جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

گسترش صنعت گردشگری و طرح چند سوال


گسترش صنعت گردشگری و طرح چند سوال

سفر و مسافرت از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. گرچه در گذشته هدف از سفرهای طولانی و پرخطر فقط زیارت و تجارت بود، اما امروزه با گسترش سیستم حمل و نقل، افزایش درآمد مردم، پدیدآمدن …

سفر و مسافرت از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. گرچه در گذشته هدف از سفرهای طولانی و پرخطر فقط زیارت و تجارت بود، اما امروزه با گسترش سیستم حمل و نقل، افزایش درآمد مردم، پدیدآمدن زمان استراحت و فراغت این موضوع به امری جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد جامعه تبدیل شده است. به طوری که هم اکنون هدف از سفر کردن بسیار تخصصی تر و پیچیده تر شده است. در کنار این اهداف می توان یکی دیگر از مهم ترین اهداف سفر و مسافرت را تفریح و پر کردن اوقات فراغت دانست. در این میان این مساله باعث شده است که صنعت مهمی حول و حوش این موضوع پدید بیاید به نام صنعت گردشگری و توریسم. صنعتی که هر روز می رود تا بیش از گذشته در میان جامعه جا باز کند. در واقع با گسترش امکانات رفاهی و پیشرفت هر چه بیشتر جوامع انسانی به تعداد گردشگران افزوده می شود. براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری، گردشگری به فعالیت سفر یک شخص به منطقه ای خارج از محل زندگی خود که تا یک سال ادامه پیدا نکند و با هدف تفریح، تجارت یا دیگر اهداف باشد، گفته می شود. بنا براین تعریف می توان به راحتی حوزه گردشگران را از دیگر مسافران جدا کرد.

در واقع باید به این تعریف به خوبی دقت شود. تا هر مسافری را به عنوان یک گردشگر به حساب نیاوریم. چون داشتن این اطلاعات دقیق و درست می تواند به ما برای یک برنامه ریزی مدون بیشتر کمک کند.

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد گردشگران در سرتاسر دنیا به رقمی حدود ۱ ۶/ میلیارد نفر خواهد رسید. این امر نشان دهنده گسترش روزافزون صنعت گردشگری است. به طوری که هم اکنون صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ دنیا به حساب می آید. درآمد صنعت گردشگری در دنیا در سال ۲۰۰۵ میلادی، رقمی معادل ۶۸۲ ۷/ میلیارد دلار و تعداد گردشگران نیز در همین سال رقمی حدود ۸۰۶ ۸/ میلیون نفر اعلام شده است. این ارقام نشان می دهد که توجه به صنعت گردشگری و چگونگی مدیریت و بهره برداری موثر از آن، باید جزو اولویت های اصلی نظام اقتصادی - اجتماعی کشورهای دارای پتانسیل گردشگری قرار گیرد. با وجود این که ایران با داشتن منابع طبیعی غنی و محیط زیست مناسب می تواند پتانسیل خوبی برای جذب گردشگر در حوزه محیط زیست و طبیعت داشته باشد اما متاسفانه در چند سال اخیر با بی توجهی زیادی که به حفظ و حراست از محیط زیست شده است باعث تخریب این منبع مهم جذب توریست و گردشگر شده است و به همین دلیل نتوانسته ایم استفاده بهینه و درست از این منبع سرشار ببریم. از طرف دیگر وجود ساختمان ها و بناهای تاریخی و زیبا نیز می تواند گردشگران زیادی را به ایران جذب کند. در واقع یکی از مهم ترین چیزی که گردشگران در سرتاسر جهان برای دیدن آن مسافرت می کنند همین بناهای تاریخی است که در کشور ما نمونه های بی بدیل و بسیاری از آن وجود دارد. که با یک برنامه ریزی درست و حساب شده نسبت به معرفی آن به سرتاسر جهان و کلیه جهان گردان و گردشگران اقدام کنیم. بر هیمن اساس صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت چند وجهی، متشکل از اجزا و انواع گوناگون است. یکی از انواع گردشگری، که امروزه نیز بسیار رونق یافته گردشگری فرهنگی است. بدون شک فرهنگ و پیشینه تاریخی بلند مدت کشور ایران، پتانسیل بالایی را در توسعه گردشگری دارد که می توان با یک استراتژی مناسب در توسعه صنعت گردشگری به این مهم دست یافت. در واقع با گسترش صنعت گردشگری علاوه بر این که می توانیم روی درآمد های آن حساب کنیم می تواند اشتغال زا باشد. علاوه بر تمامی این مواهب مادی و اقتصادی که برای جامعه ما فراهم می سازد وسیله خوبی برای ایجاد ارتباط بین افراد دیگر جوامع با مردم جامعه ما خواهد بود و ضمن معرفی فرهنگ و سبک زندگی مردم ایران به دیگر مردم جهان بستر مناسبی برای تعمیق روابط بین انسانی خواهد بود.

نویسنده : مهرداد شاکری