سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

مدلی برای مدیریت و گردش كار در چاپخانه های فردا


مدلی برای مدیریت و گردش كار در چاپخانه های فردا

تكامل تكنولوژی های چاپ باعث شده تا طیف گسترده ای از خدمات و محصولات برای مشتریان فراهم شود از دیگرسو كارآیی تجهیزات باعث شده تا هزینه ها كاهش یابد و روش ها در كل روند تولید ساده ترشود این تحولات در عین حال باعث شده است تا با اتكا به سیستم های اطلاعات مدیریت, تصمیم گیریی ها منطقی تر و موثرتر صورت گیرد

‌سیستم‌های ‌كامپیوتری ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌ (MIS)‌مدت‌هاست ‌كه ‌به ‌ابزارهای ‌پرقدرت ‌چاپكاران ‌برای ‌انجام ‌دادن ‌بهتر ‌كارها ‌تبدیل ‌شده‌اند.

داشتن ‌پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌برای ‌شركت‌ها ‌كه ‌حاوی ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌محصولات ‌و ‌مواد ‌خام ‌شركت‌هاست، ‌یك ‌موضوع ‌مهم ‌قلمداد ‌می‌‌شود.

پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌انواع ‌گوناگونی ‌دارند. ‌از ‌پایگاه‌های ‌ارزان ‌قیمت ‌برای ‌برآورد ‌امور ‌تا ‌سیستم‌های ‌بسیار ‌پیچیده‌ای ‌كه ‌هم ‌سخت‌افزارها ‌و ‌هم ‌نرم‌افزارهای ‌آن‌ها ‌با ‌سفارش ‌قبلی ‌تهیه ‌شده‌اند ‌و ‌به‌كار ‌سازمان‌های ‌بسیار ‌بزرگ ‌می‌‌خورند. ‌این ‌نوع ‌سیستم‌ها ‌ممكن ‌است ‌برای ‌تحویل ‌به ‌مشتری ‌به ‌زمان ‌بیشتری ‌احتیاج ‌داشته ‌باشند ‌و ‌قیمت‌هایشان ‌حتی ‌بیشتراز ‌یك ‌میلیون ‌یورو ‌باشد. ‌(۴۴‌/‌۱ ‌میلیون ‌یورو).

طیف ‌خدمات ‌پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌می‌‌تواند ‌از ‌برآورد ‌قیمت ‌تا ‌تعیین ‌قیمت ‌تمام ‌شده، ‌كنترل ‌تولید، ‌فروش، ‌بازاریابی، ‌دسترسی ‌مستقیم ‌به ‌مشتریان ‌تا ‌ارتباط ‌با ‌سازمان‌های ‌مرتبط ‌را ‌در ‌برگیرد. ‌درواقع ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌قابلیت ‌ارتباط ‌از ‌راه ‌دور ‌را ‌به‌صورت ‌همزمان ‌و ‌تعاملی ‌در ‌همه ‌عرصه‌های ‌مرتبط ‌با ‌صنعت ‌چاپ ‌دارند. ‌البته ‌باید ‌یادآورشد ‌كه ‌یكی ‌از ‌بایدهای ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌قابلیت ‌كار ‌با ‌ JDF‌است ‌و ‌این‌كه ‌بتوانند ‌امكان ‌تولید ‌و ‌چاپ ‌را ‌از ‌طریق ‌سیستم‌های ‌یكپارچه ‌كامپیوتری ‌فراهم ‌كنند.

● تكنولوژی ‌چاپ‌

‌تكامل ‌تكنولوژی‌های ‌چاپ ‌باعث ‌شده ‌تا ‌طیف ‌گسترده‌ای ‌از ‌خدمات ‌و ‌محصولات ‌برای ‌مشتریان ‌فراهم ‌شود. ‌از ‌دیگرسو ‌كارآیی ‌تجهیزات ‌باعث ‌شده ‌تا ‌هزینه‌ها ‌كاهش ‌یابد ‌و ‌روش‌ها ‌در ‌كل ‌روند ‌تولید ‌ساده‌ترشود. ‌این ‌تحولات ‌در ‌عین ‌حال ‌باعث ‌شده ‌است ‌تا ‌با ‌اتكا ‌به ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت، ‌تصمیم‌گیریی‌ها ‌منطقی‌تر ‌و ‌موثرتر ‌صورت ‌گیرد.

اكنون ‌چاپخانه‌های ‌بسیاری ‌به ‌تولید ‌از ‌طریق ‌سیستم‌های ‌یكپارچه ‌شده ‌كامپیوتری ‌رغبت ‌نشان ‌می‌‌دهند ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌می‌‌كوشند ‌تا ‌روندهای ‌اداری ‌- ‌اجرایی ‌خود ‌را ‌كامپیوتری ‌كنند.

هدف ‌اتخاذ ‌چنین ‌روش‌هایی ‌این ‌است ‌كه ‌تجهیزات ‌منفرد ‌و ‌متفاوت ‌كه ‌اطلاعات ‌را ‌در ‌خود ‌دارند، ‌به ‌صورتی ‌یكپارچه ‌درآیند ‌و ‌این ‌اطلاعات ‌در ‌اختیار ‌روندهای ‌مرتبط ‌با ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌و ‌تجهیزات ‌تكمیلی ‌قرار ‌گیرد.

نخستین ‌گام‌ها ‌در ‌این ‌زمینه ‌از ‌سوی ‌سازندگان ‌ماشین‌های ‌چاپ ‌برداشته ‌شد، ‌چرا ‌كه ‌آن‌ها ‌می‌‌خواستند ‌به ‌این ‌ترتیب ‌از ‌زمان ‌آماده‌سازی ‌ماشین‌ها ‌و ‌از ‌میزان ‌ضایعات ‌بكاهند.

در ‌چاپ ‌افست، ‌اسكنرهای ‌پلیت ‌با ‌تشخیص ‌سطح ‌مركب‌خور ‌پلیت‌های ‌هر ‌رنگ، ‌امكان ‌تنظیم ‌اتوماتیك ‌شیرهای ‌مركب ‌را ‌فراهم ‌می‌‌كنند ‌و ‌این ‌كار ‌باعث ‌می‌‌شود ‌تا ‌زمان ‌تنظیم ‌ماشین ‌و ‌میزان ‌باطله‌ها ‌كم ‌شود. ‌این ‌كار ‌در ‌عین ‌حال ‌باعث ‌شده ‌است ‌تا ‌به ‌میزان ‌بیشتری ‌از ‌تقاضاها ‌پاسخ ‌داده ‌شود.

هنگامی ‌كه ‌استفاده ‌از ‌ CTP‌گسترش ‌یافت ‌به ‌خاطر ‌این‌كه ‌دیگر ‌اسكن ‌پلیت ‌ضرورت ‌نداشت، ‌باز ‌هم ‌سرعت ‌بالاتر ‌رفت ‌چون ‌اطلاعات ‌ریپ ‌شده ‌در ‌پلیت‌ستر ‌می‌‌تواند ‌مستقیما ‌برای ‌تنظیم ‌مركبدان ‌مورد ‌استفاده ‌قرار ‌گیرد.

به ‌این ‌ترتیب ‌مزایای ‌انتقال ‌داده‌ها ‌از ‌یك ‌قسمت ‌به ‌قسمتی ‌دیگر ‌ضروری ‌شناخته ‌شده ‌و ‌سازندگان ‌دستگاه‌ها ‌تلاش ‌كردند ‌تا ‌با ‌مكانیزم‌های ‌كنترلی ‌به ‌استفاده ‌از ‌سیستم‌های ‌سازگار ‌كامپیوتری ‌دامن ‌بزنند. ‌یكی ‌از ‌مشكلات ‌در ‌این ‌زمینه ‌این ‌بود ‌كه ‌سازندگان ‌با ‌یكدیگر ‌تعامل ‌نداشتند ‌و ‌لذا ‌سیستم‌ها ‌و ‌قطعاتشان ‌ممكن ‌بود ‌با ‌یكدیگر ‌سازگار ‌نباشد. ‌اما ‌ظرفیت‌ها ‌در ‌واقع ‌هنگامی ‌بالفعل ‌شد ‌كه ‌كنسرسیوم ‌۳ CIP‌استاندارد ‌تبادل ‌اطلاعات ‌یعنی ‌ JDF‌را ‌مطرح ‌كرد.

هم ‌اكنون ‌ JDF‌به ‌استاندارد ‌تعیین ‌مشخصات ‌عملیات ‌مختلف ‌در ‌كارهای ‌چاپی ‌تبدیل ‌شده ‌است ‌و ‌در ‌واقع ‌كار ‌تبادل ‌اطلاعات ‌بین ‌سیستم‌ها ‌وكاربردهای ‌مختلف ‌در ‌حوزه ‌چاپ ‌فراهم ‌شده ‌است. ‌در ‌واقع ‌فایل ‌ JDF‌حاوی ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌جزییات ‌و ‌مدیریت ‌یك ‌كار ‌است ‌و ‌در ‌یك ‌محیط ‌واقعی JDF‌می‌‌توان ‌با ‌استفاده ‌از ‌كاربرگ ‌برای ‌تنظیم ‌و ‌یا ‌بهره‌وری ‌از ‌هر ‌قسمت ‌تجهیزات ‌در ‌مسیر ‌اجرای ‌كار ‌بهره ‌گرفت. ‌مثلا ‌كنترل ‌ریپ ‌بر ‌ظهور ‌پلیت ‌در CTP‌و ‌یا ‌تنظیم ‌پارامترهای ‌واحدهای ‌چاپ ‌و ‌عملیات ‌تكمیلی. ‌همچنین ‌دسترسی ‌به ‌اطلاعات ‌به ‌طورهمزمان ‌در ‌چارچوب ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌امكان‌پذیر است.

قابلیت‌های ‌كاربرگ JDF‌فراتر ‌از ‌این ‌است ‌كه ‌اپراتورها ‌را ‌فقط ‌در ‌تنظیم ‌ماشین ‌كمك ‌كند. ‌این ‌پدیده ‌در ‌واقع ‌ابزار ‌ردیابی ‌و ‌كنترل ‌كار، ‌از ‌نقطه ‌تحویل ‌یك ‌سفارش ‌تا ‌مرحله ‌صدور ‌صورتحساب ‌آن ‌است.

یك ‌سیستم ‌مدیریت ‌اطلاعات ‌مبتنی ‌بر ‌‌اتوماتیك ‌از ‌سفارش ‌كاغذ ‌تا ‌ملزومات ‌مورد ‌نیاز ‌را ‌برای ‌یك ‌كار ‌در ‌نظر ‌بگیرد.

اغلب ‌سازندگان ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌كه ‌سیستم‌های ‌خود ‌را ‌در ‌خدمت JDF‌طراحی ‌كرده‌اند، ‌از ‌پیش ‌دارای ‌سیستم‌ ‌پاسخگویی ‌به ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌برآورد ‌قیمت ‌بوده‌اند.

گردش ‌كارهای JDF‌كلیه ‌امور ‌اداری، ‌طراحی، ‌پیش‌از‌چاپ، ‌چاپ ‌و ‌عملیات ‌تكمیلی ‌را ‌در ‌برداشته ‌و ‌در ‌صورتی ‌كه ‌به ‌آن‌ها ‌كاربرگ ‌تازه‌ای ‌داده ‌شود، ‌به‌طور ‌اتوماتیك ‌می‌‌توانند ‌به ‌روز ‌شوند.

افزون ‌بر ‌این ‌اجرای ‌كارها ‌می‌‌تواند ‌حتی ‌با ‌تجارت ‌الكترونیك ‌آنلاین ‌هم ‌همزمان ‌باشد.

در ‌واقع ‌با ‌استفاده ‌از ‌این ‌سیستم‌ها ‌می‌‌توان ‌هم ‌هزینه‌ها ‌را ‌كاهش ‌داد ‌و ‌هم ‌بر ‌اتوماسیون ‌تولید ‌و ‌اداره ‌امور ‌افزود.

