چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
دین در عهد علم
تاریخچهای كلی از رویكردهای مختلف در مورد نسبت علم و دین
به نظر می رسد تحولاتی در رویكرد به مسائل و موضوعات حول و حوش رابطه علم و دین وجود داشته باشد. برای این منظور شاید مفیدتر از هر زمان دیگری، اواسط قرن نوزدهم باشد كه علم زیستشناسی بریتانیایی كه تحت كنترل و حكمفرمایی كشیشان انگلیسی، در جستجوی اشكال حیات بود بتواند تصویر كاملی از جهان و در نتیجه وجود و ظمتخالق مدبر را اثبات كند. رویكرد به این موضوعات در اواخر قرن ۱۹ كمرنگ شد و در اوایل قرن ۲۰ پوزیتیویسم طلوع كرد نخست افكار اگوست كنت و بعد پوزیتیویسم منطقی) پوزیتیویسم نظریاتی را ترویج می كرد كه معتقد بود دین و علم رابطه دشمنانهای با همدیگر داشتهاند. رویكرد بعد از پوزیتیویسم این بود كه علم و دین هر كدام به راهی جدا رفتند. حالا خصومت هر طرف با وجود و حضور طرف دیگر رو به كاهش می گذارد. در این راستا، یك تلاش جدید در همسخنی وجود دارد. یكی از رهبران این تلاش جدید ایان جی باربور است.
فعالیتهای باربور و تاریخچه كتاب مذكور
باربور كارش را در سال ۱۹۶۶ روی پژوهش تطبیقی علم و دین با كتاب مسایلی چند از علم و دین ۱) شروع كرد، كتابی كه هنوز به طور گسترده مورد استقبال خوانندگان است. كتاب مذكور به وسیله كتاب دیگر بسیار ذی نفوذش به نام اسطوره ها، مدلها و سرمشقها كه پژوهش تطبیقی در علم و دین است، پیگیری شده بود ۱۹۷۴). كتاب تحت بررسی بر اساس سخنرانیهای معتبر جی. فورد نوشته شده كه باربور در دانشگاه آبردین اسكاتلند در پاییز۱۹۸۹ ارائه داده است. گرچه جلد بعدی ۲) آن نیامده است، ولی باربور به این كتاب عنوان جلد I) را نسبت داد; زیرا او وعده داده بود كه دومین سری سخنرانیها در آبردین را كه با عنوان "اخلاق در عصر تكنولوژی" خواهد بود، ارائه دهد و جلد دوم II) بر اساس این رشته سخنرانیها خواهد بود.
محتوای كلی كتاب
در اصل این كتاب یك بررسی تاریخی نیست ،بلكه یك تحقیق فلسفی و كلامی در روابط بین علم و دین است. به طور مشخص، خطابههای باربور عبارتند از: جایگاه دین در عصر علم كجاست؟ انسان امروزی چه طور میتواند به خدا اعتقاد داشته باشد؟ چهنظر و دیدی از خدا با فهم علمی از جهان نامتناقض است؟ الزاما از چه راههایی ایدههایمان درباره طبیعت انسان تحت تاثیر یافتههای علم معاصر قرار میگیرد؟ چه طور میتوان در جستجوی معنا و غایت در حیاتی بود كه عینا واقع شده در جهانی كه توسط علم كشف شده؟ اما برنامه جامعترش همانی است كه او در كتاب اسطورهها، مدلها و سرمشقها ارائه داد. مبارزهاش با نظراتی كه به عنوان قالبهای فكری بی خاصیت و اشتباه، دانش علمی را تنها نمونه دانش درست و قابل اطمینان میدانند و در مقابل، دانش دینی را ذهنی،محدود،احساساتی و به طور واضح و آشكار به هیچ وجه آن را مستحق كلمه ستایش گونه "دانش " نمیداند.
مقدمه بررسی
باربور از نظر تاریخی - منطقی چهار نسبت را كه بین علم و دین وجود دارد مطرح میكند: تضاد، استقلال، همسخنی و همبستگی. وضعیت تضاد این است كه تضادهای حل نشدنیای بین علم و دین وجود دارد. این وضعیت در طرف علم به واسطه كسانی كه مدعیاند متد علمی تنها راه قابل اطمینان در حصول دانش واقعی و درست استبیان شده است كارل ساگان، جاكیوس منود و ایی. او ویلسون) و دین به حوزه افسانه و شعر تعلق دارد. در طرف دین، وضعیت تضاد توسط نص گرایان كتاب مقدس حمایتشده است. كسانی كه معتقدند محتوای تحت اللفظی عبارات متون مقدس درباره جهان طبیعی و بسیاری از این گونه عبارات با ادعاهایی كه علم مدرن درباره طبیعتساخته همخوانی ندارند و ناسازگارند. باربور استدلال میآورد كه این دو گروه در انتخاب بین علم و دین برهانهای نادرستی اقامه میكنند. وضعیت استقلال كه خواستار اجتناب از تضادها است مدعی است كه متعلقات علم ودین در حوزههای كاملا متمایزی قرار داشته و متدهایشان نیز متفاوت است توماس تورانس و جورج لیند بك). بنابراین، تضاد بین علم و دین اصولا غیر ممكن است. وضعیت همسخنی معتقد است كه غالبا مشابهتهای متدولوژیكی بین علم و دین و تقریبا ادعاهایی راجع به واقعیت وجود دارد برای مثال: تئوریهای كلامی آفرینش و تئوریهای علمی كیهانشناسی). اینجا قسمتهایی است كه هر دو با هم ممكن است تداخل كنند ارنان مك مولین، كارل رانر و دیود تراسی). چهارمین وضعیت، وضعیت همبستگی است كه معتقد استبین علم و دین حضور چند نوع عنصر پیوندی ممكن است تئیل هارد دو چاردین، جان كوب و آرتور پیكوك).
نظرات باربور در این كتاب
باربور تركیبی از دو وضعیت همبستگی و همسخنی را اقتباس میكند. او پیشنهاد میكند كه علم و دین میتوانند از همسخنی در حوزه متدلوژی بهره ببرند. او اشاره میكند كه مشابهتهای متدلوژیكی بسیاری بین علم و دین وجود دارد. او برای مثال پیشنهاد میكند كه در ارزیابی اعتقادات جامعه اهل دیانت میتوان از همان معیاری كه در ارزیابی تئوریهای پژوهش علمی استفاده میشود بهره برد; توافق با دادهها، ارتباط منطقی،میدان دید و سرانجام بازدهی; در مسیر معیار به كار برده شده در هر حوزه تفاوتهایی وجود دارد، اما با این حال معیار اصلی برای اندازهگیری صدق ادعاها در هر دوی علم و دین وجود دارد. باربور همچنین بعضی از دیدگاههای وضعیت همبستگی را میپذیرد. برای مثال او عقیده دارد كه الهیات یا كلام امروزی باید اینگونه شروع كند كه: طبیعتیك فرایند تكاملی پویا با خلقتی نو ظهور و تاریخچهای طولانی كه به وسیله تصادف و قانون توصیف شده است P :۲۶) دیدگاه شخص باربور این است كه علم و دین به واسطه پروسههای متافیزیكی میتوانند یكپارچه شوند. این متافیزیك با ریشههای تاریخیاش از آلفرد نورث وایتهد و چارلز هارتشرون تاكید بر تغییر، تصادف، ظهور تكاملی بر عكس تحویل گرایان) و تصوراتی از خدا و عقیده دینی كه خدا به وسیله مشاركتخلاق در جهان فعال است.
ژوهشهای باربور در این كتاب
باربور به طور قابل ملاحظهای در جزئیات تئوریهای فیزیك، ستارهشناسی و زیستشناسی معاصر كاوش كرده با هدف اینكه هماهنگیشان را با سنت مقدس مسیحی- یهودی تعیین كند. نگاهی به اختصار در چند جنبه از سه نظامی كه او تحقیق كرده خواهیم داشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست