱۰۳.

۱۸ ـ به نقل از: عمر ابراهیم رضوان، آراء المستشرقین حول القرآن و تفسیره، ج ۱، ص ۸۳ .

۱۹ ـ الاسلام و المستشرقین، ص ۱۲۲-۱۲۱.

۲۰ ـ همان، ص ۹۱-۸۳ . مؤلّف تعدادی از خاورشناسان دارای این عقیده را نام برده است.

۲۱ ـ به نقل از: حسن حكیم باشی، «معرفی توصیفی شبهات و ردود حول القرآن الكریم»، پژوهشهای قرآنی، سال ۱۳۸۲، ش ۳۳، ص ۲۳۴.

منبع:فصلنامه مشكوهٔ، شماره ۸۱

نویسنده:زهرا اخوان صرّاف


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.