● گروه‌های ‌كاری ‌

‌برای ‌این‌كه ‌امور ‌كاربردی‌تر ‌شوند، ‌دست‌اندركاران ‌۴ CIP‌در ‌حال ‌كار ‌بر ‌روی ‌انواع ICS‌هستند ‌تا ‌از ‌این ‌طریق ‌بتوان ‌دو ‌اپلیكیشن ‌مختلف ‌را ‌وادار ‌كرد ‌تا ‌با ‌یك ICS‌به ‌طرز ‌معناداری ‌رابطه ‌برقرار ‌كنند ‌و ‌این ‌رابطه ‌معمولا ‌باید ‌با ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌در ‌هاب‌ (Hub)‌برقرار ‌شود. ‌

گروه ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌مولفه‌های ‌گوناگون ‌گردش‌كار ‌چاپ ‌را ‌برقرار ‌می‌‌سازد ‌كه ‌شامل ‌این ‌موارد ‌می‌‌شود:

▪ مشتری ‌-‌ ‌درونداد ‌و ‌برونداد ‌از ‌یك ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌برای ‌توصیف ‌كالا، ‌سفارش ‌و ‌برآورد ‌قیمت.

▪ برنامه‌ریزی ‌برای ‌تولید ‌-‌ ‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌سیستم ‌جدول ‌زمان‌بندی، ‌تعقیب ‌سفارش ‌و ‌برنامه‌ریزی.

▪ پیش‌از‌چاپ ‌‌- ‌محیط‌ ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌سیستم ‌تولید ‌پیش‌از‌چاپ.

▪ ماشین‌خانه ‌- ‌‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌ماشین‌خانه ‌(واحد ‌چاپ) ‌مشتمل ‌بر ‌چاپ ‌دیجیتال ‌و ‌سنتی.

▪ پس ‌از ‌چاپ ‌- ‌محیط ‌ارتباطی ‌میان ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌و ‌عملیات ‌تكمیلی ‌وصحافی.

تا ‌زمانی ‌كه ‌موارد ‌فوق ‌تعریف ‌نشده ‌و ‌بر ‌سر ‌آن‌ها ‌سازگاری ‌لازم ‌صورت ‌نگرفته ‌باشد،كماكان ‌به ‌سیستم‌های ‌سفارشی ‌مورد ‌نیاز ‌است. ‌در ‌واقع ‌اكنون ‌هر ‌گاه ‌پای ‌نصب ‌تجهیزات ‌تازه ‌به ‌میان ‌می‌‌آید، ‌چه ‌چاپ ‌و ‌عملیات ‌تكمیلی ‌سنتی ‌و ‌چه ‌چاپ ‌دیجیتال ‌و ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌مربوط ‌به ‌آن، ‌بحث ‌ JDF‌هم ‌مطرح ‌می‌‌شود.

اكثر ‌ژورنال‌ها ‌و ‌مجلات ‌تجاری ‌با ‌آب ‌و ‌تاب ‌در ‌شماره‌های ‌مختلف ‌خود ‌به ‌تعریف ‌از ‌تكنولوژی‌های ‌گوناگون ‌می‌‌پردازند ‌و ‌با ‌مطالعات ‌موردی ‌نشان ‌می‌‌دهند ‌كه ‌چطور ‌فلان ‌كمپانی ‌منتفع ‌مثلا ‌از ‌طریق ‌استفاده ‌از ‌فلان ‌راه ‌حل ‌خاص ‌منتفع ‌شده ‌است.

ممكن ‌است ‌این ‌موارد ‌درست ‌باشند ‌اما ‌به ‌جای ‌موارد ‌خاص ‌یا ‌اپلیكشن‌های ‌مخصوص ‌باید ‌به ‌پتانسیل ‌كل ‌كار ‌فكر ‌كرد ‌و ‌این ‌در ‌حالی ‌است ‌كه ‌اگر ‌چه ‌به ‌نظر ‌می‌رسد ‌كه ‌صنعت ‌چاپ ‌استفاده ‌از ‌ JDF‌را ‌پذیرفته ‌است، ‌اما ‌كماكان ‌مسایلی ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌باید ‌به ‌آنها ‌توجه ‌داشت: ‌

اكثر ‌گردش‌ ‌كارهای ‌چاپی ‌مبتنی ‌بر JDF‌از ‌تجهیزات ‌متعدد ‌و ‌مختلفی ‌استفاده ‌می‌‌كنند ‌كه ‌از ‌محیط‌های ‌ارتباطی ‌(اینترفیس) ‌متفاوت ‌استفاده ‌می‌‌كنند، ‌اما ‌این ‌تجهیزات ‌مختلف ‌نمی‌‌توانند ‌با ‌تجهیزات ‌شركت‌های ‌مختلف ‌سازگار ‌باشند ‌و ‌در ‌واقع ‌چه ‌فایده‌ای ‌دارد ‌كه ‌تجهیزات ‌حتی ‌مربوط ‌به ‌یك ‌شركت ‌نتوانند ‌با ‌یكدیگر ‌رابطه ‌سازگاری ‌داشته ‌باشند؟ ‌كنسرسیوم ‌۴ CIP‌در ‌سال ‌۲۰۰۴ ‌از ‌تولیدكنندگان JDF‌خواست ‌تا ‌تحولات ‌بازار ‌را ‌از ‌جنبه ‌سازگاری ‌و ‌استفاده ‌از JDF‌درنظر ‌داشته ‌باشند ‌و ‌این ‌در ‌حالی ‌است ‌كه ‌۱۷۰۰ ‌ماشین ‌سازگار ‌با JDF‌در ‌پایان ‌سال ‌۲۰۰۴ ‌وجود ‌داشته ‌و ‌۱۵۰۰ ‌سفارش ‌هم ‌در ‌انتظار ‌نصب ‌است ‌و ‌باید ‌توجه ‌داشت ‌كه ‌با ‌وجود ‌۳۰۰ ‌هزار ‌شركت ‌و ‌موسسه ‌چاپی ‌درسطح ‌جهان، ‌این ‌رقم ‌چندان ‌زیاد ‌نیست. ‌بنابراین JDF‌را ‌نمی‌‌توان ‌در ‌حال ‌حاضر ‌داروی ‌همه ‌دردها ‌دانست.

اما ‌درحال ‌حاضر ‌این ‌نوید ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌می‌توان ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌را ‌با ‌تجهیزات ‌پیوند ‌داد ‌ ‌چرا ‌كه ‌در ‌حال ‌حاضر ‌۱۰۰ ‌فروشنده ‌وجود ‌دارند ‌كه ‌۲۰۰ ‌محصول ‌ارایه ‌می‌‌كنند ‌و ‌این ‌محصولات ‌می‌‌توانند ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌را ‌به ‌تجهیزات ‌پیوند ‌دهند. ‌علی ‌القاعده ‌روند ‌رشد ‌محصولات ‌تازه ‌رو ‌به ‌صعود ‌خواهد ‌بود ‌و ‌همه ‌محصولات ‌از ‌كارآیی ‌بیشتری ‌برخوردار ‌خواهند ‌بود. ‌البته ‌همه ‌تجهیزات ‌نمی‌‌توانند ‌به ‌راحتی ‌با ‌یكدیگر ‌ارتباط ‌برقرار ‌كنند ‌و ‌مثلاً ‌چه ‌ضرورتی ‌است كه ‌ریپ ‌پیش ‌از ‌چاپ ‌با ‌دستگاه ‌مفتول‌زن ‌رابطه ‌داشته ‌باشد. ‌در ‌حال ‌حاضر ‌حدود ‌۲۰ ‌هزار ‌دستگاه ‌و ‌تجهیزات ‌كه ‌جفت ‌شده‌اند ‌- ‌البته ‌نه ‌این‌كه ‌بتوان ‌گفت ‌همه ‌این ‌سازگاری‌های ‌جواب ‌داده‌اند ‌- ‌وجود ‌دارد ‌و ‌این ‌رقم ‌رو ‌به ‌افزایش ‌هم ‌خواهد ‌رفت. ‌

به ‌گفته ‌باید ‌افزود ‌كه ‌نقص‌هایی ‌هم ‌وجود ‌دارد ‌كه ‌باید ‌بر ‌آن‌ها ‌غلبه ‌كرد ‌و ‌یكی ‌از ‌اصلی‌ترین ‌آن‌ها ‌این ‌است ‌كه ‌ ICS‌بتواند ‌كاملا ‌در ‌خدمت ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌درآید ‌و ‌به ‌عنوان ‌هاب ‌برای ‌انتقال ‌و ‌ثبت ‌داده‌ها ‌عمل ‌كند.

● بهبود ‌گردش ‌كارها

‌در ‌واقع JDFتنه‌ای ‌ضعیف ‌و ‌كله‌ای ‌بزرگ ‌دارد ‌و ‌با ‌توجه ‌به ‌این‌كه ‌شركت‌های ‌زیادی ‌درگیر ‌آن ‌هستند، ‌راضی ‌شدن ‌همه، ‌دشوار ‌به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌و ‌علت ‌این ‌امر ‌هم ‌طیف ‌زیاد ‌مسائل ‌است ‌كه ‌از ‌درخواست‌های ‌مشتریان ‌تا ‌انبار ‌كار ‌و ‌تحویل ‌كاررا ‌در ‌برمی‌گیرد. ‌یكی ‌از ‌مواردی ‌كه ‌دارد ‌به ‌روند ‌امور ‌شتاب ‌می‌‌بخشد ‌ابتكار ‌موسوم ‌به ‌ NGP‌است ‌(تولید ‌چاپی ‌شبكه‌ای ‌به ‌رهبری ‌كرئو) ‌كه ‌هدف ‌آن ‌تعریف، ‌اجرا، ‌تست ‌و ‌تحویل ‌همگرایی ‌مبتنی ‌بر‌ JDF‌میان ‌سیستم‌هاست.

NGP‌از ‌۳ CIP‌كوچك‌تر ‌است ‌و ‌با ‌۴۰ ‌عضو ‌كار ‌می‌‌كند ‌كه ‌۲۰ ‌عضو ‌آن ‌تولید ‌كننده ‌سیستم‌های ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌هستند. ‌اعضای NGP‌برای ‌آن‌كه ‌انطباق ‌و ‌سازگاری ‌بین ‌سیستم‌های ‌مربوط ‌به ‌تولیدكنندگان ‌مختلف ‌به ‌اوج ‌خود ‌برسد، ‌از ‌محیط‌های ‌ارتباطی ‌استاندارد ‌شده ‌برای ‌ JDF‌استفاده ‌می‌‌كنند ‌و ‌تاكنون ‌۱۴۰ ‌راه‌حل ‌سازگارسازی ‌ارایه ‌كرده‌اند ‌كه ‌جریان ‌یكپارچه ‌اطلاعات ‌برای ‌مدیریت ‌كل ‌فرایند ‌را ‌هدایت ‌می‌كند.

● ‌اجرا

‌بهترین ‌سیستم ‌می‌‌تواند ‌هر ‌سیستمی ‌باشد ‌كه ‌اهداف ‌مورد ‌نظر ‌را ‌به ‌خوبی ‌اجرا ‌كند. ‌وقتی ‌پای ‌یك ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌به ‌همراه ‌تكنولوژی ‌پیشرفته ‌در ‌میان ‌باشد، ‌برنامه‌ریزی ‌درست ‌برای ‌پروژه ‌سنگ‌پایه ‌نصب ‌صحیح ‌سیستم ‌است.

برای ‌استفاده ‌از ‌سیستم ‌اطلاعات ‌مدیریت ‌در ‌چاپخانه، ‌برنامه‌ریزی ‌و ‌اجرا ‌نقش ‌مهمی ‌دارد.

علی‌القاعده ‌روند ‌تجارت ‌با ‌تغییر ‌وظایف ‌و ‌كارها ‌دستخوش ‌تغییر ‌می‌‌شود ‌و ‌دشوارترین ‌كار ‌همین ‌مدیریت ‌تغییرات ‌است. ‌بنابراین ‌هر ‌گاه ‌درباره ‌یك ‌سیستم ‌تصمیم‌گیری ‌می‌‌كنید ‌مراقب ‌هزینه‌ها ‌و ‌زمان ‌اجرا ‌باشید.

مترجم : دكتر یونس شكرخواه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.