یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
تعیین هدف و تهیه تقویم مطالعاتی
حتما در دورههای مختلف برای انجام امور متفاوتی حتی موارد روزمره برای خودتان برنامهریزی کردهاید. ممکن است در پارهای از این برنامهها موفق بوده باشید یا احیانا از کسب توفیق در برخی دیگر محروم.
این موضوع در بین دانشآموزان و داوطلبان کنکور عمدتا در قالب برنامهریزی برای مطالعه دروس مشاهده میشود که اوج این برنامهریزیها را در نزدیکی آزمونهای مهم مانند مستمرها یا پایانیها و در مقاطع تحصیلی در دوره پیش دانشگاهی میبینیم.
جالب اینجاست که اغلب دانشجویان امروز و دانشآموزان دیروز که برای هر آزمون و دوره برنامهریزی میکردند، دیگر یادی از آن دوران نمیکنند و از روش مطالعه در شب امتحان بهره میبرند.
فارغ از این موضوع که آیا برنامه این دسته از دانشآموزان مفید است یا نه، در اکثر اوقات شاهد شکست این برنامهها هستیم. آیا تاکنون اتفاق افتاده است که به علل عدم توفیق خود در اجرای برنامه فکر کنید؟ مگر نه این که در تمام دنیا برای رسیدن به موفقیت نیاز به برنامه است، پس چرا جمع کثیری از داوطلبان برنامه گریز هستند؟
برای این که پاسخ سوالهای بالا و البته هزاران سوال مشابه را که ممکن است در ذهن شما نقش بسته باشد پیدا کنید، بهتر است به مثالی اشاره کنم:
یک روز برفی معلم کلاس ورزش برای ایجاد تنوع دست به ابتکار جالبی زد. او به دلیل پوشیده بودن زمین حیاط مدرسه از برف نمیتوانست برای بچهها مسابقه فوتبال برگزار کند، بنابراین تصمیم گرفت بین دانشآموزان مسابقهای برگزار کند، به این ترتیب که هر کدام از دانشآموزان که میتوانستند مسیر بین دو دیوار مدرسه را طی کنند و اثر جای پای آنها مستقیم باشد برنده مسابقه خواهد بود.
شور و اشتیاق بین دانشآموزان موج میزد. همه خود را برنده مسابقه میدانستند، چرا که در ابتدای مسیر از آسان بودن مسابقه شکایت میکردند اما پس از طی مسیر و تماشای اثر رد پای خود متوجه دشواری مسابقه میشدند.
در این بین فقط یک دانشآموز توانست روی برفهای کف حیاط مستقیم حرکت کند و برنده مسابقه شود. در آخر ساعت ورزش آن روز دبیر ورزش همه دانشآموزان را جمع کرد و علت موفقیت برنده را در جمع شرح داد: این دوست من بر خلاف سایر دانشآموزان که در مسیر قدمهای خود را کنترل میکردند تخته سیاه انتهای حیاط را نشان کرده بود و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار بست.
حالا اگر کمی در مورد این داستان کوتاه تفکر کنید حتما متوجه خواهید شد که تفاوت دانشآموزان برتر با سایرین در تعیین هدف صحیحش بود.
عبدالرحمان مصیبی
مشاور تحصیلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست