چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
سرکشی به دخمه ها و سرک کشیدن به برج ها
شاید بد نباشد در مقدمه گفتوگویی که میخوانید به این قضیه اشاره کنم که من این شکل تازه سینمای داوودنژاد را دوست دارم و اصلا معتقد نیستم او با ساختههای اخیرش «ملاقات با طوطی» و «هشتپا» اعتبار و احترام کارگردان فیلمهای «نازنین» و «نیاز» را زیر سوال برده است. از بحث فیلم «نازنین» که بگذریم، «نیاز» اثر زیبا و به یاد ماندنی است و نگاه انسانی و تاثیرگذار داوودنژاد در این فیلم به آدمهای طبقه فرودست اجتماع قابل تحسین و ستایش است. با همه این اوصاف فیلم دهه هشتاد نیست. «نیاز» متعلق به همان سالها است و متناسب با شرایط و بضاعتهای سینمای همان دهه ساخته شده است. داوودنژاد نبض زمانه و سینما را میشناسد و بخوبی واقف است که برای تماشاگر دهه هشتاد که در تسخیر مجذوب کننده ماهواره و اینترنت قرار گرفته است دیگر سخن گفتن درباره دو نوجوانی که بر سر تصاحب یک شغل کوچک با کمترین حقوق کارشان به درگیری لفظی و فیزیکی میانجامد جذابیت چندانی نخواهد داشت و حالا باید از مسائلی حرف بزند که دغدغه جوان و نوجوان امروز جامعه است. همان مسائلی که در «مصایب شیرین» و «بچههای بد» گوشههایی از آن را دیدیم و متوجه شدیم که نباید سینمای یک فیلمساز را فقط در یک یا دو اثر تاثیرگذار او خلاصه کرد و همه ساختههای بعدیاش را با آنها مقایسه کرد. آن منتقدانی که هنوز هم «نیاز» را بهترین فیلم داوودنژاد میدانند و با تماشای فیلمهای تازهاش فریاد وااسفا سر میدهند که پس سادگی و صمیمیت داوودنژاد «نیاز» کجا رفته است نمیتوانند جسارت و تواناییهای او را در طرح مضامین «مصایب شیرین»، «بچههای بد» و حتی «ملاقات با طوطی» و «هشتپا» نادیده بگیرند.
شاید این شکل سینما به مذاق دوستداران «نیاز» خوش نیاید اما نمیتواند نافی ارزشهای آن شود. برای گفتوگو با داوودنژاد به همراه دو نفر دیگر به استودیویی حوالی میدان هفت تیر رفتیم. جایی که در آن داوودنژاد مشغول انجام آخرین مراحل صداگذاری و ضبط موسیقی فیلم تازهاش «هوو» بود. او خیلی خسته و به قول خودش داغون نژاد بود اما بعد در طول مصاحبهیی طولانی با چنان انرژی و حرارتی به سوالهای ما پاسخ میداد که انگار پس از یک استراحت خوب و مفصل برای گفتوگو آماده شده بود. به هر حال سینمای تازه داوودنژاد سینمای اکتیو و سرزنده است که از تلفیق نوعی خشونت و تخیل و فانتزی شکل گرفته است و شاید رمز انرژی فراوان داوودنژاد در همین نکته است، که او به فیلمهای تازهاش انرژی و هیجان افزوده است و فیلمهایش هم به او انرژی و شور و شوق تازهیی بخشیدهاند.
نگار باباخانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست