پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
ازدواج سپردن دل به یک شریک مادام العمر است
![ازدواج سپردن دل به یک شریک مادام العمر است](/web/imgs/16/151/9j2t71.jpeg)
کامیابی در آموختن دانش، « فراغت دل» و «آسودگی خاطر» میخواهد . وقتی ذهن پریشان باشد و دل ناآرام و بیقرار، نه میتوان درسی خواند، و نه خواندهها در یاد میماند . از این رو، گاهی در برخی افراد، «ازدواج» و «انتخاب همسر» ، به آرامش خاطر میانجامد و ازشدت اندیشه میکاهد و زمینه برای پرداختن جدی تر به کسب دانش و پیمودن راه زندگی میسازد . البته برخی هم، پریشان فکرتر میشوند و دچار دردسرها و مشکلات! . . . که بماند . پس باید به این مقوله، نگاهی جدی و خردمندانه داشت و انتخابی آگاهانه کرد، تا از مشکلات بکاهد، نه آن که مشکلی بر مشکلات بیفزاید!
ازدواج، یک «برنامه» است که نیاز به فکر، تدبیر، آینده نگری، واقع بینی و هدفداری دارد . آنان که بیهدف و نقشه ازدواج میکنند، «غافلگیر» میشوند و بار ندامت خواهند کشید . ازدواج، گزینش « شریک زندگی» برای یک عمر زیستن است . همچنان که بعضی، دوست یا خانه یا شغل یا رشته تحصیلی را به صورت اتفاقی و تصادفی برمیگزینند و بعدا دچار عواقب سوء آن میشوند، برخی هم بدون شناخت قبلی، بدون بررسی عواقب و نتایج، بدون ملاحظه مسائل جنبی و حاشیهای دست به ازدواج میزنند و چه اشتباهی بزرگتر از این!
انتخاب شریک زندگی، معیار و ملاک میخواهد، معیاری بس حساستر و دقیقتر از آنچه مثلا در خریدن یک عینک و کیف، یا ماشین و موبایل، یا کفش و پیراهن لازم است .
● معیار شما برای «همسر مطلوب» چیست؟
گاهی عشق و علاقه، «چشم بصیرت» را از دیدن واضح ترین چیزها و آشکارترین عیبها و کاستیها غافل میسازد . «جمال» اگر معیاری است، «کمال» معیار برتری است . اگر وضع اقتصادی یک ملاک است، سلامت اخلاقی و اعتبار خانوادگی و فرهنگ و آداب صحیح، ملاک مهم تری است . اگر شریک زندگی انسان، فردی خوش اخلاق، فهمیده، نجیب، پاک، با صداقت، صبور، مؤدب، با فرهنگ، خدا ترس، وظیفه شناس، عاقل، شریف و متعهد و سازگار باشد، به مراتب در به وجود آوردن یک «زندگی معقول» و «خانواده پایدار» نقش بیشتری دارد، تا آن که فقط زیبایی و ثروت و شهرت و خانه و خودرو معیار گزینش باشد .
شناخت خصلتهای شایسته و بایسته در شریک زندگی، به یک نگاه و وعده و لبخند و تلفن و . . . به دست نمیآید . تجربه و آگاهی و شناخت و مشورت و بررسی شرایط و اخلاق خانوادگی و نجابت دودمان و اصل و تبار فامیل لازم دارد .
گاهی ممکن است «جلوه ظاهری» انسان را از «چهره باطنی» افراد، غافل سازد و گاهی تعریف و تمجیدهای دیگران، راه تعقل و تشخیص را میبندد و آدمی را در باتلاق «جمال بی کمال» میافکند .
رسول خدا (ص) فرمود: «زیبا رویانی که فاقد دین و کمالند (خضراء دمن) به گل زیبایی میمانند که در مزبله و خاکروبه روییدهاند، از آنان پرهیز کنید .»
این یک معیار مهم از زبان پیام آور کمال و پاکی و امانت است و چه سخن سودمند و کاربردی و مهمی!
دادگاههای خانواده و محکمههای طلاق، گواه ناپایداری ازدواجهایی است که جنبه تجاری دارد، یا عشقهای اتوبوسی و شناختهای تلفنی و آشناییهایی که از رهگذر پارتیها و جشنها و . . . به دست میآید، که عمیق و واقعی نیست، بلکه سطحی و هوس آلود و ناقص است . به این سؤال اساسی بسیار باید اندیشید و جواب آن را دقیق و روشن و صحیح به دست آورد:
▪ همسر ایدهآل کیست؟
▪ خصوصیات یک زن یا شوهر خوب کدام است؟
با کدام معیار، باید سراغ انتخاب «شریک زندگی» رفت، یا به درخواست و پیشنهاد یک ازدواج، «آری» گفت؟ آری گفتنی که بار سنگین یک عمر را بر دوش انسان میگذارد!
«اگر کسی سراغ شما آمد که اخلاق و دیانت او را میپسندید، با او ازدواج کنید، وگرنه دچار فتنه در روی زمین و فساد بزرگ میشوید .» این، مضمون کلام حضرت رسول (ص) است . درستی این سخن را هم تجربه و مشاهدات روزمره در جامعه، نشان میدهد. وقتی معیارهای غلط و هوسهای زود گذر و شناختهای ناقص یا انگیزههای مادی و سود جویانه، در این مساله مهم نقش اصلی را ایفا کند، کار به همان جا میکشد که شاهدیم . زیبایی و جمال، یک نقطه قوت و مثبت است و میتواند یک ملاک به شمار آید، اما در صورتی که با پاکدامنی، نجابت و تقوا در تعارض قرار نگیرد .با غفلت از اصالت خانوادگی و تربیت و اخلاق پدر و مادر و عفاف خود دختر، هیچ تضمینی برای پیدایش بنیان استوار یک خانواده و کانون صلح و صفا و آبرومندی نیست . سنتهای دینی و ملی را نباید نادیده گرفت . به صلاح دید و مصلحت شناسی والدین و افراد دلسوز هم نباید بیاعتنایی کرد . فرهنگ خودی ما، به اصول خوبی آمیخته و بر پایههای متینی استوار است، به شرط آن که آن را در مقابل فرهنگ بیگانه و وارداتی قرار ندهیم و به «آنچه خود داریم» به دیده حقارت نگاه نکنیم و کنار نگذاریم!
سستی بنیان خانوادهها را بیشتر در میان کسانی میتوان یافت که به اصول مکتبی و ارزشهای فرهنگ خودی بیاعتنا یا از آنها بی خبر و بیگانه یا گریزان باشند .
باری . . . ازدواج، تنها در آمدن از «تنهایی» نیست، بلکه رسیدن به «همدلی» و «همراهی» و «هم روحی» است .
چه کسی گفته که باید محبت را حراج کرد و به قیمت مفت یا ارزان، آن را نثار این و آن کرد و خانه دل را به ملکیت یا اجاره کسی داد که «حریم دل» را پاس نمیدارد؟
خانه را اگر خالی نگه داریم، بهتر از آن است که آن را به یک دزد، و آدم نالایق اجاره دهیم .
ازدواج، سپردن «خانه دل» به یک «شریک مادام العمر» است . در انتخاب این شریک، بیشتر دقت کنیم .
جواد محدثی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست