جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

یك سال خوب در فرانسه


یك سال خوب در فرانسه

شاید رایدلی اسكات یكی از بهترین كارگردانان سه دهه اخیر محسوب شود كه در كارنامه هنری اش فیلم هایی چون بیگانه و گلادیاتور به چشم می خورند او پس از ساخت فیلمی پرخرج و تاریخی چون ملكوت آسمان, این بار به سراغ فیلمی مستقل و شخصیت محور به نام یك سال خوب رفته است كه نقش اول آن را راسل كرو ایفا می كند

شاید رایدلی اسكات یكی از بهترین كارگردانان سه دهه اخیر محسوب شود كه در كارنامه هنری اش فیلم هایی چون بیگانه و گلادیاتور به چشم می خورند. او پس از ساخت فیلمی پرخرج و تاریخی چون ملكوت آسمان، این بار به سراغ فیلمی مستقل و شخصیت محور به نام یك سال خوب رفته است كه نقش اول آن را راسل كرو ایفا می كند.

كرو دراین فیلم نقش ماكسی میلیان اسكینر ، یك كارگزار بورس را ایفا می كند كه یك باغ فرانسوی را از عمویش به ارث می برد ولی زمانی كه برای فروش آن تصمیم می گیرد، با مشكلات زیادی مواجه می شود. دراین گفت وگو اسكات از این فیلم و دلایل ساخت آن می گوید:

●در مورد تأثیر فیلم های فرانسوی و ایتالیایی بر «یك سال خوب» بگویید!

من مدتی را در فرانسه زندگی كردم و طبیعی است كه این مسأله بر ذهنیت من ازاین كشور تأثیر بگذارد و همیشه فكر می كردم كه باید فیلمی معاصر در باره منطقه provence فرانسه ساخته شود و جذابیت های توریستی آن برای جهانگردان بیش از پیش مشخص شود. اما گذشته از این فیلم بیشتر در مورد خود كشور فرانسه است كه البته پیتر مایل دوست من در نگارش این فیلمنامه و انتخاب لوكیشن ها كمك زیادی به من كرد.

●مدت زمان فیلمبرداری فوق العاده بود. چگونه دراین مدت زمان كوتاه موفق به ساخت فیلم شدید؟

از ابتدای كار پیتر مایل معتقد بود كه این فیلم هر ۱۶ سال یك بار امكان ساخته شدن را خواهد یافت بنابراین نمی خواست این فرصت به ۱۶ سال بعد موكول شود و زمانی كه من به او گفتم كه فیلمبرداری را از پائیز سال آینده آغاز می كنیم، تمامی مقدمات فیلم را آماده كرد و البته این در حالی بود كه من هنوز بازیگر اصلی فیلم را انتخاب نكرده بودم و بعد این پروژه را به او پیشنهاد كردم و او خیلی زود پیشنهاد مرا پذیرفت ولی نگاه مسئولان استودیو فاكس به من چندان مطمئن نبود و تصور نمی كردند كه من بتوانم از این فیلمنامه كار خوبی را ارائه دهم. البته آنها این فیلم را كمدی تلقی كردند در شرایطی كه این فیلم كمدی نبود چون كمدی شامل كمدی اسلپ استیك و یا موقعیت هایی می شود كه اخبار بدی به گوش شخصیت های اصلی می رسد اما فیلم من بیشتر یك كار درام بود.

●بهترین شاخصه این فیلم چه بود؟

به عقیده من هوای فرانسه چون چیزی كه باعث شد من چندسال را دراین كشور بگذرانم، هوای این كشور بود. انگلستان كشور زیبایی است ولی هوای مزخرفی دارد و همیشه بارانی است اما در فرانسه در شهرهایی كه در جنوب این كشور هستند، چهار فصل به طور راضی كننده ای به چشم می خورد.

●با توجه به اینكه راسل كرو مدتها بود كه در فیلمی كمدی حضور نیافته بود، چگونه او را راضی به بازی در چنین فیلمی كردید؟

او فیلمنامه را پسندید و معتقد بود كه هركار تازه ای مثل این فیلم می تواند جذاب باشد.

●آیا برای نتیجه گیری بهتر از حضور او دراین فیلم ، روی مهارت های كمدی او كار كردید؟

راسل كرو حدود سی فیلم دارد ولی اكثر علاقه مندان فیلم های مشهور او مثل گلادیاتور ، ذهن زیبا و یا پرونده محرمانه لس آنجلس را دیده اند. اكثر فیلمهای او استرالیایی است و من تعداد زیادی از آنها را دیده ام ولی او ازاین موضوع مطلع نبود. من فیلم رامپراستامپر را دیدم و او را برای بازی در گلادیاتور انتخاب كردم در حالی كه قبل از آن تقریباً هیچ كس او را در آمریكا نمی شناخت.

●دلیل همكاری موفقیت آمیزتان را درچه می دانید؟

فكر می كنم هر دو ما آنچه را كه در ذهنمان می گذرد را به خوبی به یكدیگر منتقل می كنیم هركدام از ما می تواند عقاید خودش را در مورد طرف مقابل با شفافیت مطرح كند و پاسخ منطقی هم دریافت كند. اگر این شرایط حكمفرما نبود، ساخت فیلمی مثل گلادیاتور تقریباً غیرممكن بود چون ساخت چنین فیلمی چالش برانگیز بود و ما در اكثر موارد امكان یك برداشت را در فیلم داشتیم.

●از راسل كرو در فیلم بعدی تان «گنگستر آمریكایی» چه انتظاری دارید؟

جذابیت مهم این فیلمنامه دراین است كه دو شخصیت اصلی فیلم در فضای شخصی شان محصور شده اند كه البته یكی از آنها به نام ریچی رابرتز هنوز زنده است و در خلال فیلمبرداری به ما سر می زند.

●گفته می شد كه شخصیت فرانك لوكاس (با بازی دنزل واشنگتن) شخصیت اصلی فیلم است ولی به نظر می رسد شخصیت اصلی فیلم ریچی رابرتز است؟

فكر می كنم در گزارش ها در مورد این فیلم اشتباهاتی رخ داده است. من استیون زیلیان فیلمنامه نویس این اثر را به خوبی می شناسم و او دو فیلمنامه برای من نوشته است. او سه سال قبل فیلمنامه «گنگستر آمریكایی» را برایم فرستاد و نظر مرا درباره آن جویا شد و من به او گفتم كه كار عالی است ولی توازنی بین شخصیت های فرانك لوكاس و ریچی رابرتز وجود ندارد.

●آیا مشكلاتی برای ساخت فیلم یك سال خوب وجود داشت؟

ناچار بودم هر شب شام سبك بخورم تا مطمئن باشم كه می توانم صبح به موقع بیدار شوم. چون برنامه كاری هر روز از ۶ صبح شروع می شد و برخی روزها كار تا ساعت ۱۲ شب به طول می انجامید.

فكر كنم برای خود شما هم جالب باشد كه پس از ساخت فیلمی مثل ملكوت آسمان به سراغ این فیلم رفتید!

ساخت فیلم ملكوت آسمان مثل حضور در میدان جنگ بود و این مسأله در نسخه سه ساعته آن به روی DVD كاملاً مشخص است. آن فیلم تنها راجع به جنگ بود ولی دراین فیلم سعی شده حتی الامكان از مقوله جنگ دوری شود.

حالا كه شما فیلم سازی در ژانرهای مختلف را تجربه كردیه اید، ژانر موردعلاقه تان چیست؟

من بیشتر سعی می كنم تا به ترتیب یك فیلم پرخرج و یك فیلم كم خرج بسازم. در فیلم ملكوت آسمان به هنگام صبحانه حدود ۲۵۰۰نفر حضور داشتند و شروع فیلمبرداری در ساعت ۹‎/۱۵ دقیقه صبح مثل حركت دادن یك ارتش بود.

●پس اگر ساخت فیلم های پرخرج تا این حد دردسر دارد، شما چرا به سراغ فیلم های كم خرج نمی روید؟

چون فرمان دادن به دوهزار نفر لذت زیادی دارد!!

●با ساخت این تعداد فیلم جنگی ، قصد نگارش كتابی در باره آن ندارید؟

تصور می كنم كه بیش از نگارش كتاب ، سیاستمداران بایستی از تماشای این فیلم ها درس بگیرند و درك كنند كه كشورگشایی و جنگ در نهایت تنها به ویرانی می انجامد.

●كدام یك از فیلم هایتان را برای عرضه برروی DVD در نسخه ویژه انتخاب می كنید؟

من یك سكانس اضافه را برای فیلم بیگانه انتخاب كردم و دوست دارم كه فیلم افسانه را نیز در نسخه بلندتر ببینم چون فیلم افسانه را در ابتدا هم ۲۰ دقیقه طولانی تر ساخته بودم. گذشته از این فیلم افسانه در ژاپن بسیار محبوب است و انتشار DVD آن می تواند برای طرفداران ژاپنی فیلم جذاب باشد.

گفت وگو با رایدلی اسكات ، كارگردان

ترجمه : امیررضانوری زاده