پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
ولی, ولایت, عقلانیت
در غدیر خم پیامبر به دستور خدای متعال امیرالمومنین(ع) را بهعنوان امام و ولی جامعه اسلامی معرفی میکند ولی تاریخ اسلام بعد رحلت پیامبر(ص) شاهد ولایتگریزی امت بودو به فاصله چند دهه شاهد ولایتستیزی بود که اوج آن را در فاجعه عاشورا میتوان دید. گرچه عاشورا سکهای دو رو است و در یک طرف اوج ولایتپذیری اصحاب حضرت قابل مشاهده است؛ والله انی لا اعلم اصحابا اوفی و لاخیرا من اصحابی (مفید، ارشاد، ج۲، ص ۹۱) ولی در تحلیل اجتماعی، جامعه وامت اسلامی گرفتار ولایتستیزی و رکون به طاغوت شده بهگونهای که حتی فریاد حسین(ع) نیز قادر به بیداری آنها نیست.
در این شرایط بحرانی و حساس رسالت امامان شیعه تمهید و آمادهسازی جامعه بشری برای ولایتپذیری است که از آن به ظهور یاد میشود. براساس این تحلیل ظهور در امتداد عاشورا نیست بلکه در مقابل آن عاشورا تجلی اوج ولایتستیزی و ظهور تجلی اوج ولایتپذیری امت است.
رهاورد این چرایی و تحلیل رهنمون سیاستگذاری کلان جمهوری اسلامی است که زمینهسازی ظهور را شعار خود قرارداده است.
راز و رمز ادبار جامعه نه افراد به امام چه بوده است؟ و امامان شیعه با چه سیاست و خط مشی کلانی به پرورش و تربیت اجتماع برای آمادگی ظهور پرداختهاند؟ و نظام جمهوری اسلامی چگونه از آن سیره برای سیاست خود استفاده کند، اینها سوالات اساسی این پژوهش محسوب میگردد.
در معارف دین عقل حجت باطنی و امام حجت ظاهری معرفی شده است.
ان لله علی الناس حجتین. حجه ظاهره و حجه باطنه. فاما الظاهره فالرسل والانبیاء والائمه و اما الباطنه فالعقول. (کافی، ج۱، ص ۱۶)
با این نگاه و اعتقاد میتوان گفت که جامعه به میزان بهرهمندی از عقلانیت، ولایتپذیر خواهد بود. و البته پرواضح است که عقلانیت دین که بستر پذیرش ولایت است تفسیری جدا از عقلانیت مدرن و سکولار دارد.
اگرچه مفهوم اصلی و کلیدی در مدرنیته خردباوری و عقلانیت است و اعتقاد به اندیشه و خرد بشری در نیل به جامعه آرمانی به مدد علم به چشم میخورد (ایان باربور، علم و دین، ص ۷۰) ولی عقل مدرن عقلی تجربی و راز زداست که هدف آن تصرف در دنیا و استیلاجویی بر طبیعت و انسان است. از بدی و خوبی فاعل و پلیدی و پاکی فعل سخن نمیگوید تنها سخن از سود و زیان افعال است و چنین بود که تفکر سکولار تبیین شد. قصه سکولاریسم قصه عقل غیردینی است اگرچه ضددینی نیست، دینی هم نیست. (سروش، کیان، ش ۲۶، ص ۱۱)
پرواضح است عقل مدرنیته که سیطره آشکار نفس اماره بر انسان را مدلل میسازد، نمیتواند تمهید لازم برای بسط ولایت ا لهی در شئون فرد و جامعه را بیندیشد.
عقلانیت دینی و مدرن هم به لحاظ مدرک و روش و هم به لحاظ مدرک و محتوا با هم تفاوتهای عیانی دارند. در سطح معرفت رهاورد عقلانیت دینی حکمت است در صورتی که رهآورد عقلانیت مدرن از سطح دانشهای تجربی و حسی فراتر نمیرود،دیگر آنکه عقلانیت دین حقیقت محور است برخلاف عقلانیت سکولار که تابع قرارداد است. اعتماد به وحی به عنوان منبعی از منابع شناخت و اعتقاد به مسئولیت انسان و خودکفا نبودن عقل از دیگر مشخصههای عقل دینی است. (امانالله فصیحی، عقلانیت دینی و سکولار، فصلنامه علوم سیاسی، ش ۵)
عقلانیت دینی را در این کلام کوتاه و نغز میتوان تعریف کرد.
العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان(کافی، ج۱، ص ۱۱)
عقلانیتی که صلاح و سداد را در پی دارد و از لذت و سود و منفعت فراتر رفته و به کشف حقایق هستی وپایبندی به ارزشهای متعالی متعهد است چرا که اصولا عقل، عقال و بند است. نهاد وجودی آدمی که مجمع قوای متفاوت و متعددی است، شهوت، خشم، رحمت و عطوفت که در بیان حضرت به جنود عقل و جهل تعبیر شده است اگر به تمام معنی حاکمیت بلامنازع عقل را پذیرفت و در تنظیم روابط خود به حکمیت عقل تن داد، انسان عاقل و در نتیجه عادل میشود. عدالت عین عقلانیت به این معناست و فسق تبعیت از جنود جهل و پذیرش ولایت طاغوت به جای ولایت عقل است. چنانکه انسان اگر عادل باشد میتواند ادعای حاکمیت عقل بر وجود خود داشته باشد و هم از طرف دیگر کمال عدالت به ولایت عقل است. جامعه انسانی نیز اگر به بخشی از عدالت و عقلانیت رسید میتواند پذیرای حکومت امام برای تکمیل عدالت و عقلانیت باشد، اذا قائم قائمنا وضع یده علی روس العباد فجمع به عقولهم (بحار،ج ۵۲، ص ۳۳۶)
بر این تحلیل ولایتپذیری جامعه رابطه مستقیم با عقلانیت جمعی دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه